Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tässä kun netistä kaivoin https://www.youtube.com/watch?v=2OzK-oRPCbs, niin tämä pätkä väittää Volkkarissa olevan samankaltainen tekniikka, kuin Subarussa, ei Hondan tyyppinen systeemi (haldex?), joka ei saa kunnolla jaettua pitoa oikealle akselille äärimmäisissa pitoerotilanteissa. Volkkarin systeemi tuossa ei symmetrisyyden puutteen takia toiminut niin hyvin kuin Subarussa, mutta videon mukaan perusperiaate olisi molemmissa sama.
En muistanut ajatella koko Haldexia, koska oma Passat, joka on tosin melkeen kymmenen vuotta nuita vanhempi on torsen. Muistelin, että vain pienemmät autot ovat Haldexilla, mutta nykyään se tosiaan on jo nuissa isommissa.
Noissa on kai paljon vaihteluita, siksi tosiaan ?-merkkiä laitoin perään noihin.
Työkaverin 4motion passat on kyllä Haldexilla nimenomaan (muistaakseni -09 tai -10 mallinen diesel)

Mutta kuitenkin kai folkkarilla noiss aon vaihteluita, Audillakin kai sen mukaan miten kone on keulallakin....
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hondan tyyppinen systeemi (haldex?), joka ei saa kunnolla jaettua pitoa oikealle akselille äärimmäisissa pitoerotilanteissa.
Hondan sysipaska neliveto on toteutettu viskokytkimellä. Eli "keskilukko" on kytkin, joka ui jossain "viskonesteessä", jonka puolestaan pitäisi jäykistyä ja ryhtyä välittämään voimaa kun etu- ja taka-akselien välille tulee pyörimisnopeuteen eroa (neste alkaa vatkaantua ja lämmetä). Toimii hirveellä viiveellä eikä jaksa kumminkaan välittää taakse sitä vääntöä kunnolla. Karmea vietävä, auto puskee kuin vanha saabbi tilanteessa kuin tilanteessa.

Voin kertoa, että Hondan systeemi on todella surkea keksintö, jonka haldex päihittää mennen tullen. Uusin versio haldeksista on muuten jo oikeenkin pätevä. Esim. liikkeelle lähdettäessä auto on aina valmiiksi nelivetomoodissa - nelivetoisuus poistuu liikkeelle lähdön jälkeen vasta kun järjestelmä toteaa eri kriteerien kautta, ettei nelivedolle ole enää käyttöä.
On selvä ero vanhempiin haldexeihin, joissa takavetoa ryhdyttiin ottamaan mukaan vasta kun järjestelmä oli ensin todennut tarpeen olevan olemassa. Tää uudempi toimii vähän ikäänkuin toisinpäin - autosta tulee kaksivetoinen vasta kun järjestelmä toteaa, ettei nelivedolle ole enää tarvetta. Ja toisaalta neliveto kytkeytyy kaksivedolta päälle paljon herkemmin ja nopeammin kuin vanhoissa Haldexeissa.

Nimimerkillä Hondamies nyt, muttei todellakaan forever. Karmea pyydys.
Kyllä on ikävä Lantikan loistavaa nelivetoa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hondan sysipaska neliveto on toteutettu viskokytkimellä. Eli "keskilukko" on kytkin, joka ui jossain "viskonesteessä", jonka puolestaan pitäisi jäykistyä ja ryhtyä välittämään voimaa kun etu- ja taka-akselien välille tulee pyörimisnopeuteen eroa (neste alkaa vatkaantua ja lämmetä). Toimii hirveellä viiveellä eikä jaksa kumminkaan välittää taakse sitä vääntöä kunnolla. Karmea vietävä, auto puskee kuin vanha saabbi tilanteessa kuin tilanteessa.

Voin kertoa, että Hondan systeemi on todella surkea keksintö, jonka haldex päihittää mennen tullen. Uusin versio haldeksista on muuten jo oikeenkin pätevä. Esim. liikkeelle lähdettäessä auto on aina valmiiksi nelivetomoodissa - nelivetoisuus poistuu liikkeelle lähdön jälkeen vasta kun järjestelmä toteaa eri kriteerien kautta, ettei nelivedolle ole enää käyttöä.
On selvä ero vanhempiin haldexeihin.

Nimimerkillä Hondamies nyt, muttei forever.
Kyllä on ikävä Lantikan loistavaa nelivetoa.
Jooh onhan noissa eroja.
Tuolla koeajolla huomasi hyvin miten se parhaimmillaan toimii, vaihtoautot oli 2krs. jonen pääsi jyrkkää ja jäistä ramppia pitkin, auto siihen jyrkimpän kohtaa parkkiin ja kaasulla ettepäin. aika makeesti lähti, vanha sanonta "kuin telkkä pöntöstä" piti aika hyvin paikkansa :)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jooh onhan noissa eroja.
Tuolla koeajolla huomasi hyvin miten se parhaimmillaan toimii, vaihtoautot oli 2krs. jonen pääsi jyrkkää ja jäistä ramppia pitkin, auto siihen jyrkimpän kohtaa parkkiin ja kaasulla ettepäin. aika makeesti lähti, vanha sanonta "kuin telkkä pöntöstä" piti aika hyvin paikkansa :)
Torsen on aina torsen. Tosin kyllä se uusin haldeksi tottelee lähdöissä ihan yhtä hienosti.
Torsenin hienous askuu kuvaan kun autoa haluaa vähän viedä talvella ja puhdin kanssa. Mielellään mahdollisimman vähällä elektroniikalla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuli käytyä tänään lasten kanssa talviratapäivillä. Hauskaa oli, eikä mikään paikka (autosta tahi matkustajista) hajonnut. Neljäs talvi putkeen tätä tapahtumaa ja täytyy mennä vuoden päästä uudestaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13804
Tuunasin

Olen vuosikausia kattellut, kuinka autoni kuskinpuolen peili tärisee. Viime viikolla satuin huomaamaan, että se on muutaman millimetrin ylempänä kuin oikea, kun välistä näkyi päivänvalo läpi. Painoin alas kiinnikettä päin, ja nyt ei tärise :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkos Audin valintaan jokin erikoinen syy? Kyllähän toi korimallia muakin miellyttää, mutta kyllä aina vaihtoehtoja löytyy.
http://www.nettiauto.com/bmw/320/5320273
Neliveto varmasti audia huonompi, mutta tehoa löytyisi enemmän. Toki jos vag:n autoihin joskus sotkeutuu, haluaa siinä pysyä aina, joten tässä pari hyvää valintaa.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/5341043
Onhan vw vs audi vähän kuin koulunpenkki vs nojatuoli, mutta parhaimmillaan passat on loistava auto.
http://www.nettiauto.com/skoda/superb/5223116
Skodakaan ei ihan audi ole, mutta tehoa ainakin löytyy. Kyllä vois tietty itselläkin tulla audi valittua, jos nuissa hintaluokissa pyörittäisiin, mutta audit tuntuu olevan vähä sellaisia, että kolme vuotta vanhoihin tuleekin sähkövikoja oikein kunnolla (perustuu kuulopuheisiin:D)
Jatkuva neliveto ja pienehköt ylläpitokulut valintakriteereinä (kuten Follo jo tuohon aiemmin mainitsi). Lisäksi mieluummin bensakone huolettomamman ylläpidon ja suht vähäisten kilsojen takia (20tkm/v).

Vaihtoehdot:
-Audin A4 ja sitä suuremmat mallit
-Subarut
-Mitsubishi Lancerin Evo ja Ralliart -mallit

Mitsu ei ole ainakaan kulutukseltaan taloudellinen. Lisäksi kunto voi olla kysymysmerkki auton luonteen tietäen. (Voi olla hyppyytelty pitkin paikallisia ouninpohjia tms.).

Subaru on "hieman" halpis sisustuksiltaan ja vielä Avensis-kokoluokan Legacytkin yllättävän ahtaita autoja. Turbottomat bensakoneet on mopoja sekä janoisia. Turbolliset (WRX, STI) saattavat olla olleet Mitsujen kaltaisessa käytössä (kunnon arviointi vaatisi tietoa ja tuntumaa jota minulla ei ole).

Jäljelle jää ainoana järkevänä vaihtoehtona Audi A4 siinä hinta-/ikäluokassa mitä olen kaavaillut. A5 ja A6 ovat jo äkkiä 5000e-10000e kalliimpia ostaa kun vähillä kilsoilla. VAGilaisista hyviä kokemuksia jo aiemmin, joten ei ole syytä vaihtaa muuhun leiriin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jatkuva neliveto ja pienehköt ylläpitokulut valintakriteereinä (kuten Follo jo tuohon aiemmin mainitsi). Lisäksi mieluummin bensakone huolettomamman ylläpidon ja suht vähäisten kilsojen takia (20tkm/v).

Vaihtoehdot:
-Audin A4 ja sitä suuremmat mallit
-Subarut
-Mitsubishi Lancerin Evo ja Ralliart -mallit

Mitsu ei ole ainakaan kulutukseltaan taloudellinen. Lisäksi kunto voi olla kysymysmerkki auton luonteen tietäen. (Voi olla hyppyytelty pitkin paikallisia ouninpohjia tms.).

Subaru on "hieman" halpis sisustuksiltaan ja vielä Avensis-kokoluokan Legacytkin yllättävän ahtaita autoja. Turbottomat bensakoneet on mopoja sekä janoisia. Turbolliset (WRX, STI) saattavat olla olleet Mitsujen kaltaisessa käytössä (kunnon arviointi vaatisi tietoa ja tuntumaa jota minulla ei ole).

Jäljelle jää ainoana järkevänä vaihtoehtona Audi A4 siinä hinta-/ikäluokassa mitä olen kaavaillut. A5 ja A6 ovat jo äkkiä 5000e-10000e kalliimpia ostaa kun vähillä kilsoilla. VAGilaisista hyviä kokemuksia jo aiemmin, joten ei ole syytä vaihtaa muuhun leiriin.
Aika hyvin maalasit itsesi nurkkaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No, oikeastaan voisin vanhan 4Motion Passatinkin (B5.5) ostaa jos saisi vähillä kilsoilla ja bensaturbolla.

Eli 2 vaihtoehtoa. :D
No mutta noinhan se meneekin. Aluks päätetään että mikä auto halutaan ja sitten järkeillään sen mukaan se parhaaksi vaihtoehdoksi. Fiiliksellä se menee joka tapauksesa. Jos järkeä seuraisi niin sitten ajaisi jollain käytetyllä KIA:lla.

Minä tarjoan Volvo-miehenä tietysti aina Volvoa.
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/5351558
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No mutta noinhan se meneekin. Aluks päätetään että mikä auto halutaan ja sitten järkeillään sen mukaan se parhaaksi vaihtoehdoksi. Fiiliksellä se menee joka tapauksesa. Jos järkeä seuraisi niin sitten ajaisi jollain käytetyllä KIA:lla.

Minä tarjoan Volvo-miehenä tietysti aina Volvoa.
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/5351558
Mistä lähtien auton ostoa on alettu perustelemaan järjellä?

Jos etuvetokikkareella haluaisin jatkossakin ajella, nykyinen Seat ajaisi sen asian täysin. Tämän talven ajokokemukset ovat vaan saaneet lähinnä kylmät väreet aikaan etuvedolla ajamisesta. Mieluummin vaikka takaveto, sillä on sentään hauska ajaa silloin tällöin. Etuvedolla ei juuri koskaan talvisin: Polanteisella tiellä mutkaan ajettaessa lähtee ensin puskemaan ja sitten lähteekin jo perä luistoon. Vetelee, polanteiden ylityksissä saa olla supertarkkana ja sitten se risteyksistä lähtö on niin tuskallisen hidasta.

Lyhyesti sanottuna: täysin arvaamaton ajokäytös. Seatissa sitä vielä alleviivaa luistoneston olemassaolo ja ESP:n puuttuminen. Tästä seuraa, että kaasulla ei voi joka tilanteessa oikaista kun lähtee luisuun vaan silloin oikaisu on tehtävä painamalla kytkin pohjaan ja vastaohjaamalla (ellei muista kytkeä luistonestoa pois päältä). Ainoa hyvä puoli takavetoon verrattuna on auton vakaus kiihdytettäessä.


Noita Haldexin kaltaisia keksintöjä vaivaa se, että ne ovat pääosan ajasta etuvetoisia. Ajokäyttäytyminenkin on siten etuvetoisesta peräisin. Vasta uudemman polven Haldexit ovat ehkä jotain sinnepäin, mutta uudet nelivedot ovat tolkuttoman kalliita riittävän tehokkaalla koneella.

Olen kokeillut sekä Torsen-nelivedolla varustettua Passatia sekä Audi A4:ää. Tykkäsin molemmilla ajokerroilla kovasti, Passattia ajoin todella liukkaalla talvikelillä ja Audia kesällä soralla ja asvaltilla. Todella tukevaa menoa, eikä tietoakaan ratin veivaamisesta laidasta laitaan kun ei tiedä mihin auto on oikein pyrkimässä.

Mersun ja Bemarin nelivedoissa on liikaa elektroniikkaa mukana meikäläisen makuun, eikä hintakaan tietysti ole edullisimmasta päästä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Katselin kanssa alkuun noita V70 mallea etenkin tbo ja nelikkoina, mutta tuo 256g/km lukema sitten pelästyttikin kivasti.
On meinaan verot vuodessa noilla päästöillä jo 350€ tienoilla, puhumattakaan siitä että tuon mallin Volvo kuluttaa kivasti bensiiniä...
(kaupungissa muistaakseni sen 15-16ltr/100km)
Ei ihmekään että noita on alkanut näkymään halvalla käytettyinä, myös vähän ajettuina...

A4 tosiaan itselläkin kiikarissa, tosin pakko on myöntää että varsinkin tuo B6/B7 korinen on ahdas, vaikka farkku onkin.
B8 olisi jo hieman tilavampi, mutta nelikkona ja asiallisilla kilsoilla hinta karkaa ikävästi korkeaksi.... noh katellaan :)
 
Ylös