No mutta noinhan se meneekin. Aluks päätetään että mikä auto halutaan ja sitten järkeillään sen mukaan se parhaaksi vaihtoehdoksi. Fiiliksellä se menee joka tapauksesa. Jos järkeä seuraisi niin sitten ajaisi jollain käytetyllä KIA:lla.
Minä tarjoan Volvo-miehenä tietysti aina Volvoa.
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/5351558
Mistä lähtien auton ostoa on alettu perustelemaan järjellä?
Jos etuvetokikkareella haluaisin jatkossakin ajella, nykyinen Seat ajaisi sen asian täysin. Tämän talven ajokokemukset ovat vaan saaneet lähinnä kylmät väreet aikaan etuvedolla ajamisesta. Mieluummin vaikka takaveto, sillä on sentään hauska ajaa silloin tällöin. Etuvedolla ei juuri koskaan talvisin: Polanteisella tiellä mutkaan ajettaessa lähtee ensin puskemaan ja sitten lähteekin jo perä luistoon. Vetelee, polanteiden ylityksissä saa olla supertarkkana ja sitten se risteyksistä lähtö on niin tuskallisen hidasta.
Lyhyesti sanottuna: täysin arvaamaton ajokäytös. Seatissa sitä vielä alleviivaa luistoneston olemassaolo ja ESP:n puuttuminen. Tästä seuraa, että kaasulla ei voi joka tilanteessa oikaista kun lähtee luisuun vaan silloin oikaisu on tehtävä painamalla kytkin pohjaan ja vastaohjaamalla (ellei muista kytkeä luistonestoa pois päältä). Ainoa hyvä puoli takavetoon verrattuna on auton vakaus kiihdytettäessä.
Noita Haldexin kaltaisia keksintöjä vaivaa se, että ne ovat pääosan ajasta etuvetoisia. Ajokäyttäytyminenkin on siten etuvetoisesta peräisin. Vasta uudemman polven Haldexit ovat ehkä jotain sinnepäin, mutta uudet nelivedot ovat tolkuttoman kalliita riittävän tehokkaalla koneella.
Olen kokeillut sekä Torsen-nelivedolla varustettua Passatia sekä Audi A4:ää. Tykkäsin molemmilla ajokerroilla kovasti, Passattia ajoin todella liukkaalla talvikelillä ja Audia kesällä soralla ja asvaltilla. Todella tukevaa menoa, eikä tietoakaan ratin veivaamisesta laidasta laitaan kun ei tiedä mihin auto on oikein pyrkimässä.
Mersun ja Bemarin nelivedoissa on liikaa elektroniikkaa mukana meikäläisen makuun, eikä hintakaan tietysti ole edullisimmasta päästä.