Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Katselin kanssa alkuun noita V70 mallea etenkin tbo ja nelikkoina, mutta tuo 256g/km lukema sitten pelästyttikin kivasti.
On meinaan verot vuodessa noilla päästöillä jo 350€ tienoilla, puhumattakaan siitä että tuon mallin Volvo kuluttaa kivasti bensiiniä...
(kaupungissa muistaakseni sen 15-16ltr/100km)
Ei ihmekään että noita on alkanut näkymään halvalla käytettyinä, myös vähän ajettuina...

A4 tosiaan itselläkin kiikarissa, tosin pakko on myöntää että varsinkin tuo B6/B7 korinen on ahdas, vaikka farkku onkin.
B8 olisi jo hieman tilavampi, mutta nelikkona ja asiallisilla kilsoilla hinta karkaa ikävästi korkeaksi.... noh katellaan :)
Uudehkoissa 5-mukisissa perus-Volvoissa huollatus ei ole ihan tolkuttoman kallista. Muut ylläpitokulut taas ovat lähinnä suuren kulutuksen takia. Matka-ajossa saa menemään yllättävän pienellä aineella, mutta vähäinenkin kaupunkiajo nostaa kulutusta rajusti.

S60/V70 malleissa ajettavuus ihan ok, mutta ohjaus ei pärjää saksalaisille ja jousitus ehkä turhankin pehmeä. Makuasioita toki, toinen tykkää, minä en.


Audi A4 (B7) ei ole tilavin auto, mutta itse en etsi tila-autoa joten se ei ole ongelma omalla kohdalla. Siksi kelpuutan porrasperäisenkin mallin. Itse asiassa olisi parempi jos auton ulkomitat ovat pienemmät, autotallissa ei ole paljoa ylimääräistä tilaa sivusuunnassa nykyiselle Ibizallekaan. B8 olisi muuten kyllä parempi, mutta hintakin karkaa.


Yleisesti järkevintähän olisi ostaa halvin mahdollinen auto ja käyttää sen ylläpitoon mahdollisimman vähän rahaa. Mutta jos kerrankin ostaisi auton jonka oikeasti haluaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Yleisesti järkevintähän olisi ostaa halvin mahdollinen auto ja käyttää sen ylläpitoon mahdollisimman vähän rahaa. Mutta jos kerrankin ostaisi auton jonka oikeasti haluaa.
Tämä sama mullakin on nyt menossa :)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Mitsubishi Lancerin Evo ja Ralliart -mallit

Mitsu ei ole ainakaan kulutukseltaan taloudellinen. Lisäksi kunto voi olla kysymysmerkki auton luonteen tietäen. (Voi olla hyppyytelty pitkin paikallisia ouninpohjia tms.).
Juu pensaahan ne vievät, en tosin usko että noita ketään soralla hyppyyttää. Ovat sen verran arvokkaita ja rallipelit yms. rassit on tehty sitävarten. Kyllähän sen sit kyljistä ja lokareista huomaa jos on sora suihkinut maalit pois.

Mä näkisin niin, että onhan noissa kahdessa ja miksei Subarun STI malleissa vähän enemmän luonnetta kun perus Audeissa. Toki vaatiihan ne enemmän "harrastaneisuuttakin".

Kaksi mitsua omistaneena en voi ainakaan väittää, että öljynvaihtojen lisäks ei paljoa muuta ole tarvinnut tehdä. Toki Evo ja Ralliart vaatii enemmän
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu pensaahan ne vievät, en tosin usko että noita ketään soralla hyppyyttää. Ovat sen verran arvokkaita ja rallipelit yms. rassit on tehty sitävarten. Kyllähän sen sit kyljistä ja lokareista huomaa jos on sora suihkinut maalit pois.

Mä näkisin niin, että onhan noissa kahdessa ja miksei Subarun STI malleissa vähän enemmän luonnetta kun perus Audeissa. Toki vaatiihan ne enemmän "harrastaneisuuttakin".

Kaksi mitsua omistaneena en voi ainakaan väittää, että öljynvaihtojen lisäks ei paljoa muuta ole tarvinnut tehdä. Toki Evo ja Ralliart vaatii enemmän
Helppo yhtyä tähän muutaman Evon omistajan tuntevana.
Evossa varsinkin kone- ja tekniikkapuoli vaatii huoltoa aika usein, tosin ymmärtäähän sen auton luonteenkin takia.
Ja matkustusmukavuus ei ole siellä "kärkipäässä" jos paljon maantiellä ajaa...

Audin positiivisina puolina voisi mainita hyvän tekniikan lisäksi tuo jokapaikkaan sopiva luonne, mukava tuolla olisi matkaakin ajaa kuin myös nauttia mutkapätkistä...
A4:ssä tosin sisämelu oli huomattavan kovaa, Avensis tuntui hyvinkin hiljaiselta tuon jälkeen....
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Helppo yhtyä tähän muutaman Evon omistajan tuntevana.
Evossa varsinkin kone- ja tekniikkapuoli vaatii huoltoa aika usein, tosin ymmärtäähän sen auton luonteenkin takia.
Siksi juuri väittäisinkin että paremmin niitä on pidetty kuin perusautoja, JOS ovat olleet harrastajan näpeissä. Näitäkin on monenlaisia yksilöitä, harrastekerhojen keskustelupalstoilta saa hyvin vinkkejä ykislöistä jos on ostamassa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siksi juuri väittäisinkin että paremmin niitä on pidetty kuin perusautoja, JOS ovat olleet harrastajan näpeissä. Näitäkin on monenlaisia yksilöitä, harrastekerhojen keskustelupalstoilta saa hyvin vinkkejä ykislöistä jos on ostamassa.
Jep samaa mieltä kyllä.
Evo on hieno auto mutta luonteensa puolesta ei toki sovellu ihan kaikille :)
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hmmmm.... :doubtful:
Kaupanpäälliset (vieraan valtion lippu sekä t-paita) herättivät heti epäilykset. Vaikuttaa, että bilikassa saattaa olla jokin vika, koska noilla kaupantekijäisillä yritetään harhauttaa mielenkiinto toisaalle itse pääasiasta. Vanha markkinointikikka jolla asiakas saadaan ostamaan sontaa näennäisellä lisäarvon nostolla. Huijari mikä huijari.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Hmmmm.... :doubtful:
Kaupanpäälliset (vieraan valtion lippu sekä t-paita) herättivät heti epäilykset. Vaikuttaa, että bilikassa saattaa olla jokin vika, koska noilla kaupantekijäisillä yritetään harhauttaa mielenkiinto toisaalle itse pääasiasta. Vanha markkinointikikka jolla asiakas saadaan ostamaan sontaa näennäisellä lisäarvon nostolla. Huijari mikä huijari.
Joko teit kaupat?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hmmmm.... :doubtful:
Kaupanpäälliset (vieraan valtion lippu sekä t-paita) herättivät heti epäilykset. Vaikuttaa, että bilikassa saattaa olla jokin vika, koska noilla kaupantekijäisillä yritetään harhauttaa mielenkiinto toisaalle itse pääasiasta. Vanha markkinointikikka jolla asiakas saadaan ostamaan sontaa näennäisellä lisäarvon nostolla. Huijari mikä huijari.
Nimimerkillä luotinko väärään mieheen kun ostin moottoripyörän johon sai sivulaukut veloituksetta mukaan?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Hondan sysipaska neliveto on toteutettu viskokytkimellä. Eli "keskilukko" on kytkin, joka ui jossain "viskonesteessä", jonka puolestaan pitäisi jäykistyä ja ryhtyä välittämään voimaa kun etu- ja taka-akselien välille tulee pyörimisnopeuteen eroa (neste alkaa vatkaantua ja lämmetä). Toimii hirveellä viiveellä eikä jaksa kumminkaan välittää taakse sitä vääntöä kunnolla. Karmea vietävä, auto puskee kuin vanha saabbi tilanteessa kuin tilanteessa.
Näitäkin on erilaisia systeemejä. Omassa vessassa on tavallisesti 50/50 vetosuhde ja jakolaatikko toimii viskokytkimellä. Eli jos perä tai etupää suttaa niin voima jakaantuu 65/33 suhteessa. Käytännössä toi tuntuu jatkuvasti nelikolta, eli tuossa visko toimii niin kuin pitääkin.

Jatkuva neliveto

Outlanderissa on viskokytkimellä toteutettu jatkuva neliveto. Viskokytkimellä varustetun keskitasauspyörästön ansiosta neliveto tarjoaa loogisen ajokäytöksen kaikissa olosuhteissa. Voima jakautuu tavanomaisessa ajossa ja olosuhteissa tasan etu- ja taka-akselin kesken. Etu- ja takapyörien nopeuseron kasvaessa viskokytkin siirtää voimaa paremmin pitävällä akselille. Kitkasta riippuen vetosuhde vaihtelee välillä 35–65 %.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/outlanderista-evo-turbo
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Minä tarjoan Volvo-miehenä tietysti aina Volvoa.
On hyvin lähellä ettei vaan tulis hankittua talouteen toista autoa, hetken oon katteluu sopivaa. Eilen yks tuttu tarjos 01vm v70 riiselivollea ja tässä on Sulo Wilen syndrooma iskemässä päälle.
 

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Talvikäyttistä en saanut koko talvena käyntiin, levätköön siellä hallin nurkalla Chevyn pikappi seuraavaan talveen, kohtahan saakin ajaa taas kesäautolla talvirengaspakon poistuessa. Namia.
 

Örfil

Guest
Etupäästä auto näyttää tosiaan vähän Sciroccolta, mutta nuo takafenderit - ei saamari, kamalat! Johonkin jenkkilotjaan ne sopii muttei ikuna euroautoon.

Himoitsin jossain vaiheessa Sciroccoa v. 2011. Täällä Treella oli yks turkoosi yksilö jota katselin "sillä silmällä" liikenteessä, mutta kun selvisi että se on niin tehoton peli, meni mielenkiinto.

Lopputuloshan on jo tiedossa.
 
Ylös