Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Oli tiedossa, että auton testaajalla on ollut mahdollisuus vaikuttaa testitilanteessa dynamometrin ajovastuksen asetuksiin tietyissä rajoissa, mutta en minä tällaisista mittaustilanteessa käytettävistä huijaussoftista ole aiemmin juttua missään nähnyt.
Uutisoitisi tuli myöhässä sillä vormulapuolella sillä jo tapettiin Folkkarin F1-depyytti.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Oli tiedossa, että auton testaajalla on ollut mahdollisuus vaikuttaa testitilanteessa dynamometrin ajovastuksen asetuksiin tietyissä rajoissa, mutta en minä tällaisista mittaustilanteessa käytettävistä huijaussoftista ole aiemmin juttua missään nähnyt.
Puolitörnin uhallakin lainaan itseäni ja tarkennan hieman.
Siis tuo dynamometrin ajovastusprofiilin määrittäminen testiä varten on autovalmistajan hommaa ja antaa mahdollisuuden jonkin asteiseen "liikkumavaraan".
Mutta tuo on kuitenkin standardoidun testimenettelyn sääntöjen mukaista touhua, eikä salamyhkäistä huijaamista. Eräänlainen pieni porsaanreikä kulutustestin säännöissä. Autovalmistajat määrittelevät ajoneuvokohtaiset ajovastukset testiin tietysti niin alhaisiksi kuin sielu sietää ja säännöt mahdollistaa. Mutta tämä on sama kaikille, joten no problemos.

Mutta tuo ohjelmapätkä auton tietokoneessa - jolla auton päästöt esim puolitetaan hetkellisesti testitilannetta varten - on puhdasta ja katalaa huijausta, jolla vääristetään testituloksia tietoisesti testiorganisaatiota silmään pissaten.
Suomeksi kusetusta.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Puolitörnin uhallakin lainaan itseäni ja tarkennan hieman.
Siis tuo dynamometrin ajovastusprofiilin määrittäminen testiä varten on autovalmistajan hommaa ja antaa mahdollisuuden jonkin asteiseen "liikkumavaraan".
Mutta tuo on kuitenkin standardoidun testimenettelyn sääntöjen mukaista touhua, eikä salamyhkäistä huijaamista. Eräänlainen pieni porsaanreikä kulutustestin säännöissä. Autovalmistajat määrittelevät ajoneuvokohtaiset ajovastukset testiin tietysti niin alhaisiksi kuin sielu sietää ja säännöt mahdollistaa. Mutta tämä on sama kaikille, joten no problemos.

Mutta tuo ohjelmapätkä auton tietokoneessa - jolla auton päästöt esim puolitetaan hetkellisesti testitilannetta varten - on puhdasta ja katalaa huijausta, jolla vääristetään testituloksia tietoisesti testiorganisaatiota silmään pissaten.
Suomeksi kusetusta.
Mun mielestä tuosta on jo puhuttu vuosia eli ecu ohjelmoidaan tunnistamaan standardin mukainen testiohjelma, joka ajetaan eri asetuksilla kuin oikea ajo.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11236
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Noita valmistajien ilmoittamia normikulutuksia voi myös ihmetellä. BMW 216D Active Tourerin yhdistetyksi kulutukseksi mainostetaan 3,9 ltr/100km. Erittäin säästävätyylisestä ajamisestaan tunnetulla kaverillani oli tuollainen Espanjassa. Yli tuhannen kilsan ajoreitillä, jossa oli todella vähän kaupunkiajoa sekä vain lievästi vuoristoja tai nopeita moottoriteitä, mitattu kulutus oli 5,6 ltr. Merkittävä ero mainostettuun, 43%.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Noita valmistajien ilmoittamia normikulutuksia voi myös ihmetellä. BMW 216D Active Tourerin yhdistetyksi kulutukseksi mainostetaan 3,9 ltr/100km. Erittäin säästävätyylisestä ajamisestaan tunnetulla kaverillani oli tuollainen Espanjassa. Yli tuhannen kilsan ajoreitillä, jossa oli todella vähän kaupunkiajoa sekä vain lievästi vuoristoja tai nopeita moottoriteitä, mitattu kulutus oli 5,6 ltr. Merkittävä ero mainostettuun, 43%.
Niin, se vakioitu testisykli ei edes pyri kuvaamaan kulutusta keskinkertaisissa olosuhteissa, keskinkertaisella ajotavalla jne. Eikä sitä pidä tulkita sellaiseksi.

Se on menetelmä, jolla ajoneuvojen kulutusominaisuudet saadaan vertailukelpoisena selville laboratorio-olosuhteissa vakioidulla testimenettelyllä. Sen tarkoitus ei ole kuvata kuluttajalle tarkasti kuinka paljon auto vie juuri kyseisen kuluttajan käskyttämänä.

Testitilanteessa esim. kytketään kaikki sellaiset auton sähkölaitteet pois toiminnasta, jotka eivät ole pakollisia auton liikuttamiseksi. Päälle jätetään vain moottorinohjauksen tietokone, sytystysjärjestelmä ja mahdollinen sähköinen polttoainepumppu. Ei muuta. Energiaa syövä laturi ei siis välttämättä pyörähdä kertaakaan lyhyen testisyklin aikana. Autossa kuormana on pelkkä kuljettaja. Ei mitään muuta, ei edes rekisteriotetta jne, jne...

Turun yliopiston tekemien selvitysten perusteella auton normaalikäyttö kesäpäivänä sähkölaitteiden osalta lisää kulutusta n. 0,5 litraa/100km EU-testisyklin menetelmään verrattuna. Ilman että esim. ilmastointi tai radio on vielä edes päällä. Ajovalot, ilmanvaihdon puhallin jne. normijutut vain.

Itse testisyklissäkin olisi "vähän" viilaamista, jotta se vastaisi edes lähelle oikeata käytännön tilannetta, esim. maantieajokulutusta määritettäessä testissä ajetaan alle seisemääkymppiä 24 kertaa pidempi aika kuin moottoritievauhtia (120 kmh). Motaria mennään huikeat 10 sekuntia.
Satastakin ajetaan vain 1/8 aika siitä ajasta, mitä auto liikkuu 70 km/h tai alle. Liekö siis mikään ihme, että esim. mantiekulutus saadaan matalaksi testissä - maantieajosta kun ylivoimaisesti suurin osa tapahtuu mahdollisimman matalan kulutuksen nopeuksilla. Ei kukaan käytännössä aja alle 70 km/h maantieksi käsitettävässä ympäristössä pitkiä matkoja.

Tietysti testiä voisi / olisi hyvä viedä enemmän kohti kuluttajan kokemaa todellisuutta, nyt se ei ole sitä ollut, eikä ole edes pyrkinyt siihen.
Moni kuluttaja on toki näin virheellisesti olettanut.
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Nähtävästi eri valmistajilla on erilainen suhtautuminen tuohon virallisen eu-kulutuksen mittaukseen. Itse olen ajanut autollani kaksikin kertaa kymppitonnin matkan 0,9l alle EU-keskikulutuksen - ajotietokoneen mukaan. Oikeasti ero eu-kulutukseen lienee noin puolet tuosta eli puolisen litraa, mikä on minusta paljon sekin. Ajotyylini ei ole hissuttelua taloudellisesti vaan aina mennään todellista nopeutta 5-10% yli rajoituksen ja moottoritietäkin tulee sahattua melko taajaan. Ehkä fransmannit on tässä tapauksessa rehellisempiä kuin sakemannit.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nähtävästi eri valmistajilla on erilainen suhtautuminen tuohon virallisen eu-kulutuksen mittaukseen. Itse olen ajanut autollani kaksikin kertaa kymppitonnin matkan 0,9l alle EU-keskikulutuksen - ajotietokoneen mukaan. Oikeasti ero eu-kulutukseen lienee noin puolet tuosta eli puolisen litraa, mikä on minusta paljon sekin. Ajotyylini ei ole hissuttelua taloudellisesti vaan aina mennään todellista nopeutta 5-10% yli rajoituksen ja moottoritietäkin tulee sahattua melko taajaan. Ehkä fransmannit on tässä tapauksessa rehellisempiä kuin sakemannit.
Jos olis markka niin voitaisiin devalvoida ja autotkin kuluttaisi vähemmän.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Heh. Folkkari on "vähän" manipuloinut virallisten päästötestien tuloksia varustamalla autojen tietokoneen kikareella, joka tunnistaa kun vakiomuotoista päästömittaussykliä aletaan ajaa ja pudottaa kärryn systeemit speciaali-extra-säästöliekille, jota ei normaaliajossa käytetä lain.

16 miljardia euroa sakkoa ei kuulosta maallikosta kovin mitättömältä summalta.
Suomikin svois sakottaa VAGia vaikka puolella tuosta, niin ei tarvis hoitsujen pyhälisiin koskea. :eek:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/18/volkswagen-narahti-huijauksesta-lahes-16-miljardin-sakko-uhkaa/201512157/304
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-20/vw-orders-investigation-into-deception-on-u-s-diesel-emissions

Ja nyt VW on tunnustanut asian.
Investigating the deception, which affects almost a half-million diesel VW and Audi cars sold between 2009 and this year, is a priority, and the company will cooperate fully with U.S. regulators, Chief Executive Officer Martin Winterkorn said in a statement on Sunday.
“I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public,” Winterkorn said. “We will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused.”
The German carmaker admitted to fitting its U.S. diesel vehicles with software that turns on full pollution controls only when the car is undergoing official emissions testing, the Environmental Protection Agency said Friday, citing violations that could add up to $18 billion in fines.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
On muuten melkoinen huijaus tuo kun miettii millainen painoarvo päästölukemilla on nykyään automyynnissä. Ainakin Suomessa jopa autoverotus perustuu tuohon manipuloituun lukemaan ja näin ollen vaginan rakkineet ovat olleet halvempia ostaa suhteessa kilpailijoihin kuin oikeasti olisivat. Siinä on näppärä koodari ansainnut varmasti palkkansa moneen kertaan.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Onko Jonella omakohtaista havaintoa eu-kulutuslukeman korrelaatiosta oikeaan kulutukseen ja sen erosta merkkien välillä kun ainakin kertaalleen olet hairahtunut VAG-maailmasta?
 
Ylös