GP2 2012

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tuli aiheeseen liittyvää asiaa enkä viitsi jo päättyneen kauden ketjuun kirjoittaa ja joskushan tämä tulisi avattua.

Vähän muutoksia tulevalle kaudelle - Autosport

The GP2 series will use two different types of tyre compounds for its races from 2012, emulating Formula 1 regulations.

A total of four sets of Pirelli tyres will be available to each driver over the weekend, comprising three sets of the harder, prime compound, and one set of softer, option tyres.

Drivers will have to keep one set of prime for the sprint race, meaning they will be able to choose between the remaining two sets of prime and the one set of option to use either during practice, qualifying session and the feature race.

There will still be a compulsory pitstop in the feature race.

Like in F1, Pirelli will use colour codes to differentiate the compounds.

"The new tyre rule offers a fantastic opportunity to the drivers," said GP2 boss Bruno Michel.

"Our Series' main goal has always been to prepare them to Formula 1 and so far we have been very successful at it. More than ever, tyre management is key to how quickly young drivers can adapt to the pinnacle of motorsport.

"However, although we will introduce a second compound, we have decided to keep only four sets of tyres per race weekend in order to control the costs.

"It will be interesting to watch as our teams will put in place the best possible strategy. It will add even more suspense, but it will also make tyre management all the more delicate. We're very happy that Pirelli will help us achieve that."

The 2012 season will also see both GP2 and GP3 adopt the same scoring system as in Formula 1 (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1).

The top eight finishers in the feature race will be reversed for the sprint race and the top eight finishers will score points (15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1).

There will be four points allocated for pole position and two bonus points in each race for fastest lap.

Ja Bottas kertoilee ensi kaudesta - MTV3

GP3-sarjan tuore mestari Valtteri Bottas näkisi Lotus ART -tallin riveissä jatkamisen loogisimmaksi vaihtoehdokseen ensi kaudella.

Bottas ajoi Lotus ART:n riveissä GP3-mestariksi.

- Olen ehdottomasti siirtymässä ylöspäin, mutta mitään ei ole vielä sovittuna. Minun managerini käyvät keskusteluja eri tallien kanssa GP2- ja World Series by Renault- sarjoissa. Niissä molemmissa on minulle vaihtoehtoja ensi vuodeksi. GP2 olisi minulle loogista, sillä Lotus ART:lla on GP2-talli. Ajoin heidän riveissään tänä vuonna ja aiemmin formula 3:ssa, Bottas sanoo Williamsin F1-tallin iGNITION-nettilehdessä.

Bottas ajoi viime viikolla yhden testipäivän Lotus ART -tallin GP2-autolla. ART on GP2:n historian menestynein talli kolmella tallimestaruudellaan.

Bottas toivoo pääsevänsä ensi kaudella ajamaan myös Williamsin F1-autolla perjantaiharjoituksia.

- Se on jotain sellaista, jota haluaisin ehdottomasti tehdä. Olen nyt toista vuottani testikuljettajana, joten toivottavasti ensi vuonna voin saada hieman enemmän ajokilometrejä. Se riippuu kuitenkin monista tekijöistä. Tallin täytyy antaa kilpakuljettajille niin paljon aikaa kuin mahdollista ja ymmärrän sen täysin. Nuoren kaverin laittaminen autoon voi olla riski, Bottas toteaa F1-ajotilaisuuksistaan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hyvän kuulosia uudistuksia. Pidän nykyisestä F1-pistesysteemistä todella paljon ja eri rengasseokset tuo hieman valinnanvaraa ja erilaisten taktiikoiden määrä kasvaa. Vielä kun saataisin DRS, niin sit alkais kuulostaa jo todella hyvältä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mielenkiintoiselta kuulostaa rengaspeli. Ajatko paalun ja toivot pääseväsi kisassa karkuun, vai jätätkö softit kisaan ja ohittelet sitten muita? Toivottavasti rengasmerkinnät ovat kunnossa, tai sitten GP2:n (ja GP3:n) grafiikat päivittyvät tälle vuosituhannelle, eivätkä ole sieltä 90-luvulta.

Pikaisella laskutoimituksella nyt on hieman kannattavampaa sijoittua sprinttikisassa sijoille 2-4 kuin ennen (saa prosentuaalisesti vähän enemmän feature-kisan pisteistä).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoiselta vaikuttaa etenkin rengasuudistus. Nuo pisteuudistukset F1:n suuntaan on vähän huonompi juttu. Inflaatio-pisteillä voi tulla F1:n tapaan joko todella hienoa taistelua tai sitten mestaruus voi ratketa nopeasti. Toki sarjan pisteet paaluista ja nopeista kierroksista vähän parantavat asiaa. Samoin se, että useampi kuljettaja saa pisteitä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Vanhalla systeemillä pääkisan kahdeksan parhaan pisteet (ilman bonareita) viikonlopusta olisivat olleet 10-8-7-7-7-7-7-7, jos sprinttikisa päättyisi täysin lähtöjärjestyksen mukaisesti. Uudella systeemillä vastaava jako on 26-20-19-18-18-18-18-19. Tuon perusteella molemmat voittajat ovat selvimmät hyötyjät uusista pisteistä.
 

FrubbeF1

Well-known member
Liittynyt
11.10.2011
Viestit
240
Aika yllättävä valinta loppujen lopuks, koska eikös Bottasin olis pitäny siirtyä Lotus ART:lle kun kerran voitti sarjan mestaruuden ja muutenkin GP3 mestarit Gutierrezin tyyliin nousevat GP2:siin.

Noh, toivottavasti nyt johonkin GP2-tiimiin Bottas vielä pääsee tai sitten Bottas ajaa WSBR-sarjassa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Minne Bianchi on siirtymässä? Täysipäiväinen Ferrarin kolmoskuski, jopa perjantaiharkkoja Massan tilalla? Luulin ART:n jatkavan samoilla ja sen takia Bottakselle ei löydy paikkaa. :confused:

*Näköjään joissain huhuissa Bianchi on menossa Force Indian kolmoskuskiksi.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Money talks ja silleen. Ei ole onni Valdella mukana, Williamis F1 testi - peruuntui rahan takia, GP2 paikka sama homma. Harmi ettei Bottaksen taustajoukot ole saaneet tarpeaksi 'momenttia' Valden GP2 paikkaa ajatellen.(Riskinottokyvyn puutetta?) WsR kun on tunnetusti 'halvempi' vaihtoehto joskin jopa kovempi sarja tasollisesti ja erottuminen joukosta hyvillä tuloksilla on vaikeampaa. Samalla näkyvyys F1-pomojen välittömässä vaikutuspiirissä on paljon pienempi, niin pitäisin tätä huonompana vaihtoehtona Valden uran suhteen.

Toivottavasti olen väärässä GP2 paikan suhteen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bottas taisi sanoa ihan vasta, että GP2 näyttää epätodennäköiseltä...
Noh, todelliset lahjakkuudet (Senna, Häkkinen, jne.) eivät käy harjoittelemassa F3000/GP2-luokissa, ei nääs tartte, vaan menevät suoraan Ykkösiin.
 

FrubbeF1

Well-known member
Liittynyt
11.10.2011
Viestit
240
Money talks ja silleen. Ei ole onni Valdella mukana, Williamis F1 testi - peruuntui rahan takia, GP2 paikka sama homma. Harmi ettei Bottaksen taustajoukot ole saaneet tarpeaksi 'momenttia' Valden GP2 paikkaa ajatellen.(Riskinottokyvyn puutetta?) WsR kun on tunnetusti 'halvempi' vaihtoehto joskin jopa kovempi sarja tasollisesti ja erottuminen joukosta hyvillä tuloksilla on vaikeampaa. Samalla näkyvyys F1-pomojen välittömässä vaikutuspiirissä on paljon pienempi, niin pitäisin tätä huonompana vaihtoehtona Valden uran suhteen.

Toivottavasti olen väärässä GP2 paikan suhteen.
Totta puhut tosta raha-hommasta. Tässä se nähdään, ettei kuljettajan ajotaidot enään riitä. Toki onhan Caladokin hyvä kilpuri, niin silti mun mielestä Bottasin olis pitäny saada toi paikka, kun kerran voitti GP3 sarjan mestaruuden. Kyllähän silti Bottas vois ajaa GP2:ssa esim. iSport, DAMS tai Addax Teamissa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
niin silti mun mielestä Bottasin olis pitäny saada toi paikka, kun kerran voitti GP3 sarjan mestaruuden.
Kertoo paljon sarjan arvostuksesta, don't you think? Samanlainen limbo kuin F2.

GP2:sta nyt kuka tahansa C-luokan amatööri saa paikan jos budjetti ja/tai suhteet löytyy.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Viisi kuskipaikkaa vielä auki sarjaan.

Addax: Johnny Cecotto, Josef Kral
DAMS: Davide Valsecchi, Felipe Nasr
Racing Engineering: Fabio Leimer, TBA
iSport: Marcus Ericsson, Jolyon Palmer
Lotus: James Calado, Esteban Gutierrez
Caterham: Rodolfo Gonzalez, Giedo van der Garde
Coloni: Stefano Coletti, Fabio Onidi
Trident: Stephane Richelmi, Julian Leal
Lazarus: Fabrizio Crestani, TBA
Rapax: TBA, TBA
Arden: Simon Trummer, Luiz Razia
ORT: Nigel Melker, TBA
Carlin: Max Chilton, Rio Haryanto

Lotus on siis entinen ART. Lazarus korvaa Super Novan sarjassa.

Kahtena viime päivinä ajetuissa testeissä Racing Engineeringin puikoissa on ollut Nathanael Berthon, Lazaruksella Vittorio Ghirelli, Oceanilla Tom Dillman sekä Rapaxilla Dani Clos ja Daniel de Jong. Nämä siis noita TBA-paikkoja.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ja hyviä uutisia: MTV3 MAX näköjään näyttää kaikki kisat, myös Euroopan ulkopuolella ajettavat. Kausihan alkaa jo 23.-25.3. Malesian GP:n yhteydessä.

24.3.
12.35-13.50 GP2: Lauantain kilpailu

25.3.
07.30-08.35 GP2: Sunnuntain kilpailu

Lauantain kisa ei näytä tulevan suorana, sunnuntain skabat kylläkin.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Ja hyviä uutisia: MTV3 MAX näköjään näyttää kaikki kisat, myös Euroopan ulkopuolella ajettavat. Kausihan alkaa jo 23.-25.3. Malesian GP:n yhteydessä.

24.3.
12.35-13.50 GP2: Lauantain kilpailu

25.3.
07.30-08.35 GP2: Sunnuntain kilpailu

Lauantain kisa ei näytä tulevan suorana, sunnuntain skabat kylläkin.
GP2:n Euroopan ja Aasian sarjathan yhdistettiin täksi vuodeksi yhdeksi sarjaksi. Hyvä uudistus ehdottomasti. Näkee nyt nämäkin TV-lähetyksinä.
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Malesian lauantain kisa tulee suorana.

GP2: Lauantain kilpailu (Malesia)

La 24.03.2012 klo 04:55-06:10 (MTV3 MAX)
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Päälimmäisenä lauantain kisasta jäi mieleen Pulkkisen kaikkien aikojen pohjat.

EI NÄIN!!!! Miksi ei voi ottaa selvää säännöistä ja niiden muutoksista???!!!!!

Ei kertakaikkiaan. :thumbdown :nope:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Timpan olematon selostus ja Maikkarin "kansainväliset yhteydet oli taas kusessa" -selitykset latisti kyllä seuraamisen täysin. Hyvää kisaa siellä näytti kyllä olevan välillä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Maikkarin päässä säädetään (oliko Timppa santsaamassa lounaalla) ja väitetään, että kansainvälisessä signaalissa häiriö.
Viime vuonna näyttivät kauden kisat Katsomossa, mutta nyt eivät näyttäneet Malesian viikonloppua. Tosin voi olla, että aloittavat lähetykset Katsomossa sitten GP3:n kauden startattua.
 
Ylös