Formula1 - Brasilia 2011 - Kisa

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Johtuuko se turvallisuudesta vai mistä kun muutama pisara vettä tippuu niin 20 kierrosta turva-auton takana tai odotetaan kun sade loppuu?
Kohonneista turvallisuusstandardeista, siitä ettei nykyään ole entisen kaltaisia monsuunirenkaita, siitä että kisoja käydään enemmän maissa joissa sade tullessaan on aina rankkaa (Malesia, Kiina) ja mahdollisesti siitäkin, että kun ajetaan uusilla radoilla, asfaltti on paljon liukkaampaa sateella kuin vanhoilla radoilla.

Ja varmaan autojen kehitykselläkin on osuutensa asiaan. Ainakaan nykyinen "niiaava" asento, jossa splitteri ja etusiipi raapivat asfalttia ei erityisen suurta vesimäärää radalla kestä.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja sitäpaitsi tuo muutama tippa on vähän harhaanjohtava termi. Kisoja, joissa on ajeltu huomattavia määriä SC:n perässä, sitä vettä on ollut todella paljon, ei mitään "muutamaa tippaa". Muutamasta tipasta hyvä esimerkki olis tämän kauden Britannia ja Unkari, joissa molemmissa ajettiin ihan omin voimin.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Toivottavasti kisaan lähdetään kuivalla, mutta lähdön jälkeen voisi semmoinen sopiva kuuro tulla.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei nykyään ole olemassa mitään sadekelinsäätöjä. Kuskit on sen tälläkin kaudella sanoneet monta kertaa. Hieman voi aerodynamiikan määrällä pelata, mutta kyllä se huippunopeus tulee sen kautta miten radan saa kierrettyä nopeiten.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei nykyään ole olemassa mitään sadekelinsäätöjä. Kuskit on sen tälläkin kaudella sanoneet monta kertaa. Hieman voi aerodynamiikan määrällä pelata, mutta kyllä se huippunopeus tulee sen kautta miten radan saa kierrettyä nopeiten.
- Olen havainnut, että näillä kavereilla on hyvin hidas nopeus suoran päässä, joten veikkaan, että kyse on downforcesta ja hieman jostain muusta, joka auttaa heitä huomenna, Button havainnoi aika-ajossa edelleen ehtineistä Red Bulleista.

Vettel vähättelee sadesäätöjen merkitystä.

- Tyypillisiä sadesäätöjä ei ole enää olemassa. Suurin ero on siinä, että laitetaan alle toisenlaiset renkaat. Auton suhteen emme pysty tekemään paljonkaan. Yleisesti ottaen jos sataa, laitetaan autoon enemmän downforcea, jos jotain, mutta auton säätöjen näkökulmasta tilanne on enemmän tai vähemmän sama kuin kuivalla, Vettel pyöritteli

MTV3

Joo ei ehkä olekkaan mutta pakko sitä pitoa on lisää laittaa eli siipeä eli downforcea eli suoranopeuden tippumista jne...
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Turha maalailla piruja seinille

Nuo yllä olevat kuvat eivät oikeastaan kuulu tähän topiciin.
 
Viimeksi muokattu:

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Twitter kertoilee että taivas tummenee ja tihuttaa.
Netin valityksella parempi puolisko ilmoitteli et sadetta on muodostumassa taivaanrannassa juu, mut ei silti veikkais et sade ehtis ainakaan ekan puoliskon aikana autoradalle saakka.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
BBC:n prerace-hassuttelulähetyksessä ainakin paistaa aurinko. :cool:
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Millos Timppa on viimeks haastatellut Sir Jackie Stewartia?
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
No ni nyt sitä vodaa sieltä taivaalta. Silleen sopivasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Toivottavasti Interlagosin kisasta tulee mielenkiintoinen kauden päätös. Huhuja on, että jotkut kuljettajat olisivat kokeilleet ja kokeilevat sadekelin säätöjä tämän päivän kisaan. Vettä on ennustettu kisan aikana tulevaksi.

Erityisesti Virginin vauhti aika-ajossa saattaisi selittyä ainakin osin sadekelien säädöillä testaamiseen sillä autot olivat hitaampia kuin HRT:n vastaavat. Sitten on vielä mahdollisest Pace Carin radalle tulot. Itse asiassa onkin 18 vuotta siitä kun Fiat Tempra toi kisatilanteessa turva-autot radalle.

Polttoainetta kuluu 2-2,3 kiloa kierrokseen eli yhteensä noin 142-163,3 kiloa menee koko kisan mitalta. Litroissa se on noin 186,375-213,9375 litraa. Sen verran tarvitaan kisan kiertämiseen.

Ääritapauksessa teoriassa täydellä kaasulla ajettaessa kuluu 2,5 kiloa bensaa jonka jälkeen kisan lopussa on kulunut 177,5 kiloa eli 233,625 litraa. Sadekelissä kulutus on vähäisempi.

Jotkut tallit voivat hieman kikkailla sillä radan lyhyyden ja kierroksen keston takia, mutta luultavasti kaikki ottavat täyden tankin tai ainakin melkein täyden tankin kisaan.
 
Ylös