Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös kimin taktiikka olisi ollut ihan ok, jos varikolla ei oltaisi munittu? jos eka stopilta olisi tultu takaisin omalle paikalle, ja toinenkin olisi mennyt kohtuullisesti? kimi olisi ollut 3. nicon ja buttonin jälkeen? Jokuhan tietenkin osaa laskea että olisiko vauhti kuitenkaan riittänyt renkaiden takia lopussa, olisiko se ryhmä kuitenkin ajanut kimin kiinni lopussa?
Pari sekuntia paremmat varikkokäynnit eivät olisi olennaisesti muuttaneet mitään, sen verran pitkään Kimi ehti niitä nopeampia kerätä taakseen. Olisi ne sinne kertyneet silti.

Ennen katastrofaalisia kahta kierrosta Kimi oli toisena. Jos Lotus olisi siinä tilanteessa ottanut Kimin sisään niin täällä olisi vielä suurempi huuto järjettömistä taktiikoista. Uskottaisiin vakaasti, että olisi se renkaita säästävä Kimi kyllä pystynyt niillä sen 10 kierrosta maaliin ajamaan ja pitämään muut takanaan, kun oli siihenkin asti pystynyt.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pari sekuntia paremmat varikkokäynnit eivät olisi olennaisesti muuttaneet mitään, sen verran pitkään Kimi ehti niitä nopeampia kerätä taakseen. Olisi ne sinne kertyneet silti.
Se pari sekuntia ois vaikuttanut olennaisesti mikäli sillä olisi vältetty Massan taakse jääminen. Se söi 10 sekuntia..
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jep muttako se viimeinen oli reilusti pidempi stintti.
Hmm, parhaiden sektoriaikojen vertailussa Kimi sijoilla 18-16-19, takana ainoastaan HRT, Marussia, Caterham. Lisäksi di Resta kakkossektorilla takana. (keskeyttänyt Schumacher myös tietenkin)

Grosjean 13-11-11
Onko nämä jotain maikkarin poikia? Välitankkauskielto, sanooko mitään?
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Se pari sekuntia ois vaikuttanut olennaisesti mikäli sillä olisi vältetty Massan taakse jääminen. Se söi 10 sekuntia..
Miten hitossa Kimi muuten putosi sinne Massan, ja myös Fernandon taakse? Eikös Kimi tullut kierrosta Alonson jälkeen toiselle stopille, ja ainakin silloin Saari sanoi eron kasvaneen Alonson ja Kimin välillä jo neljään sekuntiin, kun Webber oli lähtenyt edestä aiemmin. Kuitenkin radalle tultiin Alonson taakse.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Miten hitossa Kimi muuten putosi sinne Massan, ja myös Fernandon taakse? Eikös Kimi tullut kierrosta Alonson jälkeen toiselle stopille, ja ainakin silloin Saari sanoi eron kasvaneen Alonson ja Kimin välillä jo neljään sekuntiin, kun Webber oli lähtenyt edestä aiemmin. Kuitenkin radalle tultiin Alonson taakse.
Tuo Saaren sanoma 4 sekuntia ei ollut oikea, ero oli siinä vaiheessa reilu sekunti.

http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1913401&postcount=94
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se pari sekuntia ois vaikuttanut olennaisesti mikäli sillä olisi vältetty Massan taakse jääminen. Se söi 10 sekuntia..
No juu, jos tilanne olisi mennyt niin, että Massa olisikin toiminut tulppana ja Kimi päässyt ajamaan karkuun, niin ainakaan niin moni ei olisi ollut ohittamassa ongelmien ilmetessä. Pisteille olisi voinut päästä, podiumiin en tuossakaan skenaariossa usko.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
No juu, jos tilanne olisi mennyt niin, että Massa olisikin toiminut tulppana ja Kimi päässyt ajamaan karkuun, niin ainakaan niin moni ei olisi ollut ohittamassa ongelmien ilmetessä. Pisteille olisi voinut päästä, podiumiin en tuossakaan skenaariossa usko.
Räikkönen ajoi lähellä omia parhaitaan, kunnes Vettel pääsi ohi ja renkaat keräsivät kumimurua. Jos kaikki muut olisivat Kimiä lukuunottamatta jääneet Massajunaan, kakkossija olisi tullut jopa helposti? Tottakai Button ja kumppanit olisivat ajaneet noin 2 sekuntia nopeampia kierroksia viimeisellä kymmenellä kierroksella, mutta junan veturina oleminen olisi jäänyt vain muutamaan kierrokseen.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Ihmettelen miten paljon tuo kumiroska vaikutti Kimin vauhtiin kun siellä Hamiltonkin ohitti kisassa ajolinjan ulkopuolelta ja Webberkin veteli leveäksi lopun Kimi-hässäkässä...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihmettelen miten paljon tuo kumiroska vaikutti Kimin vauhtiin kun siellä Hamiltonkin ohitti kisassa ajolinjan ulkopuolelta ja Webberkin veteli leveäksi lopun Kimi-hässäkässä...
Siinä mutkassa sitä kumiroskaa oli silmiinpistävän paljon ja Kimi ajoi koko mutkan mitan tuossa roskavanassa. Ulosajoalue oli puhtaampi ainakin tv-kuvan perusteella.

Ja renkaat olivat niin huonossa kunnossa, että putsaantuminen saattoi siksi kestää kauan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Räikkönen ajoi lähellä omia parhaitaan, kunnes Vettel pääsi ohi ja renkaat keräsivät kumimurua. Jos kaikki muut olisivat Kimiä lukuunottamatta jääneet Massajunaan, kakkossija olisi tullut jopa helposti? Tottakai Button ja kumppanit olisivat ajaneet noin 2 sekuntia nopeampia kierroksia viimeisellä kymmenellä kierroksella, mutta junan veturina oleminen olisi jäänyt vain muutamaan kierrokseen.
No se nyt on tietysti silkkaa jossittelua olisiko Massa pystynyt pitämään samanlaista junaa takanaan kuin Kimi piti. Kimiä peesanneiden vauhtiero Massaan olisi kuitenkin ollut vielä suurempi kuin se oli Kimiin.

Pitäisi jaksaa ottaa selvää sen junajoukon kierrosajoista kun pääsivät veturistaan eroon, mutta en nyt jaksa. En kuitenkaan usko, että Massa olisi välttämättä kyennyt pitämään sitä porukkaa samalla tavalla takanaan. Samoin uskon, että olisi ne Kimin kierrosajat joka tapauksessa tippuneet loppukierroksilla ilman sitä marmorikuulilla käyntiäkin. Renkaat olivat jo lopussa, vaikka Räikkönen tasaisiin (mutta hitaisiin) kierroksiin lopussa pystyikin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pari sekuntia paremmat varikkokäynnit eivät olisi olennaisesti muuttaneet mitään, sen verran pitkään Kimi ehti niitä nopeampia kerätä taakseen. Olisi ne sinne kertyneet silti.
Eihän Kimi kerännyt letkaa vaan Massa. Kuinka paljon kovempaa olisi voinut ajaa ilman sitä? Esim. Alonso ajoi samaan aikaan yli sekuntin kovempia kierroksia.
Jos Lotus olisi siinä tilanteessa ottanut Kimin sisään niin täällä olisi vielä suurempi huuto järjettömistä taktiikoista.
Ja pointti oli missä? On se varmaan tosi hienoa ja ylentävää aukoa päätään epämääräisesti kaikille. Siinä on se kiva puoli, ettei kukaan kovin herkästi tartu siihen, joten voi sitten itse hykerrellä tyytyväisenä omaa ylemmyyttään :confused:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No se nyt on tietysti silkkaa jossittelua olisiko Massa pystynyt pitämään samanlaista junaa takanaan kuin Kimi piti. Kimiä peesanneiden vauhtiero Massaan olisi kuitenkin ollut vielä suurempi kuin se oli Kimiin.

Pitäisi jaksaa ottaa selvää sen junajoukon kierrosajoista kun pääsivät veturistaan eroon, mutta en nyt jaksa. En kuitenkaan usko, että Massa olisi välttämättä kyennyt pitämään sitä porukkaa samalla tavalla takanaan. Samoin uskon, että olisi ne Kimin kierrosajat joka tapauksessa tippuneet loppukierroksilla ilman sitä marmorikuulilla käyntiäkin. Renkaat olivat jo lopussa, vaikka Räikkönen tasaisiin (mutta hitaisiin) kierroksiin lopussa pystyikin.
Vettel sanoi haastiksessa, ettei kyennyt lopussa tekemään renkaillaan juuri mitään ohitusten estämiseksi. Samanlainen tilanne kuin Kimillä ilman marmorikuulia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän Kimi kerännyt letkaa vaan Massa.
No ei Kimi siltä letkalta karkuunkaan ajanut Massan kadottua edestä.
Ja pointti oli missä?
Pointti oli niille, joiden mielestä Kimin olisi pitänyt tehdä vielä yksi stoppi. Kakkossijalta 10 kierrosta ennen maalia varikolle kutsuminen voi kisan jälkeen tuntua järkevältä, mutta kisan aikana sitä ei olisi ymmärretty, kun oli podiumpaikka haarukassa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Onko nämä jotain maikkarin poikia? Välitankkauskielto, sanooko mitään?
?? Ootko sinä jotain [keksi tähän joku hassu juttu] poikia? Siinä ihmeteltiin sitä, että miksi huonommat renkaat valittiin viimeiselle, reilusti pidemmälle stintille*, jos kerta taktiikka oli jo ennalta selvä. Mikä pointti on laittaa käytetymmät renkaat pidemmälle matkalle?

*miten tämä nyt välitankkauskieltoon liittyy? Tai miten se liittyy ylipäätään siihen, että nuo stinttien pituudet oli kummallisia?


edit: renkaiden kuluminen, sanooko mitään?
edit2: ah, joo. tietty se kevyempi auto on hellempikin renkaille. jep, joo, got it :)
edit3: mut siltikin tuntuu hieman omituiselta.. näkihän sen tuosta lopputuloksesta, että olis kannattanu paremmat säästellä loppuun. Varsinki ku keskimmäistä stinttiä olis voinu jatkaa varmasti pidemmällekkin. Normia pidempi stintti+käytetyt renkaat, laskivat vissiin auton keveyden tuoman kompensaation ihan -tuilleen.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
edit2: ah, joo. tietty se kevyempi auto on hellempikin renkaille. jep, joo, got it :)
edit3: mut siltikin tuntuu hieman omituiselta.. näkihän sen tuosta lopputuloksesta, että olis kannattanu paremmat säästellä loppuun. Varsinki ku keskimmäistä stinttiä olis voinu jatkaa varmasti pidemmällekkin. Normia pidempi stintti+käytetyt renkaat, laskivat vissiin auton keveyden tuoman kompensaation ihan -tuilleen.
Niin siis lopussahan voi ajaa pidemmän vedon, koska auto on reilusti kevyempi. Ja tätä ei Oskari Saari suostu selostuksissaan vieläkään muistamaan ;)

Jälkikäteen tiedetään, että Kimin stintti oli noin 8 kierrosta ylipitkä. Vettel haki omat uudet (vs. Kimin vanhat) kolme kierrosta Kimin jälkeen ja alkoi menettää sijoja kai 3-4 kierrosta myöhemmin. Lopussa kierrosajat olivat jo liki samaa surkeaa tasoa kuin Kimillä (3 sekkaa Buttonia hitaampia).

Turha tuota Kimin taktiikka on oikeastaan mitenkään selitellä. Siinä ei ollut mitään järkeä. Muutama kierros menee vielä virhearviona - kuten Vettelille kävi, mutta kun yritetään ajaa 50 % ylipitkää stinttiä, siinä ei ole mitään järkeä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pointti oli niille, joiden mielestä Kimin olisi pitänyt tehdä vielä yksi stoppi. Kakkossijalta 10 kierrosta ennen maalia varikolle kutsuminen voi kisan jälkeen tuntua järkevältä, mutta kisan aikana sitä ei olisi ymmärretty, kun oli podiumpaikka haarukassa.
Eli sinun mielestäsi Lotuksen ei kannattanut tehdä stoppia, ettei täällä foorumilla ole enempi huutoa. Tosi hieno argumentti :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli sinun mielestäsi Lotuksen ei kannattanut tehdä stoppia, ettei täällä foorumilla ole enempi huutoa. Tosi hieno argumentti :thumbup:


Ei se viestini noin kryptinen voinut olla. Totesin vain, että jälkiviisas on helppo olla, mutta kuinka moni taktiikan kritisoija olisi kutsunut Kimin renkaanvaihtoon kun tämä oli vielä podium-sijalla.
 
Viimeksi muokattu:

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139


Ei se viestini noin kryptinen voinut olla. Totesin vain, että jälkiviisas on helppo olla, mutta kuinka moni taktiikan kritisoija olisi kutsunut Kimin renkaanvaihtoon kun tämä oli vielä podium-sijalla.
Minä ihmettelin kyllä jatkuvasti, kun oltiin Massan taakse jumiuduttu, että miksei stoppia tehdä.

Toisaalta kisa oli vedetty vtuiks jo ennen sitä, kun ylipäänsä päästettiin ekalla varikkokäynnillä Webber ja Hamilton edelle ja sitten mentiin toisen jälkeen vielä Massan peesiin. Varikkokäyntien ajoitukset olivat siis muutenkin surkeita, eikä se kolmas stoppi (joka jokatapauksessa olisi pitänyt tehdä) mitään loistosijaa noiden mokien jälkeen olisi tuonut, mutta jotain pisteitä ehkä kuitenkin.

Jos nyt kahden stopin taktiikkaa yritettiin niin keskimmäistä stinttiä olisi pitänyt venyttää viisi kierrosta ja sitten siitäkin olisi voinut tulla jotain.

Vaihtoehtoisesti oltaisiin voitu ottaa sisään toisen kerran muutamaa kierrosta aikaisemmin ja sitten vielä kerran jossain kierroksella 42, mutta tämä menee jo jälkiviisaudeksi.

Joskus hommasta vain ei tule mitään ja tämä oli tällainen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Suurimmat syylliset Kimin heikkoon lopputulokseen ovat O Saari ja M Salo. He ovat koko ajan hokeneet, että Lotus on kärkivauhdin auto ja että se ei kuluta renkaita ollenkaan. Lotuksen tallin väki on kuunnellut maikkaria ja nyt ne luulivat, että se lausunto on totta. Sen vuoksi noin kädetön taktiikka.

Eihän Lotus ole mitenkään todistanut kärkivauhtia ja hellää rengaskulutusta. Se on vielä pelkkien puheiden varassa. Lähellä kärkeä ollaan, mutta niin on tänä vuonna moni muukin. Toivotaan seuraavaan kisaan kovaa hellettä, niin nähdään ehkä taas jotain uutta rengasasioista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Virheitä tehtiin joo, mutta nyt on syytä muistaa että Kimi oli kaksi stoppia tehtyään jo kaukana Alonson perässä. Kolmen stopin taktiikkaan Kimi oli auttamatta liian hidas, eikä silläkään olisi tullut pisteitä. Tämä siis niille, jotka ihmettelee miksei Massan takaa tultu aikaisemmin varikolle.

Mä en edelleenkään usko, että alunperin oli taktiikkana tehdä kahta stoppia. On tuo toisen pysähdyksen ajankohta&rengasvalinta vaan niin uskomaton kahta stoppia ajatellen. Vaan huomasivat sitten jossain vaiheessa, että perhana, nyt ollaan hyvissä asemissa... kyl ne renkaat kestää maaliin saakka. No eivät kestäneet.
 
Ylös