Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Lotuksen pysähdykset olivat noin sekunnin kärkitalleja hitaampia. Ero tuli väliaikojen mukaan Kimin hitaista ulostulokierroksista. En tiedä osuiko aina ruuhkaa vai onko Kimin tuntuma hakusessa uusilla renkailla.
Ensimmäisen stoppi: rinnakkain Hamiltonin kanssa varikkosuoralla, jäi niin Lewisin kuin Webberinkin taakse heti radalle palattuaan

Räikkösen kierroksia 1. stopin jälkeen: 43,324-43,703-42,951-43,045
Webberin kierroksia Kimin edessä: 43,601-43,442-42,993-43,093

Vähän vaikuttaisi, että nopeampaa olisi Lotus kulkenut ilman Webberiä.

Toinen stoppi: suoraan Massan (ja Alonson) perään palattuaan radalle

Räikkösen kierroksia 2. stopin jälkeen: 42,531-42,519-43,296-43,161-42,923
Massan kierroksia Kimin edessä: 43,948-43,746-43,979-43,131-42,901

Räikkönen pääsi ajamaan yhden nopean kierroksen näköjään, ennen kuin juuttui täysin Massan vauhtiin. Tuo kierros (42,531) oli samaa vauhtia kuin Webberin (42,496) ja Buttonin (42,831). Huonoa tuuria oli molempien stoppien yhteydessä. Räikkösen 1. stoppi oli täysin vertailukelpoinen muihin ajaltaan, mutta McLarenin nipistämä 0,5 sekuntia oli ratkaiseva siinä, että Hamilton pääsi ohi, samalla meni Webber ohi.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Tuskin siellä talli vaan yksikseen sen päätti millä taktiikalla ajetaan tai miten sitä vaihdetaan, molemmissa vikaa. Kimihän sanoi ettei ne kerennyt ajamaan kisasimulaatiota reeneissä kun piti niitä sekunda osia testailla. Eikä Kimi mun mielestä mitenkään juuttunut Massan taakse siinä yhdessä vaiheessa, olisihan se nyt Lotuksen suoranopeudella viimeistään takasuoralla ja takasiipi auki mennyt Massasta ohitse jos nopeampi olis ollu. Huono kisa tiimiltä ja myös Kimiltä.

E: Jaa näköjään juuttuikin toisten vauhtiin. Ohi olis vaan pitäny päästä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä minä(kin) olen täysin vakuuttunut, että taktiikka virhe ei koskenut stoppien määrää vaan niiden ajankohtaa.

Tosin ajankohtakaan ei olisi ollut väärä, jos stopit olisi olleet (ulostulokierros huomioiden) yhtä nopeita kuin muillakin.

Eli ei tää mikään 2 vai 3 stoppia jarna ole, kyse on siitä että nyt meni kierrokset pikkase pieleen (ja mahdollisesti ensimmäisen stopin ulostulokierros).

Aika pikkujutuista tää on kiinni.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No se nyt on tietysti silkkaa jossittelua olisiko Massa pystynyt pitämään samanlaista junaa takanaan kuin Kimi piti. Kimiä peesanneiden vauhtiero Massaan olisi kuitenkin ollut vielä suurempi kuin se oli Kimiin.
Niin ja jossittelua on se, että olisiko renkaat kestäneet paremmin vapaalla baanalla. Ja olisiko säästely lopussa ollut helpompaa mikäli junaa ei olisi ollut niin montaa kierrosta Kimin takana. Plus tietysti tuo Massan tulppana olo jossittelu jne..

Minä uskon että kisa meni pieleen toisella stopilla. (kolmas stoppi ei olisi pelastanut mitään)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
McLarenin vauhtiin ei taida olla asiaa kuin epäsäännöllisesti Lotuksella, joten tämän vuoden osalta voidaan toivoa vain yksittäisiä osakilpailuvoittoja.
Noin se taitaa hyvin pitkälti olla. Vois itse asiassa kuvitella ettei muistakaan talleista pidemmän päälle kauheasti McLarenille vastusta ole. On vaan ollut sen verran (varsinkin lopputulosten perusteella) sekavia kisoja alkukaudesta, että ei ole tilanne ihan ilmiselvä vielä. Tai sit tää on mun toiveajattelua syystä että McLaren on mielestäni niin paljon paremman näköinen kuin muiden tallien autot.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Sattui silmään eilen uusintaa katsellessa, että Lotuksen taktikot voisivat ottaa oppia Brawnilta ja kumppaneilta, niin hienosti Nico (muistaakseni toisen stopin jälkeen) varikolta tullessaan meni täsmälleen Hamiltonin edelle, tuskin sattumalta...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tuskin siellä talli vaan yksikseen sen päätti millä taktiikalla ajetaan tai miten sitä vaihdetaan, molemmissa vikaa. Kimihän sanoi ettei ne kerennyt ajamaan kisasimulaatiota reeneissä kun piti niitä sekunda osia testailla. Eikä Kimi mun mielestä mitenkään juuttunut Massan taakse siinä yhdessä vaiheessa, olisihan se nyt Lotuksen suoranopeudella viimeistään takasuoralla ja takasiipi auki mennyt Massasta ohitse jos nopeampi olis ollu. Huono kisa tiimiltä ja myös Kimiltä.

E: Jaa näköjään juuttuikin toisten vauhtiin. Ohi olis vaan pitäny päästä sitten.
Epäilemättä Kimi oli mukana laatimassa taktiikkaa eikä taktiikassa sinänsä vikaa ollutkaan vaan sen toteutuksessa. Kyseisellä taktiikalla voitettiin kisa ja saman tallin toinen kuljettaja oli 6. En tiedä kuka päätti sisääntulo-kierrokset ja rengassetit, jotka vaihdetaan mutta tämä/ nämä henkilöt kämmäsivät. Jos Kimi oli niiden joukossa niin sitten osasyy on myös hänen.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ajoituksista. Jos aikomuksena oli ajaa kahdella stopilla, niin se toinen oli vaan paniikkiratkaisu. Ensimäinen meni vituiksi ja siinä menetettiin pari pykälää. Sitten patonkimaisterit katseli nahkavekkariaan ja se sanoi että ikkuna menee liian pieneksi, taas tuppaa kaveria ohi. Ei kun sisälle ja taas oli paskat housussa, kaverit meni ohi. Massan taakse juututtiin, koska oli pakko. Stintti oli em. panikoinnin takia ylipitkä ja renkaita oli pakko säästää. Loppu oli noloakin nolompi.

Mikään muu kuin valehteleminen kahden stopin taktiikasta ei muuten tuota ajoitusta selitä, koska siinä ei ole järjen hiventäkään. Se oli yksinkertaisesti panikointia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ainoa edes etäisesti järkevä selitys Kimin pysähdyksille on, että luultiin muidenkin olevan kahdella stopilla. Kimihän stoppaili kolmen stopin miesten kanssa yhtä aikaa kaksi ensimmäistä ja skippasi kolmanen. Tuollaista mokaa Lotus ei kyllä ikimaailmassa myönnä :D
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Lotuksella tuntuu olevan kova kiire voittaa heti kisoja. Keskittyisivät nyt hitaasti ja varmasti muuttumaan voittajatalliksi. Taktiikassa tulee jatkuvasti pieniä virheitä eikä sitä maksimisuoritusta saada millään kasaan missään olosuhteissa. Toivottavasti Bahrainissa otettaisiin vähän enemmän varman päälle.

Fakta on kuitenkin se, että Lotus on aina varikkostoppien häviäjä. Joko samanaikaisilla stopeilla hitaampi tai sitten tullaan hieman väärällä kierroksella sisään ja hävitään se sija tai kaksi siinä. Jos oli tarkoitus ajaa oikeasti kisa läpi kahdella stopilla, niin ihmetyttää kyllä miksi ei ajettu yhtään enempää toisella stintillä, oli varmaan myös laskettavissa että tullaan jäämään stopin jälkeen Massan taakse eikä tämä ole ihan heti menossa edestä pois varikolle kun ajoi koko alkukisan kovilla renkailla.

Massan takana ollessa taas Lotukselle taisi juolahtaa mieleen, että otetaan osa vahingosta takaisin ja ajetaankin kahdella stopilla voittaen sillä mm. Alonso, joka hyötyi Massasta ja tulikin vielä kolmannen kerran varikolle. Vaan eipä ne Kimin renkaat sitten kestäneetkään loppuun asti paineen alla ajaessa. Oppirahoja tässä maksettiin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Siellä luultiin että nuo lähinnä kisaavat kaverit oli kahdella, ja sitten tuli tuo paniikki. Tähän vielä lisänä se, että ei ollut varmuutta renkaiden kestävyydestä. Ensin ajettiin liian lyhyt keskimmäinen ja sitten jätettiin yht'äkkiä helvetin pitkä.

Joko paniikki tai sitten muutettiin taktiikka lennosta luullen kuuta juustoksi, kuten Charlie edellä kuvasi.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Alkaa näyttää pahalle. Kisavauhti ei riitä yhtään mihinkään, tallin toiminta varikkokäynneillä oli luokatonta ja taktiikka vedettiin hatusta. Ei Lotus mikään huipputalli ole, vaikka nimi on muinaiselta sellaiselta varastettukin. Ranskalaistallissa ranskalaisen tallikaverin kanssa, jonka ranskalainen manageri johtaa puljua. Kuka tietää, miten likaista peliä siellä kulisseissa aletaan pelaamaan, kun kausi pääsee vauhtiinsa.

Pahinta tässä on se, että etsikkoajasta on käytetty nyt 3/4. Itseasiassa Kimillä kävi huikea tuuri Australiassa Maldonadon järjestettyä viimeisellä kierroksella kaaosta radalle ja Malesiassa Button ja Vettel kolhivat itsensä pois edestä. Bahrainissa on viimeinen sauma nousta palkinnoille, Barcelonaan saa niin moni talli kovia päivityksiä että Lotus menettää asemiaan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Lotuksella tuntuu olevan kova kiire voittaa heti kisoja.
Taktiikat on tähän asti olleet hännän huippuille soveltuvia riskitemppuja. En kovin korkealle arvosta, vaikka jackpot tulisikin. Vähän sama kuin ympäri Englantia sulitetut hatut Monacon safety car -katastrofin jälkeen 2005. (Ja siis sehän ei ollut kenenkään ansiota vaan Kimi ohitti varikon portin, ennenkö yksikään talli ehti mitään reakoida.)

Fakta on kuitenkin se, että Lotus on aina varikkostoppien häviäjä.
Tätä on erityisen karmaiseva katsoa, kun kahden kärkitiimin sijaan kamppaillaan n. 12 auton kesken.

Massan takana ollessa taas Lotukselle taisi juolahtaa mieleen, että otetaan osa vahingosta takaisin ja ajetaankin kahdella stopilla voittaen sillä mm. Alonso, joka hyötyi Massasta ja tulikin vielä kolmannen kerran varikolle.
Lotukselta on kyllä annettu kovasti ymmärtää, että tämä oli se alkuperäinen taktiikka - kaksi stoppia.

Oppirahoja tässä maksettiin.
Toivottavasti :skeptic:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Lotuksella kyllä tiedostetaan (kuten me maallikotkin täällä forumilla), että vauhti on houkuttelevan, suorastaan kiusallisen lähellä ihan terävintä kärkeä ja menestys/voittonälkä on kova. Kuskitkin ovat nyt sitä tasoa että pystyvät ajamaan vaikka siihen voittoon jos auto antaa siihen mahdollisuuden.

Ensimmäisen pysähdyksen menetykset (Hamilton&Webber ohi) taisivat kirpaista sen verran että Alonson toinen pysähdys aikaisti myös Kimin vastaavaa, mutta tässä vaiheessa Lotuksella ei ollut aavistustakaan aikooko Alonso pysähtyä vielä kolmannen kerran. Yksi kierros oli kuitenkin tuossa ratkaiseva ja kaikki meni Ferrarin suunnitelmien mukaan. Alonso ehti Kimin eteen ja Kimi jäi vielä Massan taakse. Grosjean tuli myöhemmin varikolle koska ei ollut vastaavaa tilannetta jossa piti taistella sijoituksesta sekuntipelillä. (Kerrankin muuten kisa jossa Alonsokin mokasi eikä pystynyt ajamaan sitä hänelle tyypillistä maksimisuoritusta kisamatkalla.)

Mutta yhtä kaikki, ei Lotus tuntunut kisassa niin kilpailukykyiseltä muutenkaan kuin olin itse toivonut. Alussa Kimi ei vaikuttanut mitenkään erityisen nopealta muihin verrattuna kun ajettiin vielä kaikki samoilla renkailla. Ennemminkin takaa alkoi tulla painetta McLarenin ja Red Bullin puolelta jo ennenkuin rengastaktiikat muuttuivat erilaisiksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Jos oli tarkoitus ajaa oikeasti kisa läpi kahdella stopilla, niin ihmetyttää kyllä miksi ei ajettu yhtään enempää toisella stintillä, oli varmaan myös laskettavissa että tullaan jäämään stopin jälkeen Massan taakse eikä tämä ole ihan heti menossa edestä pois varikolle kun ajoi koko alkukisan kovilla renkailla.
Mikäli Kimi olisi ajanut tarvittavan 5 kierrosta pidemmän 2. stintin niin ero Massaan varikkokäynnin jälkeen olisi ollut suurempi ja Kimin tavottaessa Massa renkaitten suorituskyvyn ero suurempi jolloin ohittaminen olisi ollut helpompaa. Harmi ettei mistään nää olisiko pidemmällä 2. stintillä Kimin ja Massan väliin tullut vielä joku toinen niin voisi spekuloida lisää siitä että olisi rata ollut Kimille tyhjä ja päässyt ajamaan omaa vauhtiansa(jonkun tartteis tehdä web-sivu jossa aikajana autojen välisistä eroista per kierros). Kisahan meni pääosin toisten peesissä ajaessa, ohi ei juurikaan päässyt ja kun rata edestä tyhjeni varikkokäyntien ansiosta niin kierrosajat parani joka kerta.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Onneks toi Bahrainin kisaviikonloppu alkaa jo parinpäivän päästä.

Mää en ois kestäny jos olis tullu kuukauden tauko vai (paljonko se nyt oli)
näin karmeen kisan jälkeen.

Ja tää taktiikka keskustelu luultavasti rauhottuu viikonloppuna jossei sitten Lotuksen taktiikat mene bahrainissakin vituiks !!mutta tuskin ne toista kertaa putkeen sekoilee.

Paalulta voittoon niinkun Heikki joskus sano:)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Lotuksella tuntuu olevan kova kiire voittaa heti kisoja. Keskittyisivät nyt hitaasti ja varmasti muuttumaan voittajatalliksi. Taktiikassa tulee jatkuvasti pieniä virheitä eikä sitä maksimisuoritusta saada millään kasaan missään olosuhteissa. Toivottavasti Bahrainissa otettaisiin vähän enemmän varman päälle.

Fakta on kuitenkin se, että Lotus on aina varikkostoppien häviäjä. Joko samanaikaisilla stopeilla hitaampi tai sitten tullaan hieman väärällä kierroksella sisään ja hävitään se sija tai kaksi siinä. Jos oli tarkoitus ajaa oikeasti kisa läpi kahdella stopilla, niin ihmetyttää kyllä miksi ei ajettu yhtään enempää toisella stintillä, oli varmaan myös laskettavissa että tullaan jäämään stopin jälkeen Massan taakse eikä tämä ole ihan heti menossa edestä pois varikolle kun ajoi koko alkukisan kovilla renkailla.

Massan takana ollessa taas Lotukselle taisi juolahtaa mieleen, että otetaan osa vahingosta takaisin ja ajetaankin kahdella stopilla voittaen sillä mm. Alonso, joka hyötyi Massasta ja tulikin vielä kolmannen kerran varikolle. Vaan eipä ne Kimin renkaat sitten kestäneetkään loppuun asti paineen alla ajaessa. Oppirahoja tässä maksettiin.
Totta kai Lotuksella on kiire voittaa kun nyt alkukaudesta se voisi olla jopa mahdollista. Kun kausi etenee pidemmälle lisääntyy Mclarenien, Ferrarien ja Mersujen vauhti Lotusta nopeammin koska heillä on enemmän rahaa ja resursseja.

Näissä kolmessa ekassa kisassa Lotuksella olisi ollut hyvällä tsäkällä mahdollisuus voittaa, tätä mahdollisuutta ei kohta enää ole paitsi ehkä Monacossa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2681
Totta kai Lotuksella on kiire voittaa kun nyt alkukaudesta se voisi olla jopa mahdollista. Kun kausi etenee pidemmälle lisääntyy Mclarenien, Ferrarien ja Mersujen vauhti Lotusta nopeammin koska heillä on enemmän rahaa ja resursseja.

Näissä kolmessa ekassa kisassa Lotuksella olisi ollut hyvällä tsäkällä mahdollisuus voittaa, tätä mahdollisuutta ei kohta enää ole paitsi ehkä Monacossa.
Mika Salo on hiljattain kertonut saman arvion MTV3:lle, mikä sai minut välittömästi epäilemään asian todenperäisyyttä.

Niinpä tein pistokokeen vertailemalla aika-ajotuloksia kaudella 2011 kärkitallin (Red Bull) ja keskiryhmän tallin (Force India) välillä. Kokeeni vihjaa siihen suuntaan, että kärkitalli ei enää ensimmäisten isojen päivitysten jälkeen (Espanjan GP) pysty kasvattamaan eroa keskiryhmän talliin, vaan pikemminkin siinä käy päinvastoin.

Australian GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:23.529
Q1 Sutil 1:26.245
ero: 2,716s

Kiinan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:33.706
Q3 Di Resta 1:36.190
ero: 2,484s

Espanjan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Webber 1:20.981
Q1 Di Resta 1:24.332
ero: 3,351s

Euroopan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:36.975
Q2 Sutil 1:39.034
ero: 2,059s

Saksan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Webber 1:30.079
Q2 Sutil 1:31.809
ero: 1,730s

Italian GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:22.275
Q2 Di Resta 1:24.163
ero: 1,888s

Japanin GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:30.466
Q2 Sutil 1:32.463
ero: 1,997s

Abu Dhabin GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:38.481
Q2 Sutil 1:40.205
ero: 1,724s
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
On kyllä ollut virkistävä kauden avaus. On aivan helvetin tasaista. Tällaista sen pitääkin olla eikä niinkuin viime kaudella että tietää jo ennen kisaa kuka voittaa jos kaikki menee normaalisti. Loistavaa. Lotuksen pitää kyllä parantaa runsaasti varikkokäyntejään ja muutenkin taktista osaamistaan. Ei voi joka kerta hävitä sijoja varikkokäyntien takia. Autohan kulkee varsin mallikkaasti ja Kimi on jo näyttänyt ettei se ainakaan hänestä kiinni jää. Toivottavasti Bahrainissa uudet osat saataisiin toimimaan ja hieman lisää vauhtia vielä. Harmillisesti ne renkaat loppu sitten niin lähellä maalia, mutta sille ei nyt mitään voi. Ei ole mitään syytä vaipua synkkyyteen. Kun kaikki sattuu kohilleen niin Kimi kyllä nähdään palkintokorokkeella vielä moneen otteeseen tällä kaudella. Vielä ei ole sattunut. Jokaisessa kolmessa kisassa on jotain ollut. Kunhan Kimi pääsee ajamaan normaalin kisan ilman mitään taktisia kömmähdyksiä ym. niin hyvä tästä tulee. Oli se hienoo nähdä pitkästä aikaa Schumi ja Kimi peräkkäin lähtöruudukossa ja vielä kärkiporukassa. Oli kuin vanhoina kunnon aikoina.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mika Salo on hiljattain kertonut saman arvion MTV3:lle, mikä sai minut välittömästi epäilemään asian todenperäisyyttä.

Niinpä tein pistokokeen vertailemalla aika-ajotuloksia kaudella 2011 kärkitallin (Red Bull) ja keskiryhmän tallin (Force India) välillä. Kokeeni vihjaa siihen suuntaan, että kärkitalli ei enää ensimmäisten isojen päivitysten jälkeen (Espanjan GP) pysty kasvattamaan eroa keskiryhmän talliin, vaan pikemminkin siinä käy päinvastoin.

Australian GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:23.529
Q1 Sutil 1:26.245
ero: 2,716s

Kiinan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:33.706
Q3 Di Resta 1:36.190
ero: 2,484s

Espanjan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Webber 1:20.981
Q1 Di Resta 1:24.332
ero: 3,351s

Euroopan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:36.975
Q2 Sutil 1:39.034
ero: 2,059s

Saksan GP 2011, aika-ajot:
Q3 Webber 1:30.079
Q2 Sutil 1:31.809
ero: 1,730s

Italian GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:22.275
Q2 Di Resta 1:24.163
ero: 1,888s

Japanin GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:30.466
Q2 Sutil 1:32.463
ero: 1,997s

Abu Dhabin GP 2011, aika-ajot:
Q3 Vettel 1:38.481
Q2 Sutil 1:40.205
ero: 1,724s
Miksi Valitsit Sutilin tuohon vertailuun kun Force Indialla oli todella hyvä kausi viime vuonna ja heidän nousunsa kärkikamppailuun oli hämmästyttävää? Sanoisin näin että lajia vuosikymmeniä seuranneena niin ihan näppituntumalta useimmiten yllättäjät jäävät yllättäjiksi ja ajan mittaan huipputallit ottavat taas oman paikkansa. Toki tossa on niin monta eri muuttujaa että asian todistaminen suuntaan tai toiseen on lähes mahdotonta.
 
Ylös