Mestarismies
Well-known member
- Liittynyt
- 17.3.2012
- Viestit
- 208
tässä jotain
KImin ohituksia mutta ei sitä grosjanin ohitusta.
KImin ohituksia mutta ei sitä grosjanin ohitusta.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysiTästä Räikkösen voitto jäi kiinni – Lotukselta tarkka analyysi
Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison löysi Bahrainin GP:n jälkeen kaksi asiaa, jotka haittasivat Kimi Räikköstä juuri sen verran, ettei kärkipaikan nappaaminen Sebastian Vetteliltä onnistunut.
- Aavistuksen paremmalla lähtöpaikalla ja ilman etusiipivauriota voitto olisi voinut olla meidän, Allison listasi.
Räikkösen auton etusiipi vaurioitui jo kisan alussa osumassa Felipe Massan Ferrariin. Massan taakse putoaminen oli muutenkin vähällä pilata suomalaisen kisan.
- Kimi pelästytti meitä avauskierroksilla, kun hän menetti sijan paljon hitaammalle Felipelle ja vaurioitti siinä yhteydessä myös etusiipeään. Näimme datatiedoista, että tämän osuman takia menetimme hieman aerodynaamista suorituskykyä, minkä kanssa Kimi joutui tulemaan toimeen loppukisan ajan, Allison sanoi.
Allison myöntää, että aika-ajotulos, jossa Räikkönen jäi 11. ruutuun, oli tallille selvä pettymys.
- Perjantaina ja lauantaina minulla oli hyvä tunne autostamme ja olin hieman hämmentynyt meidän ei-niin-loistavasta aika-ajosuorituksestamme. Yön aikana tekemämme taktiikkasimulaatiot osoittivat palkintosijan olevan mahdollinen, mutta vain jos automme ottavat hyvät lähdöt, jota seuraa äärimmäisen nopea kisavauhti, jota olimme nähneet perjantaina.
- Onneksi tapahtui täsmälleen näin. Romain Grosjean paransi startissa kolme ja Kimi neljä sijaa ja sen jälkeen tuli odotuksiemme mukaisesti nopeita ja tasaisia kierrosaikoja, Allison sanoi.
Räikkönen sai taktiikkansa toimimaan hyödyntäen neljä tuoretta rengassarjaansa.
- Kuten odotettua, uusilla kumeilla jokaiselle stintille Kimi oli äärimmäisen nopea ja pystyi ottamaan kiinni sekä Romainin että Sebastian Vettelin, Allison kehui suomalaisen vauhtia.
Lotuksella uskotaan vahvasti siihen, että voitto on vielä tulossa.
- Meidän täytyy vielä odottaa E20-auton avausvoittoa, mutta uskon meidän pystyvän siihen, Allison lupailee
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysiAnalyytikot ovat laskeneet, että jokainen uusi sarja renkaita antaa kuljettajalle etua kahdeksan sekuntia yhdellä stintillä verrattuna kuluneella sarjalla ajavaan kilpakumppaniin. Tämän laskukaavan mukaan Räikkösellä oli Vetteliin verrattuna käytössään 24 sekunnin etu, mikä riitti nostamaan hänet saksalaiskuskin kantaan.
24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysi
Minusta tuo 8 sekunnin ero on melkoinen riski, tämän edun + kymmeniä lisäsekunteja olisi voinut hävitä parilla kierroksella jäämällä hitaamman taakse jonossa jossa edellä ajava käyttää myös DRS:ää.
Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
Ei, vaan nimenomaan niin kuin tuossa sanottiin. Kolmen stopin kisassa on neljä stinttiä.24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.
Ihan jees mun mielestä, että kuskeilla on aika-ajossa enemmän paineita saada kierros onnistumaan kun yrityksiä on niin vähän hyvillä renkailla. Siinä kun erottuvat jyvät akanoista ihan mallikkaasti.
Väärin. 24 sekunnin ero nimenomaan Vettelin uudet setit huomioiden. Molemmat käyttivät neljä rengassettiä, Kimillä neljä uutta, Vettelillä yksi. Täten kahdeksan sekunnin ero kolmella setillä, 3 x 8 = 24.24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.
Kimin kannalta onni, ettei aja tallissasi. Bahrainissa oli mahdollista ohittaa, ja Lotus oli myös säädetty suoranopeutta silmälläpitäen. Kahdeksaa sekuntia ja kymmeniä lisäsekunteja ei vissiin hävitä muutenkaan parissa kierroksessa.Minusta tuo 8 sekunnin ero on melkoinen riski, tämän edun + kymmeniä lisäsekunteja olisi voinut hävitä parilla kierroksella jäämällä hitaamman taakse jonossa jossa edellä ajava käyttää myös DRS:ää.
Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
Kolme mediumia, kolme softia. Noista oli medium käytetty Q1:ssä ja softi Q2:ssa. Tiedettiin, että sunnuntaina on kolmen stopin kisa eli neljä rengassarjaa tarvitaan siellä. Eli jos olisi ajettu Q2:ssa extra-veto, Q3:ssa ei olisi sitten enää ajettu lainkaan ja tuloksena olisi ollut 9-10 sija. Paljon parempi tuotto-panos suhde oli säästää se softi Q3-kierrokseen tai kisaan. Q3:een ei päästy, joten jäi sitten kisaan.Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.Kolme mediumia, kolme softia. Noista oli medium käytetty Q1:ssä ja softi Q2:ssa. Tiedettiin, että sunnuntaina on kolmen stopin kisa eli neljä rengassarjaa tarvitaan siellä. Eli jos olisi ajettu Q2:ssa extra-veto, Q3:ssa ei olisi sitten enää ajettu lainkaan ja tuloksena olisi ollut 9-10 sija. Paljon parempi tuotto-panos suhde oli säästää se softi Q3-kierrokseen tai kisaan. Q3:een ei päästy, joten jäi sitten kisaan.
Ehkä se olisi ollut tavallaan varmempi vaihtoehto eikä siinä mielessä huono mutta mites se kisa sitten vastaavasti olisi mennyt tuolla logiikalla? Olisiko auto lähtenyt yhtä sujuvasti ruudusta varsinkaan kaksi kertaa käytetyilla pehmeillä. Jos lähtöruutu olisi ollut likaisella puolella olisi lähdössä voitu menettää jopa paikkoja. Kaksi ekaa stinttiä olisi ollut hitaampia vai vaikeampi hyökätä tai etenkin eka stintti kun käytössä olisi ollut kaikkein käytetyimmät pehmeät (en tosin tiedä ajoiko joku muu käytetyillä pehmeillä Q3:ssa). Nimenomaan Kimin hyökkäys kahdella ekalla stintillä oli ratkaiseva.Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.
Q2:ssa pelattiin uhkapeliä. Uhkapeli epäonnistui, kun jäätiin ulos. Varmanpäälle kymmenen joukkoon ajaminen olisi ollut parempi kuin ulosjäänti, mutta huonompi kuin uhkapelin onnistuminen.
Ferrarin nyky johdolla meni Kimi-juna jo pahasti ohi. Mutta ehkä uudella kokoonpanolla, mikä ettei :alppu:On se Kimi vaan kova kuski! Vähän alkoi jo kahden sapattivuoden aikana itseäni ärsyttää jatkuva dissaaminen milloin mistäkin, mutta jotenkin kummasti nuo äänet ovat hiljentyneet. Kimiähän moiset leuanloksuttajat ei voisi vähempää kiinnostaa, mikä onkin miehen ehdottomia hyveitä. Olen melko luottavainen, että Kimille se toinen mestaruus vielä napsahtaa taskuun comebackin myötä – missä tallissa se tapahtuu, niin se jää nähtäväksi. Lotus on tähän saumaan hyvä työskentely-ympäristö, porukkaa kiinnostaa säätää autoa Kimin makuun ja radalla kulkee lujaa.
Kaikesta paskasta huolimatta minusta olisi hauskaa nähdä Kimi vielä joskus Ferrarilla, vaikkakin se on varsin utopistinen ajatus. Ferrari on kuitenkin edelleen talleista legendaarisin, ja Kimi taitaa pysyä tallin viimeisenä mestarina vielä pitkään :alppu: Sillähän se mestaruudeton kausi taittuisi millä viimeksikin!
Kisaan lähdetään niillä renkailla, joilla Q3:n aika-ajokierros on ajettu. Kimi olisi siis lähtenyt kaikkien Q3:ssa aikakierroksen ajaneiden takaa näitä huonommilla renkailla. Bahrainin rengaskulutuksen huomioiden ei kuulosta kovin erikoiselta taktiikalta.Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.
On kuitenkin aika rohkeaa olettaa, että niitä ohituksia tulee "helposti" hieman paremmilla renkailla lähtiessä porukan takaa.Kisaan lähdetään niillä renkailla, joilla Q3:n aika-ajokierros on ajettu. Kimi olisi siis lähtenyt kaikkien Q3:ssa aikakierroksen ajaneiden takaa näitä huonommilla renkailla. Bahrainin rengaskulutuksen huomioiden ei kuulosta kovin erikoiselta taktiikalta.
Ei, vaan nimenomaan juuri niin voi nykyään olettaa. Oletko katsonut paljonkin kisoja viime ja tämän kauden aikana? :doubtful:On kuitenkin aika rohkeaa olettaa, että niitä ohituksia tulee "helposti" hieman paremmilla renkailla lähtiessä porukan takaa.