Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tässä hyvät argumentit Lotukselta itseltään ( Allison ):
Tästä Räikkösen voitto jäi kiinni – Lotukselta tarkka analyysi

Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison löysi Bahrainin GP:n jälkeen kaksi asiaa, jotka haittasivat Kimi Räikköstä juuri sen verran, ettei kärkipaikan nappaaminen Sebastian Vetteliltä onnistunut.

- Aavistuksen paremmalla lähtöpaikalla ja ilman etusiipivauriota voitto olisi voinut olla meidän, Allison listasi.

Räikkösen auton etusiipi vaurioitui jo kisan alussa osumassa Felipe Massan Ferrariin. Massan taakse putoaminen oli muutenkin vähällä pilata suomalaisen kisan.

- Kimi pelästytti meitä avauskierroksilla, kun hän menetti sijan paljon hitaammalle Felipelle ja vaurioitti siinä yhteydessä myös etusiipeään. Näimme datatiedoista, että tämän osuman takia menetimme hieman aerodynaamista suorituskykyä, minkä kanssa Kimi joutui tulemaan toimeen loppukisan ajan, Allison sanoi.

Allison myöntää, että aika-ajotulos, jossa Räikkönen jäi 11. ruutuun, oli tallille selvä pettymys.

- Perjantaina ja lauantaina minulla oli hyvä tunne autostamme ja olin hieman hämmentynyt meidän ei-niin-loistavasta aika-ajosuorituksestamme. Yön aikana tekemämme taktiikkasimulaatiot osoittivat palkintosijan olevan mahdollinen, mutta vain jos automme ottavat hyvät lähdöt, jota seuraa äärimmäisen nopea kisavauhti, jota olimme nähneet perjantaina.

- Onneksi tapahtui täsmälleen näin. Romain Grosjean paransi startissa kolme ja Kimi neljä sijaa ja sen jälkeen tuli odotuksiemme mukaisesti nopeita ja tasaisia kierrosaikoja, Allison sanoi.

Räikkönen sai taktiikkansa toimimaan hyödyntäen neljä tuoretta rengassarjaansa.

- Kuten odotettua, uusilla kumeilla jokaiselle stintille Kimi oli äärimmäisen nopea ja pystyi ottamaan kiinni sekä Romainin että Sebastian Vettelin, Allison kehui suomalaisen vauhtia.

Lotuksella uskotaan vahvasti siihen, että voitto on vielä tulossa.

- Meidän täytyy vielä odottaa E20-auton avausvoittoa, mutta uskon meidän pystyvän siihen, Allison lupailee
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysi

Tietenkin Q2 aika olisi voitu ajaa myöhemmin = nopeampi aika. Ja varikolla olisi joku sekunti voitu nipistää. Muu oli enemmän ja vähemmän sattuman tuomaa vastoinkäymistä. Vaan harvapa kisoista jossittelematta selviää.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Analyytikot ovat laskeneet, että jokainen uusi sarja renkaita antaa kuljettajalle etua kahdeksan sekuntia yhdellä stintillä verrattuna kuluneella sarjalla ajavaan kilpakumppaniin. Tämän laskukaavan mukaan Räikkösellä oli Vetteliin verrattuna käytössään 24 sekunnin etu, mikä riitti nostamaan hänet saksalaiskuskin kantaan.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysi


Minusta tuo 8 sekunnin ero on melkoinen riski, tämän edun + kymmeniä lisäsekunteja olisi voinut hävitä parilla kierroksella jäämällä hitaamman taakse jonossa jossa edellä ajava käyttää myös DRS:ää.

Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1533908/tasta-raikkosen-voitto-jai-kiinni---lotukselta-tarkka-analyysi


Minusta tuo 8 sekunnin ero on melkoinen riski, tämän edun + kymmeniä lisäsekunteja olisi voinut hävitä parilla kierroksella jäämällä hitaamman taakse jonossa jossa edellä ajava käyttää myös DRS:ää.

Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.

Ihan jees mun mielestä, että kuskeilla on aika-ajossa enemmän paineita saada kierros onnistumaan kun yrityksiä on niin vähän hyvillä renkailla. Siinä kun erottuvat jyvät akanoista ihan mallikkaasti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.

Ihan jees mun mielestä, että kuskeilla on aika-ajossa enemmän paineita saada kierros onnistumaan kun yrityksiä on niin vähän hyvillä renkailla. Siinä kun erottuvat jyvät akanoista ihan mallikkaasti.
Ei, vaan nimenomaan niin kuin tuossa sanottiin. Kolmen stopin kisassa on neljä stinttiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
24 sekunnin ero jos Vettelillä ois ollu vain käytettyjä kumeja joka stintillä. Näinhän ei kuitenkaan ollut.
Väärin. 24 sekunnin ero nimenomaan Vettelin uudet setit huomioiden. Molemmat käyttivät neljä rengassettiä, Kimillä neljä uutta, Vettelillä yksi. Täten kahdeksan sekunnin ero kolmella setillä, 3 x 8 = 24.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta tuo 8 sekunnin ero on melkoinen riski, tämän edun + kymmeniä lisäsekunteja olisi voinut hävitä parilla kierroksella jäämällä hitaamman taakse jonossa jossa edellä ajava käyttää myös DRS:ää.

Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
Kimin kannalta onni, ettei aja tallissasi. Bahrainissa oli mahdollista ohittaa, ja Lotus oli myös säädetty suoranopeutta silmälläpitäen. Kahdeksaa sekuntia ja kymmeniä lisäsekunteja ei vissiin hävitä muutenkaan parissa kierroksessa.

Pitää erottaa aika-ajotaktiikka ja kisataktiikka. Toinen veto Q2:ssa ei ollut järkevä, jollei kolmososiossa olisi käytetty vielä yhtä settiä. Täten vaihtoehdot olivat 11. lähtöruutu tai hyvän lähtöpaikan tavoittelu ja 16 sekunnin menetys kilpailussa. Kun Kimi oli ensimmäisen stinttinsä jälkeen 11 sekuntia perässä Massa-ongelmineenkin, taisi kisan suosiminen aika-ajojen kustannuksella kuitenkin osua oikeaan. Tätä mieltä olivat myös Kimi ja insinöörinsä, mutta eihän ne mitään tiedä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tolla tiedolla Kimi olisi mennyt radalle minun tallissa Q2:ssa uudelleen.
Kolme mediumia, kolme softia. Noista oli medium käytetty Q1:ssä ja softi Q2:ssa. Tiedettiin, että sunnuntaina on kolmen stopin kisa eli neljä rengassarjaa tarvitaan siellä. Eli jos olisi ajettu Q2:ssa extra-veto, Q3:ssa ei olisi sitten enää ajettu lainkaan ja tuloksena olisi ollut 9-10 sija. Paljon parempi tuotto-panos suhde oli säästää se softi Q3-kierrokseen tai kisaan. Q3:een ei päästy, joten jäi sitten kisaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kolme mediumia, kolme softia. Noista oli medium käytetty Q1:ssä ja softi Q2:ssa. Tiedettiin, että sunnuntaina on kolmen stopin kisa eli neljä rengassarjaa tarvitaan siellä. Eli jos olisi ajettu Q2:ssa extra-veto, Q3:ssa ei olisi sitten enää ajettu lainkaan ja tuloksena olisi ollut 9-10 sija. Paljon parempi tuotto-panos suhde oli säästää se softi Q3-kierrokseen tai kisaan. Q3:een ei päästy, joten jäi sitten kisaan.
Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.

Q2:ssa pelattiin uhkapeliä. Uhkapeli epäonnistui, kun jäätiin ulos. Varmanpäälle kymmenen joukkoon ajaminen olisi ollut parempi kuin ulosjäänti, mutta huonompi kuin uhkapelin onnistuminen.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.

Q2:ssa pelattiin uhkapeliä. Uhkapeli epäonnistui, kun jäätiin ulos. Varmanpäälle kymmenen joukkoon ajaminen olisi ollut parempi kuin ulosjäänti, mutta huonompi kuin uhkapelin onnistuminen.
Ehkä se olisi ollut tavallaan varmempi vaihtoehto eikä siinä mielessä huono mutta mites se kisa sitten vastaavasti olisi mennyt tuolla logiikalla? Olisiko auto lähtenyt yhtä sujuvasti ruudusta varsinkaan kaksi kertaa käytetyilla pehmeillä. Jos lähtöruutu olisi ollut likaisella puolella olisi lähdössä voitu menettää jopa paikkoja. Kaksi ekaa stinttiä olisi ollut hitaampia vai vaikeampi hyökätä tai etenkin eka stintti kun käytössä olisi ollut kaikkein käytetyimmät pehmeät (en tosin tiedä ajoiko joku muu käytetyillä pehmeillä Q3:ssa). Nimenomaan Kimin hyökkäys kahdella ekalla stintillä oli ratkaiseva.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
No onneks olen jo ylioppilas, niin ei tarvitse enää osata matikkaa.

Q3:ssa varmaan kaikki tallit käyttää jatkossa vanhoja kumeja. Tai ei enää mennä uusilla edes Q2:ssa.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
On se Kimi vaan kova kuski! Vähän alkoi jo kahden sapattivuoden aikana itseäni ärsyttää jatkuva dissaaminen milloin mistäkin, mutta jotenkin kummasti nuo äänet ovat hiljentyneet. Kimiähän moiset leuanloksuttajat ei voisi vähempää kiinnostaa, mikä onkin miehen ehdottomia hyveitä. Olen melko luottavainen, että Kimille se toinen mestaruus vielä napsahtaa taskuun comebackin myötä – missä tallissa se tapahtuu, niin se jää nähtäväksi. Lotus on tähän saumaan hyvä työskentely-ympäristö, porukkaa kiinnostaa säätää autoa Kimin makuun ja radalla kulkee lujaa.

Kaikesta paskasta huolimatta minusta olisi hauskaa nähdä Kimi vielä joskus Ferrarilla, vaikkakin se on varsin utopistinen ajatus. Ferrari on kuitenkin edelleen talleista legendaarisin, ja Kimi taitaa pysyä tallin viimeisenä mestarina vielä pitkään :alppu: Sillähän se mestaruudeton kausi taittuisi millä viimeksikin!
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
On se Kimi vaan kova kuski! Vähän alkoi jo kahden sapattivuoden aikana itseäni ärsyttää jatkuva dissaaminen milloin mistäkin, mutta jotenkin kummasti nuo äänet ovat hiljentyneet. Kimiähän moiset leuanloksuttajat ei voisi vähempää kiinnostaa, mikä onkin miehen ehdottomia hyveitä. Olen melko luottavainen, että Kimille se toinen mestaruus vielä napsahtaa taskuun comebackin myötä – missä tallissa se tapahtuu, niin se jää nähtäväksi. Lotus on tähän saumaan hyvä työskentely-ympäristö, porukkaa kiinnostaa säätää autoa Kimin makuun ja radalla kulkee lujaa.

Kaikesta paskasta huolimatta minusta olisi hauskaa nähdä Kimi vielä joskus Ferrarilla, vaikkakin se on varsin utopistinen ajatus. Ferrari on kuitenkin edelleen talleista legendaarisin, ja Kimi taitaa pysyä tallin viimeisenä mestarina vielä pitkään :alppu: Sillähän se mestaruudeton kausi taittuisi millä viimeksikin!
Ferrarin nyky johdolla meni Kimi-juna jo pahasti ohi. Mutta ehkä uudella kokoonpanolla, mikä ettei :alppu:

Uskallan just ja just toivoa mestaruutta tältä kaudelta, sillä Lotus-tiimi tukee kehitystä ja Kimi on niin kovassa tikissä. Silti nämä kisat on niin vaihtelevia, että tasaisesta sijoittumisesta top-5:n voidaan hyvinkin palkita kauden lopussa suurimmalla pytyllä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Q3:ssa olisi voinut ajaa vanhoilla pehmeillä ja ottaa 7. sijan. Se on jo 4 sijaa ylempänä kuin sija 11. Tai vaikka olisi jättänyt ajamatta, olisi tullut 9. sija, joka sekin on trafiikkiodotusarvoltaan monen monta sekunttia 11. sijaa parempi.
Kisaan lähdetään niillä renkailla, joilla Q3:n aika-ajokierros on ajettu. Kimi olisi siis lähtenyt kaikkien Q3:ssa aikakierroksen ajaneiden takaa näitä huonommilla renkailla. Bahrainin rengaskulutuksen huomioiden ei kuulosta kovin erikoiselta taktiikalta.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kisaan lähdetään niillä renkailla, joilla Q3:n aika-ajokierros on ajettu. Kimi olisi siis lähtenyt kaikkien Q3:ssa aikakierroksen ajaneiden takaa näitä huonommilla renkailla. Bahrainin rengaskulutuksen huomioiden ei kuulosta kovin erikoiselta taktiikalta.
On kuitenkin aika rohkeaa olettaa, että niitä ohituksia tulee "helposti" hieman paremmilla renkailla lähtiessä porukan takaa.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Onko kukaan hoksannut missään valokuvaa Kimin rikkimenneestä etusiivestä?
 
Ylös