Ei se analyysi pääty ekaan stinttiin, hyvä mies. Tuossa sekuntien laskemisessa on järkeä jos ajatellaan että kisa ajettaisiin tyhjällä radalla, mutta kun ei ajeta.
Tarkoitukseni oli tuoda esiin toteutunut tilanne ensimmäisen stintin jälkeen. Kimi oli 11 sekuntia perässä 16 sekuntia hanskassa tiellään vain Grosjean ja Webber. Jotta tilanne olisi ehdottamallasi aika-ajotaktiikalla ollut yhtä hyvä, Kimin olisi pitänyt annetuilla tiedoilla olla toisena kolmen sekunnin päässä Vettelistä. Olisiko ollut? Minä en usko, ja tämä jättää huomiotta sen, että Kimi näytti saavan huomattavan paljon irti toisesta pehmeästä setistään.
Taaempaa lähtiessä on suurempi kolaririski lähdössä ja ohitellessa, eikä ohitukset välttämättä onnistu kuten suunnittellaan, renkaat eivät kulu samalla tavalla toisten takana ajettaessa kuin tyhjällä radalla, jne.
Ei se mene niin, että kun minä nyt onnistuin valitsemaan tuurilla 7 oikein lotossa johtuu se mun fiksuudesta. Pitää käyttää todennäköisyyslaskentaa. Mikä oli todennäköisyys sille että Kimin kisa päättyy ekan kierroksen kolariin koska lähdetään keskijoukosta? Entä jumiutuminen hitaampien taakse? Jne. Vettel osoitti hyvin kärjessä ajaessaan, kuluneilla renkailla, että sijoitus radalla on arvokkaampi kuin teoreettiset kierrosvauhdit vanhoilla renkailla vs. uusilla renkailla.
Edelleen väitän että Kimi olisi ollut lähempänä voittoa jos olisi ajanut aika-ajot pyrkien parhaaseen mahdolliseen lähtöruutuun. Huomaa myös että Vettel tuli samaan aikaan varikolle 1. stintiltä kuin Kimi, vaikka Vettel ajoi aika-ajoissa käytetyillä softeilla Kimin uusia softeja vastaan.
Näen minäkin optimaalisena sen, että Kimi olisi ajanut aika-ajoissa paalulle. Totta kai siinä olisi ollut järkeä, jos siihen olisi nähty tiimissä hyvät mahdollisuudet. Lotuksen auton vahvuudet näyttävät kuitenkin olevan muualla kuin aika-ajossa, ja Kimikin on melko keskinkertainen aika-ajokuljettaja. Aika-ajorynnistyksessä oli vaarana päätyä jonnekin sijoille 4-7, jossa riski jonoon juuttumisesta tai kolariin jäämisestä on yhä melko merkittävä. Kimin todellinen ongelma olisi tällöin ollut se, että toisin kuin nyt valitulla taktiikalla, olisi keskinkertaisen lähtöpaikan ja avauskierroksen mahdollisten ongelmien kompensoimiseen olleet keinot aika vähissä. Samoin on huomattava, että jonoon jäämisen riski oli huomoitu säätöjen puolesta suoranopeuksiin panostamalla.
Minun nähdäkseni Lotuksen taktiikka oli laadittu auton ja kuskin vahvuuksien mukaan, ja siksi minun on todella vaikea sitä kritisoida. Mikä tahansa tiimi voi sanoa, että todennäköisyyslaskennan perusteella meidän on kivempi lähteä eturivistä, siispä lähdemme sieltä. Tämä ei vaan ota huomioon sitä, että suurimmalla osalla talleista vauhti ei alkuunkaan riitä paalupaikalle. Mikään ei oikein tue sitä teoriaa, että Kimin aika-ajovauhti olisi ollut merkittävästi Grosjeania parempaa. Joku täällä oli havaitsevinaan myös, että Lotus olisi ollut kisassa suhteessa hitaampi kevyenä. Vaikea sanoa, koska vertailu Vetteliin ei toimi mittatikkuna useastakaan syystä, mutten pitäisi mahdottomana. Voimasuhteethan jopa kääntyivät molempien ajaessa lopussa uudella renkaalla.
Miten tämä samaan aikaan varikolle tulo pitäisi huomioida? En yhtään tajua, mitä mahdat hakea.