Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyviä kysymyksiä ja hyviä vastauksia:
Vinay Pothnis: How would you know if you have done a perfect lap?

KR: There is not a perfect lap, only in dreams. You can get a great lap without any mistakes, but you can always improve it, believe me!

Rene Speksnijder:
 We learned that you are a bit more harsh on the engine then Romain. In which way does that affect the car? Furthermore, how do you like the engine to pick-up regarding your use of the throttle?

KR: I have driven the car and used the throttle in the same way all my career. Every driver has his own style of going fast. This is mine. It is maybe a bit harsh, but it remains within the scope of what the Renault engine can take.

Horváth Levente: Who has been the strongest team-mate in your F1 career?

KR: Almost of all of them have been very competitive! But I never focus on them, I just concentrate on my own doings with my crew. That’s the only way to beat them and the rest of the field.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eipä tuossa ollut todellisuudessa saumaa ohitukseen ilman kontaktia. Vettel alkaa puolustamaan aivan liian myöhään ja mielestäni tuo liike on sääntöjen rajamailla, koska hän liikkuu jarrutuksessa vasemmalta oikealle.
Kimihän on useamman metrin Vettelin takana puolustusliikkeen alkaessa ja oven sulkeutuessa (erotuksena Nicon blokkeihin, joissa ovea suljetaan puoli kilometriä). Ei siinä ole mitään epäurheilijamaista, epäreilua saati sääntöjen vastaista. Temppu on juurikin reilun kilpa-ajomentaliteetin mukainen: blokataan ajoissa ja selkeällä liikkeellä.

Kimin olisi kannattanut paljon aikaisemmin ottaa linja sisälle, jotta Vettel olisi selkeästi blokannut sisälinjan ja ulkokautta yritykselle olisi edes ollut mahdollisuus.
Kimillä oli ohitus ihan haarukassa vielä apexin jälkeen. Seuraavaan vasuriin Kimi oli sisälinjalla, mutta ei kiihdyttänyt sinne vaan päästi Vettelin edelle. Kimihän odotteli Vetteliä aika pitkään siinä T1:n ulostulossa. Ei varmaan uskonut, miten huonon ulostulon Vettel siihen sai. Kyllä varmasti korpeaa, ettei ottanut kärkipaikkaa siinä kun se oli tarjolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tai Kimi ehkä odotti että Vettel ajaa hieman leveäksi jolloin Kimi olisi nopemmalla kiihdytyksellä (tai kakkosmutkan paremmalla linjalla) olisi ohittanut Vettelin heittämällä kolmannessa mutkassa, Kuten Buttonin kohdalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kimillä oli ohitus ihan haarukassa vielä apexin jälkeen. Seuraavaan vasuriin Kimi oli sisälinjalla, mutta ei kiihdyttänyt sinne vaan päästi Vettelin edelle. Kimihän odotteli Vetteliä aika pitkään siinä T1:n ulostulossa. Ei varmaan uskonut, miten huonon ulostulon Vettel siihen sai. Kyllä varmasti korpeaa, ettei ottanut kärkipaikkaa siinä kun se oli tarjolla.
En ole varma, olisiko Kimi pystynyt pysymään rinnalla mutkan 1 ulostulossa, muttei ainakaan voinut tietää etukäteen, kiilaako Vettel hänet ulos tulemalla itse vasempaan reunaan.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa

Poistettu jäsen 5082

Guest
Liekkö ikinä pohdittu tälläkään foorumilla yhtä pitkällisesti kilpailun 2 sijaan johtaneita syitä :D

Mun mielestä se voitto kaatu lopulta siihen, että vauhti ei ollu enää niin kovaa viimisellä stintillä kuin talli ootti. Kimikin varmaan ajatteli, että varikkokäynnin jälkeen tulee vielä monta uutta paikkaa kokeilla ohi, mutta Vettel pystykin lopulta pitämään välin riittävänä. Tallihan pisti Kimille radioviestiä, et ei hätää me saadaa Vetteli kisan lopussa.. eli sielläkin oli vielä luottoa, että vauhti riittäis.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Mua jäi mietityttämään se, että todennäköisesti Kimi ei ajanut viimeistä 2-3 kierrosta ihan 110% raivolla enää, jolloin myös Vettel sai ihan hiukan säästää... olisiko polttoaine riittänyt Sebillä, jos Kimi olisi raivonnut ja painostanut ihan maksiminsa koko ajan?

Voi toki olla, että ajoivat ihan täysillä loppuun asti, mutta jotankin tuli semmoinen olo, että ero vakiintui niin staattiseksi parilla vikalla kierroksella, että siellä alettiin jo varmistamaan kakkostilaa, kuitenkin niin, että Vettelin mahdollinen virhe pystytään hyödyntämään vielä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mua jäi mietityttämään se, että todennäköisesti Kimi ei ajanut viimeistä 2-3 kierrosta ihan 110% raivolla enää, jolloin myös Vettel sai ihan hiukan säästää... olisiko polttoaine riittänyt Sebillä, jos Kimi olisi raivonnut ja painostanut ihan maksiminsa koko ajan?
Saattaapi olla tai saattaa olla olemattakin. Noh, tuskin olisi saanut kiinni, ei Vettel mitään sekunteja suorilla himmannut kumminkaan. Uusi yritys Barcelonassa \o/
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Onko kukaan löytänyt vuodelta 2011 sitä F1-kuskien taksivideota, jossa Kimikin on? Toihan siis on sieltä Red Bull Ringin avajaisista. Itse en vielä löytänyt, mutta olisi kiva nähdä se. Jotain kuvia kyllä löytyi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kovat on jossittelut taas kerran. Upean kisan Kimi ajoi, vaikka voittoa ei tullutkaan! Jos tässä jotain kannattaa jossitella niin se on kyllä Kiinan GP:een lopputulos. Tuosta kisasta tarjolla olleita "normipisteitä" tullaan kaipailemaan hurjasti, etenkin jos Lotus takoo vehkeen mestaruustaisteluvauhtiin.
Miksei tästä kisasta tarjolla olleita pisteitä kaivata hurjasti? Pistemenetyskin samaa(+-2 pojoa?) luokkaa ellei enemmän ku mitä kiinassa olis ollu saatavilla ilman riskitaktiikoita. Edellisessä kisassa voittokin oli realistinen mahdollisuus. Jospa ny vain jossitellaan mitä halutaan :thumbup: vai säästäkö täällä keskustellaan?

edit: ja kyllä, ymmärsin kyllä pointtis, mut pläh :)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos tahtoo pitkän selityksen tehdyistä taktiikkapäätöksistä, niin Lotuksen pääinsinööri Alan Permane kertoo valinnoista yksityiskohtaisesti TFL:ssä. Permanen haastattelu alkaa 18 minuutin kohdalla. Sitä erityisesti korosti, että Kimi oli ollut tyhjillä tankeilla jatkuvasti Grosjeania hitaampi niin viimeisessä harjoituksessa kuin aika-ajojen ensimmäisessä osassa.

http://www.youtube.com/watch?v=-FnPn2K1s9c
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mulla on vahva mielikuva Kimin edellisen formulauran ja välitankkausten ajalta, että hän on ollu aina nopee raskaalla autolla.

edit: Johtuuko se sitte kuskin ominaisuuksista vai siitä, että auton säätämisessä keskitytään tohon. En tiedä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vettel sai ajella rauhassa käytetyillä kummeillaan kärjessä, kun taas Kimin piti raivota ohitellen ja ajaa käytännössä jatkuvasti jonku perässä. Mikäli olen oikein käsittänyt niin jälkimmäinen tapa kuluttaa nykyrengasta ihan eri lailla.
Kisan lopussa renkaat oli vastaavat ja vauhtiero Vettelin hyväksi. Vähän kyllä vaikutti että Kimillä pehmeät toimivat suhteettoman hyvin suhteessa muihin kovilla ajelijoihin, ja omaan ajeluunsa kovilla.

Tuokin voi tietysti vaikuttaa minkä mainitsit, että Kimi on parsa ajamaan raskaalla autolla.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Vähän jäi outo kuva tuosta Alan Permanen haastattelusta. Kehui kyllä omaa "suojattiaan" Grosjeania ja sanoi että Gros oli viimisessä harjoituksessa ja AA eka-osiossa nopeampi ku kimi. Sen takia ei ajattanut kimiä 2 osiolla enää, vaan pisti Grossin radalle puottamaan kimin pois. Tollasen äijän pitäs tietää että sitten ku oikeesti ruvetaan ajamaan niin kimin kaltaset tyypit pystyy puristaan monia kymmenyksiä pois.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Vähän jäi outo kuva tuosta Alan Permanen haastattelusta. Kehui kyllä omaa "suojattiaan" Grosjeania ja sanoi että Gros oli viimisessä harjoituksessa ja AA eka-osiossa nopeampi ku kimi. Sen takia ei ajattanut kimiä 2 osiolla enää, vaan pisti Grossin radalle puottamaan kimin pois. Tollasen äijän pitäs tietää että sitten ku oikeesti ruvetaan ajamaan niin kimin kaltaset tyypit pystyy puristaan monia kymmenyksiä pois.
Ajoikos Grossi jo Q1 kahdesti, jos luonnollisesti se jälkimmäinen on nopeampi radan nopeutumisen takia. Q2 Kimi oli ainakin eka vetojen jälkeen nopeampi.
 
Ylös