Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Mistä on kyse? Onko

a) Kimillä vappukänni edelleen päällä, vai
b) eikö Kimiä kiinnosta testata, vai
c) onko Grossen suosiminen näin läpinäkyvää?
d) nuorempi kollega ajaa kaksi päivää ympyrää testaillen inssien suunnittelemaa testirupeamaa.

Bring on Barcelona! :ahem:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Onko syöty taas sieniä pääsiäisena ja jäänyt tähteet kaappiin, jotka tuli syötyä vappupäivänä epähuomiossa?

Ihmeellistä spekulointia miksi jos ehkä koska vaikka ihanko totta... täytyy olla näin. Tässäkään ei varman ole mitään ihmeellistä, vaan esim. säiden takia päätettiin tehdä näin, tai oli syy sitten mikä vaan niin sen ei tartte olla mitään ihmeellistä. Kai tää sitten on hienoa märehtiä kuin lehmät?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onhan Kimi nyt varmasti kunnossa?

Kun näyttää ihmiset olevan huolestuneita...
Ihme ettei ole vielä ehdotettu että Kimillä meni vapun juhlinta överiksi.

Onko syöty taas sieniä pääsiäisena ja jäänyt tähteet kaappiin, jotka tuli syötyä vappupäivänä epähuomiossa?

Ihmeellistä spekulointia miksi jos ehkä koska vaikka ihanko totta... täytyy olla näin. Tässäkään ei varman ole mitään ihmeellistä, vaan esim. säiden takia päätettiin tehdä näin, tai oli syy sitten mikä vaan niin sen ei tartte olla mitään ihmeellistä. Kai tää sitten on hienoa märehtiä kuin lehmät?
Osaatko antaa esimerkin historiasta jolloin jokin talli olisi tehnyt vastaavan ratkaisun (selityksen)? Itse en osaa. Nähdäkseni Lotuksen antamaa selitystä ei ole aiemmin käytetty. Ihmettelen myös sitä kuinka helposti se on kansaan uponnut vaikka se ei ole kovin looginen selitys.
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Mistä on kyse? Onko

a) Kimillä vappukänni edelleen päällä, vai
Eric Boullier otti taskustaan lotuksen kehittämän tarkkuusalkometrin ja vähiten promilleja puhaltanut kuski pääsi testaamaan, näin se meni.

Heikki Kullan näkemys tilanteesta on melko uskottava:

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/341556/Raikkosen+vapaapaiva+pettymys+Ferrarifaneille

Mitään dramatiikka ei suunnitelmien muuttumisessa ollut. Kun vapunpäivänä Firenzen alueella satoi kaatamalla, Mugellon ensimmäinen testipäivä vesittyi pahemman kerran ja iltapäivällä ajamisesta ei tullut enää mitään.

Näin Lotuksen massiivinen testiohjelma meni sekaisin.

Kolmannen kuljettajan Jerome d’Ambrosion kontolle avauspäiväksi merkityt perussäätöjen haut ja systeemien tarkastukset, minkä jälkeen olisi ryhdytty testaamaan sellaisia uusia osia, joiden asentaminen autoon vaatii paljon aikaa ja siten pitkää seisoskelua varikolla.

Kun testiohjelma jouduttiin rukkaamaan uusiksi, Lotuksen tallijohto katsoi parhaaksi keskittää ajamiset yhdelle kuljettajalle, eikä Räikköstä tarvinnut maanitella luopumaan omasta vuorostaan. Nyt Grosjean hoiti perusjutut keskiviikkona ja voi sitten tämän tiedon perusteella tehdä vertailutestit torstaina.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Osaatko antaa esimerkin historiasta jolloin jokin talli olisi tehnyt vastaavan ratkaisun (selityksen)? Itse en osaa. Nähdäkseni Lotuksen antamaa selitystä ei ole aiemmin käytetty. Ihmettelen myös sitä kuinka helposti se on kansaan uponnut vaikka se ei ole kovin looginen selitys.
Ei kai siihen mitään esimerkkejä tarvita. Tuossahan se edellä jo tuli. Kaikkea ei aina tarvitse analysoida loputtomiin, joskus se totuus on liian yksinkertainen
 

DudeLikeF1

Active member
Liittynyt
9.3.2012
Viestit
40
Kovin erikoinen ratkaisu Kimiltä/tiimiltä, mutta ei tätä pidä maailmanlopuksi leimata. Sotii kyllä runsaasti perusajatusta vastaan; miksi Kimi ei ajaisi aina kun mahdollista, kerta parin vuoden tauko on välissä ja sen lisäksi miksi antaa tallikaverille enemmän tunteja autossa?

Nämä voi kuitata vain sillä, että Kimi luottaa taitoihinsa ja olettaa, että vanhaan terään on palauduttu ja siihen ei mitään räkätestejä rälläillä. Lotuksen vauhti on kyllä lupaavaa. Ei malttaisi odottaa enää. Barcelonassa nähdään Räikkönen palkintopallilla taas kerran.

Tosin kauden ensimmäinen keskeytys tulee väistämättä vastaan jossakin kohtaa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Osaatko antaa esimerkin historiasta jolloin jokin talli olisi tehnyt vastaavan ratkaisun (selityksen)? Itse en osaa.
Täysin identtistä nyt tuskin löytyy semminkin kun taktiikka ei ollut etukäteen mietitty vaan siihen vaihdettiin joskus 3 min. ennen Q2:n loppua. Viime kaudella Toro Rosso kyllä säästeli rengassarjoja ja ajoi joskus vain kaksi kertaa, kerran Q1:ssä, kerran Q2:ssa (jos esimerkki pitää nimetä, niin vaikka Jaime Turkissa). Toki heillä ei useinkaan ollut kyse siitä että moinen olisi tehty Q3:n kustannuksella.

Joka tapauksessa moinen taktiikka ei ole ollut ajankohtainen kuin vasta Pirellien aikana, joten aineistoakin on vain reilu kausi.
Nähdäkseni Lotuksen antamaa selitystä ei ole aiemmin käytetty. Ihmettelen myös sitä kuinka helposti se on kansaan uponnut vaikka se ei ole kovin looginen selitys.
Se on täysin looginen ja takasi Kimille paremman sijoituksen, etu uudemmilla renkailla oli useita sekunteja stinttiä kohden. Ainut varsinainen riski siinä oli että Kimi missaa lähdön, hyvä lähtö oli taktiikan kannalta olennainen.

-Edit- Asiasta keskustellaan Bahrainin aika-ajoketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kovin erikoinen ratkaisu Kimiltä/tiimiltä, mutta ei tätä pidä maailmanlopuksi leimata. Sotii kyllä runsaasti perusajatusta vastaan; miksi Kimi ei ajaisi aina kun mahdollista, kerta parin vuoden tauko on välissä ja sen lisäksi miksi antaa tallikaverille enemmän tunteja autossa?
Varmaan siks ku testaavat autoa eikä kuskia..
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tuskinpa tuota Kimin testipäivän siirtämistä Grosjeanille on tehty kysymättä asiaa Kimiltä itseltään. Ja kukas se parhaiten osaisi arvioida testipäivän tärkeyttä oman suorituskykynsä kannalta kuin mies itse? Eli jos testipäivän missaaminen on ollut Kimille fine, niin eiköhän se sitten todellakin näin ole. Kimi on kuitenkin varmasti jo tässä vaiheessa saanut ihan riittävän tuntuman ajamiseen ja renkaisiin, ettei ihan jokainen metri ole ns. kullanarvoinen. Pitää kuitenkin muistaa, että varsinkin Kimin tapauksessa testipäivällä on myös selvä vaihtoehtoiskustannus, joka liittyy siihen, että mies varmasti operoi kisaviikonloppuina paremmin jos on saanut sitä edeltävän ajan viettää ns. omaa elämäänsä.

Ei se kuitenkaan ihan niin suoraviivaista ole, että jokainen ajometri olisi pelkkää plussaa. Jos testien sisältö on sellaista, että siihen ei tarvita maksimaalista panosta kuskilta vaan riittää kun vaan huristelee rataa ympäri ja kerää dataa insinööreille, on varmasti ihan järkevää keskittää ajot yhdelle miehelle.

Webberkin kommentoi Mugellon testejä näin: "Minun ja Sebastianin (Vettel) molempien oli periaatteessa tarpeetonta olla täällä. Ajoaikaa oli niin vähän, että yksi kuljettaja olisi riittänyt. Mutta testaamme aina, kun se on sallittua oikeassa maailmassa, Webber kommentoi." Lähde: http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=217498
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Juu hassuja nuo Kimin sorsimisepäilyt. Kai mies tietää mitä tekee, ja nyt alla todella kilpailukykyinen auto niin josko se voitto sieltä tulisi piakkoin. Ferrarille meni yksi, kiitos vaikeiden olosuhteiden, ja asioiden naksahtaessa ns. kohdilleen. 16 rounds to go \o/
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kovin erikoinen ratkaisu Kimiltä/tiimiltä, mutta ei tätä pidä maailmanlopuksi leimata. Sotii kyllä runsaasti perusajatusta vastaan; miksi Kimi ei ajaisi aina kun mahdollista?
Ei kai McLarenillakaan testannu kumpikaan kisakuski. Kimi laittaa kisoissa lappua lattiaan ja voittoa tulee vielä niin siinä ei paljon testit ja salaliitot kiinnosta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Näin kisaviikonlopun kynnyksellä mua alkaa taas hieman huolettamaan Kimin vauhti suhteessa Grosjeaniin. Tallin puolelta oli kerrottu Grosjeanin vauhdin olleen Bahrainissa parempaa kevyellä autolla - ei hyvä. Kisan lopussa Lotus-kuskien vauhti samoilla renkailla oli tasaista - sekään ei kuulosta Kimin kannalta hyvältä ottaen huomioon Croissantin vähäisen kokemuksen. Kiinassa näytti siltä, että Grosjean saa renkaansa kestämään paremmin stinttien loppuun asti.

Nuo olivat toki vain yksittäisiä esimerkkejä, mutta sellainen kutina on, että Romain tulee tarjoamaan Kimille jälleen kovan vastuksen, ehkä jopa liian kovan. Toivon toki olevani väärässä ja Kimin voittavan Grosjeanin selkeällä erolla. Lotuksen auto vaikuttaa nyt tosi vahvalta ja voi jopa olla, että voittotaistelu käydään Lotusten kesken.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nipsuhuulen huolihan on aivan aiheellinen, jo Melbournessa tällaisia huolia sai esittää..

Grosjean on tyystin eri mies kuin edellisellä visiitillä. Ei Kimi tule pääsemään helpolla, eikä tarvikaan.

Tämän hetken tilanne on se, että Romain kykenee haastamaan Kimit, ainakin kevyellä autolla. Hyvää on kuitenkin se, että Kimi on edelleen se jota haastetaan! Eli lähtökohta on, että Kimi on vielä pikkaisen nopeampi. Romainin vauhti ei tuosta sen koomin kohene kuin Kiminkään vauhti, joten eiköhän pienen pieni nopeusero säily kauden loppuun asti. Se ero ei toki iso ole..


Eikä tässä ole suomalaisten saatikka Kimin kannalta mitään hävettävää, ei tämä niin ikävä tilanne ole kuin Alonsolla 2007, jolloin rookie pisti tosissaan hanttiin..
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Näin kisaviikonlopun kynnyksellä mua alkaa taas hieman huolettamaan Kimin vauhti suhteessa Grosjeaniin. Tallin puolelta oli kerrottu Grosjeanin vauhdin olleen Bahrainissa parempaa kevyellä autolla - ei hyvä. Kisan lopussa Lotus-kuskien vauhti samoilla renkailla oli tasaista - sekään ei kuulosta Kimin kannalta hyvältä ottaen huomioon Croissantin vähäisen kokemuksen. Kiinassa näytti siltä, että Grosjean saa renkaansa kestämään paremmin stinttien loppuun asti.
Noissa Grosjeanin hehkutuksissa ja Kimiin vertailuissa Bahrainissa on aika tehokkaasti unohdettu, että Kimi ajoi lähes koko kisan vaurioituneella keulalla. Ei varmaankin olisi mikään uutinen Lotukselta, että Kimi olisi nopeampi jossain kuin Grosjean, mutta toisinpäin on. Näkyvyys mediassa on kuitenkin tärkeää F1 talleille. Grosjean kasvattaa tällä hetkellä omaa (ja samalla Lotuksen) fanijoukkoa vauhdilla, jolle sopivat uutiset antavat lisäpyrähdyksiä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vois nyt pitää kuitenkin mielessä että Kimi on maailmanmestari ja yleisesti yhtenä ihan sarjan parhaista kuskeista kokonaisuutena arvioiden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vois nyt pitää kuitenkin mielessä että Kimi on maailmanmestari ja yleisesti yhtenä ihan sarjan parhaista kuskeista kokonaisuutena arvioiden.
Eiköhän kaikki sen muista. Se ei kuitenkaan takaa, että Kimi olisi aina tallinsa nopeampi kuski, vaikka parempi kuski olisikin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mulle on ihan sama, kunhan talli antaa ykköskuski aseman, jos Kimi on edellä kauden puolessavälissä. WDC here we come!
 
Ylös