mustakaari
"Se on juurikin näin"
Viddu. "hyvää äitienpäivää". Repesin @ barhelona. Ja mitään en oo ottamu.
Heh, oli hauska katsoa Kimin ilmettä heti kisan jälkeen. Se oli sellainen "...tu tänne oli ihan turha tulla."Mies oli taas pettynyt, mutta hieno oli Kimin ajoa taas katsoa.:thumbup:
Kolmanneks vikal kiekal (ennen vikaa stoppia siis) katoin et siinahan pistaa Maldonadon ja Alonson nippuun. Tokavikal katoin et miks ei tullu sisaan, nyt auttaa vaan Maldonadoa. Vikal kiekal olin jarkyttyny ku kumei ei ollu ja Maldo ja Alonso ajo karkuun...Kakkossija olisi ollut otettavissa paria kierrosta aiemmin tehdyllä viimeisellä stopilla.
Voittoon ei mahdollisuuksia juuri ollut.
Melbournen jälkeen olin aivan varma, että alkukausi menee Buttonin kontrollissa, ja kellään ei oo mitään sanavaltaa siihen rintamaan, onneks olin väärässä!!Jos Kimi vielä loppusyksystä roikkuu mestaruustaistelussa mukana, niin alkukauden töppäilyt tulevat kyllä maksamaan paljon. Tosin kyllä tässä muutkin ovat lahjoittaneet pisteitä pois.
Totta. Suurin syy on mielestäni strategiaosastolla. Jos vertaa nytkin Lotuksen kisastrategiaa Ferrarin ja Williamsin vastaavaan, niin kyllä siinä tuli takkiin selvästi. Toki autojen ja renkaiden toimivuudessakin oli eroa, mutta edelleen ihan kotisohvalta pystyisi rakentamaan parempia strategioita kuin Lotuksen varikkomuurilla tehdään. En silti yhtään epäile etteikö Lotuksella ole omasta mielestään hyvät perustelut valituille strategioilleen. Kuitenkin, näiden renkaiden toiminnassa on oma selvä logiikkansa jota Lotus ei näytä millään haluavan noudattaa.Auto on yllättävän hyvä ja Kimi samoin. Mutta tallina Williamskin pystyy tekemään tilaisuuden tullessa asiat oikein, Lotus ei. Ainakaan vielä.
Komppaan. Kaksi viimeistä pysähdystä etenkin viimeinen tapahtui liian myöhään. Ferrarilla Alonso tuli heti vaihtamaan renkaat kun kierrosajat putosivat eli heillä taktiikka ei ole kiveen hakattu vaan se elää kisan mukaan mutta Lotuksella sen sijaan taktiikka on ilmeisesti kiinteämpi käsite. Saattoi toki olla että Kimin kahta viimeisen pysähdyksen ajankohtaa viivästytettiin alkuperäisestä suunnitelmasta mutta jos näin oli se taisi maksaa ainakin yhden sijan kisassa sillä yksi kierros lisää olisi saattanut riittää Alonson ohitukseen. Kimi olisi päässyt käyttämään takasiipeä etusuoralla heti ruutulipun jälkeen jos kisa olisi vielä jatkunut (toki Alonso oli saattanut hieman hellittää viimeisissä mutkissa kun tiesi kisan päättyvän).Totta. Suurin syy on mielestäni strategiaosastolla. Jos vertaa nytkin Lotuksen kisastrategiaa Ferrarin ja Williamsin vastaavaan, niin kyllä siinä tuli takkiin selvästi. Toki autojen ja renkaiden toimivuudessakin oli eroa, mutta edelleen ihan kotisohvalta pystyisi rakentamaan parempia strategioita kuin Lotuksen varikkomuurilla tehdään. En silti yhtään epäile etteikö Lotuksella ole omasta mielestään hyvät perustelut valituille strategioilleen. Kuitenkin, näiden renkaiden toiminnassa on oma selvä logiikkansa jota Lotus ei näytä millään haluavan noudattaa.
Bahrainissa olisi voitu päästä Vettelin edelle tekemällä varikkopysähdys aiemmin, ja samoin nyt Barcelonassa menetettiin aikaa venyttämällä varikkopysähdyksiä. Aikaa, joka lopulta olisi voinut antaa Kimille tilaisuuden tehdä ohitus Alonsosta, ehkä jopa Maldonadostakin. Olen toki tietoinen vasta-argumenteista joita on heitelty muualla.
Sinänsä huvittavaa että Bahrainissa Lotus laski vain renkaiden nopeuden maksimointia stinteille ja sillä perusteli Kimin 11. lähtöruutua ja uusien renkaiden säästelyä. Varikkopysähdyksetkin ajoitettiin pitkälti tämän logiikan mukaan (tyhjän radan logiikka). Nyt Barcelonassa taas selvästi unohdettiin tämä ja ajatettiin 2. ja 3. stintti liian pitkiksi kun renkaat olivat jo selvästi heikentyneet, ja viimeisellä stintillä jäi renkaiden potentiaali hyödyntämättä koska matka loppui kesken. Barcelonassa olisi ollut järkevämpää käyttää Bahrainin logiikkaa koska Kimi ajoi suurimmaksi osalta melko tyhjällä radalla eikä tarvinnut ohitella kuin kierroksella ohitettavia. Bahrainissa taas rengastaktikointiin olisi pitänyt ottaa paremmin huomioon varikkopysähdyksen tarkka ajoitus kilpailijoihin nähden koska ohituksia täytyi tehdä paljon. Näissä kisoissa toimittiin kuitenkin juuri väärinpäin.
Jos saa valita niin Kimi voisi mielummin laittaa edellisestä mestruudesta paremmaksi ja ottaa 7 voittoa kaudella... :ahem:Kimi vois mun mielestä, vaikka parantaa Keken yhdellä voitolla mestariksi suoritusta ajamalla ilman voittoja mestariksi.
No miksi sitten väität moista, jos tiedät ne vasta-argumentit? Jos Kimi olisi käynyt kärkikaksikon kanssa samoihin aikoihin varikolla, niin ei hän silloin olisi ajanut sitä kiinni. Vain kokeilemalla jotain muuta oli edes jokin sauma. Kärkikaksikko veti viimeisen stintin pitkäksi, Kimi toiseksi viimeisen.Barcelonassa menetettiin aikaa venyttämällä varikkopysähdyksiä. Aikaa, joka lopulta olisi voinut antaa Kimille tilaisuuden tehdä ohitus Alonsosta, ehkä jopa Maldonadostakin. Olen toki tietoinen vasta-argumenteista joita on heitelty muualla.
Kysymys kuuluu johtuiko Kimin parantunut vauhti lopussa vain renkaista vai oliko esim. auton keveneminen ja sitä kautta parantunut balanssi myös syynä. Itse näen niin, että vauhti ero edellä ajaviin oli niin merkittävä että auto parani muutenkin (suhteellinen nopeus muihin kasvoi) ja tällöin viivästetyillä renkaan vaihdoilla saatettiin menettää juurikkin ne puuttuneet sekunnit, joilla olisi taisteltu ehkä jopa voitosta.No miksi sitten väität moista, jos tiedät ne vasta-argumentit? Jos Kimi olisi käynyt kärkikaksikon kanssa samoihin aikoihin varikolla, niin ei hän silloin olisi ajanut sitä kiinni. Vain kokeilemalla jotain muuta oli edes jokin sauma. Kärkikaksikko veti viimeisen stintin pitkäksi, Kimi toiseksi viimeisen.
Kierrosaikojen valossa auto näytti olevan muutenkin parempi, Kimi ajeli läpi stintin 1.27-aikoja, Alonso 1.28-aikoja aivan loppua lukuunottamatta. Ajat eivät siis olennaisesti tippuneet ennen drop-offia. Alonso toki ajeli jo aika-ajoissa käytetyllä rengassarjalla, mutta sillä ei liene merkitystä kun Kimin ajat eivät tippuneet lainkaan Alonson tasolle.Kysymys kuuluu johtuiko Kimin parantunut vauhti lopussa vain renkaista vai oliko esim. auton keveneminen ja sitä kautta parantunut balanssi myös syynä. Itse näen niin, että vauhti ero edellä ajaviin oli niin merkittävä että auto parani muutenkin (suhteellinen nopeus muihin kasvoi) ja tällöin viivästetyillä renkaan vaihdoilla saatettiin menettää juurikkin ne puuttuneet sekunnit, joilla olisi taisteltu ehkä jopa voitosta.