Plus sen, että Alonso samaan aikaan veti 6 sekuntia paremman kierroksen uusilla (tai no, vähän käytetyillä, mutta vastavaihdetuilla) renkailla.
Kierroksella 43, ennen Alonson stoppia ero oli 13,726 johtavaan Alonsoon, kierroksella 49, Kimin stopin jälkeen Maldonadoon 22,809 ja Alonsoon 21,899. Taktinen suunnitelma siis maksoi 8-9 sekuntia.
Eron kasvaminen oli odotettavissakin valitulla suunnitelmalla, mutta tuo yhden kierroksen viivyttely maksoi kerralla aivan liikaa.
Mahdollisesti, mutta oletan kärkikaksikon ajaneen vauhdin ja rengaskulutuksen kompromissia. Molemmat olivat pitkällä stintillä ja drop-off kisan lopussa olisi ollut katastrofaalinen (kuten Kimillä Kiinassa). Alonsolle se tulikin 5 kierrosta ennen maalia. Jos Kimin ero olisi ollut pienempi, kärki olisi reagoinut. Alonsolle se olisi aiheuttanut ongelman, mutta Maldonado olisi luultavasti silti voittanut.
Kimi ei olisi kuitenkaan montaa kierrosta aikaisemmin voinut tulla varikolle, koska hänellekin olisi tullut sama drop-off-ongelma, varsinkin kiivaan takaa-ajon seurauksena. Taktiikka oli ihan hyvä, mutta kierrosta tai kahta aikaisemmin olisi pitänyt ottaa isommalla riskillä sisään. Helppo sanoa jälkeenpäin.
Täydellisellä varikkostopin ajoituksella voittomahdollisuus olisi voitu palauttaa, mutta varsinaisesti se meni jo liikaan hitauteen kolmella ensimmäisellä stintillä. Siksi Lotuksella ei ollut syytä olettaa, että kilpailijoiden taktiikkaa imitoimalla olisi mitään mahdollisuutta haastaa näitä. Piti pelata niiden taktiikkaa vastaan toisenlaisella.