Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun mielestä taktiikka on jo lähtökohtaisesti pielessä, jos viimeisen stintin ei ole tarkoitus olla kaikkein pisin. On paljon tehokkaampaa ajaa pitkä stintti loppuun, kun auto on keveimmillään ja renkaat kuormittuu vähiten. En mä sano että aikaisemmin pysähtymällä Kimi olisi ollut yhtään sen paremmissa asemissa, mutta outo taktiikka se silti oli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä taktiikka on jo lähtökohtaisesti pielessä, jos viimeisen stintin ei ole tarkoitus olla kaikkein pisin. On paljon tehokkaampaa ajaa pitkä stintti loppuun, kun auto on keveimmillään ja renkaat kuormittuu vähiten. En mä sano että aikaisemmin pysähtymällä Kimi olisi ollut yhtään sen paremmissa asemissa, mutta outo taktiikka se silti oli.
Varsinainen moka oli yhden ylimääräisen kierroksen vetäminen toiseksi viimeisellä stintillä. Alonso tuli sisään heti kun kierrosaika putosi yli 1.30, Maldonado jo ennen sitä. Lotus ajatti Kimiä 1.30-ajan jälkeen vielä yhden kierroksen, 1.33. Se oli näin jälkikäteen selvästi virhe.

Parhaiten varikkotaktiikan hoiti Williams, pitkälti Lotuksen Bahrain-kaavaa noudattaen. Ajetaan renkailla vain niiden optimijakso. Vain ennen viimeistä stoppia kierrosajoissa ehti tapahtua pieni pudotus.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4360
Mun mielestä taktiikka on jo lähtökohtaisesti pielessä, jos viimeisen stintin ei ole tarkoitus olla kaikkein pisin. On paljon tehokkaampaa ajaa pitkä stintti loppuun, kun auto on keveimmillään ja renkaat kuormittuu vähiten. En mä sano että aikaisemmin pysähtymällä Kimi olisi ollut yhtään sen paremmissa asemissa, mutta outo taktiikka se silti oli.
Komppaan tätä, lisänä kaikilla muillakin renkaat on lopussa ja suuren suuria suorituskyky eroja ei enää kisan lopussa nähdä (paitsi huonosta taktiikasta johtuvia romahduksia). Williams oli hyvin hereillä kun ajatti Maldonadon Alonson ohi, Lotuksen olisi pitänyt reagoida tähän välittömästi ottamalla Kimi sisään.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Hyvin Kimi ajaa, mutta olisiko kyyti vielä kylmempää, jos fyysinen kunto olisi hitusen parempi? Jotenkin Kimi näytää väsyneeltä palkintokorokkeella ja lehdistötilaisuudessa muiden kuskien rinnalla. Naama punottaa, hiki lentää ja mehu maistuu.

Tarkotan nyt sitä, että kauden edetessä (kunnon kohotessa?) kyyti saattaa parantua? Tosin en tiedä, että onko fyysiselle kunnolle kauden aikana hirveästi tehtävissä. Toivotaan niin. Tsemppiä Kimi:alppu:
Punainen naama ja edes runsas hikoilu ei ole viitteitä huonosta kunnosta, vaan vilkkaasta pintaverenkierrosta ja aineenvaihdunnasta.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Punainen naama ja edes runsas hikoilu ei ole viitteitä huonosta kunnosta, vaan vilkkaasta pintaverenkierrosta ja aineenvaihdunnasta.
Juu, ja ainahan Kimi on kisan jälkeen punottanu. ;)
Se väsyneisyys vaan johtuu katos raka siitä, ettei Kimiä kiinnosta olla siellä lehdistötilaisuudessa, ku se on just sitä hevonpaskaa (Huom: Kimin omia sanomisia tuo), mistä Kimi mielellään luopuis kokonaan... :D
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Mun mielestä taktiikka on jo lähtökohtaisesti pielessä, jos viimeisen stintin ei ole tarkoitus olla kaikkein pisin. On paljon tehokkaampaa ajaa pitkä stintti loppuun, kun auto on keveimmillään ja renkaat kuormittuu vähiten. En mä sano että aikaisemmin pysähtymällä Kimi olisi ollut yhtään sen paremmissa asemissa, mutta outo taktiikka se silti oli.
Ja kumia on jäänyt rataan. Perinteisesti viimeinen stintti on ollut huomattavasti muita pidempi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tieto kovempien renkaitten paremmasta nopeudesta oli tallilla käytettävissä 2. kierroksestä lähtien, Perez vaihtoi kovat alle ja ajoi kisan nopeimpia kierrosaikoja kierros toisensa perään.
Itse odottelin ekan stintin vauhdin perusteella, että Kimi yrittää ajaa kahdella stopilla. Vähän petyin, kun Kimi tuli muiden kanssa yhtä aikaa varikolle ja otti pehmeät. Hamilton näytti, että ajatukset kahden uuden kovan renkaan hyödyntämisestä ei olleet ihan hakusessa. Tuossahan olisi ollut vielä se backup, että olisi palattu kolmeen jos ei renkaat olisi toisella vedolla kestäneet riittävästi. Ajattelin, että Lotuksella tiedetään mitä tehdään ja että kovat on liian hitaat. Ei pitänyt kumpikaan paikkaansa. Ehdottomasti olisi kannattanut katsoa, miten pitkälle niillä kovilla päästään.

Varikkostrategioiden dynamiikka on nykyään oikealla mallilla, eli varikolta käydään hakemassa lisävauhtia kuten ennen wanhaan. Pakollisen renkaiden vaihdon myöhästyminen on iso moka. Jos on pakko tehdä stoppi, se pitää tehdä mahdollisimman aikaisin. Vasta kisan lopussa nähdään, oliko stoppi liian aikainen. Lotus myöhästyi stopeissaan, pelasi varman päälle, ja hävisi kärjelle. Nykyään taistelu on niin tiukkaa, että kisoja ei voiteta varman päälle pelaamallla. Pakko onnistua kaiken nappiin, jotta voitosta voi haaveilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4360
Nykyään taistelu on niin tiukkaa, että kisoja ei voiteta varman päälle pelaamallla. Pakko onnistua kaiken nappiin, jotta voitosta voi haaveilla.
Aivan. Luulisi että tallin taktikot ymmärtäisivät tämän 4. ajetun kisan jälkeen (varsinkin kun kaikki forumistit ymmärtävät pelin luonteen) ja varsinkin tilanteessa jossa edellä ajavat autot/tallit täytyy haastaa ajaakseen voitosta.

Taktiikka on toinen jos ajetaan kärjessä kuten Nico Kiinassa, seurataan muiden tekemisiä ja aikoja jottei takaa päästä yllättämään.

Pitäiskö tallille laittaa linkki forumin live chattiin niin voitais neuvoa kisan aikana?
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Varsinainen moka oli yhden ylimääräisen kierroksen vetäminen toiseksi viimeisellä stintillä. Alonso tuli sisään heti kun kierrosaika putosi yli 1.30, Maldonado jo ennen sitä. Lotus ajatti Kimiä 1.30-ajan jälkeen vielä yhden kierroksen, 1.33. Se oli näin jälkikäteen selvästi virhe.
Eli siis tuo yksi järjetön kierros maksoi kolmisen sekuntia plus sen, että KR olisi vielä voinut vetää ylimääräisen kierroksen sekuntia nopeammin kuin Alonso ja Pastor. = 4 sekuntia.

Voisi melkein spekuleerata, että voitto meni Lotuksen taktiikkaan. Kakkossija nyt aivan varmasti. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli siis tuo yksi järjetön kierros maksoi kolmisen sekuntia plus sen, että KR olisi vielä voinut vetää ylimääräisen kierroksen sekuntia nopeammin kuin Alonso ja Pastor. = 4 sekuntia.
Plus sen, että Alonso samaan aikaan veti 6 sekuntia paremman kierroksen uusilla (tai no, vähän käytetyillä, mutta vastavaihdetuilla) renkailla.

Kierroksella 43, ennen Alonson stoppia ero oli 13,726 johtavaan Alonsoon, kierroksella 49, Kimin stopin jälkeen Maldonadoon 22,809 ja Alonsoon 21,899. Taktinen suunnitelma siis maksoi 8-9 sekuntia.

Eron kasvaminen oli odotettavissakin valitulla suunnitelmalla, mutta tuo yhden kierroksen viivyttely maksoi kerralla aivan liikaa.
Voisi melkein spekuleerata, että voitto meni Lotuksen taktiikkaan. Kakkossija nyt aivan varmasti. :nope:
Mahdollisesti, mutta oletan kärkikaksikon ajaneen vauhdin ja rengaskulutuksen kompromissia. Molemmat olivat pitkällä stintillä ja drop-off kisan lopussa olisi ollut katastrofaalinen (kuten Kimillä Kiinassa). Alonsolle se tulikin 5 kierrosta ennen maalia. Jos Kimin ero olisi ollut pienempi, kärki olisi reagoinut. Alonsolle se olisi aiheuttanut ongelman, mutta Maldonado olisi luultavasti silti voittanut.

Kimi ei olisi kuitenkaan montaa kierrosta aikaisemmin voinut tulla varikolle, koska hänellekin olisi tullut sama drop-off-ongelma, varsinkin kiivaan takaa-ajon seurauksena. Taktiikka oli ihan hyvä, mutta kierrosta tai kahta aikaisemmin olisi pitänyt ottaa isommalla riskillä sisään. Helppo sanoa jälkeenpäin.

Täydellisellä varikkostopin ajoituksella voittomahdollisuus olisi voitu palauttaa, mutta varsinaisesti se meni jo liikaan hitauteen kolmella ensimmäisellä stintillä. Siksi Lotuksella ei ollut syytä olettaa, että kilpailijoiden taktiikkaa imitoimalla olisi mitään mahdollisuutta haastaa näitä. Piti pelata niiden taktiikkaa vastaan toisenlaisella.
 
Viimeksi muokattu:

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Plus sen, että Alonso samaan aikaan veti 6 sekuntia paremman kierroksen uusilla (tai no, vähän käytetyillä, mutta vastavaihdetuilla) renkailla.

Kierroksella 43, ennen Alonson stoppia ero oli 13,726 johtavaan Alonsoon, kierroksella 49, Kimin stopin jälkeen Maldonadoon 22,809 ja Alonsoon 21,899. Taktinen suunnitelma siis maksoi 8-9 sekuntia.

Eron kasvaminen oli odotettavissakin valitulla suunnitelmalla, mutta tuo yhden kierroksen viivyttely maksoi kerralla aivan liikaa.

Mahdollisesti, mutta oletan kärkikaksikon ajaneen vauhdin ja rengaskulutuksen kompromissia. Molemmat olivat pitkällä stintillä ja drop-off kisan lopussa olisi ollut katastrofaalinen (kuten Kimillä Kiinassa). Alonsolle se tulikin 5 kierrosta ennen maalia. Jos Kimin ero olisi ollut pienempi, kärki olisi reagoinut. Alonsolle se olisi aiheuttanut ongelman, mutta Maldonado olisi luultavasti silti voittanut.

Kimi ei olisi kuitenkaan montaa kierrosta aikaisemmin voinut tulla varikolle, koska hänellekin olisi tullut sama drop-off-ongelma, varsinkin kiivaan takaa-ajon seurauksena. Taktiikka oli ihan hyvä, mutta kierrosta tai kahta aikaisemmin olisi pitänyt ottaa isommalla riskillä sisään. Helppo sanoa jälkeenpäin.

Täydellisellä varikkostopin ajoituksella voittomahdollisuus olisi voitu palauttaa, mutta varsinaisesti se meni jo liikaan hitauteen kolmella ensimmäisellä stintillä. Siksi Lotuksella ei ollut syytä olettaa, että kilpailijoiden taktiikkaa imitoimalla olisi mitään mahdollisuutta haastaa näitä. Piti pelata niiden taktiikkaa vastaan toisenlaisella.
Niin oliko nyt niin, että Grosjean tuli vielä Kimin jälkeen renkaiden vaihtoon ja saavutti lopussa Kimiä muutamia sekunteja?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4214
Niin oliko nyt niin, että Grosjean tuli vielä Kimin jälkeen renkaiden vaihtoon ja saavutti lopussa Kimiä muutamia sekunteja?
Eikös Grosjean saavuttanut sekunnin per kierros?

edit: siis viimeisen stopin jälkeen
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Eikös Grosjean saavuttanut sekunnin per kierros?

edit: siis viimeisen stopin jälkeen
Grosjean otti Kimiä kiinni 7 sekuntia 14 kierroksessa. Ojalan laskuopin mukaan 0,5sek/kierros. Varikolla Grosjean kävi kolme kierrosta myöhemmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Rikkinäisellä etusiivellä Grosjean ajeli?
 

Migulei

Member
Liittynyt
26.10.2007
Viestit
8
Eipä tunnu kevyesti rikkoontuneet etusiivet hirveästi hidastavan. Viime kisassa Kimiltä tippui osasia ja nyt Romainilta. Muistuu mieleen se Ferrarin kommentti (2009?) etusiiven rikkoontumisen jälkeen ja sen myötä vauhdin kohentumisen, "Maybe we found something."

Vai senkö takia niissä kaikkea härpäkettä on, että voi kaveriin tarvittaessa vähän nojailla.. :D
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Helppo sanoa jälkeenpäin.
Jos tämä olisikin pelkkää jälkiviisastelua - jota se toki tavallaan onkin - niin voisin asian hyväksyä mutta kun omalta sohvaltaankin näki (ilman realiaikaista sektoriaikojen seurantaa yms.) perustuen Saari & Salon kommentteihin ja ruudussa juokseviin aikavertailuihin, että nyt menee perseelleen ja Kimi vaan jatkaa edelleen radalla niin kyllä voi perustellusti sanoa että Lotus mokailee taktiikoitaan aivan liikaa. Se ei valitettavasti ole tässä asiassa samalla tasolla kuin RB, Ferrari ja Mäcci ja se maksaa paljon pisteitä, rahaa ja jopa mestaruuden tallille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tämä olisikin pelkkää jälkiviisastelua - jota se toki tavallaan onkin - niin voisin asian hyväksyä mutta kun omalta sohvaltaankin näki (ilman realiaikaista sektoriaikojen seurantaa yms.) perustuen Saari & Salon kommentteihin ja ruudussa juokseviin aikavertailuihin, että nyt menee perseelleen ja Kimi vaan jatkaa edelleen radalla niin kyllä voi perustellusti sanoa että Lotus mokailee taktiikoitaan aivan liikaa. Se ei valitettavasti ole tässä asiassa samalla tasolla kuin RB, Ferrari ja Mäcci ja se maksaa paljon pisteitä, rahaa ja jopa mestaruuden tallille.
En väitäkään että Lotus olisi taktiikoissaan ollut virheetön (virheetön toki ei ole kukaan muukaan). Marginaalit ovat pieniä ja yksityiskohdat ratkaisevat.

McLaren mokasi Hamiltonin voiton bensakikkailuun ja taktikoi Buttonin ulos Q3:sta ilman Kimimäistä rengasetua. Red Bull teki saman Webberille, joskin renkaita säästyi enemmän. Vettel säästeli Q3:ssa ja oli ulkona kärkikahinoista. Ferrari ei säästänyt riittävästi renkaita aika-ajossa ja kisassa Alonso käytti pelkästään käytettyjä settejä. Williams voitti, koska onnistui rengastaktikoinnissa tällä kertaa jokseenkin täydellisesti.

Sellaista taktiikkaa ei nykyrenkailla olekaan, etteikö jossain vaiheessa kisaa olisi kilpailijoita hitaampi. Taktiikalla vain päätetään mihin kohtaan nämä jaksot ajoitetaan. Alonso otti taktiikan takia pataan erityisesti viimeisellä stintillä, Kimi toiseksi viimeisellä.

Kimi oli kahdella viimeisellä stintillä 13 sekuntia Alonsoa nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös