Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Jos loottus nyt pystyisi tasaisesti takomaan pisteitä loppukauden, niin mestaruus tosiaankin olisi otettavissa. Tällä kaudella näköjään voimasuhteet heittelee enemmän kuin koskaan, joten tasaisesti vain hyville pisteille ja pytty kotiin kauden lopus:thumbup:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mies oli taas pettynyt, mutta hieno oli Kimin ajoa taas katsoa.:thumbup:
Heh, oli hauska katsoa Kimin ilmettä heti kisan jälkeen. Se oli sellainen "...tu tänne oli ihan turha tulla."

Lehdistötilaisuuden suomenkielinen osuus oli legendaarinen. Hyvää äitienpäivää, siinä se. :D Repesin.

Niin ei se varikkostrategia vieläkään ihan toiminut, pari vikaa stoppia tehtiin turhan myöhään, renkaat olivat jo hiipumassa selvästi ja vikalla stintillä taisi renkaisiin jäädä aika paljon "varastoon" sen vuoksi. Lisäksi pehmeät renkaat eivät tänään selvästikään toimineet eli toinen stintti pehmeillä oli virhe, olisi pitänyt ajaa kovilla silloinkin .Eli ei optimoitu renkaita taaskaan. Mutta sentään selvää edistystä kun ei lähdetty yrittämään mitään ihmeriskiviritelmiä tällä kertaa. Toivottavasti tästä vielä opitaan ja saadaan jatkossa strategia natsaamaan. Tänään olisi 2. sija, ehkä jopa 1. sija ollut mahdollinen.

Todellakin jos Kimi on jatkuvasti podiumilla niin mestaruustaisto on realismia. Eniten kyllä epäilyttää Lotuksen auton kehitysvauhti kauden mittaan.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Olisko testeissä sitten painotettu liikaa kevyellä kuormalla ajamista, Bahrainissahan Lotukset olivat alussa radan nopeimmat autot. Monacossa pitää sitten onnistua aika-ajossa.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Ei olis kyl ennen kautta uskonut, että Kimi ihan oikeasti taistelee maailmanmestaruudesta Lotuksella. :cool:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Jos Kimi vielä loppusyksystä roikkuu mestaruustaistelussa mukana, niin alkukauden töppäilyt tulevat kyllä maksamaan paljon. Tosin kyllä tässä muutkin ovat lahjoittaneet pisteitä pois.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Kakkossija olisi ollut otettavissa paria kierrosta aiemmin tehdyllä viimeisellä stopilla.

Voittoon ei mahdollisuuksia juuri ollut.
Kolmanneks vikal kiekal (ennen vikaa stoppia siis) katoin et siinahan pistaa Maldonadon ja Alonson nippuun. Tokavikal katoin et miks ei tullu sisaan, nyt auttaa vaan Maldonadoa. Vikal kiekal olin jarkyttyny ku kumei ei ollu ja Maldo ja Alonso ajo karkuun...

Jaamiehen jainen tiimi. Kaikki laskettu etukateen, reagointia ei ole olemassa varikolle mennessa.

Monacoon toivon nappisuoritusta aika-ajoihin ja sunnuntaille sika-kuumaa hellepaivaa!
 
Viimeksi muokattu:

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Jos Kimi vielä loppusyksystä roikkuu mestaruustaistelussa mukana, niin alkukauden töppäilyt tulevat kyllä maksamaan paljon. Tosin kyllä tässä muutkin ovat lahjoittaneet pisteitä pois.
Melbournen jälkeen olin aivan varma, että alkukausi menee Buttonin kontrollissa, ja kellään ei oo mitään sanavaltaa siihen rintamaan, onneks olin väärässä!!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Lotus on kyllä ollut ilahduttavan varma nopeudeltaan joka kisassa, valitettavasti vain joka kisassa joku/jotkut tallit ovat olleet vielä parempia. Milloin se on ollut McLaren, Red Bull, Mercedes, Ferrari tai Williams. Mutta kyllä tälläkin tavalla mestaruustaistelussa pysyy, voitonnälkää ei vain saada tyydytettyä. Lotuksen onneksi muilla talleilla on myös ollut epäonnea tai suorastaan suorituskyvyn puutetta paikoitellen.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Auto on yllättävän hyvä ja Kimi samoin. Mutta tallina Williamskin pystyy tekemään tilaisuuden tullessa asiat oikein, Lotus ei. Ainakaan vielä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Auto on yllättävän hyvä ja Kimi samoin. Mutta tallina Williamskin pystyy tekemään tilaisuuden tullessa asiat oikein, Lotus ei. Ainakaan vielä.
Totta. Suurin syy on mielestäni strategiaosastolla. Jos vertaa nytkin Lotuksen kisastrategiaa Ferrarin ja Williamsin vastaavaan, niin kyllä siinä tuli takkiin selvästi. Toki autojen ja renkaiden toimivuudessakin oli eroa, mutta edelleen ihan kotisohvalta pystyisi rakentamaan parempia strategioita kuin Lotuksen varikkomuurilla tehdään. En silti yhtään epäile etteikö Lotuksella ole omasta mielestään hyvät perustelut valituille strategioilleen. Kuitenkin, näiden renkaiden toiminnassa on oma selvä logiikkansa jota Lotus ei näytä millään haluavan noudattaa.

Bahrainissa olisi voitu päästä Vettelin edelle tekemällä varikkopysähdys aiemmin, ja samoin nyt Barcelonassa menetettiin aikaa venyttämällä varikkopysähdyksiä. Aikaa, joka lopulta olisi voinut antaa Kimille tilaisuuden tehdä ohitus Alonsosta, ehkä jopa Maldonadostakin. Olen toki tietoinen vasta-argumenteista joita on heitelty muualla.

Sinänsä huvittavaa että Bahrainissa Lotus laski vain renkaiden nopeuden maksimointia stinteille ja sillä perusteli Kimin 11. lähtöruutua ja uusien renkaiden säästelyä. Varikkopysähdyksetkin ajoitettiin pitkälti tämän logiikan mukaan (tyhjän radan logiikka). Nyt Barcelonassa taas selvästi unohdettiin tämä ja ajatettiin 2. ja 3. stintti liian pitkiksi kun renkaat olivat jo selvästi heikentyneet, ja viimeisellä stintillä jäi renkaiden potentiaali hyödyntämättä koska matka loppui kesken. Barcelonassa olisi ollut järkevämpää käyttää Bahrainin logiikkaa koska Kimi ajoi suurimmaksi osalta melko tyhjällä radalla eikä tarvinnut ohitella kuin kierroksella ohitettavia. Bahrainissa taas rengastaktikointiin olisi pitänyt ottaa paremmin huomioon varikkopysähdyksen tarkka ajoitus kilpailijoihin nähden koska ohituksia täytyi tehdä paljon. Näissä kisoissa toimittiin kuitenkin juuri väärinpäin.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Totta. Suurin syy on mielestäni strategiaosastolla. Jos vertaa nytkin Lotuksen kisastrategiaa Ferrarin ja Williamsin vastaavaan, niin kyllä siinä tuli takkiin selvästi. Toki autojen ja renkaiden toimivuudessakin oli eroa, mutta edelleen ihan kotisohvalta pystyisi rakentamaan parempia strategioita kuin Lotuksen varikkomuurilla tehdään. En silti yhtään epäile etteikö Lotuksella ole omasta mielestään hyvät perustelut valituille strategioilleen. Kuitenkin, näiden renkaiden toiminnassa on oma selvä logiikkansa jota Lotus ei näytä millään haluavan noudattaa.

Bahrainissa olisi voitu päästä Vettelin edelle tekemällä varikkopysähdys aiemmin, ja samoin nyt Barcelonassa menetettiin aikaa venyttämällä varikkopysähdyksiä. Aikaa, joka lopulta olisi voinut antaa Kimille tilaisuuden tehdä ohitus Alonsosta, ehkä jopa Maldonadostakin. Olen toki tietoinen vasta-argumenteista joita on heitelty muualla.

Sinänsä huvittavaa että Bahrainissa Lotus laski vain renkaiden nopeuden maksimointia stinteille ja sillä perusteli Kimin 11. lähtöruutua ja uusien renkaiden säästelyä. Varikkopysähdyksetkin ajoitettiin pitkälti tämän logiikan mukaan (tyhjän radan logiikka). Nyt Barcelonassa taas selvästi unohdettiin tämä ja ajatettiin 2. ja 3. stintti liian pitkiksi kun renkaat olivat jo selvästi heikentyneet, ja viimeisellä stintillä jäi renkaiden potentiaali hyödyntämättä koska matka loppui kesken. Barcelonassa olisi ollut järkevämpää käyttää Bahrainin logiikkaa koska Kimi ajoi suurimmaksi osalta melko tyhjällä radalla eikä tarvinnut ohitella kuin kierroksella ohitettavia. Bahrainissa taas rengastaktikointiin olisi pitänyt ottaa paremmin huomioon varikkopysähdyksen tarkka ajoitus kilpailijoihin nähden koska ohituksia täytyi tehdä paljon. Näissä kisoissa toimittiin kuitenkin juuri väärinpäin.
Komppaan. Kaksi viimeistä pysähdystä etenkin viimeinen tapahtui liian myöhään. Ferrarilla Alonso tuli heti vaihtamaan renkaat kun kierrosajat putosivat eli heillä taktiikka ei ole kiveen hakattu vaan se elää kisan mukaan mutta Lotuksella sen sijaan taktiikka on ilmeisesti kiinteämpi käsite. Saattoi toki olla että Kimin kahta viimeisen pysähdyksen ajankohtaa viivästytettiin alkuperäisestä suunnitelmasta mutta jos näin oli se taisi maksaa ainakin yhden sijan kisassa sillä yksi kierros lisää olisi saattanut riittää Alonson ohitukseen. Kimi olisi päässyt käyttämään takasiipeä etusuoralla heti ruutulipun jälkeen jos kisa olisi vielä jatkunut (toki Alonso oli saattanut hieman hellittää viimeisissä mutkissa kun tiesi kisan päättyvän).

Luvattoman paljon on Lotus sössinyt varikolla ja taktiikoissa. Vielä Kimin pari ajovirhettä aika-ajoissa niin vaikea on voittaa kun antaa noi paljon tasoitusta. Miehekkäästi Kimi ottaa vastuun harteilleen mutta ei hän kyllä ole ainut syyllinen...

Oli aika turhauttavaa huutaa itsekseen sohvalla kun näki selvästi että nyt taktiikat kusee. Jopa parivaljakko Saari & Salo tajusivat tämän joten huonosti olivat asiat...
 
Viimeksi muokattu:

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Ihan mukiinmenevä kisa Kimiltä, vaikkei saanutkaan kärkeä kiinni kuin vasta lopussa. Muutama kierros enemmän ja Alonso olisi jäänyt kolmoseksi.
Eka pysähdys oli selvästi heikko ratkaisu, pehmeät ei tuonu mitään hyötyä ja aikaa meni hukkaan varmaan yli 10s.

Lotuksen pitäisi tutkia enemmän renkaitten käyttäytymistä ennen kisaa, koska
tuntuu että niitten kanssa tehdään monesti huonoja ratkaisuja kisan aikana.

Monacosta ei osaa sanoa mitään, en välttämättä odota lotukselle kovin hyvää
tulosta katukisasta. Kuka tietää :). Sama tulos Monacosta olisi loistava.

Turha jossitella, voittoon ei varmaan olisi kuitenkaan ollut mahdollisuuksia tässä kisassa kun nopeus ei riittänyt.
Ihan positiivinen suuntaus silti tulosten tasaisuudessa kun verrataan RedBull/Mclaren, eli hyvältä näyttää.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kimi vois mun mielestä, vaikka parantaa Keken yhdellä voitolla mestariksi suoritusta ajamalla ilman voittoja mestariksi.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kimi vois mun mielestä, vaikka parantaa Keken yhdellä voitolla mestariksi suoritusta ajamalla ilman voittoja mestariksi.
Jos saa valita niin Kimi voisi mielummin laittaa edellisestä mestruudesta paremmaksi ja ottaa 7 voittoa kaudella... :ahem:
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Hyvin Kimi ajaa, mutta olisiko kyyti vielä kylmempää, jos fyysinen kunto olisi hitusen parempi? Jotenkin Kimi näytää väsyneeltä palkintokorokkeella ja lehdistötilaisuudessa muiden kuskien rinnalla. Naama punottaa, hiki lentää ja mehu maistuu.

Tarkotan nyt sitä, että kauden edetessä (kunnon kohotessa?) kyyti saattaa parantua? Tosin en tiedä, että onko fyysiselle kunnolle kauden aikana hirveästi tehtävissä. Toivotaan niin. Tsemppiä Kimi:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barcelonassa menetettiin aikaa venyttämällä varikkopysähdyksiä. Aikaa, joka lopulta olisi voinut antaa Kimille tilaisuuden tehdä ohitus Alonsosta, ehkä jopa Maldonadostakin. Olen toki tietoinen vasta-argumenteista joita on heitelty muualla.
No miksi sitten väität moista, jos tiedät ne vasta-argumentit? Jos Kimi olisi käynyt kärkikaksikon kanssa samoihin aikoihin varikolla, niin ei hän silloin olisi ajanut sitä kiinni. Vain kokeilemalla jotain muuta oli edes jokin sauma. Kärkikaksikko veti viimeisen stintin pitkäksi, Kimi toiseksi viimeisen.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
No miksi sitten väität moista, jos tiedät ne vasta-argumentit? Jos Kimi olisi käynyt kärkikaksikon kanssa samoihin aikoihin varikolla, niin ei hän silloin olisi ajanut sitä kiinni. Vain kokeilemalla jotain muuta oli edes jokin sauma. Kärkikaksikko veti viimeisen stintin pitkäksi, Kimi toiseksi viimeisen.
Kysymys kuuluu johtuiko Kimin parantunut vauhti lopussa vain renkaista vai oliko esim. auton keveneminen ja sitä kautta parantunut balanssi myös syynä. Itse näen niin, että vauhti ero edellä ajaviin oli niin merkittävä että auto parani muutenkin (suhteellinen nopeus muihin kasvoi) ja tällöin viivästetyillä renkaan vaihdoilla saatettiin menettää juurikkin ne puuttuneet sekunnit, joilla olisi taisteltu ehkä jopa voitosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysymys kuuluu johtuiko Kimin parantunut vauhti lopussa vain renkaista vai oliko esim. auton keveneminen ja sitä kautta parantunut balanssi myös syynä. Itse näen niin, että vauhti ero edellä ajaviin oli niin merkittävä että auto parani muutenkin (suhteellinen nopeus muihin kasvoi) ja tällöin viivästetyillä renkaan vaihdoilla saatettiin menettää juurikkin ne puuttuneet sekunnit, joilla olisi taisteltu ehkä jopa voitosta.
Kierrosaikojen valossa auto näytti olevan muutenkin parempi, Kimi ajeli läpi stintin 1.27-aikoja, Alonso 1.28-aikoja aivan loppua lukuunottamatta. Ajat eivät siis olennaisesti tippuneet ennen drop-offia. Alonso toki ajeli jo aika-ajoissa käytetyllä rengassarjalla, mutta sillä ei liene merkitystä kun Kimin ajat eivät tippuneet lainkaan Alonson tasolle.

Tosin voi olla että kärkikaksikko ajoi niin hiljaa kuin uskalsi, koska stintin pituus oli aivan rengaskeston äärirajoilla. Tämä voisi selittää viimeisellä stintillä suhteessa parantuneen vauhdin. Edellisellä stintillä (FA/KR sama rengastus kuin viimeisellä) tällaista etua Lotukselle ei vielä ollut nähtävissä.

Mainittakoon vielä, että Alonson drop-off alkoi stintin 18. kierroksella, eli samalla kierroksella jossa Kimi ajoi jo maaliin. Kovin montaa kierrosta Kimilläkään ei renkaissa olisi ollut.

En usko että Lotus taktiikkapäätöstä tehdessään uskoi yht'äkkiä olevansa 0,5-1 sek. Ferraria nopeampi. Toisaalta Alonson kierrosajat muutaman 1.27-kierroksen jälkeen vakiintuivat sille 1.28-tasolle pari kierrosta sen jälkeen kun Kimi tuli varikolta. Eli on nähty aikaero ja vauhti ja reagoitu niihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös