Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskinpa noin paljoa ajateltiin. Lotuksella on tänä vuonna ajettu muutaman kerran toiseen lähtöriviin, ja muutenkin Monacoa varten autot ovat omalaatuisissa säädöissä vrt. muihin ratoihin. Paljon kysymysmerkkiä ilmassa, eseim. Webberin vauhti yllätti aika-ajossa mut...
Tuolla jälkiviisaalla lauseella voisi (etukäteen ennen ajoja mainiten) lähteä joka kisaan ajatuksena minimoida tappioita.
Tämä kisa ajetaan Webberin ja Hamiltonin välillä. Eikös kakkosruudusta perinteisesti putoa yhden sijan ekaan mutkaan? Toisaalta onko Webberi saanut starttinsa kuntoon? Rosberillakin tietty on mahdollisuus, jos pääsee lähdössä kärkeen. McLaren ja Red Bull saattaa aika-ajon perusteella ollla monta kymmenystä hitaammat autot. Mut aika pehmeää on Rosberin ajelut Monacossa yleensä muistaakseni olleet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edit: Yksi stoppikin voisi olla mahdollinen, mutta Kimillä on ainakin kaksi settiä "loppuun" ajettuja supersofteja. Veti sekä Q2:ssa että Q3:ssa aika monta kierrosta samoilla. Eli niillä ei enää kisassa paljon lämmittelykierrosta enempää ajeta.
Jos yhdellä stopilla ajaa, niin alle pitää joka tapauksessa vaihtaa softit eikä niitä käytettyjä supersofteja, joilla aika-ajoaika tehtiin. Siksihän supersofteja käytettiin yleisemminkin surutta, koska niitä ei kisassa juuri käytetä. Yksi stoppi on melkoinen riskitaktiikka, vaikkei nuo pehmeät niin nopeasti kulukaan kuin vauhdikaammilla radoilla. Mutta kisassa voi sataa ja koko taktiikkapaletti menee silloin uusiksi.
Ton ohjauksen kanssa sählääminen oli high risk low reward Monacossa koska ukko ei ole ajanut kolmeen vuoteen.
Kahteen. Tai siis onhan edellisestä Monacosta kolme vuotta, mutta muuten oli vain kahden kauden tauko.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Surkea kisa Lotukselta. Kimillä oli eniten hävittävää uhkapelissä, koska vauhti oli hidastunut niin paljon. Tilanne oli oikeastaan todella huono, koska hävittävää oli joka tapauksessa todella paljon ja voitettavaa vain vähän. Ei sadetta -> kuluneilla renkailla hitaita kierroksia tai sitten se aikainen pysähdys jolloin sade olisi pakottanut uudelleen varikolle. Noh, eipä niitä pisteitä olisi tullut maksimissaan kun neljä enemmän, niin ei tämä nyt täydellinen katastrofi siltikään ollut. Vauhti ei vaan riittänyt parempaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vähän kuten täälläkin jotkut sanoo, vaikuttaa siltä että jos Grosa ei pärjää niin talli ei niin sitten kimiäkään viitsi jelpata.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Vähän kuten täälläkin jotkut sanoo, vaikuttaa siltä että jos Grosa ei pärjää niin talli ei niin sitten kimiäkään viitsi jelpata.
Lotuksen maksimi olisi tänään ollut 7. sija. Kahdeksaskin olisi tullut ilman Perezin hölmöilyjä. Ei Lotuksella olisi ikinä riittänyt vauhti kärkiporukkaan saati ohituksiin vaikka olisikin ollut Massan perässä. Lopussa Kimi ei pysynyt edes Force Indian kyydissä, joten kyllä säädöt olivat totaalisen viturallaan. Käytännössä talli siis sössi yhden sijan ja Perez toisen. Kimiltä henkilökohtaisesti maksimisuoritus todella vaikean viikonlopun jälkeen.

Lotus on ollut parempi nopeilla radoilla joita on vielä tulossa monta tällä kaudella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kisa meni juuri niinkuin odotin. Harmi ettei Kimi vaihtanut kahden stopin taktiikkaan heti kun alkoivat renkaat sulaa alta. Se oli selvää jo eilen, ettei renkaat tule kestämään kärjen kyydissä.

Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa varikolle heti kun mahdollista. No en tietenkään teidä mikä oli trafiikkitilanne taaempana..
 
Viimeksi muokattu:

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Meteorologit vaihtoon kaikilla talleilla. :tongue: Itse olisin ottanut Kimin heti sisään, kun rupesi lipsumaan, eipä silläkään varmaan olisi kauheasti voitettu.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Meteorologit vaihtoon kaikilla talleilla. :tongue: Itse olisin ottanut Kimin heti sisään, kun rupesi lipsumaan, eipä silläkään varmaan olisi kauheasti voitettu.
Sillä olisi luultavasti päästy Di Restan edelle ja olisi saatu se maksimitulos, joka oli tänään 7. kuten moni muukin jo mainitsi.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
354
Täysin ala-arvoista taktikointia Team Enstonelta jälleen. Siihen ei pidä tuudittautua, että sillä hävittiin tällä kertaa "vain" yksi sija, kun se tapahtui toisten epäonnen takia. Ottaisivat mallia Ferrarilta ja Alonsolta. Koko ajan ottavat maksimin irti auton potentiaalista ja mm-sarjan kärki. Varikollakin Lotus häviää edelleen sen 1-2 sekunttia muille kärkitalleille vaikka eikös siihen lupailtu parannusta ennen Mugellon testejä? Taisi olla tyhjiä sanoja vaan. Koittakaa edes prkl. :mad_old:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
No - nappitaktikoinnilla oltaisiin voitu olla Force Indioiden edessä sijalla seitsemän, mutta sen ylemmäs ei olisi vauhti riittänyt millään tänään. Ilmeisesti Kimi ei saanut renkaita toimimaan missään vaiheessa? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka Grosjean olisi saanut renkaat toimimaan vrt. Kimiin.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Aikaisempi stoppi olisi voinut tuottaa korkeintaan kaksi sijaa paremman lopputuloksen, tänään ei ollut mahdollista parempaan. Kahdella stopilla olisi tullut vaan sijoitus Heikin takana. Outo kisa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kaksi pistettä on parempi kuin ei mitään. Kuka vielä muistaa, montako pistettä mies saalisti Monacon GP:stä vuonna 2007..
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Lotuksen maksimi olisi tänään ollut 7. sija. Kahdeksaskin olisi tullut ilman Perezin hölmöilyjä. Ei Lotuksella olisi ikinä riittänyt vauhti kärkiporukkaan saati ohituksiin vaikka olisikin ollut Massan perässä. Lopussa Kimi ei pysynyt edes Force Indian kyydissä, joten kyllä säädöt olivat totaalisen viturallaan. Käytännössä talli siis sössi yhden sijan ja Perez toisen. Kimiltä henkilökohtaisesti maksimisuoritus todella vaikean viikonlopun jälkeen.

Lotus on ollut parempi nopeilla radoilla joita on vielä tulossa monta tällä kaudella.
Kaikesta muusta olen täysin yhtä mieltä, mutta kyllä mä laittaisin Kiminkin piikkin jotain vklopun huonosta vauhdista. Huono vkloppu alusta loppuun koko Kimin kisateamilta (jonka osa Kimi siis on). Toivottavasti Montrealissa taas natsaa asiat paremmin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos olisin Lotuksen tallipäällikkö, potkisin taktiikasta vastaavan pihalle heti.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Nolla tasi olla lukema, kun ajoi aika-ajossa kaiteeseen?
Kimi ajoi silloin kahdeksanneksi eli sai yhden pisteen.

Kaikesta muusta olen täysin yhtä mieltä, mutta kyllä mä laittaisin Kiminkin piikkin jotain vklopun huonosta vauhdista. Huono vkloppu alusta loppuun koko Kimin kisateamilta (jonka osa Kimi siis on). Toivottavasti Montrealissa taas natsaa asiat paremmin.
Totta, mutta itse perustelisin tätä FP1:n menetyksellä ja sillä, että toisessa harjoituksessa satoi. Lisäksi ainakin Skyn mukaan Kimi keskittyi 3 harjoituksissa kisaan ja Romain aika-ajoon, joka oli aika käsittämätöntä jos piti paikkansa. Kimi kun oli menettänyt eniten auton säätö aikaa, eikä siitä kisavauhdista tänään mitään apua olisi ollut verrattuna siihen jos olisi lähtenyt vaikka neljäntenä ja ajanut junan mukana maaliin.

Mutta kyllähän se on myös kuskin vika jos ei pysty löytämään hyviä säätöjä ja jää tasaisesti useamman kymmenyksen tallikaverista. Toivottavasti Montrealissa sujuu paremmin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Kimin mekaanikot eivät näköjään olleet hirveän tyytyväisiä Kimin asenteeseen Monacossa:

"The Enstone guys readily agreed, even though designing and manufacturing such a system (parempi ohjaussysteemi) is a time-consuming business. It drained factory engineering effort away from a lot of other projects for around three weeks. As has been well-reported, Kimi made a single out-lap in Thursday morning practice at Monaco, came in, declared that the car was undriveable with this steering, almost totally devoid of feedback.

Kimi's pre-occupation with his steering is reminding them all too much of their time with Trulli and this time, when they look to the other side of the garage, Romain Grosjean is going very quickly with whatever steering he's given. But they have very different driving styles, and Grosjean's - just like Alonso's before him - is not particularly sensitive to steering feedback.

The team guys feel they have done all they can to accommodate Kimi's requests - and if what results is still not to his taste, then it's really down to him to adapt himself. Kimi feels he cannot do his best work without a steering system that allows him to feel the car in the way he needs to. It's a classic racing impasse."


Koko artikkeli (Englanniksi): http://www1.skysports.com/formula-1/news/22058/7784961/Raikkonen-trying-Lotus-patience
 
Viimeksi muokattu:
Ylös