Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Jos on Kimin käytös tuollaista niin sitten kyllä iso thumbs down hänelle. Eikös juuri Kimin ensimmäisellä Ferrari-kaudella ollut Monacossa vastaava tilanne, jossa insinöörit yrittävät saada aliohjaavaa autoa yliohjaavaksi Kimille, mutta miestä itseään ei tilanne pahemmin kiinnostanut vaan oli häipynyt jonnekin. Jopa Schumi-neuvonantajaa kiinnosti tilanne Kimiä enemmän.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos on Kimin käytös tuollaista niin sitten kyllä iso thumbs down hänelle. Eikös juuri Kimin ensimmäisellä Ferrari-kaudella ollut Monacossa vastaava tilanne, jossa insinöörit yrittävät saada aliohjaavaa autoa yliohjaavaksi Kimille, mutta miestä itseään ei tilanne pahemmin kiinnostanut vaan oli häipynyt jonnekin. Jopa Schumi-neuvonantajaa kiinnosti tilanne Kimiä enemmän.
Taisipa olla Barcelonan viikonloppu, jolloin Schumi ja Massa miettivät iltamyöhään tallin inssien / teknisen väen kanssa miten korjata auton puskeminen hitaissa mutkissa. Sanoisinko, että jos tallin tekninen väki tarvitsee kuljettajien apua ymmärtääkseen auton aliohjaustaipumuksia, ei olla kovin vahvoilla jäillä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ferrari vuosina nillitettiin, että Kimi ei vaadi tarpeeksi tallilta muutoksia ja nyt kun vaatii, niin sekään ei kelpaa. :rolleyes:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Jos vaatiikin mahdottomia tai auto pitäisi rakentaa uudestaan.
Jos kuuntelee sen edellisellä sivulla olleen lyhyen tiimiradion pätkän, niin Kimi kyllä perustelee hyvin miksi haluaa vaihtaa ohjauksen ja kysyi kuinka kauan siihen kestää. Kyllä se varmasti harmitti häntäkin, että ajoaikaa menetettiin, mutta jos ohjaus on sellainen, että hyvä kun radalla pysyy niin pakkohan se on vaihtaa. Ja Kimillä ja Grosjeanilla ei ollut sama systeemi autossa FP1:ssä vaan Kimille oli kehitetty vartavasten Monacoa varten uusi ohjaus. Se ei toiminut joten se piti vaihtaa.

Kyllä Kimi varmasti on kertonut minkälaiseksi se ohjaus tulisi saada, mutta ei hän ole insinööri, Kimi kertoo mitä haluaa ja muiden tehtävä on yrittää suunnitella siitä parempi. Kuskin vastuulla on tietysti sopeutua tilanteeseen parhaansa mukaan, mutta ei kisassa tai aika-ajossa Kimillä mitään motivaatio ongelmia ainakaan ollut, parhaansa yritti niillä säädöillä mitä oli aikaan saatu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrari vuosina nillitettiin, että Kimi ei vaadi tarpeeksi tallilta muutoksia ja nyt kun vaatii, niin sekään ei kelpaa. :rolleyes:
Mun mielestä ongelma on aina ollut siinä että porukka pitää sitä niin jumalattoman ylivertaisena kuskina, että pettyvät ennen pitkää kun odotukset eivät täytykään. Jotenkin aina rassannut toi hype, ja sitä seuraava bashaus.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mun mielestä ongelma on aina ollut siinä että porukka pitää sitä niin jumalattoman ylivertaisena kuskina, että pettyvät ennen pitkää kun odotukset eivät täytykään. Jotenkin aina rassannut toi hype, ja sitä seuraava bashaus.
Totta tuokin, sillä mun mielestä se suurempi ongelma on, että jokaisesta hajatelmasta tulee teoria, jokaisesta teoriasta, väittämä ja ennen pitkää jokainen väittämä onkin jo fakta.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Mielestäni on aika selvää mitä Monacossa tapahtui. Renkaitaan "runttaavalla" ajotyylillä ajavat kuskit olivat nopeita koska saivat renkaat lämpenemään. Kimi ja Button olivat puolestaan hitaita.

Kimin ilmeinen heikkous on se ettei tämä osaa sopeuttaa ajotyyliään renkaille sopivaksi mikäli renkaat toimivat liian viileinä. Saman asian takia Massa päihitti Kimiä Ferrarilla melko usein ja nyt näyttäisi olevan nopeuden puolesta Grosjeaninkin kanssa ongelmissa. Onneksi Grosjean keskeytti Monacossa.

Alonso taas tuntuu olevan kaikissa olosuhteissa sekä nopea että varma, joten jos ottaa sinivalkolasit hetkeksi pois päästä ja unohtaa taustalla tapahtuneet sponsorikuviot niin kyllä Ferrari ihan oikean ratkaisun teki.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Tätä kohtaa on nyt analysoitu jo useamman taholta niin annanpa vielä omanikin:D
The team guys feel they have done all they can to accommodate Kimi's requests - and if what results is still not to his taste, then it's really down to him to adapt himself. Kimi feels he cannot do his best work without a steering system that allows him to feel the car in the way he needs to. It's a classic racing impasse."[/I]
Elikkä tiimin kavereilla on fiilis että... ja Kimillä on fiilis että.. ja lopuksi homma kasaan omalla toteamuksella.

IMO toisen henkilön tuntemuksia ei voi tietää muutakuin niin että hän kertoo. Kuitenkaan missään muussa mediassa ei uutisoitu tänä viikonloppuna, että Kimi olisi jossain haastattelussa kertonut tuntemuksiaa. Jos Kimiltä saa haastattelun, jossa hän kertoo tuntemuksiaa, niin se uutisoidaan ja uutista lainataan moneen kertaan. Tuollaisen jutun saisi aikaan kun Hughes vaikka haastattelisi Mustakaria tai jotain muuta varikkopörriäistä :D
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Ainakin ne tänne suomennetut jutut jättivät kaverista hyvin erikoisen kuvan. Italialaista outoutta.
Itsekkin noita Turrinin juttuja mielelläni lueskelin. Jutuissa ehkä saattoi olla pieni hiven totta siellä ja toinen täällä puettuna sellaiseen sekamelskaan että lukija varmasti ymmärsi että ne oli kirjoitettu kieli poskella. Siitä sitten jokainen Sherlock Holmesina saa yrittää päätellä mikä oli totta ja mikä ei. Itselläni on kuva että kaveri on ottanut omassa blogissaan tuollaisen kylähullun maineen koska näin voi kirjoittaa asioista joista vakavasti kirjoittaessa menisi välit poikki lähteisiin. Kaveri käsittääkseni kirjoittaa ihan vakavaa tekstiä "päivätyökseen".
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos kuuntelee sen edellisellä sivulla olleen lyhyen tiimiradion pätkän, niin Kimi kyllä perustelee hyvin miksi haluaa vaihtaa ohjauksen ja kysyi kuinka kauan siihen kestää. Kyllä se varmasti harmitti häntäkin, että ajoaikaa menetettiin, mutta jos ohjaus on sellainen, että hyvä kun radalla pysyy niin pakkohan se on vaihtaa. Ja Kimillä ja Grosjeanilla ei ollut sama systeemi autossa FP1:ssä vaan Kimille oli kehitetty vartavasten Monacoa varten uusi ohjaus. Se ei toiminut joten se piti vaihtaa.

Kyllä Kimi varmasti on kertonut minkälaiseksi se ohjaus tulisi saada, mutta ei hän ole insinööri, Kimi kertoo mitä haluaa ja muiden tehtävä on yrittää suunnitella siitä parempi. Kuskin vastuulla on tietysti sopeutua tilanteeseen parhaansa mukaan, mutta ei kisassa tai aika-ajossa Kimillä mitään motivaatio ongelmia ainakaan ollut, parhaansa yritti niillä säädöillä mitä oli aikaan saatu.
Samaa mieltä. Tuossa tiimiradiokeskustelussa ei ole muuta kuin asiaa, auto on varmasti ollut Kimille ajokelvoton. Ei varmasti diivaillakseen laittanut poikia vaihtohommin, jotta pääsi jäätelölle... vai ehkä Huntin tapaan liukkaille :eek!:
 

Matteus

Well-known member
Liittynyt
2.10.2000
Viestit
199
Mielestäni on aika selvää mitä Monacossa tapahtui. Renkaitaan "runttaavalla" ajotyylillä ajavat kuskit olivat nopeita koska saivat renkaat lämpenemään. Kimi ja Button olivat puolestaan hitaita.

Kimin ilmeinen heikkous on se ettei tämä osaa sopeuttaa ajotyyliään renkaille sopivaksi mikäli renkaat toimivat liian viileinä. Saman asian takia Massa päihitti Kimiä Ferrarilla melko usein ja nyt näyttäisi olevan nopeuden puolesta Grosjeaninkin kanssa ongelmissa. Onneksi Grosjean keskeytti Monacossa.
Erittäin hyvin sanottu. Tällainen kuva itsellenikin on pitkälti jäänyt Kimin tähän astisesta urasta. Räikkösen ajotyyliä on usein kuvailtu hyvin yksilölliseksi, ja aliohjaavuuttahan hän ei siedä. Asettaa tallillekin haasteita, koska jos haluaa saada Räikkösestä parhaan irti, asiaan pitää kiinnittää huomiota jo autoa suunniteltaessa. Räikkönen, McLaren ja Michelin olivat match made in heaven kaudella 2005, harmi että auton epäluotettavuus pilasi potentiaalisen dominoinnin. Sen jälkeen on siirrytty yhden rengasvalmistajan käyttämiseen, joka on muuttanut lajin luonnetta melkoisesti. Jos kuski ei osaa tai halua muuttaa ominta ajotyyliään, ollaan väistämättä vaikeuksissa joissain kisoissa ja olosuhteissa. Räikkösen kohdalla tämä nähtiin taas Monacossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielestäni on aika selvää mitä Monacossa tapahtui. Renkaitaan "runttaavalla" ajotyylillä ajavat kuskit olivat nopeita koska saivat renkaat lämpenemään. Kimi ja Button olivat puolestaan hitaita.
Hyvä huomio. Yllättäen Schumacher oli paalulla, oppipoika Massa Alonson kyydissä ja Kimillä vähän nihkeää...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
The team guys feel they have done all they can to accommodate Kimi's requests - and if what results is still not to his taste, then it's really down to him to adapt himself.
Joka viikonloppuhan Kimi sopeutuu ajamaan autolla, joka ei sovi hänelle parhaalla mahdollisella tavalla. Tuloksena kaksi podiumia ja näiden lisäksi kolme pistesijaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Johnny Herbert sanoi SKY:lla, että Kimi oli jo Mclarenilla erittäin vaativa ohjauksesta ja ajoi insinöörit hulluiksi. Samaa sanoi Marc Gene Espanjan tv:ssä Ferrariajoista. Ja Genen mielestä suurin osa kuskeista on tarkkoja ohjauksesta ja sen ei pitäisi olla mikään etusivun uutinen.

Kun tuon tiimiradiopätkän kuunteli, niin Kimihän sanoi, että ohjaus toimii niin huonosti, että luultavasti hän on pian seinässä!! Ehkäpä asialle kannatti heti tehdä jotakin.
 
Ylös