Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Jos ohjaus ei toimi, niin se ei toimi! (ja luulen että tämä johtuu pirelleistä jotka liukuu enemmän ku renkaat joilla kimi aikoinaan ajoi) Kimi uhrasi tärkeitä harjoituskierroksia monacossa sen takia että ei pystynyt kunnolla tuntemaan auton pitoa. Toinen vaihtoehto ois ollu ajaa jossain vaiheessa kaiteeseen.3 vuoden tauvon jälkeen ei pysty monacossa ajaan jos ei saa tunnetta pidosta! Se on ihme homma että täälläkin taas ootetaan kimiltä kuuta taivaalta joka kisassa ja ollaan unohdettu kuin vaiketaa paluu F1:siin oikeasti on.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Kimi uhrasi tärkeitä harjoituskierroksia monacossa sen takia että ei pystynyt kunnolla tuntemaan auton pitoa. Toinen vaihtoehto ois ollu ajaa jossain vaiheessa kaiteeseen.3 vuoden tauvon jälkeen ei pysty monacossa ajaan jos ei saa tunnetta pidosta!
Jeep jep.

Riippuu siitä että kuin nopeasti kimi pääsee vauhtiin, 2 vuotta on pitkä tauko "normaali ihmiselle". Luulis kuitenkin että kimillä toi ei tunnu missään. Mutta kyllä Grosjean vaikuttaa nopealta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ohjaus ei toimi, niin se ei toimi! (ja luulen että tämä johtuu pirelleistä jotka liukuu enemmän ku renkaat joilla kimi aikoinaan ajoi)
En usko, että kyse on juurikaan renkaista, vaan pelkästään ohjaustuntumasta. Renkaat saavat luistaa enemmän, kunhan kuski tuntee sen ratissaan. Kimistä on sanottu, että hän pitää siitä, että tuntee pidon rajan tarkasti ohjauksessa. Pidolla sinänsä ei siis ole merkitystä, vaan sillä, että kuski tuntee limiitin.

Kahden kauden väliinjättäminen ei mielestäni niinkään ole tärkeää (Kimi vaikuttaa siltä kuin ei olisi poissa ollutkaan) vaan taas uusi tiimi, jonka täytyy sopeutua Kimin toiveisiin. Trullilla oli aikoinaan samassa tiimissä samansuuntaisia toiveita, joten ei tämä nyt ihan uutta ole Enstonen porukallekaan.

Lähinnä tässä murretaan kahta Kimi-myyttiä. Sitä, että kaveri on luonnonlahjakkus, joka sopeutuu vehkeeseen kuin vehkeeseen (mikä mielestäni murtui jo Ferrarilla) ja sitä, ettei hän antaisi palautetta ja osaisi vaatia.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Lähtisin kyllä väittämään että noihin pirellin renkaisiin on vaikea tottua jos on aikoinaan ajanut pitävillä renkailla. Esim: schumi taistellu 2 voutta! Ja sen takia toi ohjaus pitäis saada kimille niin herkäksi, että pystyisi aistimaan renkaat(pidon) kunnolla. Mutta kyllä kimi on ajanut hyvin, toi monacon ongelma oli jokseenkin odotettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lähtisin kyllä väittämään että noihin pirellin renkaisiin on vaikea tottua jos on aikoinaan ajanut pitävillä renkailla.
Kimin oma kanta oli, etteivät renkaat ole sen erikoisemmat kuin edelliselläkään kerralla, ja ero tulisi painavammasta autosta, joka kuluttaa kumeja enemmän. Osoittaa, ettei Kimi juurikaan ole seurannut, mitä F1:ssä tapahtui hänen poissaollessaan. Tuskinpa hänkään kuitenkaan tuollaista lausuisi jos pito olisi tosissaan ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Ei se pito varmaan ole se ongelma, vaan se että ku noi renkaat on niin erinlaiset, että niihin ei saa sitä tunnetta ratista ku ne puskee, menee ratti tunnottomaksi. Ja noi kimin kommentit on yleensä vittuilua toimittajille, en pitäis suurta arvoa. Viiminen viesti ja kerta ku täällä vierailen! HUH! NOT! :)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se pito varmaan ole se ongelma, vaan se että ku noi renkaat on niin erinlaiset, että niihin ei saa sitä tunnetta ratista ku ne puskee, menee ratti tunnottomaksi.
Mitä ihmettä? Kenellä puskee ja missä? Eihän tämä nyt perustu yhtään mihinkään, Pirellit ovat peruskäytökseltään yliohjaavat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Lähinnä tässä murretaan kahta Kimi-myyttiä. Sitä, että kaveri on luonnonlahjakkus, joka sopeutuu vehkeeseen kuin vehkeeseen (mikä mielestäni murtui jo Ferrarilla)
Niin, tuohan on myytti ainoastaan jos joku on ala-asteikäisen fanipojan tavoin uskonut, että luonnonlahjakkuus tarjoittaa sitä, että ei tarvitse edes säätää autoa kun on jo sekunnin muita nopeampi. Kaikki muut sen sijaan ovat aina ymmärtäneet, että luonnonlahjakkuudella (jota Kimillä eittämättä on) pääsee tietylle tasolle mutta huippusuorituksiin vaaditaan totta kai sopiva auto ja säädöt. Se, että kaipaa autolta tietynlaista käytöstä ei kyllä millään lailla vesitä luonnonlahjakkuutta ominaisuutena.

Olennaista onkin ymmärtää, että poikkeuksellinen luonnonlahjakkuus pystyy suhteellisen huonoillakin säädöillä kohtuullisiin suorituksiin kun taas ei-niin lahjakkaan (kuten vaikkapa Massan) suoritustaso putoaa radikaalisti jos auto ei ole sopiva.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Niin, tuohan on myytti ainoastaan jos joku on ala-asteikäisen fanipojan tavoin uskonut, että luonnonlahjakkuus tarjoittaa sitä, että ei tarvitse edes säätää autoa kun on jo sekunnin muita nopeampi. Kaikki muut sen sijaan ovat aina ymmärtäneet, että luonnonlahjakkuudella (jota Kimillä eittämättä on) pääsee tietylle tasolle mutta huippusuorituksiin vaaditaan totta kai sopiva auto ja säädöt. Se, että kaipaa autolta tietynlaista käytöstä ei kyllä millään lailla vesitä luonnonlahjakkuutta ominaisuutena.

Olennaista onkin ymmärtää, että poikkeuksellinen luonnonlahjakkuus pystyy suhteellisen huonoillakin säädöillä kohtuullisiin suorituksiin kun taas ei-niin lahjakkaan (kuten vaikkapa Massan) suoritustaso putoaa radikaalisti jos auto ei ole sopiva.
Kyllähän ainakin Hamilton ajoi ihan kohtuullisen debyyttikauden suoraan Alonsolta kopioiduilla säädöillä.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Kyllähän ainakin Hamilton ajoi ihan kohtuullisen debyyttikauden suoraan Alonsolta kopioiduilla säädöillä.
Kaippa Hamiltoniakin voi pitää luonnonlahjakkuutena. Ajoihan mies kuitenkin ehkäpä historian kovimman rookie seasonin.

Samoiten puheet Räikkösen "luonnonlahjakkuudesta" perustuvat mielestäni hänen Formula 1- uran alkutaipaleeseen Sauberilla ja nopeaan siirtymiseen kärkitalliin. Lisänä tietenkin vielä Räikkösen kyky ajaa kovaa miltei millä tahansa moottoroidulla vehkeellä
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tämä asia erottaa Lotuksen muutamasta huipputallista. Lotuksella mekaanikoilla pitäisi olla kivaa kun taas Ferrarilla mainitaan joka käänteessä, että kaikki painavat töitä, töitä ja töitä, että autosta saadaan parempi.

Kyllähän lähtökohta pitää olla se, että mekaanikot yrittävät tehdä autosta niin nopean kuljettajalle kuin vain voivat eikä niin, että kuljettaja yrittää ajaa mekaanikkojen rakentamaa autoa mahdollisimman kovaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tämä asia erottaa Lotuksen muutamasta huipputallista. Lotuksella mekaanikoilla pitäisi olla kivaa kun taas Ferrarilla mainitaan joka käänteessä, että kaikki painavat töitä, töitä ja töitä, että autosta saadaan parempi.

Kyllähän lähtökohta pitää olla se, että mekaanikot yrittävät tehdä autosta niin nopean kuljettajalle kuin vain voivat eikä niin, että kuljettaja yrittää ajaa mekaanikkojen rakentamaa autoa mahdollisimman kovaa.
Ja Ferrarin antama mediakuva Räikkösestä oli että kaveri on lapanen jota ei kiinnosta autonsa kehittäminen eikä insinöörien motivoiminen töihin, erikoista että Lotukselta nyt tuleva kuva on aika lailla päinvastainen?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllähän ainakin Hamilton ajoi ihan kohtuullisen debyyttikauden suoraan Alonsolta kopioiduilla säädöillä.
Mitäs sillä nyt on merkitystä keneltä ne säädöt on tai ei ole kopioitu? Aivan sama vaikka olisi tietokonepelistä peräisin, pointti on se, että niiden tulee jopa parhailla luonnonlahjakkuuksilla olla itselle SOPIVAT. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että ne pitää olla omatekemät...

Hamiltonin debyyttikaudella lienee selvää, että säädöt ovat olleet miehelle varsin sopivat.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
Ja Ferrarin antama mediakuva Räikkösestä oli että kaveri on lapanen jota ei kiinnosta autonsa kehittäminen eikä insinöörien motivoiminen töihin, erikoista että Lotukselta nyt tuleva kuva on aika lailla päinvastainen?
Eikös Ferrarilta (niinkuin McLarenilta ja Sauberiltakin) kiitelty mm. Kimin antamaa tarkkaa palautetta autosta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Ferrarilta (niinkuin McLarenilta ja Sauberiltakin) kiitelty mm. Kimin antamaa tarkkaa palautetta autosta?
Ei Ferrarilta palautteen laatua muistini mukaan ole haukuttu, muuten vähäpuheiseksi Kimi kyllä leimattiin.

Mutta eipä tuo Hughesin kolumni Kimiä erityisen tarkaksi palautteenantajaksi kuvaile Lotuksellakaan:
Mark Hughes sanoi:
Kimi made a single out-lap in Thursday morning practice at Monaco, came in, declared that the car was undriveable with this steering, almost totally devoid of feedback.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos näitä lähtee analysoimaan niin olisi varmaan hyvä ensin yrittää ymmärtää teksti. Liki täysin vailla palautetta oli ohjaus, ei Kimi.

Se toistuva teema näissä Kimin palautetta koskevissa kritiikeissä ei ole kyvyttömyys antaa palautetta tai palautteen puutteellisuus, vaan haluttomuus paneutua ongelmien ratkaisuun. Sillä taas on sekä hyvät että huonot puolensa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Tallilta ihan turhaa riskinottoa tuoda uusi ohjaus Monacon kaltaisella radalle, jossa ei todellakaan ole varaa testailla. Aikaisemmin mainittiin, ettei sitä uutta ohjausta edes ehditty simuloimaan. Kun se on saatu jo siedettävälle tasolle Kimin mielestä, niin tuskin sieltä mitään sekunteja kierroksella löytyy.

Taas jatkoa sarjaan "Lotuksen ei niin hyvät taktiikat". :rolleyes:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tallilta ihan turhaa riskinottoa tuoda uusi ohjaus Monacon kaltaisella radalle, jossa ei todellakaan ole varaa testailla. Aikaisemmin mainittiin, ettei sitä uutta ohjausta edes ehditty simuloimaan. Kun se on saatu jo siedettävälle tasolle Kimin mielestä, niin tuskin sieltä mitään sekunteja kierroksella löytyy.

Taas jatkoa sarjaan "Lotuksen ei niin hyvät taktiikat". :rolleyes:
Monacoa varten tehty erikoisohjaus lienee viisainta tuoda Monacoon, eikä vaikka Kanadaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Se toistuva teema näissä Kimin palautetta koskevissa kritiikeissä ei ole kyvyttömyys antaa palautetta tai palautteen puutteellisuus, vaan haluttomuus paneutua ongelmien ratkaisuun. Sillä taas on sekä hyvät että huonot puolensa.
Hyvä puoli on se, että mekaanikot ja suunnittelijat saavat tehdä työnsä rauhassa. Huono puoli se, että voidaan saada käsitys, jonka mukaan kuljettajat eivät itse suunnittele, rakenna ja kehitä autojaan.
 
Ylös