Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos näitä lähtee analysoimaan niin olisi varmaan hyvä ensin yrittää ymmärtää teksti. Liki täysin vailla palautetta oli ohjaus, ei Kimi.
Kattos perhanaa, noinhan se täytyy tulkita. Noin niin kuin kieliopilliselta kannalta minunkin tulkintani olisi ymmärtääkseni oikein (joskin sanajärjestykseltään oudohko), mutta tässä tapauksessa ei varmasti se tarkoitettu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tallilta ihan turhaa riskinottoa tuoda uusi ohjaus Monacon kaltaisella radalle, jossa ei todellakaan ole varaa testailla.
Kaikki tallit tuovat Monacoon erikoisohjauksen, koska (ent.) Loewsin mutka vaatii normaalia pienemmän kääntösäteen. Se saattaa hyvinkin vaikuttaa Kimin haluamien muutosten toteutukseen, joka sekin siis saattoi olla "Monaco only".
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Kaikki tallit tuovat Monacoon erikoisohjauksen, koska (ent.) Loewsin mutka vaatii normaalia pienemmän kääntösäteen. Se saattaa hyvinkin vaikuttaa Kimin haluamien muutosten toteutukseen, joka sekin siis saattoi olla "Monaco only".
Tietysti siellä on kaikilla kääntösäteeltään erikoisohjaus. Ei ne sen yhden FP kierroksen jälkeen Espanjan ohjaukseen palannut.

Perusvauhti on kuitenkin niin hyvää, että ei mun mielestä Lotuksen kannata lähteä riskeeraamaan mitään. Tai sitten he tietävät auton kehityspotentiaalin olevan viime kauden tapaan jo huipussa ja ainoat saumat voittoon on näissä alkukauden kisoissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hyvä puoli on se, että mekaanikot ja suunnittelijat saavat tehdä työnsä rauhassa. Huono puoli se, että voidaan saada käsitys, jonka mukaan kuljettajat eivät itse suunnittele, rakenna ja kehitä autojaan.
Jos Kimillä on ongelma, josta kärsii vain Kimi itse, on hän samalla ainut, joka ongelman todella tuntee. Jos tahtoo uskoa, että suunnittelun, rakentamisen ja kehittämisen tulosta ei missään olosuhteissa voi kuskin aktiivisella osallistumisella parantaa, niin ei se minulta toki pois ole. Järjenvastaista se kuitenkin on.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Jos tahtoo uskoa, että suunnittelun, rakentamisen ja kehittämisen tulosta ei missään olosuhteissa voi kuskin aktiivisella osallistumisella parantaa, niin ei se minulta toki pois ole. Järjenvastaista se kuitenkin on.
Yksi tuollainen olosuhde, jossa kuskin aktiivinen osallistuminen parantaa kehittämisen tulosta, olisi sellainen tilanne, jossa saisi testata vapaasti. En ainakaan ihan äkkiseltään keksi muita kuskin tuloksellisia aktiivisen osallistumisen tapoja kuin muutostarpeista kertominen ja tehtyjen muutosten testaaminen. Voi niitä silti olla, ei vaan tule mieleen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yksi tuollainen olosuhde, jossa kuskin aktiivinen osallistuminen parantaa kehittämisen tulosta, olisi sellainen tilanne, jossa saisi testata vapaasti. En ainakaan ihan äkkiseltään keksi muita kuskin tuloksellisia aktiivisen osallistumisen tapoja kuin muutostarpeista kertominen ja tehtyjen muutosten testaaminen. Voi niitä silti olla, ei vaan tule mieleen.
Kokemusta ja ammattitaitoa lienee nimenomaan se, että pystyy sanomaan miten jokin toimii kokeilematta. Ainakin tämän ohjaussketsin tuloksista päätellen tiimin ja Kimin yhteistyössä olisi parantamisen varaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kokemusta ja ammattitaitoa lienee nimenomaan se, että pystyy sanomaan miten jokin toimii kokeilematta. Ainakin tämän ohjaussketsin tuloksista päätellen tiimin ja Kimin yhteistyössä olisi parantamisen varaa.
Niin, joutuihan Kimi ajamaan sen yhden kierroksen :).

Siitä Mark Hughesin kolumnista (jota Nzap aiemmin referoi) pisti silmään kohta:
"Jarno Trulli used to have a hard time getting the engineers on side at this team, partly because he was so particular with his requests about the steering system he needed. When they looked across to the other side of the garage and saw that Alonso was going quickly regardless, they tended not to take Jarno's requests for a highly resource-intensive change too seriously."
En muista miten Trullilla ajot sujuivat, mutta nykyisistä kuskeista voisi sanoa, että molemmat "are going quickly regardless", mutta Kimi silti vielä haluaa itselleen paremmin sopivan ohjauksen. Sitten tallilla onkin hyvä paketti kasassa jos Kimi saa sen mieleisensä ohjauksen ja kun Grosjean saa lisää kokemusta eikä enää päädy kolareihin alkukauden malliin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eipä Kimistä ja ohjauksesta puhuttu mitään kun Kimi oli Sauberilla, McLarenilla ja Ferrarilla. Kun sen saa kerran kuntoon niin sitten se on kunnossa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eipä Kimistä ja ohjauksesta puhuttu mitään kun Kimi oli Sauberilla, McLarenilla ja Ferrarilla. Kun sen saa kerran kuntoon niin sitten se on kunnossa.
Tämä on kyllä pointti ja kieltämättä on vähän erikoista, että nyt yhtäkkiä Kimi on aivan hyperherkkä sen ohjauksen kanssa kun tosiaan näin maallikkona kuvittelisi, että jos se on kuskille aivan kriittinen asia, olisi se tullut suhteellisen pitkän uran aikana joskus aiemminkin esille ihan julkisuudessakin.

Vaikea uskoa, että kaikki Kimin aiemmat autot olisivat jotenkin vain hyvällä onnella olleet hänelle heti täysin oikeat ohjaukseltaan kun kuitenkin tiedetään, että Kimi on hypännyt Sauberilla Salon, McLarenilla Häkkisen ja Ferrarilla Schumacherin mukaan suunniteltuun autoon eikä kellään näistä miehistä ole samanlaista ajotyyliä kuin Kimillä. Ja nyt sitten vasta Lotuksella asia nousee näin voimakkaasti esille...

En sitten tiedä, voisiko noilla renkailla olla jotain tekemistä sen kanssa, että ohjaus on Kimille aiempaa kriittisempi tekijä...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tämä on kyllä pointti ja kieltämättä on vähän erikoista, että nyt yhtäkkiä Kimi on aivan hyperherkkä sen ohjauksen kanssa kun tosiaan näin maallikkona kuvittelisi, että jos se on kuskille aivan kriittinen asia, olisi se tullut suhteellisen pitkän uran aikana joskus aiemminkin esille ihan julkisuudessakin.
Mitä luulet, onko asialla mitään tekemistä Lotuksen melko avoimen tiedotuspolitiikan kanssa? Aikoinaan tiimiradiotkin oli salattuja ja tuskinpa Ferrari tämmöisiä tiedotteli. Ei se nyt mitään ihan hirmuista tuuria toisaalta vaadi, että esim. Ferrarin ohjaustehostin olisi sattunut olemaan huippulaadukas ja säädettävissä mieleiseksi jo valmiiksi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ettei olisi kielimuuri? Ehkä Kimin pitäisi opetella Ranskaa jotta sanomiset otettaisiin vakavasti(?) Kuten Ferrarista aina sanotaan että ne kuskit jotka viitsivät opetella Italian, otetaan tallissa vakavemmin kuin vain englannilla yrittävät.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kimin inssi on Britti. :rolleyes:
Ja talli on vuodesta -92 pitänyt majaa Enstonessa, Englannissa. Ei se mikään ranskistalli ollut edes Rellu-nimisenä. Toki moottoripuoli on erikseen ja mutta sen kanssahan Kimin ei kaiketi tarvitse kommunikoida.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Renkaat tosiaan voi olla yksi syy siihen miksi Kimi on niin hyperherkkä ohjauksen suhteen nyt. Ja toki myös tallin avoin tiedotuspolitiikka. Mutta tulipas tuossa mieleen taas vailla minkäänlaista ymmärrystä että pystyisikö sillä olemaan mitään tekemistä asian kanssa että Kimi olisi entistäkin herkempi ohjauksen suhteen kun Kimi on viimeiset pari vuotta ajanut rallia? Vaikka onkin täysin eri laji, mutta siellähän sitä rattia käännetään ja väännetään kuin viimeistä päivää.
 
Viimeksi muokattu:

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Jos Kimin palkka tosiaan on "vaan" 5 milliä, niin kuinkahan surkean tarjouksen Williams oli Kimille tehny....
 
Ylös