Valtteri Bottas - Williamsin varakuski 2012

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Pelkkää "ammatti"toimittajien toiveajattelua.

Mut oishan se kiva kyllä
Toivottavasti on pelkkää spekulaatiota, sillä Valtteri todennäköisesti vain tuhoaisi uransa ryhtymällä nyt kisakuskiksi. Kausi perjantaiharjoituksia on paras tilanne mitä voi saada tässä vaiheessa uraa nykyisillä testaussäännöillä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Toivottavasti on pelkkää spekulaatiota, sillä Valtteri todennäköisesti vain tuhoaisi uransa ryhtymällä nyt kisakuskiksi. Kausi perjantaiharjoituksia on paras tilanne mitä voi saada tässä vaiheessa uraa nykyisillä testaussäännöillä.
Toisaalta testikausi nostaa vaatimustasoa. Selityksiä on vähempi ja vauhdin olisi löydyttävä avauskisasta lähtien. Jos Bottas ajaa tänä vuonna, siinä löytyy herkemmin ymmärrystä pienelle haparoinnillekin varsinkin alkukaudesta. Eli jos paikka on tarjolla, ei sitä kannata jättää käyttämättä. Toki näen tämän testipestinkin hyvänä juttuna, mutta ei mikään välttämättömyys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti on pelkkää spekulaatiota, sillä Valtteri todennäköisesti vain tuhoaisi uransa ryhtymällä nyt kisakuskiksi. Kausi perjantaiharjoituksia on paras tilanne mitä voi saada tässä vaiheessa uraa nykyisillä testaussäännöillä.
Perjantaitestausmahdollisuus on paras tilanne testikuskille, mutta on se silti huonompi kuin kisapesti. Jos on mahdollisuus ykkösiin nousta, niin tilaisuus on hyödynnettävä. Vuoden päästä voi olla uusia lahjakkuuksia ja rikkaampia maksukuskeja tunkemassa edelle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toivottavasti on pelkkää spekulaatiota, sillä Valtteri todennäköisesti vain tuhoaisi uransa ryhtymällä nyt kisakuskiksi.
Ei niitä uria niinkään tehdä, että jätetään tarttumatta mahdollisuuksiin sellaisia tarjoutuessa. Bottas on kuitenkin jo Williamsin miehiä, eikä aloitus olisi niin vaikeaa kuin jostakin pystymetsästä kesken kauden revityllä maksukuskilla vieraassa tallissa. On se ennenkin nähty ettei se testikausi autuaaksi tee, varsinkaan kun ei ole testattavaa. Parhaiten oppii tekemällä itse asiaa kisakuskina.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Ei niitä uria niinkään tehdä, että jätetään tarttumatta mahdollisuuksiin sellaisia tarjoutuessa. Bottas on kuitenkin jo Williamsin miehiä, eikä aloitus olisi niin vaikeaa kuin jostakin pystymetsästä kesken kauden revityllä maksukuskilla vieraassa tallissa. On se ennenkin nähty ettei se testikausi autuaaksi tee, varsinkaan kun ei ole testattavaa. Parhaiten oppii tekemällä itse asiaa kisakuskina.
Samaa mieltä.
Jossain vaiheessa se viimeinen askel on kuitenkin otettava ja talvitestit olisivat tarpeeksi kyllä saadaksen fiiliksen kohalleen.

Ja kuitenkin siellä olisi vastassa Maldonado nytten, tiedä kuka olisi ensi vuonna sitten.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Samaa mieltä.
Jossain vaiheessa se viimeinen askel on kuitenkin otettava ja talvitestit olisivat tarpeeksi kyllä saadaksen fiiliksen kohalleen.

Ja kuitenkin siellä olisi vastassa Maldonado nytten, tiedä kuka olisi ensi vuonna sitten.
Romain Grosjean otti tuon viimeisen askeleen kesken kauden 2009 eikä siitä kovin hyvää seurannut. Hänellä oli tuolloin jo kuitenkin kohtalaisen paljon kokemusta ainakin GP2:sta ja isommista formuloista yleensä.

Käsittääkseni Bottaksella on kokemusta tällaisista isommista autoista vain Abu Dhabin testistä. Ja nyt pitäisi kolmessa testijaksossa päästä muiden vauhtiin ja vielä toimia aktiivisesti testaajana. Onnistui ehkä aikoinaan Kimiltä, mutta useimmiten tällainen yhtälö on kyllä vienyt pettymykseen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Romain Grosjean otti tuon viimeisen askeleen kesken kauden 2009 eikä siitä kovin hyvää seurannut. Hänellä oli tuolloin jo kuitenkin kohtalaisen paljon kokemusta ainakin GP2:sta ja isommista formuloista yleensä.

Käsittääkseni Bottaksella on kokemusta tällaisista isommista autoista vain Abu Dhabin testistä. Ja nyt pitäisi kolmessa testijaksossa päästä muiden vauhtiin ja vielä toimia aktiivisesti testaajana. Onnistui ehkä aikoinaan Kimiltä, mutta useimmiten tällainen yhtälö on kyllä vienyt pettymykseen.
Juu, ymmärrän pointtisi.

Grosjean toisaalta tuli kesken kauden mukaan selkeäksi kakkoskuskiksi isoimman huomion ollessa Alonsossa ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käsittääkseni Bottaksella on kokemusta tällaisista isommista autoista vain Abu Dhabin testistä. Ja nyt pitäisi kolmessa testijaksossa päästä muiden vauhtiin ja vielä toimia aktiivisesti testaajana. Onnistui ehkä aikoinaan Kimiltä, mutta useimmiten tällainen yhtälö on kyllä vienyt pettymykseen.
Käsittääkseni Kimin jälkeen ei kovin montaa "kakkosportaan" väliin jättänyttä ole edes noussut ykkösiin. Jos unohdetaan DTM (mm. Albers, di Resta) ja Amerikan sarjat (Bourdais). Mitkäs näitä pettymyksiä ovat?
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Käsittääkseni Kimin jälkeen ei kovin montaa "kakkosportaan" väliin jättänyttä ole edes noussut ykkösiin. Jos unohdetaan DTM (mm. Albers, di Resta) ja Amerikan sarjat (Bourdais). Mitkäs näitä pettymyksiä ovat?
Niin, ei varmaan varsinaisia "pettymyksiä", mutta useampi kuljettaja on mielestäni aloittanut F1-uransa hieman raakileena, vaikka olisi ajanut GP2/WSBR kin. Esimerkiksi Alguersuari loppukaudesta 2009 oli vielä selvästi Buemia hitaampi, mutta kehittyi sittemmin jopa nopeammaksi viimeistään viime vuonna. Hulkenberg tuli juurikin Williamsille GP2-voittajana ja selvästikin vauhti alkoi löytymään vasta kauden loppuosalla. Näkisin Bottaksen tilanteen Williamsin kisakuskina Maldonadoa vastaan aika lailla samanlaisena, ehkä jopa huonompana, kuin Hulkenbergin asema Barrichello - Hulkenberg-asetelmassa. Maldonado taisi todeta, että Williams on erittäin vaikea paikka tulokaskuljettajalle.
Maldonado on varmaan tämän hetken aliarvostetuimpia F1-kuljettajia ja monet varmaan odottaisivat Bottaksen lyövän hänet. Todennäköisesti Pastor voittaisi Valtterin selvästi ja ura F1:ssä olisi sitten kutakuinkin siinä.

15 perjantaiharjoitukset eri radoilla ratoihin totutellen, ja F1-auton säätäminen mahdollisesti yhteistyössä kokeneempien kuljettajien ja insinöörien kanssa tasaisin väliajoin kuullostaa näin katsojan näkökulmasta paljon paremmalta tavalta oppia, kuin ajaa muutama kiireinen testipäivä ennen kautta, joiden aikana pitäisi jo tietää täysin mihin auton kehittämisen kanssa tulisi pyrkiä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näkisin Bottaksen tilanteen Williamsin kisakuskina Maldonadoa vastaan aika lailla samanlaisena, ehkä jopa huonompana, kuin Hulkenbergin asema Barrichello - Hulkenberg-asetelmassa. Maldonado taisi todeta, että Williams on erittäin vaikea paikka tulokaskuljettajalle.

Maldonado on varmaan tämän hetken aliarvostetuimpia F1-kuljettajia ja monet varmaan odottaisivat Bottaksen lyövän hänet. Todennäköisesti Pastor voittaisi Valtterin selvästi ja ura F1:ssä olisi sitten kutakuinkin siinä.
Se on kuitenkin niin että jos maldonadoa pitää liian kovana tallikaverina, kannattaa unohtaa haaveilu ykkösissä ajamisesta, puhumattakaan jonakin päivänä maailmanmestaruudesta ajamisesta.

Se on jo hienoa jos uusi suomalainen / Valtteri saa mahdollisuuden kilpailla ykkösissä. Jos onnistuu vakuuttamaan ja saa jatkoa, se on vaan plussaa. Valtterillakaan se pre-f1 recordi nyt ei mikään maailmaa mullistava ole, että odottelemalla uusia mahdollisuuksia saisi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Käsittääkseni Kimin jälkeen ei kovin montaa "kakkosportaan" väliin jättänyttä ole edes noussut ykkösiin. Jos unohdetaan DTM (mm. Albers, di Resta) ja Amerikan sarjat (Bourdais). Mitkäs näitä pettymyksiä ovat?
Kimin jälkeen enemmän tai vähemmän suoraan kolmosista nousseita kuskeja ovat ainakin Glock (ensimmäisellä kerralla), Davidson, Sutil ja Klien. Siihen, kuinka pahoja pettymyksiä he ovat olleet, en ota kantaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, ei varmaan varsinaisia "pettymyksiä", mutta useampi kuljettaja on mielestäni aloittanut F1-uransa hieman raakileena, vaikka olisi ajanut GP2/WSBR kin. Esimerkiksi Alguersuari loppukaudesta 2009 oli vielä selvästi Buemia hitaampi, mutta kehittyi sittemmin jopa nopeammaksi viimeistään viime vuonna. Hulkenberg tuli juurikin Williamsille GP2-voittajana ja selvästikin vauhti alkoi löytymään vasta kauden loppuosalla.
Alguersuari tulikin kesken kauden ilman minkäänlaista testikokemusta. Ei siis vertailukelpoinen. Hülkenbergin tulokaskausi oli sellainen, mitä tulokkaalta nyt sopi odottaakin, loppukausi jopa hieman yli odotusten. Parempi se kokonaisuutena oli kuin Maldonadon tulokaskausi, joskin autokin oli tuolloin vielä kilpailukykyisempi.
Näkisin Bottaksen tilanteen Williamsin kisakuskina Maldonadoa vastaan aika lailla samanlaisena, ehkä jopa huonompana, kuin Hulkenbergin asema Barrichello - Hulkenberg-asetelmassa. Maldonado taisi todeta, että Williams on erittäin vaikea paikka tulokaskuljettajalle.
Ei Maldonadoa voi pitää Barrichellon kaltaisena vertailukohtana. Lähtökohta on periaatteessa sama kuin Pastorilla ja Hülkenbergillä, talvitestit aikaa oppia ykkösten niksit. Ainut ero on kakkosportaan puuttuminen välistä.

Itse näkisin Williamsin nimenomaan tiiminä, jossa aloittaminen on helpompaa kuin monessa muussa. Tallilla on kokemusta rookiekuskien sisäänajamisesta, eikä vaatimukset ole heti valtavat (vrt. esim. Briatoren aikainen Renault).
Maldonado on varmaan tämän hetken aliarvostetuimpia F1-kuljettajia ja monet varmaan odottaisivat Bottaksen lyövän hänet. Todennäköisesti Pastor voittaisi Valtterin selvästi ja ura F1:ssä olisi sitten kutakuinkin siinä.
Maldonado nyt ei minään huippulahjakkutena ole näyttäytynyt, vaikka GP2-sarjan monen vuoden tahkoamisen jälkeen voittikin. Jos ei Bottaksenkaan saldo pikkuformuloissa mitenkään ylivertainen ole. En näe erityistä syytä sille miksi Pastor voittaisi Valtterin "selvästi", ellei jokin renkaisiin sopeutuminen tuota juuri suomalaiselle ongelmia.

Ja kuten Mangelo totesi, jos Maldonadoa pitää liian kovana mittapuuna, ei ambitiot riitä ykkösiin. Lähtökohta on se, että kaikki on voitettavissa. Huippukuskit ehkä vasta parin vuoden jälkeen, Maldonadot pitäisi haastaa saman tien tai ura tyssää siihen.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Se on kuitenkin niin että jos maldonadoa pitää liian kovana tallikaverina, kannattaa unohtaa haaveilu ykkösissä ajamisesta, puhumattakaan jonakin päivänä maailmanmestaruudesta ajamisesta.
Maldonado kuitenkin oli varsinkin loppukaudesta 2011 aivan Barrichellon vauhdissa, jopa nopeampi, kuten Span pistesijoitus osoittaa. Barrichelloa taas pidän vain hieman Buttonia heikompana kuljettajana. Tiedän, ettei tämä ole aina järkevä tapa vertailla kuljettajia, mutta antaa mielestäni jotain viitettä siitä ettei Maldonado ole läheskään niin huono kuljettaja, mitä ihmiset tuntuvat ajattelevan. Lisäksi Monacossa hän on ajanut aina erityisen hyvin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jos nyt oikein luin uusimmasta VM:stä Bottaksen sopimusta on vähän muutettu ja hän ajaa kaikkien kisojen ekat perjantaiharjoitukset.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Jos nyt oikein luin uusimmasta VM:stä Bottaksen sopimusta on vähän muutettu ja hän ajaa kaikkien kisojen ekat perjantaiharjoitukset.
Eli yksi syy lisää avata TV eräänä keväisenä perjantaina-aamuna kello 03:30. :ahem:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Jos nyt oikein luin uusimmasta VM:stä Bottaksen sopimusta on vähän muutettu ja hän ajaa kaikkien kisojen ekat perjantaiharjoitukset.
Australiassa Bottas ei joka tapauksessa aja, vaan aloittaa vasta Malesiasta. Näin hän ainakin maikkarille sanoi tällä viikolla.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Maikkarille on tosiaan sanonut, että ei aja Melbournessa, kuten ei katuradoilla alun perin pitänyt ajaakaan, mutta VM:ssä väitti ajavansa ihan jokaisessa perjantain ekassa harjoituksessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös