Kuinka vanhaksi voi kuski nykyformulalla kilpailla?

  • Viestiketjun aloittaja JVR
  • Aloituspäivämäärä

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Niin sääli kuin se onkin käytännössä markkinat/sponssit määrää yleisen eläkeiän.

Jos on liian vanha niin ei monikaan talli katsele sinun perään vaan otetaan nuorempi jatkuvuuden ja helposti jo pelkästään imagon takia. (Tietysti Schumi voidaan ottaa tähän poikkeuksena, mutta elävät legendat ovatkin erikseen)

Mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa kun katsoo vaikka Schumin, Rubensin ja kumppaneiden vauhtia suhteessa nuorempiin, paikka löytyy vauhdillisesti vielä.

Tosin nykysäännöthän käytännössä ajavat ongelmissa olevia talleja näihin kuskeihin, ilman kovaa tietotaitoa luultavasti olisi jo Pedrokin ollut kauan sitten ajanut viimeisen kisansa formuloissa.

Pakko sanoa ettei hän huonosti ajanut Sauberilla, mutta parempia vaihtoehtoja on jo olemassa.

Oli kyllä todella ikävä katsoa esim. Hillin menoa 1999, kun oli jo auttamasti jäljessä oikeastaan joka suhteessa. (Syitä tähän en ole hirveästi tosin tutkinut)

Mutta eikai siinä mitään ongelmaa ole niinkauan kun pysyy vauhdissa mukana, ei nämä nykyformulat luultavasti raskaampia ainakaan ole kuin vanhat.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ei nykyformuloiden ajaminen ole fysiikasta kiinni etteikö yli 40-kymppinen pystyisi ajamaan vaan Häkkisen sanoin reaktionopeus ja havainnointikyky alkavat hidastumaan vääjäämättömästi. Voima- ja kestävyyslajeissa löytyy useita 35-vuotiaita huippuja, nopeutta ja motoriikkaa vaativissa lajeissa taas voidaan olla huipulla heti kun vain päästään aikuisten sarjoihin ja 30-kymppinen on jo vanhus.

Nykytrendi näyttää olevan, että 35:n ikävuoden jälkeen vauhti vain rupeaa katoamaan(Webber,Rubinjo,Trulli) ja 40-vuotiaana he ovat jo täysin pudonneet kelkasta. Shumin lähtötaso vain oli niin korkealla, että pystyy vielä jotenkuten laittamaan kampoihin 0-voiton Nicolle. F1 näyttäisi olevan matkalla entistä nuorempia menestyjiä ja mestareita kohti kun 2000-luvulla Schumi on ainut yli kolmekymppisenä mestaruuteen ajanut kuljettaja.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Laskeneet mistä? Ihan 2004:n lukemissa ei olla, mutta mitenkään olennaisesti kierrosajat eivät ole tippuneet. Kisassa Pirelliä suurempi syy kierrosaikojen tippumiseen on alkumatkasta täysi tankki, mutta tyhjillä tankeilla mennään yhtä lujaa kuin ennenkin.
Hömmm. Mä perustin näkemykseni vaan katsomiini kisoihin, missä ainakin Brundle useaan otteeseen kisan jälkeen ihmetteli sitä, miten hyvävoimaisina kuskit kömpivät ulos autoistaan aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mutta saatoin kyllä olla väärässä.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Ei nykyformuloiden ajaminen ole fysiikasta kiinni etteikö yli 40-kymppinen pystyisi ajamaan vaan Häkkisen sanoin reaktionopeus ja havainnointikyky alkavat hidastumaan vääjäämättömästi. Voima- ja kestävyyslajeissa löytyy useita 35-vuotiaita huippuja, nopeutta ja motoriikkaa vaativissa lajeissa taas voidaan olla huipulla heti kun vain päästään aikuisten sarjoihin ja 30-kymppinen on jo vanhus.
Mikä sitten selittää sen, että rallissa vanhuksetkin on hyvin pärjänneet? Esimerkiksi Juha Kankkunen viime vuonna Jyväskylässä? Vai korvaako kartturi reaktionopeuden ja havainnointikyvyn?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hömmm. Mä perustin näkemykseni vaan katsomiini kisoihin, missä ainakin Brundle useaan otteeseen kisan jälkeen ihmetteli sitä, miten hyvävoimaisina kuskit kömpivät ulos autoistaan aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mutta saatoin kyllä olla väärässä.
Toi on totta ja se perustuu siihen että nykyään kuskit lähtevät täydellä tankilla kisaan ja kierrosajat ovat milteen 7-10 sekuntia hitaampia kuin aika-ajoissa kuin esim 2004 tapaan ajettiin joka kierros limitillä ja sutkoht kevyellä autolla(varikkostopeista riippuen) joissa kierrosajat erosivat vain parilla sekunnilla aika-ajoista maksimissaan.
 
Viimeksi muokattu:

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Tärkeintä "vanhalle" kuskille refleksien säilymisen lisäksi olisi se, ettei pelko hiivi puseroon ja liika analysointi ota valtaa tyyliin "ei uskalla, ei kannata, ei pysty ohittaa" yms
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tärkeintä "vanhalle" kuskille refleksien säilymisen lisäksi olisi se, ettei pelko hiivi puseroon ja liika analysointi ota valtaa tyyliin "ei uskalla, ei kannata, ei pysty ohittaa" yms
Ei kai autoa sentään reflekseillä ajeta.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ei kai autoa sentään reflekseillä ajeta.
Ei toki reflekseillä ajeta vaan käsillä ja jaloilla, mutta nopeat refleksit on pakko olla. jos haluat ajaa kovaa ja kilpaa. Kaikki tulee niin nopeasti ja on pystyttävä toimimaan salamannopeasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hömmm. Mä perustin näkemykseni vaan katsomiini kisoihin, missä ainakin Brundle useaan otteeseen kisan jälkeen ihmetteli sitä, miten hyvävoimaisina kuskit kömpivät ulos autoistaan aikaisempiin vuosiin verrattuna. Mutta saatoin kyllä olla väärässä.
No vähän riippuu kuinka paljon aikaisemmista vuosista puhutaan. 20 vuotta sitten kuskit yleisesti ottaen eivät olleet läheskään niin kovakuntoisia kuin nyt. Vähän muistelisin, että juuri Schumi olisi tuonut ykkösiin kovan kunnon ja säännöllisen kuntoharjoittelun. Voin muistaa väärinkin.

Ajosuoritus muutoin on kyllä takavuosista keventynyt, mutta ei olennaisesti G-voimien suhteen. Aerodynamiikka kun laukkaa koko ajan sääntöjä nopeammin eteenpäin.

Täysillä tankeilla toki mutkanopeudet ovat hitaampia, mutta luulen että muuten ajo on raskaampaa. Ei fyysisesti sinänsä, mutta painava auto on haastavampi ajettava kuin kevyt.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mikä sitten selittää sen, että rallissa vanhuksetkin on hyvin pärjänneet? Esimerkiksi Juha Kankkunen viime vuonna Jyväskylässä? Vai korvaako kartturi reaktionopeuden ja havainnointikyvyn?
Kankkunen ajoi tasatahtia Kimin kanssa. Molemmat tietty ajoi taustat huomioiden ihan ok, mutta kummallakin oli ihan reipas turvaväli rallimaailman huippuihin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tuossapa Nick Heidfeldin mietteitä nykyformuloiden fyysisestä raskaudesta. Juurikin Pirellin renkaiden ja muiden sääntömuutosten sanoo keventäneen hommaa reilusti.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No vähän riippuu kuinka paljon aikaisemmista vuosista puhutaan. 20 vuotta sitten kuskit yleisesti ottaen eivät olleet läheskään niin kovakuntoisia kuin nyt. Vähän muistelisin, että juuri Schumi olisi tuonut ykkösiin kovan kunnon ja säännöllisen kuntoharjoittelun. Voin muistaa väärinkin.
No tuossa olet kyllä oikeassa. Schumi oli mun mielestä ensimmäisiä kuskeja, jotka pystyi vetämään koko kisan täysillä ilman että pyörtyi palkintopallille. Jotenkin mulla jäi sellainen kuva, että Pirelleillä ei voinut painaa koko ajan täysillä, tai muuten renkaat suli alta liian nopeasti.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
Minä veikkaan, että jos ei loukkaanu ja halua piisaa niin voi ajaa nelikymppikseksi tai jopa yli.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sinänsähän säännöt määrittelevät kuskille tietyn minimin missä ajassa ohjaamosta pitää päästä pois, vaikkei ne mitään mahdottomia ole, niin 70-vuotialle voi tehdä tiukkaa.

Nuo ovat hyvinkin yksilötason asioita, muutama jolle geenien rakennuspalikat ovat sattuneet kohdalleen voivat hyvinkin olla kilpailukykyisiä 50'n nakkeilla. Se minkä reaktioajassa yms. häviää kompensoi kokemus ja kertynyt tieto.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Nuo ovat hyvinkin yksilötason asioita, muutama jolle geenien rakennuspalikat ovat sattuneet kohdalleen voivat hyvinkin olla kilpailukykyisiä 50'n nakkeilla. Se minkä reaktioajassa yms. häviää kompensoi kokemus ja kertynyt tieto.
Eiköhän ne ole kaikilla ykkösillä ajavilla kohdillaan ne reaktio yms. palikat kun sinne ovat koskaan päässeet;)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihan hyvin Schumacherin elintavoilla voisi ajaa viisikymppisenä, huipensivathan GP-sarjoja tahkonneet veteraanit Farina, Fangio yms. uransa formula ykkösissä 50-luvulla reilusti yli nelikymppisinä. Eri asia on se, jaksaako joku parikymppisenä aloittanut julli tahkota tuolla sinne viiteenkymppiin kun ei ole mikään pakko. Kuljettajien urarakenne on evolvoitunut radikaalisti, kun ennen jotain Sennaa pidettiin nuorena aloittelijana kun aloitti kaksvitosena, kun taas nykyään Kovalainen oli miltei ikäloppu aloittaessaan 26-vuotiaana. Keskimääräinen aloitusikä 2000-luvulla taitaa olla siinä 21-22 paikkeilla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hintsa ei näe Räikköselle Schumin paluupulmia

Turun Sanomat 20.12.2011 23:33:33

Maailman johtaviin urheilulääkäreihin lukeutuva Aki Hintsa on jalostanut huippusuorittamisen McLarenin F1-dynastiassa High Performance -projektillaan.

Kimi Räikkönen oli yksi ensimmäisistä Hintsan kanssa yhteistyötä tehneistä F1-kuljettajista. Hintsa uskoo Grand Prix -kisoihin kahden vuoden tauon jälkeen palaavan Räikkösen edelleen pystyvän huipputason suorituksiin.

– Fyysisesti Kimi on varmasti edelleen yhtä vahva kuin ennenkin. Selvää on, että paluu F1-tasolle on Kimille helpompi kuin Michael Schumacherille kaksi vuotta sitten.

– Ensinnäkin Kimi on niin paljon nuorempi kuin Michael. Toiseksi hän ei ollut niin pitkään poissa ja ajoi senkin ajan vaativassa kilpaluokassa, Hintsa arvioi.

Schumacher täyttää tammikuun alussa 43 vuotta. Räikkönen sai lokakuussa mittariin 32 vuotta.

– Tuossa vaiheessa elämää kymmenen vuoden ikäero on iso tekijä huippu-urheilussa. Kun urheilija täyttää 40 vuotta, reaktioaika alkaa hidastua luonnostaan. Sille ei vain voi yhtään mitään. Reaktioaikaa ei voi kääntää takaisin kuin kellon viisareita, Hintsa huomauttaa.

Schumacherille taukoa tuli kolme vuotta ja siinä välissä hän täytti tasavuodet.

Viime kaudella Schumacherista tuli 41 vuoteen vanhin GP-kisaa johtanut kuljettaja. Japanissa Mercedeksen veteraani ajoi kärjessä kolme kierrosta. Ikää oli tuolloin 42 vuotta ja 279 päivää.

Vielä vanhempana kisaa on viimeksi johtanut Jack Brabham 44 vuoden ja 107 päivän ikäisenä Britannian GP:ssä 1970.

Ennätystilastoihin meni, että Schumacher on urallaan johtanut nyt 142 GP-kisaa ja ajanut kärjessä yhteensä 24144 kilometriä.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Toisaalta mitäpä väliä tuolla? Kun eihän niitä autoja kuulemma reaktioilla ajeta.
 
Ylös