Jotenkin tuntuu, että täällä ylireagoidaan tuohon Ferrarin paniikkiin.
Testien perusteella auto kuulemma käyttäytyy epäjohdonmukaisesti, syö renkaita ja sen toimiva säätöalue on pieni. Sillä voi spekuloida onko se hidas tuon lisäksi vai noista syistä. Mielestäni tässä pitäisi muistaa pari seikkaa. Ensinnäkin odotukset Ferrarilla (ja Ferrarilta) ovat kovat - maailmanmestaruus. Jollain Toro Rossolla asiaan voitaisiin suhtautua paljon tyytyväisemmin, jos uusi Ferrari olisikin heidän autonsa. Marussialla oltaisiin varmaan ihan kiimassa. Asetettuihin tavoitteisiin nähden Ferrarilla on kuitenkin testien perusteella epäonnistuttu. Huipulle pyrittäessä vaikeuksiin ei ole varaa vaan jotain pitää tehdä.
Tästä päästäänkin toiseen seikkaan. Mitä aikaisemmin "paniikkinappulaa" painaa, sitä vähemmällä paniikilla sitä tarvitsee painaa. Eivät ne varmastikaan tee uutta autoa huvin, vaihtelun tai näyttämisen halun vuoksi. Varmasti testien perusteella on opittu mikä ei toimi ja pitää pistää remonttiin. Viime vuosien tavoitteiden täyttymättömyydestä huolimatta Ferrarilla on monia talleja enemmän resursseja ja ammattitaitoa tehdä isojakin muutoksia autoon. Jos nykytilanteeseen ei millään voida olla tyytyväisiä, niin turha hakata päätään seinään koko kautta jos lainkaan. Hätäisilläkin ratkaisuilla on mahdollisuus toimia, minkä McLaren todisti viime kauden alussa pistettyään diffun puhalluksen uusiksi juuri ennen avauskisaa.
Edelleen tuo tänne linkattu maikkarin uutinen ei loppujen lopuksi kerro paljoakaan. Ainut mainittu muutos on yhdessä lauseessa: "Auton aerodynamiikkaa parannetaan muun muassa uudistamalla sivuponttonit." Vasta kisojen alettua alkaa todellinen jännittäminen. Testeistä ei saa yhtään pistettä ja toisaalta ennen kauden alkua tunaroimisesta ei seuraa pistevähennyksiä vaikka lehdistölle päästeltäisiin kuinka noloja kommentteja ja auto näyttäisi lego-palikoista muotoillulta. Tällä hetkellä talli ei näytä menestyvältä eikä pelkkä uutinen tulevista muutoksista ainakaan omaa käsitystäni muuta. Ennustaminen on kuitenkin vaikeaa, etenkin tulevaisuuden.
PS. Ja en tosiaankaan usko, että Kimiä kiinnostaa Ferrarin tuhertaminen. Muistaakseni ennen testejä hän kommentoi jossain haastattelussa, että kaikki tallit pitää päihittää, jos meinaa pärjätä, ei Ferrari ole siinä muita kummallisemmassa asemassa.