Scuderia Ferrari kaudella 2012

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Päinvastoin. Ei se kuski kerro mitään auton tasosta, joka ei saa sen potentiaalista mitään irti. Joku toinen kuski voisi saadakin.
Sanot siis että esim. Maldonado on taitotasoltaan Alonson luokkaa koska ajoivat ihan selkeästi kilpaa... No ok.

Levottomuus on toinen asia, eikä suoranaisesti kerro auton relatiivisesta asemasta muihin talleihin nähden, vain sen käyttäytymisestä. Levotonkin auto voi olla nopea ja luotettava, se on vain hankalampi ajaa. Mikä tietysti vaikeuttaa sen potentiaalin hyödyntämistä.
Levoton auto ei ole koskaan nopea. Ei missään autourheilulajissa.
Levottomuus kertoo siitä, että kuski yrittää yli rajojensa suunnattomalla riskillä, koska auto ei vaan kulje. Joku kuski toki pystyy taitonsa puolesta ajamaan myös tuollaista levotonta ja hidasta autoa kuten Alonso teki.
Nopea ajo on yllättävän rauhallisen ja vakaan näköistä aina.

Toki, mutta ei yli auton potentiaalin. Hän vain pääsee lähemmäs sitä.
Niin, kukaanhan ei ylitä auton potentiaalia. Ehkäpä robotti pystyisi saavuttamaan sen auton koko potentiaalin, mutta ne Heikkimäiset 110% suoritukset voi lakaista maton alle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanot siis että esim. Maldonado on taitotasoltaan Alonson luokkaa koska ajoivat ihan selkeästi kilpaa... No ok.
Hä? No en. Mutta väitän että Alonso olisi vienyt sitä Williamsia Pastoria paremmin.

Maldonado siis kertoi Williamsin potentiaalista Sennan suoritusta paremmin, mutta joku Maldonadoa parempi kuski olisi saanut autosta vielä enemmän irti.
Levoton auto ei ole koskaan nopea. Ei missään autourheilulajissa.
Levottomuus kertoo siitä, että kuski yrittää yli rajojensa suunnattomalla riskillä, koska auto ei vaan kulje. Joku kuski toki pystyy taitonsa puolesta ajamaan myös tuollaista levotonta ja hidasta autoa kuten Alonso teki.
Nopea ajo on yllättävän rauhallisen ja vakaan näköistä aina.
Vettelin 2011 limiitillä vedetyt paalukierrokset näyttivät aika ajoin aika levottomilta, vaikka auto takuuvarmasti oli erittäin hyvä. Kimi taas tykkää levottomasta perästä (yliohjautuvuudesta). Useimmiten nopea ajo on toki kuin kiskoilla menisi, mutta ei poikkeuksetta. Veikkaan, että Ferraristakin saisi paljon kiltimmin käyttäytyvän, mutta vauhti kärsisi.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Kimi taas tykkää levottomasta perästä (yliohjautuvuudesta). Useimmiten nopea ajo on toki kuin kiskoilla menisi, mutta ei poikkeuksetta.
Yliohjautuvuus on hieman eriasia kuin levottomuus. ;)

Täysin poikkeuksetta 'kiskoilla' ajettu kierros on formuloissa nopeampi kuin sladittelu tai muu liukastelu. Jos siis puhutaan samasta autosta ja kuskista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yliohjautuvuus on hieman eriasia kuin levottomuus. ;)
Ei sikäli, että perä on levoton.
Täysin poikkeuksetta 'kiskoilla' ajettu kierros on formuloissa nopeampi kuin sladittelu tai muu liukastelu. Jos siis puhutaan samasta autosta ja kuskista.
Noo, tuokin on vähän kaksipiippuinen juttu. Toki sladittelu ja liukastelu eivät ole nopein tapa edetä, mutta kun limiitillä mennään, auto on vain nippa nappa hanskassa ja pieniä virheitä ja korjauksia tulee väkisin. Kiskoilla voi mennä hitaastikin, joten ei se nyt "poikkeuksetta" ole nopeampi.

[offtopic]Vaikkei sillä mitään relevanssia todellisuuteen olekaan, niin aikoinaan vielä pelatessani F1-pelejä pidin levottomasta autosta, jossa oli niin vähän siipeä kuin suinkin mahdollista rata huomioiden. Ja sain sillä tavalla parempia tuloksia. Tuntuma oli jotenkin parempi kuin kiskoilla menevällä (ja teoriassa nopeammalla) autolla, joka pidon irrotessa sitten myös lähti käsistä saman tien. Levottomampi auto ainakin pelissä tuntui antavan paremman feedbackin siitä missä raja on.[/offtopic]
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Täysin poikkeuksetta 'kiskoilla' ajettu kierros on formuloissa nopeampi kuin sladittelu tai muu liukastelu. Jos siis puhutaan samasta autosta ja kuskista.
:confused: :doubtful: :confused: :doubtful: Eli jos kuski ajaa niin rajoilla, että auto alkaa lipsuilla, kannattaa hidastaa vauhtia sen verran, että auto palautuu "kiskoille" ja saavutetaan pienempi kierrosaika?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
:confused: :doubtful: :confused: :doubtful: Eli jos kuski ajaa niin rajoilla, että auto alkaa lipsuilla, kannattaa hidastaa vauhtia sen verran, että auto palautuu "kiskoille" ja saavutetaan pienempi kierrosaika?
No siis pitää ajaa siinä rajalla. Jos joutuu korjaamaan ratilla tai kaasulla, siinä hukkuu aikaa. Aikalailla luistellen autot mutkiin sisään menee. Viime viikonloppuna oli välillä hienoa kuvaa tarjolla vikamutkan sisään menosta.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No siis pitää ajaa siinä rajalla. Jos joutuu korjaamaan ratilla tai kaasulla, siinä hukkuu aikaa. Aikalailla luistellen autot mutkiin sisään menee. Viime viikonloppuna oli välillä hienoa kuvaa tarjolla vikamutkan sisään menosta.
Ykkös ja kakkosmutkan ulostulokin vaikutti aika haastavalta monelle, varsinkin Ferrarit näytti siinä kohti aika paljon rimpuilevan.

Edit: Tässä vähän kuinka ajetaan paalupaikka levottomalla autolla ;D
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei sikäli, että perä on levoton.
Ei yliohjautuminen tarkoita että perä olisi levoton.
Yliohjautuminen tarkoittaa että auto kääntyy mutkaan eikä puske ja jos jompikumpi pää irtoaa niin se on sitten perä ensimmäisenä.

Kiskoilla voi mennä hitaastikin, joten ei se nyt "poikkeuksetta" ole nopeampi.
Onko tapanasi tahallaan ymmärtää väärin jotta kinaa saataisiin aikaan?
Tottakai 'kiskoilla' ajettu aika on saman kuskin samalla autolla ja samoja limittejä haettaessa AINA nopeampi tapa edetä.

[offtopic]Vaikkei sillä mitään relevanssia todellisuuteen olekaan, niin aikoinaan vielä pelatessani F1-pelejä pidin levottomasta autosta, jossa oli niin vähän siipeä kuin suinkin mahdollista rata huomioiden. Ja sain sillä tavalla parempia tuloksia. Tuntuma oli jotenkin parempi kuin kiskoilla menevällä (ja teoriassa nopeammalla) autolla, joka pidon irrotessa sitten myös lähti käsistä saman tien. Levottomampi auto ainakin pelissä tuntui antavan paremman feedbackin siitä missä raja on.[/offtopic]
Tuosta minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Ei toki F1 peleistä vaan rallisimuista.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
:confused: :doubtful: :confused: :doubtful: Eli jos kuski ajaa niin rajoilla, että auto alkaa lipsuilla, kannattaa hidastaa vauhtia sen verran, että auto palautuu "kiskoille" ja saavutetaan pienempi kierrosaika?
Jep.

Ei sitä vauhtia tartte hidastaa kuin se pikku ina siinä lipsuttelukohdassa ja muutoin samanlaisella kierroksella voitetaan 0.5-1sek/kiekka.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tottakai 'kiskoilla' ajettu aika on saman kuskin samalla autolla ja samoja limittejä haettaessa AINA nopeampi tapa edetä.
Mutta auto ei välttämättä ole niin nopea.

Minä olen tyystin toista mieltä. En tarkoita, että sivuluisu on nopeampi, vaan että herkka mutkassa ja nopee suoralla on todennäköisesti nopeampi. WebSlaven kanssa olen samaa mieltä, myös siitä Pelipuolen kokemuksesta. (mulla on edelleen kaks rattia joista toinen jatkuvasti käyttövalmis) :tongue:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep.

Ei sitä vauhtia tartte hidastaa kuin se pikku ina siinä lipsuttelukohdassa ja muutoin samanlaisella kierroksella voitetaan 0.5-1sek/kiekka.
Nopeimmat kierrokset ajetaan hallitussa luistossa, ei kilpa-autoja kiskoilla ajeta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei yliohjautuminen tarkoita että perä olisi levoton.
Yliohjautuminen tarkoittaa että auto kääntyy mutkaan eikä puske ja jos jompikumpi pää irtoaa niin se on sitten perä ensimmäisenä.
Tarkoittaa. Koska perä on irtoamisherkempi, niin se on levoton. Limiitillä kuitenkin ajetaan juuri siinä rajalla irtoaako vai ei. Jos mennään vähän yli, niin sitten tullaan nätisti kylkimyyryä.
Onko tapanasi tahallaan ymmärtää väärin jotta kinaa saataisiin aikaan?
Tottakai 'kiskoilla' ajettu aika on saman kuskin samalla autolla ja samoja limittejä haettaessa AINA nopeampi tapa edetä.
Jos esittää yliyksinkertaistetun väittämän sen muotoiluun saa kyllä puuttua.
Tuosta minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Ei toki F1 peleistä vaan rallisimuista.
No tuo onkin mieltymyskysymys. Peliparini kyllä ajoi niillä "kiskosäädöillä" (ja voitti useammin kuin minä, mutta ei kuitenkaan poikkeuksetta).
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
A) Yliohjaava ei tarkota samaa kun levoton perä.

B) Käytännössä rengas + rata tarjoaa x määrää pitoa. Jos rengasta viedään koko ajan täysin limitillä, ei tarvita isoakaan muutosta radan pinnassa että pieni luisto on valmis. Jos yhtäkään luistoa kierroksen aikana ei ole, tarkottaa se sitä että maksimimäärää pitoa ei käytetä.

C) Me tiedetään ykkösistä oikeesti ihan yhtä paljon ku sika satelliitista ni eiks nyt voitais palata takas tohon Fergusoniin mikä tän topan aihe on?

Ja VIELÄ MUISTIN VIRKITYKSEKS, YLIOHJAAVA EI TARKOTA SAMAA KUN LEVOTON PERÄ.

Yliohjaava auto on sellanen jossa keulan pito kaikissa tilanteissa on suurempi kun perän. Perän pidon irtoamista voidaan näin ollen pitää jopa haluttuna ominaisuutena ja niin ei voida puhua levottomasta autosta. Johtaa tilanteeseen jota kuljettaja odottaa ja "ajattelee etukäteen" kuinka tilanne ajetaan.

Levottomasta autosta voidaan puhua sillon kun se perän pito häviä täysin oletusten vastaisesti ja kerralla lähes kokonaan kuljettajan odotusten vastaisesti. Johtaa siis tilanteeseen jossa kuljettaja ihan yllättäen ja pyytämättä saa tehdä korjausliikkeet.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Lotus ja Kimi räikkönen nopeampi kuin ferrari. Voi tätä ilon päivää.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Huomenna Kimi pääsee vielä todennäköisesti ohittamaan Alonson jossain vaiheessa. Se vasta onkin kivaa. :ahem:
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tarkoittaa. Koska perä on irtoamisherkempi, niin se on levoton.

Ei tarkoita.

Ferrari on levoton koska se käyttäytyy täysin ennalta arvaamattomasti. Ferrari on kuitenkin aliohjaava.

Taitaa olla 'vähän' käsitteet nyt sekaisin slavella...
Tai sitten vaan pitää kynsin hampain pitää kiinni aivopierustaan mikä piti ilmoille suureen ääneen julistaa.

Onneksi kuitenkin näyttää olevan niitäkin jotka tajuavat mikä ero on yliohjaavalla ja levottomalla autolla. :thumbup:
 
Ylös