F1-uutisia 2012

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kyllä, Jokkishan on nimenomaan lähes kuninkuusluokka. :D

Edit. Uutisesta itsestään on todettava, että ei välttämättä huono idea. En tiedä, mitä se palvelee, että perällä hiihtää aina muutama täysin kyvytön talli. Jos pienet tiimit voisivat ostaa autot/osat muilta, niin he saisivat kilpailukykyisempää kalustoa ja toisaalta isot tallit hieman takaisin siitä, mitä niiden kehittämiseen on käytetty. Ostoautoista myös pystyisi oppimaan paljon ja tällä kolmen vuoden siirtymäajalla tiimeillä olisi mahdollisuus rakentaa paljon tukevammat perustukset tallin pyörittämiselle.

Eipä tule F1:n lisäksi äkkisältään toista sarjaa mieleen, missä jokainen ajaisi itse kehittämällään autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tälläinen tuli vastaan

Monesti tuntuu olevan Pablolla ihmeellisiä lausuntoja .
Kyllähän se oli autossa vika kun ei pärjännyt Räikköselle. Ei, vaikka etujousitus pistettiin uusiksi hänen mieltymystensä mukaan. Ralfin kanssakin teki tiukkaa Williamsilla.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Kyllä, Jokkishan on nimenomaan lähes kuninkuusluokka. :D

Edit. Uutisesta itsestään on todettava, että ei välttämättä huono idea. En tiedä, mitä se palvelee, että perällä hiihtää aina muutama täysin kyvytön talli. Jos pienet tiimit voisivat ostaa autot/osat muilta, niin he saisivat kilpailukykyisempää kalustoa ja toisaalta isot tallit hieman takaisin siitä, mitä niiden kehittämiseen on käytetty. Ostoautoista myös pystyisi oppimaan paljon ja tällä kolmen vuoden siirtymäajalla tiimeillä olisi mahdollisuus rakentaa paljon tukevammat perustukset tallin pyörittämiselle.

Eipä tule F1:n lisäksi äkkisältään toista sarjaa mieleen, missä jokainen ajaisi itse kehittämällään autolla.
Täsmälleen näin.:thumbup: Moni pienempi tai uusi talli saisi tästä loistavan "porkkanan" tulevaisuutta ajatellen. Ja tuskin kukaan laittaisi pahitteeksi, että sarja hiukan tasaantuisi huipputallien ja häntäpään välillä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Bernien lausuntoautomaatti nyt päästää säännöllisin väliajoin ilmoille raflaavia juttuja (oikotiet, anyone?), mutta ei näissä yleensä mitään tolkkua ole. Ihan jo kilpailunkin kannalta on mun mielestä olennaista, että jokainen talli suunnittelee ja rakentaa itse omat autonsa. Onhan se mm-sarjakin valmistajien, ei tallien. Jo nykyään melko huteralla pohjalla oleville keskikastin talleille tämmöinen asiakasautojen kauppaaminen olisi tuhoisaa ja millä perusteella vain Marussian ja HRT:n kaltaiset pikkutallit olisivat oikeutettuja viime vuoden voittaja-autoihin? Jos taas sääntö olisi tasapuolinen, niin pian radalla kiertäisi vaan eri väreihin maalattuja Red Bulleja, Mäkkäreitä ja Ferrareita. Yhtä hyvin voitaisiin silloin siirtyä yksityyppiluokkaan.

Jos Bernie (ja muut asiakasautoista vauhkoavat) haluavat saada pikkutallit lähemmäs kärkeä, niin aloittaisivat vaikkapa siitä rahakakun tasapuolisemmasta jakamisesta, jotta peräpään jantterit saisivat edes puitteensa kilpailukykyiselle tasolle. Jaa niin mutta tämähän ei käy, koska se olisi silloin muiden potista pois. Ugh, olen puhunut.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tälläinen tuli vastaan

- En kadu sekuntiakaan. Luonnollisesti minulle jäi hienoja muistoja formula ykkösistä, mutta en kaipaa sitä. Kaipaan toki joitakin siellä tapaamiani ihmisiä, mutta kaipaanko kilpailemista F1-autolla? En todellakaan. IS

Monesti tuntuu olevan Pablolla ihmeellisiä lausuntoja .
Vai niin. Epäilenpä että juurikin F1-autolla ajamista Pablo kaipaa, muttei niinkään Ron Dennisiä, Kimi Räikköstä, tai kaikkea sitä muuta mikä F1:ssä on. Mutta että F1-autolla ajoa ei kaipaa? Olisi tietääkseni ensimmäinen kuljettaja joka todella on tuota mieltä. Kuitenkin F1-autossa on likipitäen kaikki parasta mitä autourheilusta löytyy. Eri asia sitten on, pitääkö F1-tyylisestä kilpailusta verrattuna vaikkapa NASCAR-tyyliseen kilpailemiseen. Onhan noiden lajien luonne hyvin erilainen. Mutta jos lähdetään tyhjälle radalle testaamaan autoja, niin epäilen vahvasti että tuskin Pablo valitsisi NASCAR-auton ennemmin kuin F1-auton ajettavakseen. Tai mitään muutakaan autoa ennemmin kuin (hyvä) F1-auto.

Edittiä, tuli sekoiltua.
 
Viimeksi muokattu:

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Bernien lausuntoautomaatti nyt päästää säännöllisin väliajoin ilmoille raflaavia juttuja (oikotiet, anyone?), mutta ei näissä yleensä mitään tolkkua ole. Ihan jo kilpailunkin kannalta on mun mielestä olennaista, että jokainen talli suunnittelee ja rakentaa itse omat autonsa. Onhan se mm-sarjakin valmistajien, ei tallien. Jo nykyään melko huteralla pohjalla oleville keskikastin talleille tämmöinen asiakasautojen kauppaaminen olisi tuhoisaa ja millä perusteella vain Marussian ja HRT:n kaltaiset pikkutallit olisivat oikeutettuja viime vuoden voittaja-autoihin? Jos taas sääntö olisi tasapuolinen, niin pian radalla kiertäisi vaan eri väreihin maalattuja Red Bulleja, Mäkkäreitä ja Ferrareita. Yhtä hyvin voitaisiin silloin siirtyä yksityyppiluokkaan.

Jos Bernie (ja muut asiakasautoista vauhkoavat) haluavat saada pikkutallit lähemmäs kärkeä, niin aloittaisivat vaikkapa siitä rahakakun tasapuolisemmasta jakamisesta, jotta peräpään jantterit saisivat edes puitteensa kilpailukykyiselle tasolle. Jaa niin mutta tämähän ei käy, koska se olisi silloin muiden potista pois. Ugh, olen puhunut.
Tuskinpa millään pikku talleilla olisi edes varaa ostaa joka vuosi esim. Red Bullin vanhaa kilpuria. Tämä vaan takaisi hyvän ponnahduslaudan uudelle tallille alkaa kehittämään omaa autoa. Ja harvoin on niin, että pystyt edellis kauden autolla ajamaan kilpaa seuraavalla kaudella.
Säännöt muuttuvat. Mutta varmasti tästä saisivat ideoita oman auton kehittämiselle aika paljon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Bernien lausuntoautomaatti nyt päästää säännöllisin väliajoin ilmoille raflaavia juttuja (oikotiet, anyone?), mutta ei näissä yleensä mitään tolkkua ole.
Bernie kuuluisin lause: "Any publicity is good publicity"
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On joo. Toi edellä ehdotettu tarkennus, että saisi vain monokokin olisi parempi, mutta olisiko siitä iloa? Muun auton suunnittelu siihen päälle olisi kuitenkin kallista, ehkä jopa kalliimpaa, kun pitäisi ymmärtää monokokin suunnittelufilosofia jne.

Muuten ehdotus ei toimi vaikka jalo ehkä onkin. Ongelmaksi tulee viimeistään, että mihin raja vedetään. Jos nyt Marussia ja HRT saisi viime kauden RB:t ja Mäkit, niin tuskin Caterham, Williams jne. olisivat kovin tyytyväisi tilanteeseen...
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Muuten ehdotus ei toimi vaikka jalo ehkä onkin. Ongelmaksi tulee viimeistään, että mihin raja vedetään. Jos nyt Marussia ja HRT saisi viime kauden RB:t ja Mäkit, niin tuskin Caterham, Williams jne. olisivat kovin tyytyväisi tilanteeseen...
Jep. NHL:ssä taannoin play-off mahdollisuudet menettäneet joukkueet hävisivät tarkoituksellisesti loppukauden otteluita, jotta saisivat ensimmäisen varausvuoron uusien pelaajien draftiin. Varausvuorot jaettiin huonommuusjärjestuksessä. Sittemmin siellä on käsittääkseni käytäntöä sorvattu jollain tavalla, jotta moista pelleilyä ei tapahtuisi. Tässä ideassa piilee sama vaara. Kukaan ei varmaankaan halua nähdä tarkoituksellisesti huonoja talleja.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
On joo. Toi edellä ehdotettu tarkennus, että saisi vain monokokin olisi parempi, mutta olisiko siitä iloa? Muun auton suunnittelu siihen päälle olisi kuitenkin kallista, ehkä jopa kalliimpaa, kun pitäisi ymmärtää monokokin suunnittelufilosofia jne.

Muuten ehdotus ei toimi vaikka jalo ehkä onkin. Ongelmaksi tulee viimeistään, että mihin raja vedetään. Jos nyt Marussia ja HRT saisi viime kauden RB:t ja Mäkit, niin tuskin Caterham, Williams jne. olisivat kovin tyytyväisi tilanteeseen...
Entäpä jos markkinat olisivat vapaana kaikille talleille? Ja vaikka HRT ja Marussia osataisivat edellis kauden auton esimerkiksi Red Bullilta niin eihän se sovellu suoraan tämän kauden kisoihin. Muutoksia pitäisi tehdä aika paljon. Tästä vaan saisivat hyvän lähtökohdan ja uusia ideoita oman auton valmistamiselle tulevaisuutta silmällä pitäen. Ja ei kenelläkään varmaan olisi varaa aivan joka kausi ostaa muualta "valmista" autoa. Kyllähän huipputallit nämä osaisivat hinnoitella.
Ja taas toisaalta huipputallit saisivat tästä oivan korvauksen siitä vaivasta mitä näkivät edellis kautena huippu autonsa eteen. Eli palkinto olis molemminpuolinen.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Entäpä jos markkinat olisivat vapaana kaikille talleille? Ja vaikka HRT ja Marussia osataisivat edellis kauden auton esimerkiksi Red Bullilta niin eihän se sovellu suoraan tämän kauden kisoihin. Muutoksia pitäisi tehdä aika paljon. Tästä vaan saisivat hyvän lähtökohdan ja uusia ideoita oman auton valmistamiselle tulevaisuutta silmällä pitäen. Ja ei kenelläkään varmaan olisi varaa aivan joka kausi ostaa muualta "valmista" autoa. Kyllähän huipputallit nämä osaisivat hinnoitella.
Ja taas toisaalta huipputallit saisivat tästä oivan korvauksen siitä vaivasta mitä näkivät edellis kautena huippu autonsa eteen. Eli palkinto olis molemminpuolinen.
Niin ja sehän voi olla edellis kauden ensimmäinen versio ko. autosta, ei se millä kausi lopetettiin, mutta edelleen olen sitä mieltä että parempi ratkaisu olisi voida ostaa/myydä toissa kauden autoja, silloin keskikasti jatkaisi oman auton tekemistä.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Niin ja sehän voi olla edellis kauden ensimmäinen versio ko. autosta, ei se millä kausi lopetettiin, mutta edelleen olen sitä mieltä että parempi ratkaisu olisi voida ostaa/myydä toissa kauden autoja, silloin keskikasti jatkaisi oman auton tekemistä.
Joo ei tämäkään idea huono vaihtoehto ole.:thumbup:
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Ja jos kysessä olisi kaksi vuotta vanhan Renaultin sijaan kyse kaksi vuotta vanhasta Ferrarista niin koko foorumi olisi jo lähdössä talikoiden ja soihtujen kanssa niin FIAn, Pirellin, Santanderin kuin myös Ferrarin suuntaan riehumaan. :D:rolleyes:
Onneksi näin ei kuitenkaan ole, vaan nyt renkaat suunnitellaan niin, että ne sopivat Lotuksen autoon ja kaikkien aikojen parhaan F1-kuskin maailmanmestaruus on jo käytännössä varma.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ja jos kysessä olisi kaksi vuotta vanhan Renaultin sijaan kyse kaksi vuotta vanhasta Ferrarista niin koko foorumi olisi jo lähdössä talikoiden ja soihtujen kanssa niin FIAn, Pirellin, Santanderin kuin myös Ferrarin suuntaan riehumaan. :D:rolleyes:
Sinäkinkö?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mä olin siinä luulossa, että ketään kärkitalleista ei halunnut antaa autoaan pirellille.:doubtful:
 
Ylös