F1-uutisia 2012

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Valencia ja Barcelona ajetaan vuorovuosin 2013 alkaen

Bernieltä vaihteeksi vähän tavallisempaa kommentointia
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97918
http://totalf1.com/full_story/view/409392/Barcelona_and_Valencia_to_share_race__Ecclestone/

Valencian tämän vuoden kisan toteutumisesta on ollut spekulointia talousvaikeuksien vuoksi. Tänä vuonna kisa ajetaan, mutta jatkossa Espanjassa on vain 1 kisa vuodessa. Kumpi on ensi vuonna poissa, ei uutisista selviä. Oletettavasti tästä ei ole vielä sovittu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Bernieltä vaihteeksi vähän tavallisempaa kommentointia
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97918
http://totalf1.com/full_story/view/409392/Barcelona_and_Valencia_to_share_race__Ecclestone/

Valencian tämän vuoden kisan toteutumisesta on ollut spekulointia talousvaikeuksien vuoksi. Tänä vuonna kisa ajetaan, mutta jatkossa Espanjassa on vain 1 kisa vuodessa. Kumpi on ensi vuonna poissa, ei uutisista selviä. Oletettavasti tästä ei ole vielä sovittu.
Saisivat molemmat poistua. Ovat kaksi kauden tylsintä kisaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Saisivat molemmat poistua. Ovat kaksi kauden tylsintä kisaa.
Barcelona on ratana kumminkin ihan hyvä, vaikka kisat ovatkin yleensä tylsiä. Viime vuoden kisa oli kyllä ihan hyvä.

Aragoni olis kyllä tosi makee, jos vetäisivät ilman takasuoralla olevaa "bussipysäkkishikaania" ja ton nopeen version vikasta mutkasta. :ahem: :rolleyes::cool::alppu:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Aragoni olis kyllä tosi makee, jos vetäisivät ilman takasuoralla olevaa "bussipysäkkishikaania" ja ton nopeen version vikasta mutkasta.
No ei kai radan parasta ohituspaikkaa kannata pois jättää. Eli imo tuo hidas on parempi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No ei kai radan parasta ohituspaikkaa kannata pois jättää. Eli imo tuo hidas on parempi.
Kyllä mä mielummin näkisin kalenterissa enemmän nopeita mutkia kuin tuollasia "pitkä suora ja hiusneula" -ratkaisuja, joita löytyy jokaiselta tilke-radalta. Jos ohituksia tuonne haluttaisiin niin, DRS:llä ne saadaan hoidettua. Muutenkin tuolle takasuoralle tulisi niin miehekäs mittä, että rinnalle viimeisen mutkan sisääntuloon pääsisi, vaikka sen jarrutusmatka onkin lyhyempi.

Sikäli aika turha ajatusleikki, kun en usko Ykkösten Aragoniin menevän...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
MotoGP ajaa Aragonissa tänä vuonna ja nimenomaan tuolla nopealla mutkaversiolla. :cool: Ehkäpä toimii hyvänä näyteikkunana ykkösiä ajatellen. Vaatii tosin mittavia investointeja fasiliteetteihin ennen kuin voidaan edes puhua F1-mitat täyttäväst radasta, joten taitaa jäädä tosiaan päiväuneksi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
MotoGP ajaa Aragonissa tänä vuonna ja nimenomaan tuolla nopealla mutkaversiolla. :cool: Ehkäpä toimii hyvänä näyteikkunana ykkösiä ajatellen. Vaatii tosin mittavia investointeja fasiliteetteihin ennen kuin voidaan edes puhua F1-mitat täyttäväst radasta, joten taitaa jäädä tosiaan päiväuneksi.
Se ei ole kauhea yllätys, kun tuo neulansilmä rata on nimetty FIA-circuitiksi ja nopealla mutkalla FIM-cuicuitiksi. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä mä mielummin näkisin kalenterissa enemmän nopeita mutkia kuin tuollasia "pitkä suora ja hiusneula" -ratkaisuja, joita löytyy jokaiselta tilke-radalta. Jos ohituksia tuonne haluttaisiin niin, DRS:llä ne saadaan hoidettua.
Ei kai me nyt jo olla pisteessä, jossa foorumilaisetkin alkaa puhuun "kyllä DRS:llä ohituksia saadaan, ei niitä muuten tarvi ollakaan..."? :eek!:

DRS antaa suurelle yleisellö lisää äksöniä, mutta kyllähän rehellistä vääntöäkin pitää saada.

Onkos DRS:ään tulossa muuten mitään muutoksia tulevaks vuodeks?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Onkos DRS:ään tulossa muuten mitään muutoksia tulevaks vuodeks?
World Motor Sport Council päätti eilen, että kilpailunjohtaja voi kieltää DRS:n käytön jos näkyvyys sadekelillä on liian huono. En kyllä ymmärrä miten se muuttaa mitään, koska eikö DRS ollut viime vuonnakin kielletty kun oli sadekelin renkaat alla? Vai muistanko väärin?


Tässä vielä se DRS kohta siitä uutisesta:

The race director may now prohibit the use of the adjustable rear wing (DRS) if he feels visibility is too poor in wet conditions. This has been done as a result of safety concerns over large speed differentials between cars.
http://www.formula1.com/news/headlines/2012/3/13088.html

Tuon lisäksi varmaan muuttavat kisakohtaisia DRS aluiden pituuksia, mutta muita muutoksia ei taida olla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toivottavasti FIA on oppinut jotain viime vuodelta ja määrittää kohtuulliset DRS-alueet. Viime vuotisia ylilyöntejä ei kaivata.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Juu Turkin kisa oli naurettava. Onko tietoa tuleeko muutoksia tähän sekunnin eroon? Minun mielestäni se on liian paljon ja pitäisi tiputta 0,5 sek.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Juu Turkin kisa oli naurettava. Onko tietoa tuleeko muutoksia tähän sekunnin eroon? Minun mielestäni se on liian paljon ja pitäisi tiputta 0,5 sek.
Ne naurettavimmat ohitukset tapahtuisivat silti. Yli puolen sekunnin päästä harvoin pääsee ohi edes DRS:n avulla ja ei ainakaan naurettavan helposti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Juu Turkin kisa oli naurettava. Onko tietoa tuleeko muutoksia tähän sekunnin eroon? Minun mielestäni se on liian paljon ja pitäisi tiputta 0,5 sek.
Eron pienentäminen vaan pahentaisi ongelmaa. Ne helpoimman näköiset ohitukset tuli sillon, kun takana oleva oli todella läheellä edellä olevaa (alle 0,5 sek). Jos ero tipautettaisiin tuohon niin a) kaikki ohitukset DRS-alueella näyttäisivät helpoilta ja b) sieltä 0.5-1.0 takamatkalta ohitusten tekeminen hankalaoituisi merkittävästi. DRS:stä kun oli vielä se hyöty ohituksiin, että vaikkei itse alueellä päästykään ohi, niin se sekunnin ero saatiin kuitenkin kiinni, ja ohitusta pystyttiin yrittämään seuraavalla suoralla.

Yksi juttu mitä voisi miettiä, on se, että siipi palautuisi takaisin normaaliasentoon, kun ohittava on päässyt ohitettavan rinnalle. Liekkö teknisesti mahdollista? Tai että siiven voisi aktivoida vain silloin kun ero tuossa havannointipisteessä on 0,5-1,0 sekuntia.

Helpoin homma kuitenkin on miettiä DRS-alueet huolella, eikä tehdä niistä ylipitkiä.
 
Ylös