F1-uutisia 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki Ferrari on tunnetuin F1-talli. Eikä sen tai lajin suosioon vaikuttanut 10 vuoden mestaruuton kausi. Vaikka Ferrarilla on F1'seen suuri merkitys, niin tilanne on myös päinvastoin F1'llä on Ferrarille suuri merkitys, varmasti suurempi kuin toisinpäin.

Jos jollakin toimittajalla on jossain segmentissä hyvä brändi, niin on jokseenkin älytöntä, että kilpailijoiden pitäisi antaa sile tukea koko toimialan etua ajatellen.

Ei kännykkäbisneksessä muut olisi aiempina vuosina olleet valmiita Nokian tukemiseen tai nykyään Applen. Tai pikaruokabisneksessä on kornia ajatella BurgerKingin tai KFC'n antavan tukea McDonaldsille, koska brändien vahvuuden takia.
Sama kuin satasella päästettäisiin Boltti liikkeelle puoli sekuntia muita ennen, ettei sen tarvii ottaa riskejä lähdössä (=autokehityksessä).
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
F1 ja esimerkiksi huipputason potkupallo ovat liiketoimintaa, siitä huolimatta, että ovat urheilua.
Kyllä kyllä, mutta pointti olikin tuossa rahanjaossa.

Jos joku ostaa Samsungin puhelimen, rahat menevät Samsungille. Jos ostat kanavapaketin tai liput kisoihin nähdäksesi Ferrareita, menevätkö rahat Ferrarille?

Eli ymmärrän pointin Ferrarin suosimisesta esim. rahanjaossa, vaikka en systeemin kannattaja olekaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyllä kyllä, mutta pointti olikin tuossa rahanjaossa.

Jos joku ostaa Samsungin puhelimen, rahat menevät Samsungille. Jos ostat kanavapaketin tai liput kisoihin nähdäksesi Ferrareita, menevätkö rahat Ferrarille?

Eli ymmärrän pointin Ferrarin suosimisesta esim. rahanjaossa, vaikka en systeemin kannattaja olekaan.
Kestämätön perustelu. Palkintorahat jaetaan sijoitusten mukaan. Tuo perustuu puhtaasti oletuksiin, onko se Ferrarin näkeminen se lipun tai kanavapaketin oston peruste. Toki mielipidetiedusteluilla saa osviittaa, mutta ei tietoa onko asia varmasti näin. Varsin todennäköisesti iso osa, joka ilmoittaa kannattavansa Ferrareita ja ostavansa lipun nähdääkseen niitä, menisi katsomaan vaikkei niitä siellä olisikaan.

Fanituote myynnistähän Ferrari samoin kuin muut tallit saavat lisätuottoja suosiostaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei kännykkäbisneksessä muut olisi aiempina vuosina olleet valmiita Nokian tukemiseen tai nykyään Applen. Tai pikaruokabisneksessä on kornia ajatella BurgerKingin tai KFC'n antavan tukea McDonaldsille, koska brändien vahvuuden takia.
No nytpä on mainio analogia. Ostokäyttäytymiseeni vaikuttavat voittopuolisesti ihan muut asiat kuin se, millaisten tavaroiden tai minkä tyyppisen pikaruuan valmistajalla on kivoin brändi, mutta katson pikajuoksua todennäköisemmin jos mukana on Usain Bolt. Samoin Boltille maksetaan kisaan osallistumisesta todennäköisesti enemmän kuin mulle jos menisin paikalle, ja minusta se on ihan OK.

Kestämätön perustelu. Palkintorahat jaetaan sijoitusten mukaan.
Tunnistettavuudesta palkitaan monessakin lajissa jo ennen itse suoritusta. Autourheilussa näin on tehty aina.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
mutta katson pikajuoksua todennäköisemmin jos mukana on Usain Bolt. Samoin Boltille maksetaan kisaan osallistumisesta todennäköisesti enemmän kuin mulle jos menisin paikalle, ja minusta se on ihan OK.

Tunnistettavuudesta palkitaan monessakin lajissa jo ennen itse suoritusta. Autourheilussa näin on tehty aina.
Toki, mutta jos 100 m lähtöviivalla on Jim Hines, Calvin Smith ja Carl Lewis, menet katsomaan niitä nostalgian vuoksi.

Toki maailmanmestarit lisävät kiinnostusta ja samoin tuottoja, siksipä F1'ssä palkataan mieluusti maailmanmestareita. Tuo tunnettuus ja starttiraha voisi aivan hyvin pohjautua jollakin laskentakaavalla esimerkiksi paitsi viimevuoden menestykseen myös esimerkiksi 10 aiemman vuoden.

Varmasti Ferrari on hyötynyt helvetisti tuosta erityisasemastaan, mutta muita aiempia suuruuksia on sitten tipahtanut tai jopa kadonnut tallikartalta. Jos nekin olisivat saaneet saman kohtelun kuin Ferrari, niin tallikartta voisi olla erinäköinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varmasti Ferrari on hyötynyt helvetisti tuosta erityisasemastaan, mutta muita aiempia suuruuksia on sitten tipahtanut tai jopa kadonnut tallikartalta. Jos nekin olisivat saaneet saman kohtelun kuin Ferrari, niin tallikartta voisi olla erinäköinen.
Viimeisissä concorde-sopimuksissa on väitetty olleen erillinen, historiaan perustuva korvaus ainakin Williamsille. Tyrrellin tiedetään saaneen rahaa samaan tyyliin ennen poistumistaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kestämätön perustelu.
On perustelu sitten mielestäsi miten kestämätön tahansa, niin näin monessa muussakin lajissa toimitaan, kuten itse aiemmin sekä Bobakki yllä mainitsi.

Ja olen itsekin sitä mieltä, että esim. Ferrarit ja Mclarenit ovat hyvin merkittävä osa Formula1-brändiä ja niiden tunnettuus nostaa lajin kiinnostusta sekä samalla markkina-arvoa. Aivan kuten mikä tahansa jalkapallon suurseura tekee kansalliselle sarjalleen.

Eli esimerkiksi tv-sopimuksista saatavien rahojen epätasaiselle jaolle on olemassa perusteet. Itse en systeemiä kannata, koska se vääristää urheilullista kilpailua entisestään. Tähän se kuitenkin aina menee, koska brändiltään arvokkaimmat osallistujat uhkailevat milloin milläkin saadakseen itselle mahdollisimman paljon etua. Esimerkkinä käyttämässäni La Ligassa homma on mennyt jo täysin naurettavaksi. Vastaavasti naurettavaa ovat Ferrarin uhkailut sarjasta irtautumiselle ja oman kilpailevan sarjan aloittamisesta.

Sori tämä jatkuva OT...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Ferrarin brändi kasvattaakin FOM:n tienaamaa kokonaisrahamäärää, Joe Saward on sitä mieltä, että Ferrarin (ja Red Bullin) erillisdiili on huono uutinen muille talleille:
Joe Saward sanoi:
The collapse of any realistic collective bargaining means that the teams have once again been divided and will be conquered and will end up with a smaller share of the sport’s revenues than perhaps they should have had. The lack of unity means that once again the sport will be used as a cash cow by financiers and money that is being generated will disappear, rather than being used to strengthen the sport.
Saward
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
pikaruokabisneksessä on kornia ajatella BurgerKingin tai KFC'n antavan tukea McDonaldsille, koska brändien vahvuuden takia.
Eikä toi vertaus oo vähän kaukaa. Ei kai Ferrarin kilpailijat oo sille mitään maksamassa. Toisekseen eikö Ferrari ole etuoikeutetussa asemassa koska suostuu jatkamaan sarjaa, eikä lähde sooloilemaan ykkösistä? Ei Mäkkäri ja Big Macit ole mihinkään häviämässä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toisekseen eikö Ferrari ole etuoikeutetussa asemassa koska suostuu jatkamaan sarjaa, eikä lähde sooloilemaan ykkösistä?
Mitkä olisivat Ferrarin realistiset mahdollisuudet, jos se lähtisi, minne se menisi?

Entä jos muut tallit haistattaisivat pitkät epäoikeudenmukaiselle rahanjaolle. F1'ssä jatkaisi Freeari ja RedBull, muut lähtisivät omaan, miten sitten suut pantaisiin?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kyllä kyllä, mutta pointti olikin tuossa rahanjaossa.

Jos joku ostaa Samsungin puhelimen, rahat menevät Samsungille.
OT, mutta rahat eivät mene Samsungille vaan liikkeeseen jolta puhelimen ostit, Samsung saa tästä vain murusia aivan kuten Ferrari saa TV-sopimuksisa jotka on myyty eri maiden tv-yhtiöille.
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Mitkä olisivat Ferrarin realistiset mahdollisuudet, jos se lähtisi, minne se menisi?
Pitkään on kuulunut näitä uhkauksia, että Ferrari vetäytyy sarjasta. Koskaan vaan ei ole avattu, että missä se sitten kilpailee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä kyllä, mutta pointti olikin tuossa rahanjaossa.

Jos joku ostaa Samsungin puhelimen, rahat menevät Samsungille. Jos ostat kanavapaketin tai liput kisoihin nähdäksesi Ferrareita, menevätkö rahat Ferrarille?

Eli ymmärrän pointin Ferrarin suosimisesta esim. rahanjaossa, vaikka en systeemin kannattaja olekaan.
Jos Ferrarin osallistuminen olisi jotenkin niin maagisen merkittävää kuin on annettu uskotella, varmasti he osaisivat sen muuttaa rahaksi ja menestykseksi. Mutta eipä onnistunut kuin Mosleyn aikakaudella vuosikausia jatkuvan suosimisen seurauksena. Sitten kun suosiminen loppui, tuloksetkin alkoivat taantua tavallisen tiimin tasolle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pitkään on kuulunut näitä uhkauksia, että Ferrari vetäytyy sarjasta. Koskaan vaan ei ole avattu, että missä se sitten kilpailee.
"Koskaan"... 1980-luvun lopulla Ferrari meni uhkauksissaan niin pitkälle, että se rakensi Indycar-auton, jota Bobby Rahal testasi. On edelleen näytillä Maranellossa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos Ferrari päättäisi siirtyä F1:stä johonkin muuhun sarjaan, olisi silläkin sarjalla mielellään oltava MM-arvo. Koska ralli (WRC) on varmasti poissuljettu vaihtoehto "liian rahvaanomaisena" Maranellon orille, sitäpaitsi aivan vieras maailma merkille (jos ei lasketa 80-luvun 308-kokeiluja) ja WEC:kin olisi liian vieras kenttä (ainakin LMP:n osalta), jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi varmaankin FIA GT1-sarja. Tässä luokassa tosin medianäkyvyys ei olisi lähelläkään F1:ä, joten Ferrarin ainoana vaihtohtona näkyisi kuitenkin olevan pysyä Formuloiden kuninkuusluokassa. :dunno:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
OT, mutta rahat eivät mene Samsungille vaan liikkeeseen jolta puhelimen ostit, Samsung saa tästä vain murusia aivan kuten Ferrari saa TV-sopimuksisa jotka on myyty eri maiden tv-yhtiöille.
En jaksanut tätä mainita, koska lienee kaikille itsestäänselvyys. :) Sanoma olikin siinä, että se kakku jaetaan eri tavalla. Apple tai Nokia ei saa senttiäkään, jos joku on kiinnostunut kilpailijan tuotteesta.(Tai no nykyään tuokaan ei mene ihan noin, kun on kaiken maailman patenttikorvauksia jne...)

Urheilussa kaikki ovat tietyllä tavalla samassa veneessä. Pienet tallit hyötyvät isojen perinteisten mukanaan tuomasta näkyvyydestä esimerkiksi sponsorineuvotteluissa. Vaikka HRT:llä ei varmasti monen montaa fania maailmalla olekaan, niin sponsoreita kiinnostaa kuitenkin näkyvyys lajissa mm. juuri Ferrarin ansiosta.

Tuo Ferrarin etuasema ei ole urheilullisessa mielessä reilu, mutta asiassa on monta puolta. Siitähän se kai viime kädessä on kiinni, miten arvokas Ferrarin brändi on Formuloille.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Noinkohan lisärahan saaminen auttaisi Ferraria auton nopeammaksikehittämisessä sitä tai tätä. Saisivatpahan vaan lisää rahaa. Mulle on ainakin se ja sama miten rahat F1-piireissä jakautuvat jos sen vaikutukset eivät näy kilpailuissa. Tietysti jos isompien tallien lisärahat on pois pikkutalleilta niin voimasuhteet ikäänkuin polarisoituvat, pikkutallit hidastuvat, isot apaut ennallaan. Eli voisi se sitten kisoissa näkyäkin, emmätiä, iso ero on tietysti siinä kun uutisoidaan mahdollisia tulevaisuuden muutoksia ja mitä tulevaisuudessa oikeasti tapahtuu.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
"Koskaan"... 1980-luvun lopulla Ferrari meni uhkauksissaan niin pitkälle, että se rakensi Indycar-auton, jota Bobby Rahal testasi. On edelleen näytillä Maranellossa.
Taisi kuitenkin olla Alboreto joka testasi? Rahal testasi kyllä Alboreton kanssa March 85C-Cosworthia jonka pohjalta Ferrari teki 637:n.
 
Ylös