Teiden suolaus

Mielipiteeni suolauksesta


  • Äänestäjiä yhteensä
    6

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Yritin ajatella tätä postausta ja sitä miten se liittyi tuohon minun, mutta ei tullut mitään. Aivot meni solmuun.
Ei se sinuun henkilönä suoranaisesti liittynytkään (toivottavasti). Se oli pelkkä osoitus siitä mikä voisi olla typeryyden logiikan suora jatkumo.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Se mietityttää mua tuossa suolauksessa, että onko siinä joku merkittäväkin pointti kun siirretään tien jäätymistä hiukan kovemmille pakkaslukemille? Eli se paskalitku lentää vielä muutaman asteen pakkasella, mutta sitten kun pakkanen kiristyy, tie on kuitenkin jäässä. Onhan se tietysti kivempi ajaa kaseikkoon ja odotella noutajaa (ei sitä sellaista viikatehemmoa, vaan esim. vaimoa, joka on soitettu hakemaan isäntä penkalta kotiin) samalla palellen (keskivertoa parempi kuski ei tartte mitään lämpimiä vaatteita autoillessa kun onhan autossa lämmityslaitteet) kuin nollakelin tuntumassa sohjossa seisten ja vitutusta nieleskellen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Se mietityttää mua tuossa suolauksessa, että onko siinä joku merkittäväkin pointti kun siirretään tien jäätymistä hiukan kovemmille pakkaslukemille? Eli se paskalitku lentää vielä muutaman asteen pakkasella, mutta sitten kun pakkanen kiristyy, tie on kuitenkin jäässä.
Itse en ole keksinyt muuta hyötyä kuin sen, että ainakin tuon mainitsemasi hetken se rengas pitää tietä suolaamalla. Eli siis pystytään vaikuttamaan ainakin pieneen osaan tuosta skaalasta.

Oleellista siis ajatellaan olevan sen, meneekö tuo pidon menettämisen raja suolaamisen vaikutuksen loppupisteessä vai siinä, missä tuo pito luonnollisestikin menetettäisiin ilman suolausta. Sillä katsotaan olevan merkitystä, että tuota pidon menettämisen rajaa voidaan siirtää pidemmälle.

Jotain tuollaista kuvittelisi suolaamisen perusteena olevan.

Korostan sitä, että en itse ole mikään suolaamisen ystävä enkä kyllä allekirjoita sen hyötyjä.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Oleellista siis ajatellaan olevan sen, meneekö tuo pidon menettämisen raja suolaamisen vaikutuksen loppupisteessä vai siinä, missä tuo pito luonnollisestikin menetettäisiin ilman suolausta. Sillä katsotaan olevan merkitystä, että tuota pidon menettämisen rajaa voidaan siirtää pidemmälle.
Ja jos ilmat ei juuri paria-muutamaa pakkasastetta kylmemmiksi menisi, niin sittenhän olisi kovastikin perusteltua suolaaminen. Sitten kun/jos vaihtelee muutaman ja reilun kymmenen asteen välillä, homma muuttuu huomattavasti harmittavammaksi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ja jos ilmat ei juuri paria-muutamaa pakkasastetta kylmemmiksi menisi, niin sittenhän olisi kovastikin perusteltua suolaaminen. Sitten kun/jos vaihtelee muutaman ja reilun kymmenen asteen välillä, homma muuttuu huomattavasti harmittavammaksi.
Varmaan jotain tämmöistä.

Luulisin, että suolaaminen toimii liikenneturvallisuuden hyväksi juurikin alle kymmenen pakkasasteen keleillä.

Suolaamista on tietenkin periaatteessa kaikkien kovien jätkien pakko vastustaa kun se runtelee meidän Californiasta tuomat Corvetet aivan paskaksi :D
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Suolaa, suolaa ja lisää suolaa. Tai no, ei liene väliä ruostuuko bimmerit puhki vai ovatko ojissa katollaa. :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se mietityttää mua tuossa suolauksessa, että onko siinä joku merkittäväkin pointti kun siirretään tien jäätymistä hiukan kovemmille pakkaslukemille? Eli se paskalitku lentää vielä muutaman asteen pakkasella, mutta sitten kun pakkanen kiristyy, tie on kuitenkin jäässä. Onhan se tietysti kivempi ajaa kaseikkoon ja odotella noutajaa (ei sitä sellaista viikatehemmoa, vaan esim. vaimoa, joka on soitettu hakemaan isäntä penkalta kotiin) samalla palellen (keskivertoa parempi kuski ei tartte mitään lämpimiä vaatteita autoillessa kun onhan autossa lämmityslaitteet) kuin nollakelin tuntumassa sohjossa seisten ja vitutusta nieleskellen.
Joskus tuli tv:stä aiheesta juttua. Ei ole ihan parista asteesta kiinni vaan että tiet pysyy sulana parhaimmillaan jopa -10 asteessa. Sitten kun tie on sula niin se vesi valuu pois tieltä, eikä kerrostu tien pintaan. Lisäksi luulisi että nestemäinen vesi myös haihtuu kuivaan pakkasilmaan toisin kuin jää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se mietityttää mua tuossa suolauksessa, että onko siinä joku merkittäväkin pointti kun siirretään tien jäätymistä hiukan kovemmille pakkaslukemille? Eli se paskalitku lentää vielä muutaman asteen pakkasella, mutta sitten kun pakkanen kiristyy, tie on kuitenkin jäässä. Onhan se tietysti kivempi ajaa kaseikkoon ja odotella noutajaa (ei sitä sellaista viikatehemmoa, vaan esim. vaimoa, joka on soitettu hakemaan isäntä penkalta kotiin) samalla palellen (keskivertoa parempi kuski ei tartte mitään lämpimiä vaatteita autoillessa kun onhan autossa lämmityslaitteet) kuin nollakelin tuntumassa sohjossa seisten ja vitutusta nieleskellen.
Mun nähdäkseni tuossa suolauksessa on pointti se, että sillä vältetään märän tien äkillinen jäätyminen. Jos lämpötila on enimmäkseen pakkasella, ei kannata suulattaa vaikka se välillä nousiskin suolausalueelle, koska suolaus vaan liukastuttaisi tiet pakkasen laskiessa uudelleen. Mut jos lämpötila on ylempänä, suolalla voidaan pitää tiet sulina ja pyrkiä siihen että kuivaisivat siihen mennessä, kun lämpötila laskee suolausalueen ulkopuolelle.

Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että lumisadetta yritetään suolalla sulattaa pois. Inhottava raskas sohjokeli siitä on vaan seurauksena. Rekkoja vartenhan ne suolaavat, ja niitä tuollanen ei sohjo haittaa niinkuin pikkuautoja. Mut jos aines tulee jo taivaalta alas suojasohjona, sillon suolaaminen on toki järkevää liukkaudentorjuntaa yksityisautoilijoidenkin kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Joskus tuli tv:stä aiheesta juttua. Ei ole ihan parista asteesta kiinni vaan että tiet pysyy sulana parhaimmillaan jopa -10 asteessa. Sitten kun tie on sula niin se vesi valuu pois tieltä, eikä kerrostu tien pintaan. Lisäksi luulisi että nestemäinen vesi myös haihtuu kuivaan pakkasilmaan toisin kuin jää.
Toi poisvaluminen (ja samalla, ikävä kyllä, tuulilaseille lentäminen) on kyllä aika hyvä juttu. Huonossa tapauksessa tietysti se suolamähnäkin jämähtää tien pintaan ennen poisvalumista, jos on just silleen sopivasti pakkasta pahaan aikaan. Kyllä se jääkin haihtuu, tai siis sublimoituu, suoraan ilmaan. Hitaammin kuin neste, mutta kuitenkin.
Mun nähdäkseni tuossa suolauksessa on pointti se, että sillä vältetään märän tien äkillinen jäätyminen. Jos lämpötila on enimmäkseen pakkasella, ei kannata suulattaa vaikka se välillä nousiskin suolausalueelle, koska suolaus vaan liukastuttaisi tiet pakkasen laskiessa uudelleen. Mut jos lämpötila on ylempänä, suolalla voidaan pitää tiet sulina ja pyrkiä siihen että kuivaisivat siihen mennessä, kun lämpötila laskee suolausalueen ulkopuolelle.
Yks mikä tulee mieleen, on urautumisen välttäminen. Ja nimenomaan se, että uria ei syntyisi jäähän. Menee hyvin nopeasti piruettiosastolle jos jäisistä uristä yrittää pois turhan kovassa vauhdissa liian äkkinäisesti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yks mikä tulee mieleen, on urautumisen välttäminen. Ja nimenomaan se, että uria ei syntyisi jäähän. Menee hyvin nopeasti piruettiosastolle jos jäisistä uristä yrittää pois turhan kovassa vauhdissa liian äkkinäisesti.
Eikös sama toimisi auraamalla sohjot pois? Mut onhan tuo suolaus kätevää kun päästään eroon ongelmista, jotka seuraavat lämpötilan sahaamisesta nollan molemmin puolin. Aika harvoin joutuu vesijäällä ajelemaan.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Voisko joku vinkata noille suolaajille, että lukaisisivat täältä ohjeet miten ja milloin pitää. Suolata. Kymmeniä vuosia ovat ammatikseen suolanneet teitä päin persettä. Vähempikin kirvelee.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Voisko joku vinkata noille suolaajille, että lukaisisivat täältä ohjeet miten ja milloin pitää. Suolata. Kymmeniä vuosia ovat ammatikseen suolanneet teitä päin persettä. Vähempikin kirvelee.
Miten tie suolataan päin persettä?
 
Ylös