Diffuusorit 2012 ja pakokaasujen hyödyntäminen

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
2009 tuli tupladiffut. 2010 RB aloitti jälleen diffujen ahtamisen pakokaasuilla ahtamalla tupladiffun ylempää kerrosta. 2011 tupladiffut oli kielletty, mutta diffun laitoja ahdettiin edelleen tehostamaan diffujen toimintaa. 2011 ahtamisella mahdollistettiin erityisesti autojen suuri ajokulma eli korkean perän käyttäminen, jolloin etusiipi saadaan lähelle rataa.

2012 pakoputkien sijainti on määritelty säännöissä. Tavoitteena estää pakokaasujen hyödyntäminen aerodynaamiseksi eduksi. Jälleen kerran tallien insinöörit ovat olleet fiksumpia kuin FIAn sääntöjen laatijat...

Tulevan vuoden suurimmaksi ja kenties tärkeimmäksi trendiksi pakokaasujen ja diffujen suhteen tuntuu nousseen pakokaasujen painaminen ilmavirran (downwash) avulla kohti lattiaa:


Scarbsf1 sanoi:
This set up will potentially reach the floor and act to seal the diffuser from the ground as with the 2011 EBD.
Ainakin Mersu, Sauber, Mäkki ja RB pyrkinevät hyödyntämään pakokaasuja tämän idean mukaisesti. Ferrari sen sijaan palasi hieman yksinkertaisempaan ratkaisuun talvikauden lopuksi...

Red Bullin auton B-versio siirtyi myös käyttämään tätä ideaa:


Pakokaasujen lisäksi RB:n B-versio lisäsi myös muulla tavoin diffun "ahtamista".

Voisi kuvitella, että pakokaasujen painaminen lattiaan estää ponttoonien sivuilta tulevien virtausten pääsyn diffun keskelle. Ainakin jossain määrin. Tämän takia RB varmaan tehostaa näitä virtauksia tällä tunnelilla...

Asiasta kiinnostuneet voivat heitellä muidenkin autojen kuvia tähän vertailuksi...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1technical sivustolla oli analyysiä Sauberin ponttoonien etureunan lisäsiivistä ja arvelivat niiden auttavan tasoittamaan virtauksia ponttoonien päälle, jotta virtaukset voisivat tehokkaammin painaa pakokaasuja kohti lattiaa...

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mun mielestä on aivan turha puhua red bullin auton b-versiosta kun kyseessä oli aivan suunniteltu päivitys, eikä mikään paniikkinappula tyylinen ratkaisu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mun mielestä on aivan turha puhua red bullin auton b-versiosta kun kyseessä oli aivan suunniteltu päivitys, eikä mikään paniikkinappula tyylinen ratkaisu.
Ei kai B-version tarvi mikään paniikkanappula ratkaisu ollakaan?
Selvää on kuitenkin, että RB:n auto muuttui jo talvikaudella. Toki varsinaiseen runkoon ei tehty muutoksia, joten sikäli "auto" on sama, mutta muutokset on aika suuret kuitenkin. Ponttoonien etureunasta taaksepäin kaikki näkyvä on erilaista kuin "A-versiossa"...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei kai B-version tarvi mikään paniikkanappula ratkaisu ollakaan?
Selvää on kuitenkin, että RB:n auto muuttui jo talvikaudella. Toki varsinaiseen runkoon ei tehty muutoksia, joten sikäli "auto" on sama, mutta muutokset on aika suuret kuitenkin. Ponttoonien etureunasta taaksepäin kaikki näkyvä on erilaista kuin "A-versiossa"...
Niinhän se muuttuu jokaisella tallilla viimeistään Melbourneen mennessä. Ihan normaali suunniteltu päivitys nykyiseen autoon. Niinhän ne ponttoonit muuttuivat McLarenillakin. Lähes joka tallilla on Melbournessa erilaiset pakoputket, ponttoonit, etu- ja takasiivet viimeistään Melbournessa kun verrataan ensimmäisiin testeihin. Jonkun toimittajan kynästä vaan lähti toi "B-versio", vaikka talli ei ole siitä puhunut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Williamsin pakoputkiratkaisu vaikuttaa varsin yksinkertaiselta.


Samoin FI:n.


Williams kokeillut myös toisenlaisia katteita?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotuksesta en löytäny kuvaa vikoilta päiviltä. 2.3. löyty tämmönen kuva.
Näyttää hyvin samalta kuin RB:n alkuperäinen versio eli aika yksinkertainen ratkaisu myös...

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sori kun menee yksin puheluksi, mutta itseäni aihealue kiinnosti ja siksi ketjun perustin... :)
Vielä yksi mua kiinnostava täytyy lisätä: Caterham.

Kuva ekalta Barcelonan testiviikolta.

Ratkaisu jossain yksinkertaisen RB:n ekan version ja "trendikkään" RB:n toisen version välillä...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sori kun menee yksin puheluksi, mutta itseäni aihealue kiinnosti ja siksi ketjun perustin... :)
Vielä yksi mua kiinnostava täytyy lisätä: Caterham.
Ei haittaa. Kiva kun jaksoit kaivaa kuvat. Ainakin Caterhamille ja Lotukselle on tulossa uudet ponttoonit/pakoputkiratkaisut Melbourneen. Uskoisin että lähes kaikille talleille tulee jossain vaiheessa Sauberin/Red Bullin kaltaiset ratkaisut. Niin ja tietysti Ferrarille on tulossa uudet pakoputket.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Sori kun menee yksin puheluksi, mutta itseäni aihealue kiinnosti ja siksi ketjun perustin... :)
Hyvän ketjun perustit! Varsinkin alkukausi tulee olemaan vilkasta kun tallit kehittelevät omia ratkaisujaan.

Pat Fry: ferrari.com
The exhausts are one of the most commonly discussed points in conversation with Fry: “We have been working on the current configuration for really just two weeks. We found a bit of performance but there’s no doubt that the original solution is the one that gives the most. I think we can claw back, at best, at least 25% of the downforce we had last year, even if we need to see what that costs us in fuel consumption and corner turn-in stability. At the moment it’s still causing us problems, but it’s the most obvious way to try and improve performance and increase aerodynamic downforce. We will continue to work on it, as indeed will all the others. The Mugello test will be useful to try new parts, because it is always difficult to introduce major developments during a race weekend, but today, we can’t say if we will have something worthwhile or less so and all the others will be doing the same. The Red Bull exhausts? I think that’s a question for Charlie Whiting.”
Pakokaasujen hyödyntäminen siis auttaa auton pitoa mutkasta ulos, mutta heikentää pitoa käännyttäessä sisään. Tämä on loogista, koska pakoputkien ja ponttoonien sijoittelu on kompromissi vapaan virtauksen ja puhalletun välillä. Redbullin "tunneli" pakovirtauksien alta on hyvä esimerkki miten yritetään pienentää puhaltamisen haittoja. Fryn kommentti polttoaineen kulumisesta kertoo, että jonkinverran voidaan moottoriasetuksia hyödyntää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pakokaasujen hyödyntäminen siis auttaa auton pitoa mutkasta ulos, mutta heikentää pitoa käännyttäessä sisään. Tämä on loogista, koska pakoputkien ja ponttoonien sijoittelu on kompromissi vapaan virtauksen ja puhalletun välillä. Redbullin "tunneli" pakovirtauksien alta on hyvä esimerkki miten yritetään pienentää puhaltamisen haittoja.
Siis Pat Fry vertasi viime vuoteen, jolloin jarruttaessa tuotettiin pakokaasuja. Tänä vuonna sitä ei saa enää tehdä eli jarruttaessa on vähemmän downforcea.

Fryn kommentti polttoaineen kulumisesta kertoo, että jonkinverran voidaan moottoriasetuksia hyödyntää.
Toki, mutta ainoastaan silloin kun kuljettaja painaa kaasua.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Siis Pat Fry vertasi viime vuoteen, jolloin jarruttaessa tuotettiin pakokaasuja. Tänä vuonna sitä ei saa enää tehdä eli jarruttaessa on vähemmän downforcea.
Tietenkin vuosien välillä on suuri ero, mutta eroa on myös vapaiden ja puhallettujen virtausten välilla. Esim RedBull tyyppinen puhallettu perä on "pois päältä" ja hieman virtausten tiellä, kun jarrutetaan ja käännytään mutkaan, mutta parantaa pitoa tämän jälkeen.

On mielenkiintoista nähdä paljonko hyötyä noista lopulta saadaan. Joillakin radoilla voi perinteisempi ratkaisu olla parempi tai kenties hyvin lähellä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kiitos!

Kiitokset Ghost_Glovelle hyvästä duunista.

Sauberin pakoputkiversio on yllättävän lähellä Red Bullin vastaavaa ratkaisua. Tämä yllätys antaa toivon kipinää Sauberin pärjäämisen suhteen, kun testitkin kertoivat hyvästä vauhdista (ainakin jollain tasolla).

Williamsin ratkaisu näyttää olevan lähinnä sellainen, että kun säännöt on tiukat niin talli ei ole edes yrittänyt keksiä mitään. Vaikuttaa oikiasti todella surkialta.

Mitä tähän Caterhamiin tulee, niin filosofia on eri kuin RB:llä, tässä pakokaasuja ei yritetä työntää alaspäin, vaan runkoa vasten ja sieltä normaalin reitin mukaan perälle.. Vähän tämän suuntaista ajatusta käyttää nähdäkseni myös FI ja Lotus.
Kuva ekalta Barcelonan testiviikolta.

Ratkaisu jossain yksinkertaisen RB:n ekan version ja "trendikkään" RB:n toisen version välillä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep. Siksi Caterhamin ratkaisua mallasinkin sanoilla jossain RB:n kahden version välissä... Putket vain ovat edempänä kuin RB:n alkuperäisessä.
Putkien sijoituskohdan takia olisi kohtuu helppoa muokata ponttooneita siten että ilmavirta painaisi pakokaasuja alaspäin... Tai helppoa ja "helppoa" näin maallikon silmin... :)

Kiitos kaikille kannustuksesta! :thumbup:
Taas jaksaa painaa.

Ei haittaa. Kiva kun jaksoit kaivaa kuvat. Ainakin Caterhamille ja Lotukselle on tulossa uudet ponttoonit/pakoputkiratkaisut Melbourneen. Uskoisin että lähes kaikille talleille tulee jossain vaiheessa Sauberin/Red Bullin kaltaiset ratkaisut. Niin ja tietysti Ferrarille on tulossa uudet pakoputket.
Kiitos lisätiedosta. En olekaan kuullut Caterhamin ja Lotuksen suunnitelmista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pat Fry: ferrari.com
I think we can claw back, at best, at least 25% of the downforce we had last year, even if we need to see what that costs us in fuel consumption and corner turn-in stability.
Mielenkiitoiset sanavalinnat alkuperäislähteessä "parhaimmillaan vähintään.." :)

Autojen persustojen ajokorkeudesta päätellen diffuusorin downforcea on saatu säilytettyä ainakin riittävästi. Onko kellään mututuntumaa, että onko testeissä luisteltu enemmän kuin viime kaudella?

Ferrarin suhteen mielenkiintoista, muiden kommellusten lisäksi, on se, että talli voitti viime kaudella sen ainoan kisan jossa pakokaasuja ei saanut hyödyntää aktiivisesti, kuten Kekekin puhui...
Nyt ne on kuitenkin ilmeisen kujalla pakokaasujen suhteen. Uusi auto siis julkaistiin tämän "downwash" idean kera, mutta se ei toiminut. Sit ne siirty yksinkertaisempaan, pakoputkien suuntaus keskemmälle autoa... Nyt ne kuitenkin ilmeisesti on (tai pakkohan se onkin) tekemässä uutta versiota "downwash" putkistosta...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kiitos lisätiedosta. En olekaan kuullut Caterhamin ja Lotuksen suunnitelmista.
Allison höpisi jo autoa julkaistessa että menevät uusiksi. Caterhamille piti tulla uudet jos Barcelonaan, mutta sitten lykkääntyivät Melbourneen. Veikkaan että aika moni talli mietti systeeminsä uusiksi nähtyään kilpailijoiden ratkaisut. Voi olla että uudet osat eivät siksi valmistuneet testejä varten vaan näkyvät vasta ensimmäisissä kisoissa tai Mugellon testissä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ross Brawn: Autosport
"Some teams have gone for a design that is clearly still blowing the exhaust in the area of the rear tyre – that may have an effect when rear tyre degradation is critical because it is much more difficult to manage where the exhaust flow goes this year than it was last year. Last year it was quite precise, this year it is more general because you cannot have the exhaust pipes to blow through the diffuser.

"There will be some interestings twists and turns over the first few races."
Brawnin mielestä pakaokaasut saattavat kuluttaa takarenkaita, koska virtausta ei voida kunnolla kontrolloida.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ross Brawn: Autosport

Brawnin mielestä pakaokaasut saattavat kuluttaa takarenkaita, koska virtausta ei voida kunnolla kontrolloida.
Vastaavaa on lukenut muuallakin ja maininnan kera, jotta Mäkkärillä ovat asian kanssa painineetkin testeissä... Siksi RB:n päätöstä lähteä kauteen uusitulla putkistolla pidetäänkin riskinä, koska eivät siitä kovin paljoa kokemusta ehtineet kerätä testeissä... Mäkkärihän sen sijaan ajoi koko talvikauden omalla systeemillään...
 
Ylös