Formula 1 - 2012 - Talvitestit: Mugello 1.-3.5.

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
:alppu:

Kimi vastaava olisi ollut kaksi kymppää vähemmän... ;)
Näinhän se menee. Toivottavasti Kimin testipäivän peruuntuminen ei tuo takapakkia tuleviin kisoihin. Sääkin näyttäisi olevan kohtuullisen hyvä kunnon testipäivälle.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ei taitanut Kimiä enää kiinnostaa turhanpäiväinen ympyrän ajaminen Lotuksella, kun Horner tarjosi sopimusta... :eek:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kummastuttaa kyllä nyt tuo Kimin testaamattomuus. Vaikka sitä muutakin elämää on - niinkuin herra jatkuvasti hehkuttaa - niin ehkä olisi syytä lyödä välillä vaikka nyrkkiä pöytään, että testaan S¤"tana. Kimiä kiinnostaa voittaminen. Miksei hän sitten auta tekemään autostaan mieluistaan ajettavaa? Tätä dilemmaa ei mun järki ymmärrä. Kimi on lahjakkain -ja nyt olisi kunnon auto alla. Ei me näin sitä mestaruutta oteta. :wall:
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
En jaksa uskoa että Kimin pois jääminen näistä testeistä sisältää mitään dramatiikkaa. Etenkään motivaation puutetta tjms. itkua jota oikeastaan kuullaan aina joka välissä jos Kimi ei satukkaan tekemään jotain mitä on odotettu jne.

Eikö se nyt vaan riitä mitä Lotus sanoo? Miksi pitää aina vääntää asioista ongelma?
Jos säätilasta ei ole varmuutta niin onko järkeä käyttää vain osan päivästä ajokunnossa olevaa rataa ensin puoli päivää kuskille mieluisten säätöjän hakemiseen ja sitten vasta loppu puolipäivää itse testaamiseen?
Ja sitten huomenna kun kuski vaihtuu sama pelleily uudestaan?
Veikkaan että Lotus juuri tätä aikoo estää.

Lotus olisi mielestäni tehnyt fiksummin jos ei olisi ajattanut kolmoskuskiaan eilen ollenkaan, vaan Kimi tai Grosjeania puolitoista päivää per nenä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kummastuttaa kyllä nyt tuo Kimin testaamattomuus. Vaikka sitä muutakin elämää on - niinkuin herra jatkuvasti hehkuttaa - niin ehkä olisi syytä lyödä välillä vaikka nyrkkiä pöytään, että testaan S¤"tana. Kimiä kiinnostaa voittaminen. Miksei hän sitten auta tekemään autostaan mieluistaan ajettavaa? Tätä dilemmaa ei mun järki ymmärrä. Kimi on lahjakkain -ja nyt olisi kunnon auto alla. Ei me näin sitä mestaruutta oteta. :wall:
Haloo!

Jos Lotus testailee uusia osia, niin riittää kun kuski ajaa samaa vauhtia. Ei siinä tartte mikään mestarismies olla. Ajaa samaa rataa niin kaverit kyllä näkee että onko se auto nopeempi vai eikö se oo..

Williams testailee uutta pakarisysteemiä. Mikä mies siinä tarvii olla jotta näkee toimiiko se paremmin vai ei?


Schumista sanoivat että paska testaamaan ku kaikki passas sille kaverille, ihan sama mitä teki niin kovaa meni.. Oli kuulemma helepompi tehdä autosta nopeempi ku oli joku herkästi reagoiva tms kuski paikalla.

Ei tuossa mitään säätöjä tehdä, eikä varmaan pelkoo että menevät Grosjeanin suuntaan ja se ois Kimiltä pois. Ei varmastikaan. (Ferrarilla toki tämänkin osasivat).
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kummastuttaa kyllä nyt tuo Kimin testaamattomuus. Vaikka sitä muutakin elämää on - niinkuin herra jatkuvasti hehkuttaa - niin ehkä olisi syytä lyödä välillä vaikka nyrkkiä pöytään, että testaan S¤"tana. Kimiä kiinnostaa voittaminen. Miksei hän sitten auta tekemään autostaan mieluistaan ajettavaa? Tätä dilemmaa ei mun järki ymmärrä. Kimi on lahjakkain -ja nyt olisi kunnon auto alla. Ei me näin sitä mestaruutta oteta. :wall:
Tässä ontuu kaksi asiaa. Ensinnäkin tallin perustelut sinällään ok, eli halutaan mahdollisimman vertailukelpoista dataa jolloin yhden kuljettajan ajattaminen on loogista. Ongelma vaan on, että Kimi on kuitenkin kuljettajista se kokeneempi ja tasaisempi, joten hänen kanssaan oltaisiin saatu parempaa dataa. Toiseksi, Kimi itse juuri äskettäin, olisiko ollut päivää ennen testien alkua, kirjoitteli (tai joku kirjoitti Kimin puolesta) siihen malliin näistä testeistä että on kova halu ajaa, tärkeät testit, jne. Ja sitten käy näin. Kyllä tässä nyt joku mättää. Lotus ei todellakaan kerro meille kaikkea. Ei kertonut Kiinassa. Ei kertonut Bahrainissa. Ei kerro nyt.

Eikö se nyt vaan riitä mitä Lotus sanoo? Miksi pitää aina vääntää asioista ongelma?
Ikävä kyllä F1-tallit eivät ole tunnettuja rehellisyydestään. Eikö se nyt vain riittänyt mitä McLaren kertoi 2007 kesällä? Miksi piti vääntää ongelmaa? Noin niinkuin kärjistäen. Mutta kaikkiaan F1-historia osoittaa ettei tallien tarinoihin voi luottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jo hohoo..

McLarenilla ei aja kumpikaan kisakuski vaikka toinen oikein ruinas!
Ja Williamsilla jyystää joku nollakisan mies Bottas.

Entäs sitten vaikka Lotus menis samaan kelkkaan, perus settiä häh..


Saattaa olla, että Kimillä "venähti" vappu, mutta entäs sitten.. Kyllä talli saa tuolta testeistä haluamansa. Tai jos ei saa niin ei se kuskista oo kiinni.

"kun lotus suosii groissaintia" "kimille aina paskat taktiikat" "ei edes mestari saa testata". Tehän olette Felipeäkin pahempia itkijöitä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Calvin sanoi:
Toiseksi, Kimi itse juuri äskettäin, olisiko ollut päivää ennen testien alkua, kirjoitteli (tai joku kirjoitti Kimin puolesta) siihen malliin näistä testeistä että on kova halu ajaa, tärkeät testit,
Tässä kohtaa on mielestäni kysymys kehäpäätelmästä, kuten itsekin toteat F1 ei ole aina rehellistä. Kuljettajat eivät itse aina tai edes pääsääntöisesti päivitä statustaan sosiaalisessa mediassa. Räikkösen kommentti testien alta voi olla ihan tavallista hengennostatusta ilman mitään todellista sisältöä. Lotuksen pr osasto tai Räikkösen asianhoitaja (onko Riku Kuvaja vielä mukana?) eivät ole niitä kaikkein parhaiten informoituja siitä, mitä asioita tallin johto pohtii.

Itse en usko siihen, että tässä olisi kysymys Grosjeanin suosimisesta. En usko siihenkään, että näiden testien myötä kuljettajien voimasuhteissa tapahtuisi olennaisia muutoksia. Toisaalta, jos Lotus todella päätti suosia toista kuljettajaa testeissä on ratkaisu juuri sellainen, mitä Bahrainin jälkeen voi toivoa. Panoksia on tässä vaiheessa turhaa laittaa yhden kuljettajan varaan, kun molemmat on mahdollista saada podiumille ja taistella tasaisilla tuloksilla jopa tallimestaruudesta.

Tuloksista:
Grosjeanin 5 nopeinta kierrosta
1:21.603 (22) 5 kierros radalla
(Kobayashille 1:21.603 (83) 2 kierros radalla)
1:21.616 (66) 2 kierros radalla
1:21.618 (27) 4 kierros radalla
1:21.667 (29) 6 kierros radalla
1:21.744 (37) 3 kierros radalla

Grosjean siis jakoi nopeimman kierroksen Sauberin Kobayashin kanssa. Kobayashi ajoi vain yhden kerran alle 1:22 ajan. Grosjean ajoi vähintään 5 kertaa kierrosajan, jolla hän olisi tuloksissa ollut päivän 2 nopein kuljettaja. Kaiken kaikkiaan aika vakuuttavaa jälkeä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Toiseksi, Kimi itse juuri äskettäin, olisiko ollut päivää ennen testien alkua, kirjoitteli (tai joku kirjoitti Kimin puolesta) siihen malliin näistä testeistä että on kova halu ajaa, tärkeät testit, jne. Ja sitten käy näin. Kyllä tässä nyt joku mättää. Lotus ei todellakaan kerro meille kaikkea.
Joku tässä haisee. Selitys voi olla hyvinkin yksikertainen kuten se että Kimi on kirjoittanut sopparin RB:n kanssa seuraavista kausista. Tämä selittäisi myös Weber huhut Ferrarille siirtymisestä. Silly season is started...

Grosjean ajoi peräti 8. 1.21-aikaa, hakivat ilmeisesti auton absoluuttista maximia ja eroja säädöille. Mitkä seokset Mugellossa on käytössä? Talleilla vapaa valinta?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Toinen huomio on se että Marussia oli Caterhamia nopeampi. :idea:

Shumi yritti tulla toimeen renkaitten kanssa, 750km päivässä mittariin!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän siellä yritetä parantaa aika-ajovauhtia.
Autohan on tähän asti ollut painavana suhteessa parempi (paikoitellen paras). Ihan loogista jos haetaan suorituskykyä kevyenäkin (niin ei tarvitse sitten kikkailla taktiikoita aika-ajoissa :D).
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Turunsanomat uutisoi, että Grosjean ajoi nopeimman aikansa kovemmalla rengasseoksella ja Kobayashi pehmeillä.
Tiedä sitten kuinka paljon renkailla on eroa yhdellä kierroksella?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Turunsanomat uutisoi, että Grosjean ajoi nopeimman aikansa kovemmalla rengasseoksella ja Kobayashi pehmeillä.
Tiedä sitten kuinka paljon renkailla on eroa yhdellä kierroksella?
Yleisesti on puhuttu muutamasta kymmenyksestä eri seosten välillä. Tuossa on vielä medium välissä, joten teoriassa voitaisiin olettaa erojen olevan ehkäpä sekunnin luokkaa. Mutta muuttujia on paljon: bensamäärät, renkaiden kunto, radan kunto (saatta olla merkittäväkin tekijä, koska kierrosaikoja ei ajettu samaan aikaan päivästä), eri rengasseosten toimivuus noissa olosuhteissa ja noissa autoissa yms.

Mielenkiintoinen pätkä renkaiden lämpötiloista Pirellin lehdistötiedotteesta:
All the cars use the tyres in different ways, which is why the tyres do not always behave in the same way on all the cars. Generally speaking, the supersoft tyre is the easiest to warm-up, operating at around 95 degrees centigrade. The soft tyre, which is still biased towards performance, works at 105 degrees. The medium tyre has improved consistency while maintaining high levels of grip and operates at 115 degrees. Finally, the hard tyre works at about 125 degrees, with less ultimate grip but plenty of performance stability. All these figures are approximate – and there is a wide temperature window during which they are working at their best – but they give an idea of the key differences between the compounds, which has been an important element of unlocking car performance this year.
Mä oon aina jotenkin kuvitellut, että kovemmat seokset eivät heikomman pidon takia vain lämpiä niin nopeasti kuin pehmeät, mutta ne vaatiikin korkeammat lämpötilat toimiakseen kunnolla. Aina sitä oppii jotain uutta.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Alonso ajoi hiekoille ja sieltä edelleen rengasvalliin. Keulavaurioita näyttäisi tulleen.

 
Ylös