Formula 1 - 2012 - Espanja: Kilpailu

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hieman pelottaa hehkuttaa Barcelonan kisaa, mutta luvassa voi olla melkoisen hieno näytelmä. Viiden kärjessä on neljä kuskia, jotka eivät ole voittaneet kisaa tällä kaudella. Varma veikkaus voisi olla Lotusten kaksoisvoitto; Maldonado ja Alonso melko varmaan tippuvat taaksepäin kisassa. Sauber on vaikuttanut melko nopealta, joten jos jotain ihmeellistä tapahtuu, jopa Perez voisi voittaa...

Taaempana on tietenkin renkaita säästänyt Vettel ja Q3:sta tippuneet Webber sekä Button, mikäli "Kimin taktiikka"(C) MTV3 oli oikea valinta, niin eiköhän sieltä taaempaakin voi nousta kärkeen. Mersuihin en usko. Hamiltonilla tullee olemaan myös melko vaikeaa, kun uusia renkaita on jäljellä vain kaksi kovaa settiä.

Mielenkiintoista nähdä, miten pitkään pehmeät renkaat kestävät lähdön jälkeen. Voipi olla, että muutamat kuskit tekevät hyvinkin pikaisesti stopin tyyliin Webber Kiinassa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
"We had to be really careful with our tires". Lause jonka tulette kuulemaan melkein jokaisen kuskin suusta. Poistakaa nyt perkele toi sääntö, että Q3 renkaalla pitää startata kisaan.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Jotenkin on sellainen fiilis, että Alonso voittaa.Toivottavasti olen väärässä.

Mutta veikataan nyt näin; GRO-ALO-RAI :idea: Jos sataa,niin paha-allu vie voiton.Jos ei,niin Kimillä on mahkut voittaa kisa. :alppu:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Melkoiseksi pelleilyksi rengaspeli on mennyt, lajin viihdearvo kärsii ja pahasti. Setti renkaita lisää viikonlopulle (kuski valitsee kumpia haluaa) ja setti luovutetaan aika-ajon jälkeen pois.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Melkoiseksi pelleilyksi rengaspeli on mennyt, lajin viihdearvo kärsii ja pahasti. Setti renkaita lisää viikonlopulle (kuski valitsee kumpia haluaa) ja setti luovutetaan aika-ajon jälkeen pois.
Minä puolestaan tykkään tästä, että paalu tai eturivi ei ole ratkaiseva lähtöpaikka, vaan kisan voi voittaa 8 ruudustakin.

Tämän takia minusta nämä rengasjutut on loistava lisä tälle lajille, varsinaisesta taktikoinnista ei kannata kantaa huolta (eli ei kannata yrittää ymmärtää jokaisen jokaista liikettä), vaan seuraa tapahtumia suurella mielenkiinnolla! :thumbup:
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Kaikista paras ratkaisu olisi, että palattaisiin vanhaan hyvään systeemiin, jossa kuskit saisivat uudet renkaat allensa lähdössä ja saisivat itse määrätä kuinka paljon löböä laitettaisiin tankkiin. Renkaita myös rajaton määrä. Tää nykyinen juttu on mennyt ihan pelleilyksi, kun kuskit säästelevät renkaitaan ja menevät vain taikanapilla toisistaan ohi.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Jos vaan saa Maldonado pidettyä hermot kurissa, niin eiköhän siellä pitäis kärjessä pysyä ekaan mutkaan. Jos en nyt ihan väärin muistele niin eikös molemmat Williams kuskit oo parannellu aika hyvin asemiaan lähdön jälkeen.

OT: Mites se olikaan se Caterhamin tavoite, että otetaan Williams ja Sauber kiinni ja ehkä ohi villeimmissä kuvitelmissa ennen kauden alkua, nooh vähän tais kokeneemmat tallit näyttää et ei me ihan turhaan olla täällä pyöritty näitä vuosia, et ei se nyt ihan niin helppoa aina ole...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Renkaiden kannalta tuo Hamilotnin kohtalo on aika ilkeä, kun nyt ehti kuitenkin käyttää renkaita siihen malliin että starttaisi ihan kärkipäästä. Varmaan olisi mieluummin ajanut Q1:n ekalla aikakierroksella ulos ja jäänyt siten ilman aikaa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kaikista paras ratkaisu olisi, että palattaisiin vanhaan hyvään systeemiin, jossa kuskit saisivat uudet renkaat allensa lähdössä ja saisivat itse määrätä kuinka paljon löböä laitettaisiin tankkiin. Renkaita myös rajaton määrä. Tää nykyinen juttu on mennyt ihan pelleilyksi, kun kuskit säästelevät renkaitaan ja menevät vain taikanapilla toisistaan ohi.
En ole lainkaan samaa mieltä. Jos vertaa kisoja silloin ja nyt, niin kummatkohan ovat tiukempia, jännittävämpiä ja vaikeammin ennustettavia?

On säännöt mitkä tahansa, niin aina joku hyötyy ja joku kärsii.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Nyt pitää Lotuksen käyttää tilanne hyväksi. Pysähdykset tytyy tehdä juuri oikeaan aikaan, muuten Ferrarin ohittaminen tällä radalla saattaa olla vaikeaa... Onneksi Lotuksella pitäisi ainakin pystyä ajamaan pidempiä stinttejä kuin Ferrarilla. Toinen kisan kulminaatiopiste on lähtö; siellä on kärjessä ainekset hiilikuitusilppuun, mutta onneksi edellisissä kisoissa on ekasta mutkasta selvitty jokseenkin ehjinä. Jos tää menee käsikirjoituksen mukaan, niin voittotaistelu käydään Räkän ja Grosjeanin välillä.

E: Stedokselle sen verran, että vanhoihin sääntöihin palaaminen olisi p*rseestä.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
En ole lainkaan samaa mieltä. Jos vertaa kisoja silloin ja nyt, niin kummatkohan ovat tiukempia, jännittävämpiä ja vaikeammin ennustettavia?

On säännöt mitkä tahansa, niin aina joku hyötyy ja joku kärsii.
Silloin vanhana hyvänä aikana oli vain kaksi tai vuodesta riippuen kolme tallia kärkikahinoissa tosissaan ja Schumi oli ylivoimainen. Nyt oikeastaan top18 on todella ennennäkemättömän lähekkäin toisiaan. Miten ne voimasuhteet tallien välillä muuttuisi, jos sääntöjä muutettaisiin? Autojen väliset erot pysyisivät aivan samoina.

Itse taas näen, että olisi paljon mielenkiintoisempaa, jos kuskit lähtisivät eri bensamäärillä liikkeelle. Samoin varikkotaktiikoissa voisi olla paljonkin eroa nykyiseen, kun bensaa laitettaisiin joko lyhyelle stintille tai pitkälle. Nykyiset säännöt ovat täysi farssi alkaen rengaiden säästämisistä aika-ajoissa loppuen kaiken maailman taikanappuloihin.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Itse taas näen, että olisi paljon mielenkiintoisempaa, jos kuskit lähtisivät eri bensamäärillä liikkeelle. Samoin varikkotaktiikoissa voisi olla paljonkin eroa nykyiseen, kun bensaa laitettaisiin joko lyhyelle stintille tai pitkälle. Nykyiset säännöt ovat täysi farssi alkaen rengaiden säästämisistä aika-ajoissa loppuen kaiken maailman taikanappuloihin.
Samaa mieltä renkaiden säästelystä aika-ajoissa, mutta muuten kyllä täysin eri mieltä. Tankkauskielto on kyllä yksi parhaista säännöistä, nyt kun ei voi vain päättää, että otanpas seuraavalla kerralla vähemmän löpöä ja huristelen sitten karkuun, vaan ohi on päästävä ihan radalla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Samaa mieltä renkaiden säästelystä aika-ajoissa, mutta muuten kyllä täysin eri mieltä. Tankkauskielto on kyllä yksi parhaista säännöistä, nyt kun ei voi vain päättää, että otanpas seuraavalla kerralla vähemmän löpöä ja huristelen sitten karkuun, vaan ohi on päästävä ihan radalla.
Kyllä. Nyt seuraava askel olisi se, että pakollinen renkaanvaihto pois ja kovempi rengas sellaiseksi, että se kestää koko kisan. Sitten tulisi taktista vaihtelua kun osa vetäisi vaihtamatta ja osa täysillä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mitä lie meneillään Katalonian radalla, kun Porsche super cup lähtö peruttiin viime hetkellä ja epämääräisenä syynä liian suuri riski. Liekö radan turvallisuudessa puutteita? Saattaa vielä liittyä formuloihinkin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mitä lie meneillään Katalonian radalla, kun Porsche super cup lähtö peruttiin viime hetkellä ja epämääräisenä syynä liian suuri riski. Liekö radan turvallisuudessa puutteita? Saattaa vielä liittyä formuloihinkin.
Mitähän pirua siellä tapahtuu. GP:t 3 ja 2 menivät ihan hyvin läpi.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Lotus ilmeisesti on laskenut, että hyvä suoranopeus ja mahdollisuus ohituksiin kisassa on tärkeämpi kuin kärkipaikka aika-ajoissa.
Toisenlaisella säädöllä olisi ehkä ollut nopeampi aika-ajossa, mutta sitten keulapaikalta ajettaessa siivenaukaisulla menisi joku kuitenkin ohi..
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vika olikin Porschejen rengaissa eli ei siitä enempää täällä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Melkoiseksi pelleilyksi rengaspeli on mennyt, lajin viihdearvo kärsii ja pahasti. Setti renkaita lisää viikonlopulle (kuski valitsee kumpia haluaa) ja setti luovutetaan aika-ajon jälkeen pois.
Kisan viihdearvoa aika-ajon säästelytaktiikat vain nostaa. Ja kisahan se pääasia onkin ja tuo aika-ajo vain tapa arpoa lähtöjärjestys. Voihan sen jättää katsomattakin.

No, vakavammin säästely alkaa mennä liian pitkälle kun kaikissa osioissa jo säästellään ja rata on enimmäkseen tyhjä. Katsojat maksavat nähdäkseen autot radalla. Lotus teki lajille hallaa ajamalla Bahrainissa podiumille. Aika-ajoissa Kimille riitti vaivaiset 6 kierrosta eli yksi veto Q1:ssä ja toinen Q2:ssa.

(Tarkemmin ajatellen nämä aika-ajokeskustelut kuuluisi aika-ajoketjuun.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15055
Syy voi olla myös radassakin mikä kuluttaa rengasta ainakin jonkin verran. Kiistan ratkaisuksi voisi kyllä ehdottaa aika-ajorenkaita. Mikäli niitä ei voisi järjestää niin sitten 1-3 lisäsettiä pehmeitä renkaita tai radasta riippuen vapaavalintaisia kovia renkaita.

Yksi ylimääräinen setti pehmeitä ja kovia renkaita voisi olla varsin hyvä ratkaisu aika-ajoon.
 
Ylös