Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Eni Magyar Nagydíj
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
11:00 Vapaat harjoitukset 1 (1h 30min)
15:00 Vapaat harjoitukset 2 (1h 30min)
ja lähetusajoilla tai kanavilla ei ole vitunkaan väliä, kun kukaan ei niitä kuitenkaan kato!
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
FP1 nopein 2009: Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes), 1:22.278, 21 krs (92,001 km)
FP2 nopein 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), 1:22.079, 36 krs (157,517 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Näytä liitetiedosto 17525
F1.com
Näytä liitetiedosto 17526
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Gyakorlatok
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
11:00 Vapaat harjoitukset 1 (1h 30min)
15:00 Vapaat harjoitukset 2 (1h 30min)
ja lähetusajoilla tai kanavilla ei ole vitunkaan väliä, kun kukaan ei niitä kuitenkaan kato!
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
FP1 nopein 2009: Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes), 1:22.278, 21 krs (92,001 km)
FP2 nopein 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), 1:22.079, 36 krs (157,517 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Näytä liitetiedosto 17525
F1.com
Näytä liitetiedosto 17526
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Viimeksi muokattu: