Ajoneuvonne nopeus 2000 rpm?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Diselin liike-energiaksi muuttava Ford Transit körötteli menemään 90km/h @ 2000rpm. mittarin mukaan. GPS:llä en mitannut, koska laiska.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
GPS nopeus tasan 78 kuten pöhkis veikkasi. Se tekee yli 10% mittarivirheen vaikka renkaat nyt oikean kokoiset. Tosi kapeilta kyllä näyttää pyöreäolkaiset Hankookit tuon avaruuslaivan alla, eipä vetele urissa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tosi kapeilta kyllä näyttää pyöreäolkaiset Hankookit tuon avaruuslaivan alla, eipä vetele urissa.
Minua ei myöskään ole koskaan häirinneet kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat bilikoissani, enkä olisi milloinkaan voinut kuvitella käyttäväni rahaa matalaprofiilisiin ja leveisiin kiekkoihin, jotka ovat arkiajoon epämukavat, vesiliirtoalttiimmat ja joissakin autoissa erittäinkin uraherkät. Ynnä helvetin kalliit uusia.

Toiset tykkäävät matalaprofiilisten ulkonäöstä niin paljon, että ovat valmiit uhraamaan autostaan em. ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia siinä määrin, että ovat jopa valmiita maksamaan lystistä tuhansia. Suotakoot se toki heille. Itse en diggaile.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Oli muuten niinkin pieni, kuin joku +70 km/h. Ei kepsiä ollut päällä. Jos joku päivä kattois tarkemmin. Matikkahan (viisvee) huutaa 120 kympissä kierroksia sellanen +3500 :nope::nope::nope:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Mun autossa ei ole kierroslukumittaria.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Minua ei myöskään ole koskaan häirinneet kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat bilikoissani, enkä olisi milloinkaan voinut kuvitella käyttäväni rahaa matalaprofiilisiin ja leveisiin kiekkoihin, jotka ovat arkiajoon epämukavat, vesiliirtoalttiimmat ja joissakin autoissa erittäinkin uraherkät. Ynnä helvetin kalliit uusia.

Toiset tykkäävät matalaprofiilisten ulkonäöstä niin paljon, että ovat valmiit uhraamaan autostaan em. ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia siinä määrin, että ovat jopa valmiita maksamaan lystistä tuhansia. Suotakoot se toki heille. Itse en diggaile.
Ajotuntuma on myös turvallisuutta. Kun rengas ei sorra, on helppo reagoida oikein kun tietää että auto kääntyy silloin kun itse kääntää ratista, jos tulee vaikkapa yllättävä väistötilanne eteen. Vesiliirtoalttius on toki leveissä ja matalissa kiekoissa miinuspuoli, mutta oikea, kunnollinen ajotuntuma paikkaa sitä paljon. Vesikelillä tärkein ominaisuus on kuitenkin ennakointi. Talvikeli on taas eri asia. Silloin hieman korkeampi ja kapeampi rengas on paikallaan. Mutta jos pyöräkotelot vain sallivat, ei välttämättä kannata tinkiä vanteen tuumakoosta; hieman korkeammat talvirenkaat suojelevat mukavasti auton helmoja kovia lumipaakkuja ylitettäessä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Konppailen Andrewtä. Italian matkalla oli vuokralla Peugeotin 308. Ajotuntumaa oli kuin pleikkarilla pelatessa. Hirvittää jo ajatuskin, että moisen rattiin joutuisi liukkaalla.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Minulla oli tuossa keväällä huollon sijaisautona VW Polo. Ihmettelin, kun se oli niin kamala ajaa. Ratilla tuntui olevan ajosuuntaan vain suosittava vaikutus. Työpaikan parkkiksella katsoin kun vanteet näyttivät erikoisen pieniltä. 14-tuumaiset vanteet korkeilla renkailla oli siihen laitettu. Ei tuntunut eikä näyttänyt ollenkaan turvalliselta, eikä liioin esteettiseltä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kunniotan mielipiteitänne hyvät herrat.
Itselleni on hyvin kelavannut automallien vakiorengastus, joka lienee autovalmistajan tarkoin harkitsema kompromissi sekä kapean että leveän renkaan eduista ynnä haitoista.

Vakiota terävämpää ohjautuvuuttakaan en ole normaaliliikenteen seassa osannut kaivata, olenhan varsin rauhallinen kuljettaja, josta kielinee varmasti sekin, että olen päässyt pitkässä juoksussa kaikilla autoillani alle kyseisen automallin ilmoitetun normikulutuksen. Saa nähdä kuinka tulee käymään nykyisen automallin kanssa.

En siis kaipaa autooni jotain 255/35 19" renkaita, vaan ihan vakkarit piisaa minun ajooni oikein mainiosti. Ohjaustuntumakin on ollut vallan riittävä - ellei itse auto ominaisuuksillaan ole sitä pilannut (Mm. Fabiassa oli varsin rasittava, "kumipuinen" ohjaustuntuma, mutta se ei johtunut rengastuksesta lain!)
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Toiset tykkäävät matalaprofiilisten ulkonäöstä niin paljon, että ovat valmiit uhraamaan autostaan em. ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia siinä määrin, että ovat jopa valmiita maksamaan lystistä tuhansia. Suotakoot se toki heille. Itse en diggaile.
Tämä on 10v takaista TM tietoa:cool: Ei 18" renkailla mukavuus veilä kärsi (esim. sinun (3?)) sarjalaisessa, paitsi melu. Uraherkkyyttäkään ei ole, kun vaan on tarkasti valitut renkaat auton mukaan. Kalliiksi ne kyllä tulee. Nimimerkillä: 10tkm ja puolet mennyt.
Nykyään kun välitykset pitenee niin vaaditaan aina vaan lisää tehoa alakierroksille= vääntöä, jotta saisi saman kiihtyvyyden. Kokeilin tuossa 520Nm vääntävää 3 litraista: ei siinäkään räjähtävää kiihtyvyyttä ole alle 2000rpm johtuen juuri pitkistä välityksistä. Pari pykälää alaspäin, niin alkaa kulkea.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kumipuinen ohjaustuntuma ois kadonnu oitis kun alle ois lyöty 21" kromimangelssit ja kisasliksit. Ois meinaan vedetty nilkka suorana ja suu messingillä sitten joka mutkaan. Hämeenkadulla ois taasen tippunu paikat hampaista ja liimalasi tärissyt irti. Vaan ei ois haitannut vallan lain!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tämä on 10v takaista TM tietoa:cool: Ei 18" renkailla mukavuus veilä kärsi (esim. sinun (3?)) sarjalaisessa, paitsi melu. Uraherkkyyttäkään ei ole, kun vaan on tarkasti valitut renkaat auton mukaan. Kalliiksi ne kyllä tulee. Nimimerkillä: 10tkm ja puolet mennyt.
Nykyään kun välitykset pitenee niin vaaditaan aina vaan lisää tehoa alakierroksille= vääntöä, jotta saisi saman kiihtyvyyden. Kokeilin tuossa 520Nm vääntävää 3 litraista: ei siinäkään räjähtävää kiihtyvyyttä ole alle 2000rpm johtuen juuri pitkistä välityksistä. Pari pykälää alaspäin, niin alkaa kulkea.
Matalaprofiilisella renkaalla mukulakivikadulla joutuu kyllä alusta testiin. Jos vaikka vertaa 20 vuoden takaista 3:sta ja muutaman vuoden takaista vitosta, niin kehityksen voinee todeta kehittyneen...
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Kovuus riippuu autosta, mutta vetely uusilla renkailla paljon pienempää kuin 5v sitten.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Missä kohtaa tästä tuli rengaskeskustelu?
Tehokkaampiin autohin ja kehittyneemmille alustoillehan on nykyäänkin hyvinkin spesifejä rengassuosituksia.
Onhan noissa perusmallienkin ajo-ominaisuuksissa ihan huimia eroja tullut havaittua. Testit tuntuvat keskittyvän pitoarvoihin. No on kai siellä väistökokeitakin, mutta sen onnistuminen riippuu renkaiden sopivuudesta autoon ja kuskille.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kyä mää ainakin uskon, että torin kulman lippalakkiteinit tietää paremmin kuin tehtaan suunnittelijat, mitkä renkaat autoon sopii!
Ulkonäön vuoksihan näitä ylileveitä matalaprofiilirenkaita haluavat. James May ja Jeremy Clarkson molemmat nyt jonkinlaisina automiehinä valittavat kovasti tästä trendistä. Stoppi pitää sille kuulema tulla. On näiden herrojen mielestä todella typerää menoa tällaisen suosiminen. Jotenkin siihen suuntaan tuumivat kolumneissaan. May 2011, Clarkson 2012.

James May on: low-profile tyres

Jeremy Clarkson on: modern tyres
 
Ylös