PuoliPöhkö
Well-known member
Yllättävän tarkka mittari jakulaarissa.Testattu. GPS:n mukaan 2000 rpm=121 km/h, mittarin mukaan n. 123.
Yllättävän tarkka mittari jakulaarissa.Testattu. GPS:n mukaan 2000 rpm=121 km/h, mittarin mukaan n. 123.
Minua ei myöskään ole koskaan häirinneet kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat bilikoissani, enkä olisi milloinkaan voinut kuvitella käyttäväni rahaa matalaprofiilisiin ja leveisiin kiekkoihin, jotka ovat arkiajoon epämukavat, vesiliirtoalttiimmat ja joissakin autoissa erittäinkin uraherkät. Ynnä helvetin kalliit uusia.Tosi kapeilta kyllä näyttää pyöreäolkaiset Hankookit tuon avaruuslaivan alla, eipä vetele urissa.
Ajotuntuma on myös turvallisuutta. Kun rengas ei sorra, on helppo reagoida oikein kun tietää että auto kääntyy silloin kun itse kääntää ratista, jos tulee vaikkapa yllättävä väistötilanne eteen. Vesiliirtoalttius on toki leveissä ja matalissa kiekoissa miinuspuoli, mutta oikea, kunnollinen ajotuntuma paikkaa sitä paljon. Vesikelillä tärkein ominaisuus on kuitenkin ennakointi. Talvikeli on taas eri asia. Silloin hieman korkeampi ja kapeampi rengas on paikallaan. Mutta jos pyöräkotelot vain sallivat, ei välttämättä kannata tinkiä vanteen tuumakoosta; hieman korkeammat talvirenkaat suojelevat mukavasti auton helmoja kovia lumipaakkuja ylitettäessä.Minua ei myöskään ole koskaan häirinneet kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat bilikoissani, enkä olisi milloinkaan voinut kuvitella käyttäväni rahaa matalaprofiilisiin ja leveisiin kiekkoihin, jotka ovat arkiajoon epämukavat, vesiliirtoalttiimmat ja joissakin autoissa erittäinkin uraherkät. Ynnä helvetin kalliit uusia.
Toiset tykkäävät matalaprofiilisten ulkonäöstä niin paljon, että ovat valmiit uhraamaan autostaan em. ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia siinä määrin, että ovat jopa valmiita maksamaan lystistä tuhansia. Suotakoot se toki heille. Itse en diggaile.
Tämä on 10v takaista TM tietoa Ei 18" renkailla mukavuus veilä kärsi (esim. sinun (3?)) sarjalaisessa, paitsi melu. Uraherkkyyttäkään ei ole, kun vaan on tarkasti valitut renkaat auton mukaan. Kalliiksi ne kyllä tulee. Nimimerkillä: 10tkm ja puolet mennyt.Toiset tykkäävät matalaprofiilisten ulkonäöstä niin paljon, että ovat valmiit uhraamaan autostaan em. ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia siinä määrin, että ovat jopa valmiita maksamaan lystistä tuhansia. Suotakoot se toki heille. Itse en diggaile.
Matalaprofiilisella renkaalla mukulakivikadulla joutuu kyllä alusta testiin. Jos vaikka vertaa 20 vuoden takaista 3:sta ja muutaman vuoden takaista vitosta, niin kehityksen voinee todeta kehittyneen...Tämä on 10v takaista TM tietoa Ei 18" renkailla mukavuus veilä kärsi (esim. sinun (3?)) sarjalaisessa, paitsi melu. Uraherkkyyttäkään ei ole, kun vaan on tarkasti valitut renkaat auton mukaan. Kalliiksi ne kyllä tulee. Nimimerkillä: 10tkm ja puolet mennyt.
Nykyään kun välitykset pitenee niin vaaditaan aina vaan lisää tehoa alakierroksille= vääntöä, jotta saisi saman kiihtyvyyden. Kokeilin tuossa 520Nm vääntävää 3 litraista: ei siinäkään räjähtävää kiihtyvyyttä ole alle 2000rpm johtuen juuri pitkistä välityksistä. Pari pykälää alaspäin, niin alkaa kulkea.
Tehokkaampiin autohin ja kehittyneemmille alustoillehan on nykyäänkin hyvinkin spesifejä rengassuosituksia.Kovuus riippuu autosta, mutta vetely uusilla renkailla paljon pienempää kuin 5v sitten.
Onhan noissa perusmallienkin ajo-ominaisuuksissa ihan huimia eroja tullut havaittua. Testit tuntuvat keskittyvän pitoarvoihin. No on kai siellä väistökokeitakin, mutta sen onnistuminen riippuu renkaiden sopivuudesta autoon ja kuskille.Tehokkaampiin autohin ja kehittyneemmille alustoillehan on nykyäänkin hyvinkin spesifejä rengassuosituksia.
Kovin jyrkkää kurvia ei tällä kertaa tarvittu, että lähti lipeemään lapasestaMissä kohtaa tästä tuli rengaskeskustelu?
Tosi kapeilta kyllä näyttää pyöreäolkaiset Hankookit tuon avaruuslaivan alla, eipä vetele urissa.
Kyä mää ainakin uskon, että torin kulman lippalakkiteinit tietää paremmin kuin tehtaan suunnittelijat, mitkä renkaat autoon sopii!En siis kaipaa autooni jotain 255/35 19" renkaita, vaan ihan vakkarit piisaa minun ajooni oikein mainiosti.
Ulkonäön vuoksihan näitä ylileveitä matalaprofiilirenkaita haluavat. James May ja Jeremy Clarkson molemmat nyt jonkinlaisina automiehinä valittavat kovasti tästä trendistä. Stoppi pitää sille kuulema tulla. On näiden herrojen mielestä todella typerää menoa tällaisen suosiminen. Jotenkin siihen suuntaan tuumivat kolumneissaan. May 2011, Clarkson 2012.Kyä mää ainakin uskon, että torin kulman lippalakkiteinit tietää paremmin kuin tehtaan suunnittelijat, mitkä renkaat autoon sopii!