Autokaupoissa tulee aina turbaaniin. Ei kai ne tappioksi sitä pisnestä tee? Et sinäkään omaasi pöhkis!
Pääasia on että on toimiva auto alla kohtuuhinnalla. Ja niin, Audihan on aina kallis
Ei tu aina ja väistämättä turbaaniin.
"Ne" tekee sitä piisniistä kyllä voitollisesti, mutta ei absoluuttisesti ja joka ikinen kerta, vaan keskimäärin.
Esim. pitkään hallissa seisseistä autoista halutaan eroon, koska ne ovat juokseva kuluerä, jonka arvo putoaa koko ajan kun aikaa kuluu lisää. Niistä kotteroista halutaan eroon vaikka sitten pikkutappiolla. Odottamalla lisää tappio kun vain jatkaisi kasvamistaan.
Tästäkin hankkimastani pellilehmästä oli pyyntihinta heinäkuussa 4500 erkkiä enemmän kuin nyt vuoden lopussa. Sain tiedon auton edelliseltä omistajalta, sillä soitin kyseiselle rouvalle tiedustellakseni onko bilika kaikin puolin kunnossa ja palvellut moitteetta. Ja olihan se. Ja huollettu täsmällisesti ynnä säännöllisesti Vehossa.
Auto oli verrokkeihinsa nähden jo valmiiksi edulliseksi hinnoiteltu ja ajattelin, että 10% vielä pois ja Twingosta joku satku niin puhutaan asiaa. Tämä oli hyvin selkeä suunnitelma.
Kävelin liikkeeseen, esitin ehtoni (=väliraha) kaupan syntymiselle, myyjä esitti että ei kyllä sovi mitenkään, minä esitin poistuvaa tilaisuutta, myyjä lopetti esittämisen ennen kuin poistuin ja teimme kaupat.
Liike teki tässä yksittäisessä kaupassa noin 2900-3500 euron laskennallisen tappion. Riippuen siitä paljonko saldoavat tuosta Twingosta. Oletin tässä että saavat vaimon vanhasta kopista 400 - 1000 kappaletta eurovaluuttaa.
Sitähän mä en tiedä kuinka hirveällä katteella myivät rouvalle - jolle aiemmin soitin - uuden kulkupelin.
Pointti oli kuitenkin se, että autokauppa tekee kyllä yksittäisiä ja harkittuja tappiokauppoja - myös uuden auton kaupassa, by the way. Silloin kun tappiokaupan tekeminen on edullisempaa kuin sen tekemättä jättäminen.