Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kimillä ei vaan ollu kiire mihinkään. :alppu:
'otin vaan kupin kahvia'

En usko Grosjeanin autossa olleen mitään vikaa. Huono päivä ja herkkä sikaanirata ajettavana, liikaa lipsimusta tms, niitä sattuu. Ensi viikolla kulkee jo vähän paremmin malesiassa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miten lainaamasi liittyi auton etuosaan? :)

Lotuksen viime vuotinen kielletty etujousituksen juttu on historiaa. Kenties ovat keksineet uuden, joka vaikuttaa myös takajousitukseen...

Lähdin siis oletuksesta, että autoa ei voi säätää niin matalaksi, että se kevetessäänkin vielä pohjaa jatkuvasti, koska silloin pohja kuluu sääntöjen vastaiseksi. Jos käy toisin, niin silloin maavaran täytyy joko pysyä samana tai säätyä jotenkin. Täysin samana pysyminen on kait sikäli hankalaa, että auto kevenee kuitenkin sen jonkun 15 % tms...
Allison taisi puhua auton esittelyssä, että suurimmat parannukset on tehty auton jousitukseen.

Kipinöikö Lotuksen pohja lopussa aiempaaa enemmän? Jäikö meille vain väärä kuva siitä kun, Kimi ohitti Caterhamin kierroksella ja joutui poistumaan ajolinjalta ajaen kummun päältä.

 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Lähdin siis oletuksesta, että autoa ei voi säätää niin matalaksi, että se kevetessäänkin vielä pohjaa jatkuvasti, koska silloin pohja kuluu sääntöjen vastaiseksi. Jos käy toisin, niin silloin maavaran täytyy joko pysyä samana tai säätyä jotenkin. Täysin samana pysyminen on kait sikäli hankalaa, että auto kevenee kuitenkin sen jonkun 15 % tms...
No niin, muutkin ovat heränneet siihen kipinöintiin :wink:
Silloin, kun Schumi diskattiin, jossakin oli kuva siitä pohjasta ja todella pahasti se puu oli päreinä. Ellen väärin muista niin se lankku nimenomaan on se vastaanottava osa, koska muutenhan erilaisilla titaanipaloilla sen saisi kestämään vaikka mitä.
Kisa on ajettu, ja Lotus ihan varmasti jo nyt kokonaan tarkastettu ja hyväksytty. :thumbup:
Jotain ne on nyt kuitenkin keksinyt, odotellaan mitä :eek!:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ehkä Lotuksen pohja vain kipinöi enemmän... ? :)
Tulee mieleen vuosia vanha dokumentti Benetton tallista (ehkä96) jossa Briatore varikkomuurilla ihmetteli kilpailijan kovaa vauhtia ja sitä kuinka kilpailijan auto kipinöi enemmän kuin Benetton...
-> Briatoren viesti insinööreille oli että myös heidän auto pitää saada kipinöimään enemmän... :thumbup:

Jokainen oikein säädetty auto kuitenkin pohjaa kisan aikana, joten liekö ero vaan käytetyissä metalliseoksissa ?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No niin, muutkin ovat heränneet siihen kipinöintiin :wink:
Silloin, kun Schumi diskattiin, jossakin oli kuva siitä pohjasta ja todella pahasti se puu oli päreinä. Ellen väärin muista niin se lankku nimenomaan on se vastaanottava osa, koska muutenhan erilaisilla titaanipaloilla sen saisi kestämään vaikka mitä.
Kisa on ajettu, ja Lotus ihan varmasti jo nyt kokonaan tarkastettu ja hyväksytty. :thumbup:
Jotain ne on nyt kuitenkin keksinyt, odotellaan mitä :eek!:
Eikös tuonne pohjaan ole säännöissä melkein, joka vuosi lisätty lisää, niitä titaanipaloja, ei kait se ole pelkkää puuta ollut enää moneen vuoteen. Pinta-alaltaan toki eniten puuta edelleen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös tuo auto ole siitä kuskien jalkojen alta matalimmillaan kohoten perää kohden? Jos se jostain raapii nii siitä? Minun käsittääkseni :D

edit: kuvia autoista: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2087169&postcount=502
edit2: ajattelin siis, että enempi etuosan jousitus vaikuttaisi tuolla kohtaa kuin takajousitus. Keventyessää perä nousee ja tuo "pohjan kärki" pysyy nippanappa samoissa korkeuksissa ollessaan lähellä etuakselia (ja bensan paino ei vaikuttaisi etuosassa niin paljoa).
Kiitos täsmennyksestä. Ja totta. Lattian "keula" on matalin kohta.

Tuo perän nousu olisi muuten haitallistakin, koska diffu alkaisi vuotamaan enemmän. Tai koko pohja kait... Joten sikälikin haluavat toki pitää korkeuden mahdollisimman samana...

Mutta joo. Ajattelin turhan suoraviivaisesti. Kipinät tulee perästä, joten perä kipinöi. Ei se tietty niin ole välttämättä... Toisaalta jos kipinöinti tuli vaan pompuissa, niin voihan se takajousituskin pohjata sielä...

Takana tosin luulisi "puun" osuvan ekana, jolloin ei kipinää pitäisi tulla. Kenties siis se on se lattian etureuna. Niissähän oli toissavuonna kehitystä sillain, että lattia pystyy taipumaan kärjestään, jolloin se kestää maakontaktin... Se "puulevyhän" ei kait ole vielä lattian etureunassa, joten sitä kohtaa saa kuluttaa, kunhan ei hajoa kokonaan. Tosin Vetteliltä viime vuonna (?) putos lattian etuosa maata vasten kisan lopussa ja ei siitäkään hylkyä tullut...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta joo. Ajattelin turhan suoraviivaisesti. Kipinät tulee perästä, joten perä kipinöi. Ei se tietty niin ole välttämättä... Toisaalta jos kipinöinti tuli vaan pompuissa, niin voihan se takajousituskin pohjata sielä...

Takana tosin luulisi "puun" osuvan ekana, jolloin ei kipinää pitäisi tulla. Kenties siis se on se lattian etureuna. Niissähän oli toissavuonna kehitystä sillain, että lattia pystyy taipumaan kärjestään, jolloin se kestää maakontaktin... Se "puulevyhän" ei kait ole vielä lattian etureunassa, joten sitä kohtaa saa kuluttaa, kunhan ei hajoa kokonaan. Tosin Vetteliltä viime vuonna (?) putos lattian etuosa maata vasten kisan lopussa ja ei siitäkään hylkyä tullut...
Tästä kuvasta näkee aika selvästi mitkä kohdat pohjalevystä osuu maahan. Pohjalevy näyttäisi alkavan heti etureunasta. Luulisin perässä näkyvän kipinöinnin tulevan takaosasta. Etupuolelta tullessaan metallisilpun pitäisi pysyä aika pitkän matkaa niin kuumana, että ne hohkaa vielä pitkälle perän jälkeen. Perää kun katsoo tarkasti, niin luulen näkeväni kaksi suorakaiteen muotoista palaa josta kipinät tulevat.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös tuo auto ole siitä kuskien jalkojen alta matalimmillaan kohoten perää kohden? Jos se jostain raapii nii siitä? Minun käsittääkseni :D

edit: kuvia autoista: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2087169&postcount=502
edit2: ajattelin siis, että enempi etuosan jousitus vaikuttaisi tuolla kohtaa kuin takajousitus. Keventyessää perä nousee ja tuo "pohjan kärki" pysyy nippanappa samoissa korkeuksissa ollessaan lähellä etuakselia (ja bensan paino ei vaikuttaisi etuosassa niin paljoa).
Noista kuvista aika hankala sanoa mitään perän korkeudesta, juuri koska ei tiedetä bensalastia eikä auton vauhtia kyseisessä tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tästä kuvasta näkee aika selvästi mitkä kohdat pohjalevystä osuu maahan. Pohjalevy näyttäisi alkavan heti etureunasta. Luulisin perässä näkyvän kipinöinnin tulevan takaosasta. ]
Totta. Hyvä kuva. Muistin väärin siis lankun alkamiskohdan... Vai olikohan se sit niin, että lankku saa kulua edestä hieman enemmän? No en muista siis... :D

Autot liikkuu aika haipakkaa, joten kai se kipinä hohkaa vaikka tulisi mistä. Mutta, jos perässä on jotkut lisäpalat lankun lisäksi, niin sieltähän se sitten tulee.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
En jaksa linkata muutamaa toikkia maailmalta, mutta on tuota kipinöintiä (sparking) pohdittu muuallakin.
Ovat ihan varmasti todella tarkkaan Lotuksella tutkineet tuon pohjalevyn, kuinka tiukille veti. No ei liian tiukalle kuitenkaan :ahem:
Tuo olikin minulle uutta, etä sinne pohjalankkuun on saanut lisätä titaani (tai ylipäätään metalli) paloja.
Veikkaan, että tulevissa kisoissa nähdään taas kunnollista wanhan ajan kipinäsadetta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Iltakisoissa kyllä antaisi komean efektin. Voisivat vaikka jotain magnesiumia tms käyttää niin saisi kunnon suihkut.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Täytyy nostaa Kimin arvoa kun putosivat kelkasta ja voitti silti kolmanneksi vikan kisan. :thumbup:

Kunhan tänä vuonna ei keskitytä mihkään yhteen asiaan mikä tulee floppaamaan ni voi olla hyvät saumat pysyä messissä. Taitoa tallilla on.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Lotuksen muita vähäisempi renkaankulutushan perustuu siihen, että auto on viritetty todella matalaksi. Jokaisessa töyssyssä pohja ottaa kiinni rataan, renkaiden nousten hetkeksi ilmaan. Tällä tavoin otettaessa koko kisamatka huomioon, Lotuksen renkaat viettävät radan pinnassa 33% vähemmän aikaa kuin kilpailijoilla.

Grosjeanin viime kaudella suorittamat, kisaolosuhteissa toteutetut testit auton rakenteiden kestävyydestä kantavat nyt siis hedelmää. Kimille puolestaan tuo lisäetua vielä vihkisormuksen painon verran kevyempi auto, joka osaltaan selittää kuskien eron Australiassa.

Ollos siis huoleton, Lotuksella homma hanskassa on.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Lotuksen muita vähäisempi renkaankulutushan perustuu siihen, että auto on viritetty todella matalaksi. Jokaisessa töyssyssä pohja ottaa kiinni rataan, renkaiden nousten hetkeksi ilmaan. Tällä tavoin otettaessa koko kisamatka huomioon, Lotuksen renkaat viettävät radan pinnassa 33% vähemmän aikaa kuin kilpailijoilla.
Olihan tämä vitsi, olihan?
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Lotuksen muita vähäisempi renkaankulutushan perustuu siihen, että auto on viritetty todella matalaksi. Jokaisessa töyssyssä pohja ottaa kiinni rataan, renkaiden nousten hetkeksi ilmaan. Tällä tavoin otettaessa koko kisamatka huomioon, Lotuksen renkaat viettävät radan pinnassa 33% vähemmän aikaa kuin kilpailijoilla.
Karjuin täyttä huutokarjuntaa. Kiitos :D:D:D
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Täytyy nostaa Kimin arvoa kun putosivat kelkasta ja voitti silti kolmanneksi vikan kisan. :thumbup:

Kunhan tänä vuonna ei keskitytä mihkään yhteen asiaan mikä tulee floppaamaan ni voi olla hyvät saumat pysyä messissä. Taitoa tallilla on.
Näinpä, ihmetyttää että onko täällä foorumilla kuin myös ulkomailla jengillä niin huono muisti ettei muista viime kauden tapahtumia.
Sama meuhkaaminen oli viime vuonna että Lotus putoaa kehityksessä isojen tallien jalkoihin, mutta jos ei oma muisti aivan pätki niin keräsikö Kimi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla toiseksi? eniten pisteitä?

Onhan isoimmilla talleilla enemmän resursseja kehitykseen mutta onko sekään avain kaikkeen onneen ja menestykseen, edellisen kauden perusteella ei.

Ja tuo rengas-kulutus, kyllähän siellä talleilla aika hyvät tiedot on miten paljon renkailla pystyy oman tallin autolla ajamaan.
Ei se Kimin voitto ollut syytä siitä että ferrari ei tajunnut/uskaltanut ajaa kahdella pysähdyksellä kisaa lävitse vaan siitä että ferrarin renkaat eivät olisi kestäneet kahden stopin taktiikkaa ilman vauhdin selvää putoamista.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
minäkin olen ihmettelyt näitä väitteitä että lotus putoaa kauden mittaan kehityksestä, mihin nämä väitteet perustuu? ainakaan ne eivät voi perustua muita kärki tiimejä pienempään budjettiin. Vaikka lotuksella olisi kunka pieni budjetti tahansa eiköhän se budjetin pienuus vaikuta jo heti kun ensimmäiset piirustukset uudesta autosta löunostellaan. Tämä taas kertoo että Lotuksella asiat saadaan toimimaan pienemmälläkin rahalla suhteellisen hyvin, niin miksi tämä toiminta kauden aikana muuttuisi. Eli jos lotus rakentaa voittaja auton pienemmällä rahalla kuin muut, niiin miksei talli muka sitten pysty autoaan kehittämään vastaavasti pienemmällä rahalla? ei ole ollenkaan logiisia väitteet tuosta auton kehityksestä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Lotuksen muita vähäisempi renkaankulutushan perustuu siihen, että auto on viritetty todella matalaksi. Jokaisessa töyssyssä pohja ottaa kiinni rataan, renkaiden nousten hetkeksi ilmaan. Tällä tavoin otettaessa koko kisamatka huomioon, Lotuksen renkaat viettävät radan pinnassa 33% vähemmän aikaa kuin kilpailijoilla.

Grosjeanin viime kaudella suorittamat, kisaolosuhteissa toteutetut testit auton rakenteiden kestävyydestä kantavat nyt siis hedelmää. Kimille puolestaan tuo lisäetua vielä vihkisormuksen painon verran kevyempi auto, joka osaltaan selittää kuskien eron Australiassa.

Ollos siis huoleton, Lotuksella homma hanskassa on.
Kimi myös keventyi hiustenleikkuun verran. Romain käy parturissa ens kisaan mennessä.:alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös