Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimihän ne säädöt muutti niinkuin tuossa sanoo mutta varmaan tallin pyynnöstä. Case closed.
Saan kyllä sen käsityksen, että Kimi itse ajatteli jonkin toisen säädön toimivan. Tai ainakin nyt niin sanoo ja ottaa omaan piikkiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Saan kyllä sen käsityksen, että Kimi itse ajatteli jonkin toisen säädön toimivan. Tai ainakin nyt niin sanoo ja ottaa omaan piikkiin.
No eipä sekään kyllä ole Kimin tyylistä, että ihan hyvää hyvyyttään ottaisi omalle kontolleen toisten mokia...
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kimi antoi haastattelussa jälleen aika simppelin vastauksen, kun häneltä kysyttiin seuraavaa:

Mitä sinun täytyy tehdä, että tulet hiekka-aavikkokilpailun sankariksi?

- Voittaa sunnuntain kilpailu.

:D
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kimi antoi haastattelussa jälleen aika simppelin vastauksen, kun häneltä kysyttiin seuraavaa:

Mitä sinun täytyy tehdä, että tulet hiekka-aavikkokilpailun sankariksi?

- Voittaa sunnuntain kilpailu.

:D
Tyhmään kysymykseen oiva vastaus.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimi antoi haastattelussa jälleen aika simppelin vastauksen, kun häneltä kysyttiin seuraavaa:

Mitä sinun täytyy tehdä, että tulet hiekka-aavikkokilpailun sankariksi?

- Voittaa sunnuntain kilpailu.

:D
Eikä taaskaan yhtään paskempi vastaus typerään kysymykseen (e:hidas) :) Luulis näiden toimittajien jo oppivan. Mitä hittoa ne ajattelee kysyessään kysymyksiä tyyliin "haluatko voittaa kisan?". Onko toimittaja -tun tyhmä vaiko olettaako toimittaja lukijoiden olevan sitä?
 
Liittynyt
19.4.2013
Viestit
12
Olen aina sanonut, että pitää arvostaa sellaista kaveria kuka on rehellisesti punatulkku kuin selän takana sellaista - vaikka on punatulkku. En tunne Kimiä, joten en sano tätä hänestä, mutta viittaan miehen habitukseen: kaveri ei näyttele mitään, ei kumartele eikä mielistele. Kimihän on oman tiensä kulkija, ja täytyy muistaa, että hänellä on siihen etuoikeudellinen mahdollisuus. Tiedä häntä, olisiko hän päässyt näin korkealle olemalla kaikkien kaveri - epäilen ettei.

Toki täytyy muistaa, että nyt voidaan taputella olkapäille ja myöhemmin tulee sitä puukkoakin. Niin se menee aina urheilujoilla, riippuen missä kohtaa uraa mennään ja missä kohtaa portaikkoa ura lopetetaan.

Veikkaan, että Kimi on tällä kaudella todella kova. Paljon riippuu myös siitä, miten Lotus parantaa taktikointiaan ja perusasioiden nostoa: viime kisassakin tultiin samaan aikaan edessä ajavan kanssa varikolle, kun olisi voitu puskea nopea kierros ja tehdä eroa (näitä oli viime kaudellakin useampi kerta) - eikä Lotuksen väki pärjää tällä hetkellä varikkonopeudessa edes Mercedekselle.
 
Viimeksi muokattu:

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Joo, niin olikin. Kiitti. Eli todellaki aika jännä tuo Kimin viimeisin kommentti asiasta.
Ei oikeastaan, harvemminhan Kimi näitä julkisesti käy puimaan. Vaikka tietysti tuo radiokeskustelukin on julkista mutta ei kuitenkaan mitään mediaa välissä.
 

teukka_85

Member
Liittynyt
7.3.2012
Viestit
13
Paljon riippuu myös siitä, miten Lotus parantaa taktikointiaan ja perusasioiden nostoa: viime kisassakin tultiin samaan aikaan edessä ajavan kanssa varikolle, kun olisi voitu puskea nopea kierros ja tehdä eroa (näitä oli viime kaudellakin useampi kerta) - eikä Lotuksen väki pärjää tällä hetkellä varikkonopeudessa edes Mercedekselle.
Se maikkarin "Schumin taikatemppu"-kierrokseksi nimeämä kierros, jolloin varikkokäynnin yhteydessä pitää puskea nopea kierros on tietenkin tätä nykyä sen kuskin etu, kuka hakee aiemmin uudet renkaat. Enään ei voi kevyellä autolla ajaa raskasta vastaan sekä uusien ja käytettyjen renkaiden välinen ero on suurempi. Taktiikkapuolella on Lotuksella mielestäni tullut parannusta. Viimekaudella ainakin alkupuoliskolla tuntui, että niillä oli pakkomielle käyttää tätä "rengasetuaan" ja ajaa aina kumit ihan loppuun asti joka stintillä, sillä aikaa kun muut paineli tuoreilla kumeilla jo kovia aikoja. Sitten maalissa niillä oli vielä rengasta kuitenkin jäljellä tai hyvä kuntoinen kumi lopussa ei hyödyttänyt, kun ei ollut tarpeeksi nopeampi, että ohi olisi päässyt.

Viimekisassa ainakin Kimin pysähdykset tulivat jälkikäteen ajateltuna juuri oikeilla kierroksilla mun makuun. Esimerkiksi ensimmäisillä stopeilla Massan kohdalla nähtiin että pari sijaa katosi, kun yhden kierroksen joutui enemmän ajamaan kuluneilla. Lopussa sitten Lotuksella laskettiin hyvin miten renkaat riittää maaliin. Mersu ei pystynyt tähän omalla rengaskulutuksellaan vastaamaan, vaan Hamilton joutui ajamaan muistaakseni useammankin kierroksen vanhoilla kumeilla Kimin uusia vastaan. Ei auttanut "Okey Lewis, Kimi is on the pits, you need to push now"-huutelut lähellekään.

Varikkostoppien kestossa Lotus on kyllä hämmästyttävän paljon perässä muita kärkitalleja. Tuntuu, että onnistuneella stopilla Lotus häviää "vain" sekunnin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Varikkostoppien kestossa Lotus on kyllä hämmästyttävän paljon perässä muita kärkitalleja. Tuntuu, että onnistuneella stopilla Lotus häviää "vain" sekunnin.
No mutta toihan on ihan hyvin, kun nopeimmat taisi olla luokkaa 2,5s ja Lotuksella 3,5s. Eli vain 40% hitaampi kuin nopein. :thumbup:
 

teukka_85

Member
Liittynyt
7.3.2012
Viestit
13
No mutta toihan on ihan hyvin, kun nopeimmat taisi olla luokkaa 2,5s ja Lotuksella 3,5s. Eli vain 40% hitaampi kuin nopein. :thumbup:
Juu ja eihän nuo kolmen stopin kolme sekuntia ole koko kisamatkasta kun puolen promillen luokkaa.
Eli ihan hyvin voi vielä näin ajaa.
:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljon riippuu myös siitä, miten Lotus parantaa taktikointiaan ja perusasioiden nostoa: viime kisassakin tultiin samaan aikaan edessä ajavan kanssa varikolle, kun olisi voitu puskea nopea kierros ja tehdä eroa (näitä oli viime kaudellakin useampi kerta) - eikä Lotuksen väki pärjää tällä hetkellä varikkonopeudessa edes Mercedekselle.
Teukka tuossa jo asian selittikin, eli kuluneilla kumeilla ei tehdä "nopeaa kierrosta" tuoreita renkaita vastaan. Mutta jos ne kumit ovat niin hyvässä kunnossa, että oikeasti pysyttäisiin vielä hyvässä vauhdissa, niin silloin on liian aikaista tulla yleensäkään varikolle.

Taktiikoita ei tällä hetkellä tehdä niinkään muita kuskeja vastaan, vaan rengaskulutusta vastaan. Koska nykyisin sentään pääsee ohi, kannattaa kisataktiikka optimoida mahdollisimman nopean kisamitan ajon perusteella. Korkeintaan vähän sovelletaan itse kisassa, ettei varikkokäynnillä tipahdeta parahiksi jonkin junan taakse.

-Edit- Tai no, "juna" on aika huono nimitys nykyään, kun vaunut eivät pysy samassa järjestyksessä. Olisiko "härdelli" parempi? ;)
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Veikkaan, että Kimi on tällä kaudella todella kova. Paljon riippuu myös siitä, miten Lotus parantaa taktikointiaan ja perusasioiden nostoa: viime kisassakin tultiin samaan aikaan edessä ajavan kanssa varikolle, kun olisi voitu puskea nopea kierros ja tehdä eroa (näitä oli viime kaudellakin useampi kerta) - eikä Lotuksen väki pärjää tällä hetkellä varikkonopeudessa edes Mercedekselle.
Viime kisassahan oli tarkoitus tulla vähintään kierrosta ennen Hamiltonia huonoa tuuria, että Hamilton tuli samaan aikaan. Onneksi myöhemmällä pysähdyksellä se onnistui. Tallihan myönsi, ettei Hamiltonista olisi päässyt ajamalla ohi, joten se piti hoitaa varikolla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ongelma Kiinassa oli että vaikka rengaskuluma oli pienempi kuin kilpailijoilla niin se ei ollut niin paljon parempi että pystyisi tekemään yhden pysähdyksen vähemmän. Silloin hyötyä ei saa irti kuin tulemalla aikasemmin varikolle kun pääsee ajamaan uusilla renkailla kuluneita vastaan. Siten pystyy ajamaan tyhjällä radalla nopeita kierroksia sen sijaan että ajaisi pitkään ja yrittäisi ohittaa uusilla renkailla hieman kuluneempia. Kun pääsee varikkopysähdysten aikana ohi voi hallita rengaskulumaa paljon paremmin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ongelma Kiinassa oli että vaikka rengaskuluma oli pienempi kuin kilpailijoilla niin se ei ollut niin paljon parempi että pystyisi tekemään yhden pysähdyksen vähemmän. Silloin hyötyä ei saa irti kuin tulemalla aikasemmin varikolle kun pääsee ajamaan uusilla renkailla kuluneita vastaan. Siten pystyy ajamaan tyhjällä radalla nopeita kierroksia sen sijaan että ajaisi pitkään ja yrittäisi ohittaa uusilla renkailla hieman kuluneempia. Kun pääsee varikkopysähdysten aikana ohi voi hallita rengaskulumaa paljon paremmin.
Suuremman ongelman teki riikkoontunut etusiipi ja sen myötä suurempi renkaiden kulutus. Olisiko ehjällä tehty yksi pysähdys vähemmän?
 

MORO551

Rekisteröity käyttäjä
Liittynyt
2.7.2012
Viestit
77
Täytyy toivoa, että Webberille sattuu taas vähän huonompi lähtö, että Kimi pääsis heti ohi, kun joutuu likaiselta puolelta lähteen.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös