Neste Oil Rally Finland 2013

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta lähtöpaikan valinnasta. Pilkun viilauksena, kuten joku jo sanoikin, ilman JM:n keskeytystä, Ogier olisi tyhjännyt niitä vesirännejä Mikon edessä. Mutta se oikea asia mikä tuli mieleen: Mietin keskiviikkona kun päiviteltiin valinnan vaikeutta, että miksi ei kompromissia. Miksi epävarmassa tilanteessa pitää olla jommassakummassa ääripäässä sen sijaan että ottaisi "välikelin"-lähtöpaikan. Onko kuivalla niin paljon parempi olla numerolla 14 kuin 8? Rehellinen kysymys, en siis tiedä :confused:
Tommi Mäkinenhän sanoi Ralliradiossa, että olisi ottanut lähtöpaikan 5. tai 6. tienoilta.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Kyllä. Kaupunki-EK tarvittaisiin ehdottomasti Jyväskylään.
Harjua ei voi enää ainakaan entisessä muodossaan ajaa (hidastetöyssyjä ja muuttuneita katujärjestelyjä Oikokadulla)
Harjua tuskin tullaan enää ajamaan. Olen ymmärtänyt, että lähistön asukkaiden vastustus on melkoista luokkaa.
Miksi siellä kukaan vastustaisi? Jos kovin on ralleja vastaan tuskin Jyväskylässä asuu.
Josko se lopetettiin enempikin siksi että tapahtui onnettomuus ja alue oli turhan ahdas. Eli vähäsen pitempi reitti:

http://www.freeimagehosting.net/bybze

Kuokkalan sillan takaa lähtö, autot pitkin järveä ympäri menevää suoraan pikikseksi soveltuvaa reittiä joka siinä rannassa on, yli järven ylittävän kävelysillan ja siitä suoraan rantaväylän ylittävän sillan yli, ylös yliopiston alueelle kävelyreittiä pitkin, yliopiston liikunnan ohi ja mettän kautta yliopistonkadulle, sieltä ylös harjulle, harjulla ammattikoulu kiertäen pitkällekadulle, pitkältäkadulta hippoksella pieni lenkki kunnes maali ennen keskussairaalantietä. Oikokatu siis helposti ohitettu.

Vaikuttaahan se melkoisesti jos koko rallia ei mitenkään kaupungissa huomaa, muittenkin pikisten katsojamääriin, kun suuri osa kuitenkin lähistön asukkaita ketkä niitä käy katsomassa. Kaupunkipikis joko perjantaina tai lauantaina viimeisenä, niin että loppuu joskus kello kymmenen paikkeilla illalla jolloin saa elinkeinoelämä kävijöistä piristettä. Lähtö Kuokkalasta siksi että se on kaupungin suurin lähiö, vaikkakin sijaitsee lähellä keskustaa. Paljon katsojia sieltä. Kävelysillat ovat nimestä huolimatta riittävän leveitä autoille eikä niillä ole käyttöäkään kesäaikaan kun yliopiston kävijöitä varten ovat lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Miksi siellä kukaan vastustaisi? Josko se lopetettiin enempikin siksi että tapahtui onnettomuus ja alue oli turhan ahdas.
Harjun pätkää ei hyllytetty sen onnettomuuden takia. Pätkähän oli viimeisen kerran reitillä vielä -98. Lopettamisen syy oli todennäköisesti se, että tuolloin Hippokselle sai VIP-teltat helpommin.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-2&ID=246456

Wilson sanoi:
- Sanon vain, että kannattaa katsoa Power Stage uudestaan nauhalta. Katso Neuvillea, katso Ogieria ja näet, ettei auton perästä tule pölyä. Jos sitten katsot Jari-Mattia, näet hänen leikkaavan mutkia joka paikassa muita enemmän.

- Aiemmin nopein tapa oli varmasti sivuluisussa, koska muutoin autoa ei pystynyt käsittelemään. Silloin kuljettajien luonnolisilla taidoilla oli iso merkitys. Nykyisin autojen teknologia on suunniteltu paljon tehokkaammaksi, Wilson analysoi.
Onko noi autot muuttuneet niin paljon helpommin hallittavaksi että nyt pitää jopa osaa ajaa suorassa? Kommentit ajotyylistä tuntuvat muuten järjettömiltä. Autojen pitäisi olla tehottomampia kuin vuosia sitten mutta silti Ogier painoi kaikkien aikojen pohjat Ouninpohjaan
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^Mahtoiko Lapin ripustuksen pettäminen sitten lopulta olla seurausta tuosta?

Mitä luulette millaisissa summissa mahtoi esim. Nikaran tai Tahkon NORF budjetti olla? Mahtaako Minin vuokraaminen olla huomattavasti halvempaa kuin Fordin tai Citroenin?
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Harjun pätkää ei hyllytetty sen onnettomuuden takia. Pätkähän oli viimeisen kerran reitillä vielä -98. Lopettamisen syy oli todennäköisesti se, että tuolloin Hippokselle sai VIP-teltat helpommin.
Laajavuorikin juuri ja juuri menisi, mutta sinne taisi kun siellä jokin "yleisöek" tms. mikä se nyt nimeltään olikaan, olla ikävät ruuhkat ja parkit ihan turhan kaukana.
Paremmin järjestelyin ehkä siellä jotain "kaupunki"pikistä voisi olla paitsi että Jyväskylähän ei suuren suuri kaupunki ole joten ei se välttämättä ihan kaupungille tunnu kun metsää on ympärillä. Se voisi sopia sellaiseksi klo kuusi aamulla ajettavaksi niin ruuhkia ei syntyisi samalla tapaa kuin iltapäivisin. Tai sitten yöpikikseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtlkWR965FU
Mutta saman verran keskustasta melkein suuntaan kuin suuntaan niin löytyy muitakin metsiä. Paitsi missä on järviä.

Ennemmin siten kaupunkipikis keskustaan jonne on riittämiin teitä joten ruuhkia ei niin synny, Laajavuorihan hyvin voisi olla sen lisäksi kuten ennen jossain vaiheessa se olikin kun Harju vielä oli.
Reitistöä vähäsen tihentämällä sitten metsäpikiksille lisää tilaa/niitten määrää lisää, jotta "parhaita katselupaikkoja" olisi enemmän.

Joskus oli hyvä idea joillain että rallirataa sinne olisivat rakentaneet, ei sitä sitten tullut. Joka vuosi sama rata jota katsojatkin olisi voineet ajella muullonkin kuin rallien aikaan, niin jonkinlaista rallikaupunki-imagoa samalla sitten ja tunnettuutta. Nythän jotenkin vaikuttaisi että Kotka tunnetaan meripäivistä, Pori jatseista jne. mutta Jyväskylässä vaikka paljonkin väkeä käy vuosittain, se ei niin tunnettu (enää) ole.
http://www.nettisanomat.com/1999/09/30/n999farssi2laaja.htm
Rallicrossirata sinne edes, jotain tuossa linkissä sanoi että pärisisi asukkaille mutta kun se on metsää. Jollei ole riittävän metsää jollekin niin rata voisi kumminkin tarpeeksi nostaa hintoja että pääsisi pitemälle metsään asukkaat isompaan taloon.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Mitä luulette millaisissa summissa mahtoi esim. Nikaran tai Tahkon NORF budjetti olla?
Lainaus päivän paperi-Keskarista:

Nikara arveli että Jyväskylän MM-rallin ajaminen WRC-Minillä maksoi 100 000 - 150 000 euroa

-Aika lähellä joo, mutta se on vasta ajopaikan hinta. Siihen tulevat vielä muut kulut päälle. Aika kallis paukku tämä viikonloppu on, Mika Salo tarkensi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko noi autot muuttuneet niin paljon helpommin hallittavaksi että nyt pitää jopa osaa ajaa suorassa? Kommentit ajotyylistä tuntuvat muuten järjettömiltä. Autojen pitäisi olla tehottomampia kuin vuosia sitten mutta silti Ogier painoi kaikkien aikojen pohjat Ouninpohjaan
Lyhyesti vastattuna: on. Teholla ei tee paljoakaan, jos sen siirtäminen tiehen ei onnistu. Alustan takiahan nuo nykyään ovat nopeampia. Ja varmaan renkaidenkin. Plus epäilemättä teiden yleisen kunnon.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Ite joudin pikkusanaharkkaan mökkiperällä yötä ollessani naapuri asuntoautoporukan kanssa välikoppasista eskorteista :) (alkoholilla hieman ehkä osuutta) Kaikenpuolin ok reissu oli itellä vaikka kanssamatkustajat (veli ja kaksi kaveria) hidastikin matkantekoa... paviliongista pari t-paitaa hommasin ja muutaman tarran....arvosanaksi 8½...ensivuonna voikin itsekseen välikoppasella lähteä kruisailemaan, jos se kerkiää valmistua kesäksi, suurajoja ja tehdä itse sitä mitä haluaa. Nautin pätkien kiertämisestä, en 3 tuntia paikallaan istumisesta retkijakkaralla..
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Laajavuorikin juuri ja juuri menisi, mutta sinne taisi kun siellä jokin "yleisöek" tms. mikä se nyt nimeltään olikaan, olla ikävät ruuhkat ja parkit ihan turhan kaukana.
Paremmin järjestelyin ehkä siellä jotain "kaupunki"pikistä voisi olla paitsi että Jyväskylähän ei suuren suuri kaupunki ole joten ei se välttämättä ihan kaupungille tunnu kun metsää on ympärillä. Se voisi sopia sellaiseksi klo kuusi aamulla ajettavaksi niin ruuhkia ei syntyisi samalla tapaa kuin iltapäivisin. Tai sitten yöpikikseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtlkWR965FU
Mutta saman verran keskustasta melkein suuntaan kuin suuntaan niin löytyy muitakin metsiä. Paitsi missä on järviä.

Ennemmin siten kaupunkipikis keskustaan jonne on riittämiin teitä joten ruuhkia ei niin synny, Laajavuorihan hyvin voisi olla sen lisäksi kuten ennen jossain vaiheessa se olikin kun Harju vielä oli.
Reitistöä vähäsen tihentämällä sitten metsäpikiksille lisää tilaa/niitten määrää lisää, jotta "parhaita katselupaikkoja" olisi enemmän.

Joskus oli hyvä idea joillain että rallirataa sinne olisivat rakentaneet, ei sitä sitten tullut. Joka vuosi sama rata jota katsojatkin olisi voineet ajella muullonkin kuin rallien aikaan, niin jonkinlaista rallikaupunki-imagoa samalla sitten ja tunnettuutta. Nythän jotenkin vaikuttaisi että Kotka tunnetaan meripäivistä, Pori jatseista jne. mutta Jyväskylässä vaikka paljonkin väkeä käy vuosittain, se ei niin tunnettu (enää) ole.
http://www.nettisanomat.com/1999/09/30/n999farssi2laaja.htm
Rallicrossirata sinne edes, jotain tuossa linkissä sanoi että pärisisi asukkaille mutta kun se on metsää. Jollei ole riittävän metsää jollekin niin rata voisi kumminkin tarpeeksi nostaa hintoja että pääsisi pitemälle metsään asukkaat isompaan taloon.

Laajarin ek oli loistava, mutta siitä ilmeisesti luovuttiin, kun sinne lappasi loputtomasti porukkaa joka suunnalta ilman lippua. Killerillä nämä tappiot on helppo välttää. :eek:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Laajarin ek oli loistava, mutta siitä ilmeisesti luovuttiin, kun sinne lappasi loputtomasti porukkaa joka suunnalta ilman lippua. Killerillä nämä tappiot on helppo välttää. :eek:
Tuolla perusteella kaikista metsäpätkistä pitäisi luopua.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
^^Mahtoiko Lapin ripustuksen pettäminen sitten lopulta olla seurausta tuosta?
Näin Perjantaina kun Lappi tuli hypyn nokalleen Palsankylässä ja siksi joutui keskeyttämään. Tuo Ounin tilanne on Launtailta.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Laajarin ek oli loistava, mutta siitä ilmeisesti luovuttiin, kun sinne lappasi loputtomasti porukkaa joka suunnalta ilman lippua. Killerillä nämä tappiot on helppo välttää. :eek:
En sitten tiedä että tuntuuko vaan, mutta eikös sitä ennen olleet kohtuuhintasempia yksittäiset liput joten ei kait se hirmusuurien tappioitten juttu ollut?
Ollut yleensä rallipassi itsellä, mitä muutama viime vuosi jäänyt vähempään käymiset, niin en oikein hintoja muista. Mitenhän on mennyt muuten rallipassien myynti eri vuosina? Jotenkin kun ennen tuntu sille että aina sitä joku sellasen lahjoitti kun alko ralleista puhuun, taisi enempi yritykset ostaa niitä ennen ja nyt vip-paketteja? Muistaakseni yhtenä vuonna semmonen piti ihan ostaakin kyllä.
Oisko voitot kasvaneet uusiin määriin kun tulleet ne turhanpäiväset vip-alueet yms. Muutamana vuonna kyllä tollanen viplippunen jonnekin tullu kouraan mutten sitten ole viitsinyt kaljakarsinaan mennä leikkimään lähiöpubia metsässä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Noista hinnoista, niiden muutoksista ja tappioista.. Viime vuosien hinnoista ei ole varmaa muistikuvaa itselläni, mutta vanhempaa dataa kyllä löytyy.

Vuonna 2005 rallipassi 45€ ja VIP-liput 73€, kun tänä vuonna tavallinen rallipassi oli jo 65€.

Samassa ajassa EK lippujen hinnat on noussut 12€ --> 18€ / kahteen kertaan ajettavien 25€.

Killerille liput maksoivat 15€, kun nyt ne olivat jo 20€.

Paviljonki-rannekkeen sai hintaan 5€ koko rallin ajaksi, kun nyt jo yhden päivän lippu oli 10€, koko viikonlopun rannekkeen maksaessa 15€

Tämän vuoden vippi hössötyksien hinnat löytyi täältä: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/attachements/2013-07-02T14-06-49105.pdf
Vähemmän nähtävää ja puolta kalliimmat hinnat. :eek:


Helpommin sitä tappiota mielestäni tulee yleisö EK:lla verrattuna normi EK:hon. Killerillä vielä lisäksi omien alkoholipitoisten juomien tuontikielto, joten janoiset joutuvat kuransa ostamaan ylihintaan. Ainoa katselualue, joka killerillä oli täysi oli yllätys yllätys anniskelualue. Muistaakseni laajarissakin oli laukkujen tarkistus, mutta se ei paljoa metsän kautta tulleita haitannut.

Varmasti yksi syy yleisö EK:n palautumisesta killerille yllämainittujen lisäksi on myös työn helppous järkkäreille. En nähnyt ainuttakaan tapausta, jossa Killerillä olisi pitänyt katsojia ohjeistaa tai ojentaa millään tapaa..
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Itse olin Leustussa seuraamassa ysitien tuntumassa. Ei tuo paikkana sinänsä ihmeellinen ollut. Ekalla kierroksella ainoa vähän erikoisempaa tarjonnut oli Jyskälä-legenda de Sanctis, joka joutui hidastamaan vasuriin niin paljon, että joutui lähtemään melkein nollista uuteen vauhtiin.

Tokalla kierroksella (poislähtö noin 30 auton jälkeen) sitten Al-Rajhi veti pitkälle pellolle. Kuvaaja oli hyvin lähellä jäädä alle, en ole ihan varma mutta kamera saattoi jopa jäädä. Ongelmia oli myös sen verran, että yritti takaisin tielle väärästä paikasta ja sen takia joutui turvautumaan katsojien työntöapuun.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
^^ Tuo Lapin kommentti juuri aiheutti itsessä riemunkiljahduksia. Toivottavasti ajaa ensivuonna euroopassa, eikä aasian sarjassa.



Milläs tapaa oli vaisu? Vastassa oli R5 ja RRC autoja, joten tulokset saattoi suurelle yleisölle jäädä vähän pimentoon. Kertoi kyllä pienistä vaikeuksista päästä rytmiin, tultuaan suoraan aasian teiltä.

e: Lisätään nyt vielä, että viime vuonna ajoi tasatahtia muuan Ogierin kanssa ja Ogier ei ainakaan antanut kalustossa tasoitusta.
Paddon johti Lappia alusta alkaen Skodalla, onko tämä mies usein kisaillut suomessa? Kyllähän nyt Kubicaa ja montaa muutakin Lapin olis pitänyt päihin ajaa.

Rupee muuten todellakin kiinnostamaan tuo Kubican rallailu, onko sillä niin pirun hyvä auto vai miten ihmeessä se päästelee tollasta vauhtia soralla?? Asfaltti-kisoissa kiva nähdä kuinka korkealle pystyy, veikkaisin aika hyvää sijoitusta äijälle?!

WRC2-mestaruus taskuun, ja Puolalainen ajaa ensi vuonna WRC-Citikalla. No tuo sarjan taso nyt ei mikään kummonen ole, mutta kyllä niitä hyviä mittareita on yksittäisissä kisoissa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Lainaus päivän paperi-Keskarista:
Jos tuo on totta, että maksoi 100-150 tonnia, niin ei voi muuta sanoa, kuin, että eikö ahenudella ole mitään rajaa, jos yksi kilpailu maksaa auton hinnasta melkee 50%. Prodrive myy miniä 315000e:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös