Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KEVÄTKAUSI 2013

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Isäukko oli 60- tai 70-luvulla ollut jossain autosatamassa maanrakennustöissä ja kertoi, että kovakuntoisia kavereita ne jotka ajavat autot pois laivasta. Että juoksevat aina sieltä kentältä laivaan hakemaan seuraavaa autoa. Mites tuo nykyään hoidetaan?
Kentältä pääsee 'heijarilla' eli haku-pakulla takaisin laivan luo, mutta sen jälkeen saa kiivetä sen 5-16 kerrosta laivassa ylöspäin, että pääsee hakemaan auton. Siellä ei voi kävellä suorassa, sillä kannet on tosi matalia, jotta mahtuu mahd. paljon autoja laivaan. Pari kolme ekaa kerrosta on korkeampia, jotta saadaan pakut ja kuorkit kyytiin.

Tossa esim. Wallenius Linesin Isolde-laivan tietoja.
Owner: Wallenius Lines
Management: Wallenius Marine
Flag: SWE
Ship Type: PCTC
Capacity car (RT43): 5300
Capacity car/trucks: 2 420/500
Length (m): 198
Beam (m): 32.3
Draft (m): 11.6
Deadweight (m/t): 28396
Gross tonnage: 51071
Main engine/Power (kW): 13.5
Delivered: 1985
Builder: Kockums, Malmö, Sweden
Charter: Wallenius Wilhelmsen Logistics
Että aika läjä autoja, jos 5300 autoa pystyy kuljettamaan kerralla. Semmoiset 3500 tuli parhaimmillaan Hankoon kerralla. Osa purettiin jo Rotterdamiin ja Drammeniin tullessa Jaappanista. Muistaakseni tuossa oli just se 16 kerrosta. Autothan ovat parilla remmillä kiinni yleensä vanteesta laivaan, jotta merenkäynnissä autot eivät singahda toistensa kylkiin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Tossa esim. Wallenius Linesin Isolde-laivan tietoja.
Että aika läjä autoja, jos 5300 autoa pystyy kuljettamaan kerralla. Semmoiset 3500 tuli parhaimmillaan Hankoon kerralla. Osa purettiin jo Rotterdamiin ja Drammeniin tullessa Jaappanista. Muistaakseni tuossa oli just se 16 kerrosta. Autothan ovat parilla remmillä kiinni yleensä vanteesta laivaan, jotta merenkäynnissä autot eivät singahda toistensa kylkiin.
Olen joskus 90-luvulla nähnyt Hangossa sellaisen ison autolaivan joka taisi olla tyhjä eli ui mahdollisimman ylhäällä. Hassun näköinen laiva oli se. Paikalliset tiesivät kertoa, että oli tullut juurikin Japanista ja kuulemma vain pari kertaa vuodessa kävi Suomessa. Muistaakseni hiljattain luin, että nykyään autoja tuodaan Suomeen vain Euroopasta pienemmillä laivoilla. Eli ne kaikki isot laivat purettaisiin nykyään muualla.

edit: no tuossahan sellanen:



edit2: tämä on vissiin lastausasento:



edit3: vielä kuva lastauksesta:

 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joka kuukausi lävähti laiva Japanista 'mun aikoina'. Kentälle puretuista autoista (olivat mallettain ja väreittäin) erotti niiden tulolaivan ja -päivän tuulilasissa olleesta tarrasta. Oli punaista palloa, vihreää kolmiota, keltaista neliötä yms. Helpotti huomattavasti asiakkaan auton löytämistä kun tiesi minkä väristä merkkiä etsi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Onkohan toi Katainen noussut jotenkin kaiken kansan yläpuolelle kuvitelmissaan?
Pari sanaa vielä tuosta Himas-tutkimushankkeesta;

Minusta noille rahoituspäätöksen teheneille johtajille pitäisi antaa kenkää. Äijät ruikuttavat nyt, että heillä ei ollut munaa tehdä kielteistä rahoituspäätöstä kun lobbarina oli pääministeri. No mitäs helvetin rohkeuspillereitä ne nyt ovat ottaneet kun uskaltavat arvostella hankintaa ja pääministeriä tässä vaiheessa?

Eli nyt paukutetaan päätä mutta silloin kun oli päätöksen paikka niin oltiin pullahiiriä.

Ei muuta kun pihalle koko helvetin porukka :thumbdown
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
No mitäs helvetin rohkeuspillereitä ne nyt ovat ottaneet kun uskaltavat arvostella hankintaa ja pääministeriä tässä vaiheessa?
Tais olla niin, että se joka ensimmäisenä arvosteli oli jo päässyt eläkkeelle.

edit: nyt kun tarkistin, sekä silloiset Suomen Akatemian, että Tekesin johtajat ovat jo entisiä johtajia ja Sitrasta ei ole taidettu arvostellakkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tais olla niin, että se joka ensimmäisenä arvosteli oli jo päässyt eläkkeelle.
No eikö se ollut saanut eläkelaskelmaansa vielä silloin kun rahojen käytöstä päätettiin vai mistä viirasi?

Jos johtajaporukka ei kykene seisomaan päätöstensä takana niin kenkää joka vitun äijälle. Turha nyt on ruikuttaa jos ei päätöksen hetkellä saanut suutaan auki. Silloin on ollut väärä mies väärällä pallilla.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
No eikö se ollut saanut eläkelaskelmaansa vielä silloin kun rahojen käytöstä päätettiin vai mistä viirasi?
En tiiä, mut voin toki yrittää kuuklettaa milloin Tekesin johtaja on saanut eläkelaskelmansa. Suomen Akatemian puolelta on näköjään niin, että arvostelijana on nykyinen johtaja joka ei ollut silloin neuvotteluissa Kataisen kanssa ja entinen johtaja on vissiin ollut hissukseen.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
En tiiä, mut voin toki yrittää kuuklettaa milloin Tekesin johtaja on saanut eläkelaskelmansa. Suomen Akatemian puolelta on näköjään niin, että arvostelijana on nykyinen johtaja joka ei ollut silloin neuvotteluissa Kataisen kanssa ja entinen johtaja on vissiin ollut hissukseen.
Ei päästäkään antamaan potkuja kenellekään, kun on eri ihmiset kyseessä. :frown:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
En tiiä, mut voin toki yrittää kuuklettaa milloin Tekesin johtaja on saanut eläkelaskelmansa.
Ei maksa vaivaa, mutta edelleen:

Jos johtajaporukka ei kykene seisomaan päätöstensä takana niin kenkää joka vitun äijälle (ja eläkkeen leikkaus tuolle yhdelle pellelle). Turha nyt on ruikuttaa jos ei päätöksen hetkellä saanut suutaan auki. Silloin on ollut väärä mies väärällä pallilla.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
O
edit2: tämä on vissiin lastausasento:
edit3: vielä kuva lastauksesta:
Myöhemmin kun lastauksen laatua arvioitiin lastauksen laaturyhmän toimesta, avaamalla laiva tarkastusta varten, tarkastajat totesivat, että lastaus oli tehty selvästi hutiloiden. Autot olivat kansilla nimittäin vähän miten sattuu.
Alla olevista kuvista saa melko hyvän käsityksen siitä, kuinka hullusti autoja oli laivaan parkkeerattukaan.

Aika huolimatonta työtä lastaajilta tässä nyt kyllä. Itse en olis tyytyväinen jos uusi autoni lastattais asiakkaalle kuljetusta varten tuollaviissiin huithapelisti ja jopa selviä lommoja aiheuttaen!
Ettei olis kuulkaa jotain ulkomaalaisia huumehörhöjä lastaajina tuolla!





 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Myöhemmin kun lastauksen laatua arvioitiin lastauksen laaturyhmän toimesta, avaamalla laiva tarkastusta varten, tarkastajat totesivat, että lastaus oli tehty selvästi hutiloiden. Autot olivat kansilla nimittäin vähän miten sattuu.
Alla olevista kuvista saa melko hyvän käsityksen siitä, kuinka hullusti autoja oli laivaan parkkeerattukaan.

Aika huolimatonta työtä lastaajilta tässä nyt kyllä. Itse en olis tyytyväinen jos uusi autoni lastattais asiakkaalle kuljetusta varten tuollaviissiin huithapelisti ja jopa selviä lommoja aiheuttaen!
Ettei olis kuulkaa jotain ulkomaalaisia huumehörhöjä lastaajina tuolla!
Koska Mossen kuvailema laivojen purkutapa on auttamattoman hidas, tehokkuusintoilijat ovat asentaneet laivaan peräportin ja satamalaituriin julmetun ison hydraulisen kipin jolla laivaa kallistetaan ja se tyhjentyy muutamassa sekunnissa. Vielä on viilaamista tässäkin kuningasideassa:

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Koska Mossen kuvailema laivojen purkutapa on auttamattoman hidas, tehokkuusintoilijat ovat asentaneet laivaan peräportin ja satamalaituriin julmetun ison hydraulisen kipin jolla laivaa kallistetaan ja se tyhjentyy muutamassa sekunnissa. Vielä on viilaamista tässäkin kuningasideassa:

Silti on vähemmän kolhuja kuin että mosse olisi ajamassa.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Tuossa yhtenä kesänä olin soutamassa harjoittelutarkoituksissa. Havainnoin, että nyt ajettiin autonkuljetuslaivasta viimeinen auto ulos. Rampit nostettiin heti. Kuvittelin ehtiväni hyvin alta pois veneineni. Väärin. Ei mennyt minuuttiakaan, kun oli jo köydet irti ja laiva irtautumassa laiturista.

En jäänyt tekemään lipputervehdystä, vaan soutelin kiivain vedoin itseni selvemmille vesille. Laiva tienaa vain kulussa, ei laiturissa!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jokseenkin yllättävää, että "murehtijat" elävät "tyytyväisiä" pidempään.


Pessimisti elää optimistia pidemmän elämän.

Pessimistisesti elämään suhtautuvat elävät optimisteja kauemmin.
Näin kertovat asiaa selvittäneet saksalaiset ja sveitsiläiset tutkijat.

Tutkimustulosten mukaan vanhoilla ihmisillä, jotka arvioivat olevansa tulevaisuudessa keskimääräistä tyytyväisempiä elämäänsä, oli 10 prosenttia suurempi riski kuolla. Heillä oli myös suurempi todennäköisyys saada terveysongelmia.

– Mahdollisesti pessimistinen elämänkatsomus saa iäkkäät pitämään huolta itsestään ja terveydestään paremmin, kertoi tutkija Frieder Lang.

Tutkimuksessa oli mukana tiedemiehiä muun muassa Berliinin Humboldtin yliopistosta ja Zürichin yliopistosta.
Kymmenen vuoden aikana koehenkilöiltä kysyttiin, miten tyytyväisiä he olivat elämäntilanteeseensa nyt ja millaiseksi he arvioivat tilanteen viiden vuoden kuluttua.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Laiva tienaa vain kulussa, ei laiturissa!
Niin se taitaa olla, että jos merimies nykyään hankkii heilan joka satamasta niin heila ei kerkii kuin soutelemaan laivan viereen hakemaan cum in face ja äkkiä pois alta, taas mennään.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Huikeita säästövinkkejä pienituloisille. :D

Frederik, Jethro ja Päivikki Palosaari kertovat: Näin pienituloinen voi rikastua!
Julkaistu: 4.3.2013 9:17

Pikkuinenkin summa voi kertyä isoksi pääomaksi, kunhan sen muistaa irrottaa palkasta joka kuukausi. Rahakkaat tutut kertovat, miten.
Kiinteistönvälittäjä-yrittäjä Jethro Rostedt kannustaa osakesijoituksiin. Osakesijoittamisen voi aloittaa jo satasella tai parilla.
- Sijoittaminen vaatii tietenkin markkinoiden tuntemusta ja aktiivisuutta. Esimerkiksi lääkeyhtiöiden osakkeet ovat aika edullisia.

Kiinteistönvälittäjä suosittelee luonnollisesti myös asuntosijoittamista.

- Se on ollut aina kaikkein parasta ja turvallisinta. Jos laittaa 500 euroa kuussa pankkitilille, se tekee vuodessa 6000 euroa. Kahden vuoden jälkeen voi jo keskustella sijoitusasunnon ostamisesta.

Levillä vaikuttava yrittäjäneuvos Päivikki Palosaari suosittelee kaikille vapaaehtoista eläkevakuutusta tai henkivakuutusta.

- Eläkevakuutus on hyvä asia ja arvostan sitä. On hyvä olla pahan päivän vara.

- Asunto ja eläketurva on se, mihin itse sijoitan. Vaikka tapahtuisi mitä pörssiromahduksia, asunto on aina olemassa. Jos olisin pienituloinen, hankkisin sijoitusasunnon, jonka laittaisin vuokralle. Asunto on aina 10-20 vuoden kuluttua arvokkaampi kuin ostohetkellä.

Yli 20 vuotta osakekauppaa tehnyt laulaja Frederik alias
Ilkka Sysimetsä pitää suomalaisten suuryritysten osakkeita luotettavina sijoituskohteina.

- Rahat kannattaa laittaa suomalaisiin yhtiöihin, kuten Kone, Metso tai Outotec. Myös Cargoteciin luotan, koska (Finnairin entinen toimitusjohtaja Mika) Vehviläinen tulee varmaan pistämään firman kovaan kuntoon. Luotan myös Nokiaan edelleen. Niillä on Windows-pohjainen käyttöjärjestelmä, joka on joka koneessa.

Frederik on itse sijoittanut norjalaiseen Norwegian-lentoyhtiöön.

- Se on kasvava yhtiö ja sillä menee lujaa. Toinen hyvä on Samsung.

Rahastoja Frederik karttaisi.

- Rahastot ovat huijausta. Pankit antavat sijoittajalle 50 rahaston listan, joista 2-3 on hyvää, loput soopaa. Myös rahastojen kulut ovat hirveitä, Frederik tietää.
 
Ylös