Ajanotto ja ajanottojärjestelmät

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Ajanotosta pakko kommentoda sen verran, että todellakin sen toivoisin parantuvan ja menevän enemmän siihen suuntaan mitä rapakon takana harrastetaan. Fakta kuitenkin on, että kaikki firmat jotka ovat mainostaneet hoitavansa F1 ajanoton, niin ovat olleet sponsoreita muiden seassa (tulee nyt ensimmäisenä mieleen Tag Heuer, Siemens, LG ja nyt Rolex). Itse ajanoton on kuitenkin aina hoitanut firma joka ennen tunnettiin nimellä AMB ja nykyään nimellä MYLAPS. Tietääkseni tämä tekniikka ei ole mihinkään muuttunut, joten en usko että mitään kovinkaan suuria muutoksia tähän on tulossa. Toki logot ovat vaihtuneet ja grafiikoita hieman viilattu, mutta mikäli tekniikka ei jossain vaiheessa oikeasti vaihdu MYLAPS toimesta taikka joku toinen tekniikka valitaan tilalle, niin silloin ei ole mahdollista että ajanoton sisältö myöskään muuttuu.

MYLAPS tekniikka perustuu silmukoihin joita on maaliviivalla, sektoreiden väleissä ja nykyään myös DRS alueiden lopussa ja alussa. Ajoneuvoissa on ponderit jotka sitten tunnistetaan näillä alueilla ja siitä sitten lasketaan aikaa. GPS laitteet autosta myös löytyvät, mutta sitä ei käytetä muuhun kuin visuaaliseen presentaatioon ajanoton näkökulmasta. GPS data lisäksi on käsittääkseni maskattua / "epätarkistettua" että tarkka ajoneuvojen data ei ole kilpailevien tallien käytettävissä. GPS datasta kun pystyttäisiin niin paljon laskea kilpailevien tallien asioita jotka halutaan pitää salassa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Pika googlauksella en löytänyt kyseisellä firmalla olevan yhteyksiä Formula 1:seen. Sen sijaan täällä http://www.formula1.com/news/headlines/2012/12/14149.html väitetään Rolexin olevan virallinen ajanottaja tällä kaudella. Edellinen ajanottaja oli Hublot, joka hoiti hommaa vuodesta 2010.
Rolex on pelkkä sponsori joka saa logonsa F1-yhteyksiin vaikka ei ole mitään tekemistä käytännön ajanoton kanssa. Luonnollisesti sopii kelloyhtiölle sponsoroida urheilulajia jossa aikojen kanssa puhutaan parhaimmillaan sekunnin tuhannesosien eroista.

Aikaisemmin ollut mainitsemasi Hublot ja esimerkiksi Tag-Heuer samassa roolissa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Rolex on pelkkä sponsori joka saa logonsa F1-yhteyksiin vaikka ei ole mitään tekemistä käytännön ajanoton kanssa.
Nyt en ymmärrä. Valehteleeko FIA meille?. Haluaisin jotain lähteitä väitteilenne.
http://www.formula1.com/news/headlines/2012/12/14149.html
"Rolex, the leading luxury watchmaking brand and a pioneer of sports sponsorship, will become a major long-term partner of Formula 1 from 2013 as Official Timekeeper and Official Timepiece."
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8709/
"All cars must also be fitted with two timing transponders supplied by the officially appointed timekeepers. These transponders allow the timekeepers to record every lap time of every car throughout the weekend."
Noisshan sanotaan aika selvästi, että virallinen ajanottaja hoitaa ajanoton eli nykyään Rolex. Rolex voi sitten tilata kaiketi laiteensa mistä haluaa, mutta he silti ajanotosta huolehtivat.
 
Viimeksi muokattu:

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Nyt en ymmärrä. Valehteleeko FIA meille?. Haluaisin jotain lähteitä väitteilenne.




Noisshan sanotaan aika selvästi, että virallinen ajanottaja hoitaa ajanoton eli nykyään ROLEX.
Njoo kun kattelee noita MYLAPS'in sivuja niin löydy kyllä formuloista mitään mainintaa, sen sijaan esimerkiksi pitkä lista muita: Le Mans, NASCAR, IRL, MotoGP, World Superbikes, AMA Pro, Champ Car World Series, IMSA, Shanghai F1 Circuit, Porsche's Leipzig Testing Grounds

Aika outoa olisi jos eivät mainitsisi ykkösiä (toki onhan siellä Shanghain rata mukana) vaikka lajin ajanottotekniikan toimittaisivatkin... Enpä tiedä, itselleni on jostain tämmönen käsitys päähän tullut

EDIT:

voipi olla että Bernie ei halua että firma käyttää F1-brändiä markkinoinnissa (ei yllättäisi).

Ja jos ihan pilkkua viilataan niin tossahan käytetään sanaa "supply" eli itse käytännön toteutus ja laitteisto saattaa tulla vielä jostain kolmannelta taholta (esim. MYLAPS)
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Rolex on pelkkä sponsori joka saa logonsa F1-yhteyksiin vaikka ei ole mitään tekemistä käytännön ajanoton kanssa. Luonnollisesti sopii kelloyhtiölle sponsoroida urheilulajia jossa aikojen kanssa puhutaan parhaimmillaan sekunnin tuhannesosien eroista.

Aikaisemmin ollut mainitsemasi Hublot ja esimerkiksi Tag-Heuer samassa roolissa.
Tag Heuer on kuitenkin se alkuperäinen F1-ajanottaja ja tekee oikeita ajanottolaitteita edelleen. Luulin niiden olevan siellä vielä Hublotin aikana, kun Hublot on kuitenkin samaa LVMH konsernia.

Tietysti joka moottoriradalla on omat ajanottolaitteistonsa. Voihan se olla, että niitä käytetään kisojen yhteydessä. Järjetöntä olisi joka viikonloppu virittää ajanottolaitteet uudestaan. Samoja numeroita ne kuitenkin ulostaa.

En usko ajanottolaitteiden tai käytäntöjen muuttuneen moneen vuoteen. Nämä official timekeeperit kertovat vain siitä mistä suunnasta kaadetaan rahaan Ecclestonen taskuun.

:alppu:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Official Timekeeper -juttuun. Graffoissa on LG:n logot edelleen, joten mitään katsojalle näkyvää ei ole tapahtunut.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Tuosta ajanotosta vielä josta aikaisemmin yöllä laitoin viestiä, niin F1 sekä WRC molemmilla on ainoastaan yksi virallinen ajanottolaitteisto joka kiertää kisasta toiseen. Eli siis mitään radan omia ajanottoja ei käytetä. Olen ollut hoitamassa ajanottoa muutamassa WRC kisassa FIA:n laitteistolla sekä muutamassa muun luokan EM ja MM kisassa ja sitä kautta tunnen tuon puolen aika hyvin. MYLAPS laitteet ovat yksinkertaisesti parhaimpia alalla ja niitä käytetään lähes kaikkialla, myös F1 kisoissa. Se että hoitaako joku Rolex oikeasti sen homman noilla laitteilla niin en tiedä, mutta joku sen homman tekee juurikin noilla laitteilla (ja on tehnyt pitkään). Näin on ollut jo ennen Rolexia, en tiedä sitten onko Tag Heuer käyttänyt jotain omaa laitteistoa, mutta olen kyllä hyvin skeptinen sen suhteen koska heidän laitteitaan en ole koskaan missään moottoriradalla nähnyt.

Ajanotto on itseasiassa todella monimutkainen operaatio koska sitä dataa välitetään niin moneen paikkaan, joten yhden standardin setupin mukana kantaminen ja kasaaminen aina uuteen kohteeseen on huomattavasti helpompaa kun eri ratojen eri järjestelmien integroiminen kiinni siihen mitä menee ulos tiimeille, medialle, katsojille, telkkariin, tuomareille jne.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Tuosta ajanotosta vielä josta aikaisemmin yöllä laitoin viestiä, niin F1 sekä WRC molemmilla on ainoastaan yksi virallinen ajanottolaitteisto joka kiertää kisasta toiseen. Eli siis mitään radan omia ajanottoja ei käytetä. Olen ollut hoitamassa ajanottoa muutamassa WRC kisassa FIA:n laitteistolla sekä muutamassa muun luokan EM ja MM kisassa ja sitä kautta tunnen tuon puolen aika hyvin. MYLAPS laitteet ovat yksinkertaisesti parhaimpia alalla ja niitä käytetään lähes kaikkialla, myös F1 kisoissa. Se että hoitaako joku Rolex oikeasti sen homman noilla laitteilla niin en tiedä, mutta joku sen homman tekee juurikin noilla laitteilla (ja on tehnyt pitkään). Näin on ollut jo ennen Rolexia, en tiedä sitten onko Tag Heuer käyttänyt jotain omaa laitteistoa, mutta olen kyllä hyvin skeptinen sen suhteen koska heidän laitteitaan en ole koskaan missään moottoriradalla nähnyt.

Ajanotto on itseasiassa todella monimutkainen operaatio koska sitä dataa välitetään niin moneen paikkaan, joten yhden standardin setupin mukana kantaminen ja kasaaminen aina uuteen kohteeseen on huomattavasti helpompaa kun eri ratojen eri järjestelmien integroiminen kiinni siihen mitä menee ulos tiimeille, medialle, katsojille, telkkariin, tuomareille jne.
Ihan kiva tietää näistäkin. Miten muuten tuo f1.comin livetiming...liittyykö se mitenkään Rolexiin tai MYLAPSiin vai onko se FIAn oma java-kikkare, joka saa vaan datansa viralliselta ajanottajalta?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ajanotto on itseasiassa todella monimutkainen operaatio koska sitä dataa välitetään niin moneen paikkaan, joten yhden standardin setupin mukana kantaminen ja kasaaminen aina uuteen kohteeseen on huomattavasti helpompaa kun eri ratojen eri järjestelmien integroiminen kiinni siihen mitä menee ulos tiimeille, medialle, katsojille, telkkariin, tuomareille jne.
Ei kait se kovinkaan monimutkaista ole. Autoihin transponderit ja radan varteen omat sensorit. Sieltä tulee raakadataa ja loput hoidetaan softalla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuosta ajanotosta vielä josta aikaisemmin yöllä laitoin viestiä...
Tulikin mieleen tuosta, niin välillä olen katsellut juutuubista 80-luvun kisoja ja niissäkin tulee joskus ruutuun tämä "pallukat ratakartalla" -tyyppinen driver tracker grafiikka, ja mietin millä se on toteutettu. Eli vissiin silmukat radalla suht tihein välimatkoin? Tag Heuerin grafiikoilla tuota ei mielestäni käytetty lainkaan.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Ihan kiva tietää näistäkin. Miten muuten tuo f1.comin livetiming...liittyykö se mitenkään Rolexiin tai MYLAPSiin vai onko se FIAn oma java-kikkare, joka saa vaan datansa viralliselta ajanottajalta?
Tuo Live Timing on joku FIA:n ulkopuoliselta firmalta ostama kikkare, joka saa datan viralliselta ajanotolta ja sitten välittää sen eteenpäin katsojille tuon weppisivulla olevan komponentin kautta socket yhteyksillä useamman palvelimen kautta. Eli siis ei suoraan tule miltään laitteiston toimittajalta. Javaan on päädytty varmaankin sen takia, että clien määrät on niin suuria että niiden hanskaaminen HTML tekniikalla olisi vähintään hankalaa kuormituksen kannalta. Tämän takia tämä sovellus latautuu käyttäjän omalle koneelle ja käyttää paikallisen koneen resursseja datan käsittelyyn palvelimen sijasta. Tosin nykyään tämä olisi mahdollista tehdä HTML5 tekniikalla tuon sijaan, joka olisi huomattavasti parempi vaihtoehto. Uskon että tämäkin tulee jossain vaiheessa tapahtumaan.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Ei kait se kovinkaan monimutkaista ole. Autoihin transponderit ja radan varteen omat sensorit. Sieltä tulee raakadataa ja loput hoidetaan softalla.
Se että saadaan tarpeeksi tarkkaa dataa on melko haasteellinen operaatio ja siihen ei ihan mihin tahansa tekniikalla pystytä. F1 tarkkuus on millisekunti ja uusin MYLAPS generaatio pystyy jo 100 mikrosekunnin tarkkuuteen (1/10000 sekunti).

Softapuoli on sitten toinen, toki kun data saadaan raudalta niin sen kanssa voidaan sitten tehdä mitä halutaan mutta ajanottosoftat ovat kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. On niin paljon erityistilanteita jne joihin pitää pystyä sopeutumaan jne.

Eli siis ajanotto kokonaisuutena on hyvin monimutkainen operaatio ja sen pitää toimia 100% varmuudella, koska koko kisan ydin on siinä kilpailun johdon suunnasta katsottuna. Tämän takia koko järjestelmä onkin tuplattu, eli siis kaikissa paikoissa on tupla sensorit ja järjestelmä on myös tuplattu aina organisaatioon saakka, eli järjestelmiä käyttää kaksi täysin erillistä tiimiä jotta inhimillinen virhe saadaan myös poistettua kuviosta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se että saadaan tarpeeksi tarkkaa dataa on melko haasteellinen operaatio ja siihen ei ihan mihin tahansa tekniikalla pystytä. F1 tarkkuus on millisekunti ja uusin MYLAPS generaatio pystyy jo 100 mikrosekunnin tarkkuuteen (1/10000 sekunti).
Ei luulisi nykyaikana olevan yhtään hankalaa saada tarkkaa dataa. Kun tietokoneissa puhutaan 4GHz taajuudesta ja moniytimisenä. Pitäisi tolla pystyä jo helposti mikrosekunnin tarkkuuteen? Toki itse ajanottaitteistossa ei puhuta noin suurista taajuuksista, mutta mahdollista se on ja tarpeen mukaan voidaan parantaa.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Tulikin mieleen tuosta, niin välillä olen katsellut juutuubista 80-luvun kisoja ja niissäkin tulee joskus ruutuun tämä "pallukat ratakartalla" -tyyppinen driver tracker grafiikka, ja mietin millä se on toteutettu. Eli vissiin silmukat radalla suht tihein välimatkoin? Tag Heuerin grafiikoilla tuota ei mielestäni käytetty lainkaan.
Nykyään tosiaan nuo pallukat saadaan GPS avulla ja kuten aikaisemmin sanoin, niin tuo GPS data on maskattua / yksinkertaistettua hyvin pitkälle että siitä ei saada muuta kuin graafinen presentaatio luotua. Tämä siis sen takia että kilpailijat eivät saa dataa toisista autoista liian tarkasti. Olin tuossa vuosituhanteen vaihteessa luomassa GPS pohjaista konseptia F1:n (monta vuotta ennen kuin se oikeasti tuli käyttöön) ja silloin vastustus talleilta oli ihan tajuttoman suuri koko GPS hommaan juuri sen takia, että pelkäsivät tietojen päätyvän vääriin käsiin. Tämän takia homma jäi silloin toteuttamatta. Myöhemmin sitten joku muu sai asian lävitse.

Ennen GPS aikaa tuo presentaatio perustui siihen, että radalla tosiaan oli sensoreita jokunen kappale ja silloin näiden "sektoreiden" sensorit olivat huomattavasti heikompia kuin virallinen ajanotto, joten niitä ei voitu käyttää suoranaisesti muuhun kuin karkeaan visuaaliseen arvioon. Näiden sektoreiden tietojen perusteella sitten pystyttiin tietysti tietämään suunnilleen kun auto meni ko. linjan ylitse ja laskemaan auton arviollinen nopeus ja piirtämään auto myös sektoreiden välille ennalta luodun nopeusmallin mukaisesti (aikajana suhteutettuna auton nopeuteen + historiatietoihin). Tämä myös selittää aikoinaan sen että joku auto "hyppäsi" grafiikassa hieman johonkin suuntaan. Tämä johtui siitä että auto ylitti tämän mittauspisteen eri ajassa kuin mitä oli edellisellä pisteellä laskettu ja tästä johtuen auton sijaintia korjattiin eteen taikka taaksepäin (yleensä eteenpäin).
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Ei luulisi nykyaikana olevan yhtään hankalaa saada tarkkaa dataa. Kun tietokoneissa puhutaan 4GHz taajuudesta ja moniytimisenä. Pitäisi tolla pystyä jo helposti mikrosekunnin tarkkuuteen? Toki itse ajanottaitteistossa ei puhuta noin suurista taajuuksista, mutta mahdollista se on ja tarpeen mukaan voidaan parantaa.
Ongelma ei ole tiedon prosessoinnin nopeus vaan ilmaisun tarkkuus raudalta.

Käytännössä siis puhutaan siitä, että meillä on ajoneuvo joka kulkee 300km tunnissa n. 30cm leveän ajanottolinjan ylitse. Ajoneuvoissa oleva ponderi on aktiivinen ja lähettää vaimeaa radiosignaalia, jonka sitten ajanottolinja tunnistaa. Tässä vaiheessa pitää tapahtua seuraavaa:

1) Saada tarkka ilmaisu ajasta jolloin ajoneuvo on ylittänyt ajanottolinjan (ja siis nimenomaan aina samasta kohtaa, ei siten että toinen ajoneuvo tunnistetaan metriä aikaisemmin kuin toinen)
2) Tunnistaa ajoneuvon ID datapurskeesta

Ja jos auto menee tuon 300 km tunnissa, niin se menee 83 metriä sekunnissa. Ajanottolinjan koko 30cm, joten aikaikkuna tuon kaiken tekemiseen on n. 4 millisekuntia. Käytännössä siis tuossa jää muutama millisekunti pelivaraa tehdä tuo kaikki kun puhutaan kolmen desimaalin tarkkuudesta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ongelma ei ole tiedon prosessoinnin nopeus vaan ilmaisun tarkkuus raudalta.

Käytännössä siis puhutaan siitä, että meillä on ajoneuvo joka kulkee 300km tunnissa n. 30cm leveän ajanottolinjan ylitse. Ajoneuvoissa oleva ponderi on aktiivinen ja lähettää vaimeaa radiosignaalia, jonka sitten ajanottolinja tunnistaa. Tässä vaiheessa pitää tapahtua seuraavaa:

1) Saada tarkka ilmaisu ajasta jolloin ajoneuvo on ylittänyt ajanottolinjan (ja siis nimenomaan aina samasta kohtaa, ei siten että toinen ajoneuvo tunnistetaan metriä aikaisemmin kuin toinen)
2) Tunnistaa ajoneuvon ID datapurskeesta

Ja jos auto menee tuon 300 km tunnissa, niin se menee 83 metriä sekunnissa. Ajanottolinjan koko 30cm, joten aikaikkuna tuon kaiken tekemiseen on n. 4 millisekuntia. Käytännössä siis tuossa jää muutama millisekunti pelivaraa tehdä tuo kaikki kun puhutaan kolmen desimaalin tarkkuudesta.
Eikö toi pelkkä ajoneuvon ID riitä, jonka "saapumisen" mukaan voidaan merkitä aika kellosta?.
 

copter

Well-known member
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
203
Eikö toi pelkkä ajoneuvon ID riitä, jonka "saapumisen" mukaan voidaan merkitä aika kellosta?.
Käytännössä nämä asiat tapahtuvat samaan aikaan. Mutta siis tuo nyt ei ole sinänsä oleellista vaan yleensäkin se fakta että muutaman millisekunnin sisään pitää saada langattomasti ja luotettavasti luettua nopeus laitteesta joka liikkuu 83 metriä sekunnissa ja pitää sisällään tajuttoman määrän tekniikkaa joka myös aiheuttaa häiriöitä prosessille.

Eli siis tuossa se raudan haaste piilee.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Käytännössä nämä asiat tapahtuvat samaan aikaan. Mutta siis tuo nyt ei ole sinänsä oleellista vaan yleensäkin se fakta että muutaman millisekunnin sisään pitää saada langattomasti ja luotettavasti luettua nopeus laitteesta joka liikkuu 83 metriä sekunnissa ja pitää sisällään tajuttoman määrän tekniikkaa joka myös aiheuttaa häiriöitä prosessille.

Eli siis tuossa se raudan haaste piilee.
Eikös loggausta hoideta livenä koko kierroksen ajan paikan ja ajan suhteen (tiimin sis. ajanotto)? Uskoisin tarkkuusvaatimuksen olevan samaa luokkaa. Toki virallinen ajanottoon ja omaan loggaukseen käytetään eri laitteita. Millä tekniikalla paikkatieto kerätään? Riittääkö GPS tarkkuus?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eikös loggausta hoideta livenä koko kierroksen ajan paikan ja ajan suhteen (tiimin sis. ajanotto)? Uskoisin tarkkuusvaatimuksen olevan samaa luokkaa. Toki virallinen ajanottoon ja omaan loggaukseen käytetään eri laitteita. Millä tekniikalla paikkatieto kerätään? Riittääkö GPS tarkkuus?
Kyllä minä ainakin muistan nähneeni 2012-kaudella lähes livenä päivittyvää eroa kahden auton välillä. Oisko televisioon tuleva aikaeron päivitysväli ollut luokkaa 3 sekuntia...
 
Ylös