Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Spassa samat fiilikset ykköset ja gp2 pakko pitää tulpat jos ei ole jossain keskellä mettää. Mielenkiinnolla odottelen miltä ne elokuussa siellä taas kuulostaa. Vähän vaisuilta ehkä samaan tyyliin kuin kosteissa perjantaiharkoissa missä ei menty kaasupohjassa lähelle rajotinta, yllättävän selkeä ero äänimaailmassa.

No pitää ehkä käydä alastarolta hakemassa äänifiilikset nitro dragstereista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
GP2 moottorit on 4 litraset V8:t kierrosrajoittaja ilmeisesti 10000rpm.

Formulat menee V6:silla 11% korkeammille pakoäänitaajuuksille rajoittimen ollessa 15000rpm.

Käytännössä lienee aika tasoissa jos turbolla pienemmillä kierroksilla ajelu korostuu ja bensaa muutenkin säästellään.
Kuten on varmaan (aiemmin) ketjussa todettu moneen kertaan, niin todennäköisesti eivät tule menemään 15000 rpm asti, koska teoriassa polttoainevirran rajoituksen maksimi 100kg/h tulee vastaan jossain 11000 rpm kohdalla. Renault on sanonut rajoittimen olevan 12500 rpm.

Tosin eiköhän kuitenkin vähän korkeammalle kuin toistaiseksi testeissä.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Ei jumankauta mitä imureita noi on! PRRRRRRRRRRRRRRR Ptsf Ptsf Ptsf, PRÖÖÖÖÖÖÖÖRRRRRRRRRRR SSSSSSSSSSSSSSSSSPPPRRRRRRRRRRR Ptsf Ptsf PRRRR PRRR Poks PRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!

Nyt JUMALAUTA OIKEESTI! https://www.youtube.com/watch?v=YBxw4whvBiA <<<<<-----!!!!!!!!!!!!!!! TOLLASET!!

LOPPUIS NOI RIKKAIDEN ISIPAPPOJEN PIKKUPOIKAMAKSUKUSKIEN LEIKIT HYVIN ÄKKII, KU "Iskä iskä!! Ei meidän pleikkarista kuulu noin kovaa ääntä!"


anteeksi tunnekuohuni ja capslockini
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
En ymmärrä mitä porukka täällä kitisee.. Mielestäni kahteenkymmeneen vuoteen paras moottoriuudistus mitä on tehty.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
Ei tuohon pörinään helvetti totu ikinä :mad:
TV-lähetyksissähän oskuoravien ininä peittää kaiken suodatetun äänen alleen, eli sen kannalta se ja sama mikä astmapiippu siellä pörisee. Mutta noin muuten, eiköhän noistakin ihan moottoriurheilua muistuttava ääniraita irtoa, kun parikymmentä autoa kiertää rataa lappu lattiassa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
GP2 moottorit on 4 litraset V8:t kierrosrajoittaja ilmeisesti 10000rpm.

Formulat menee V6:silla 11% korkeammille pakoäänitaajuuksille rajoittimen ollessa 15000rpm.

Käytännössä lienee aika tasoissa jos turbolla pienemmillä kierroksilla ajelu korostuu ja bensaa muutenkin säästellään.
Eipä nuo äänet paljoa ykkösille jää:

GP2 Series 2013 V8 Sound

:cool:
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Eipä nuo äänet paljoa ykkösille jää:

GP2 Series 2013 V8 Sound

:cool:
Siis aivan varmasti gp2 autoissa tulee olemaan kovempi metakka kun f1 autoissa ens kaudella, onhan siellä iskutilavuutta se 4l takana ja v8. En ole aivan varma että tietääkö kaikki nyt aivan varmasit mistä puhuu, kun pitävät näitä sähköhärveleitä hyvänä asiana kilpa-autoilussa. Nykyaikaa joo mutta ehkei kummiskaan kilpa-autoilussa? olen mielelläni väärässä, ja onneksi kuljettajien taisto on ensi kaudella niin herkulinen ettei nää muut asiat ny niin haittaa edes.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
En ymmärrä mitä porukka täällä kitisee.. Mielestäni kahteenkymmeneen vuoteen paras moottoriuudistus mitä on tehty.
Noi äänet pilaa kaiken, niistä puuttuu kaikki se takavuosien agressiivisuus. V12->V10->V8->V6, huonompaan suuntaan kätännössä koko ajan äänimaailmankin takia.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Noi äänet pilaa kaiken, niistä puuttuu kaikki se takavuosien agressiivisuus. V12->V10->V8->V6, huonompaan suuntaan kätännössä koko ajan äänimaailmankin takia.
Hyvin samalta ne kuulostaa kuin samojen "takavuosien" turbot. Kyllä noistakin kisafiilistä saadaan, kun on sen aika ja kaikki autot on radalla. Jos mennään kuus sekkaa hitaammin kuin viime vuoden testeissä, niin ei noista edes läheskään kaikkea ole vielä otettu irti. Shakedownia kaikki on vaan.
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Pakko sanoa, että kyllä nämä äänet on harppaus parempaan. Pihisee, puhisee ja rämisee.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itsekkin pidän näistä uusista suhina-turboista. Kovasti muistutaa ääni 80-luvun turbo vehkeitä. Mielestäni loistavaa vaihtelua ja vihdoinkin jäädytetty moottorinkehitys tuli tiensä päähän. Formula ykkösiin kuuluu uusin tekniikka ja tekniset innovaatiot. Viime vuoteen asti ajettiin käytännössä vuoden 2006 moottoreilla(rajoitetuilla sellaisilla). Le Mans- proto-luokissa on jo vuosia ollut käytössä hybridi/diesel-moottorit, eikä niillä ole ollut negatiivista vaikutus kilpailuuun. Päinvastoin.

PS: v10/v8 sopivat hyvin old-school tyyppisiin jenkkiluokkiin, mutta nykypäivää ja tulevaisuutta ne eivät edeusta. Ei niin moottoriurheilun kuin siviautoilun.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
En ymmärrä mitenkään tätä valitusta uusista moottoreista. Vanhaa tekniikkaa edustaneet kehityspysäytetyt v8 moottorit eivät mielestäni sopineet mitenkään tähän sarjaan. Onneksi pitkästä aikaa saadaan taas teknistä kehitystä myös moottoripuolelle. Täytyy nauttia niin kauan kun tätä hupia riittää ennen näidenkin koneiden kehityksen jäädytystä. Jos vapaasti saisi päättää niin rajoittamattomat isommat vapaastihengittävät tai turbokoneet ilman bensarajoitusta olisi tietenkin vielä parempi vaihtoehto mutta on tämä iso harppaus parempaan päin taas hetkeksi verrattuna pomminvarmoihin ankeisiin v8-koneisiin.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
En ymmärrä mitenkään tätä valitusta uusista moottoreista. Vanhaa tekniikkaa edustaneet kehityspysäytetyt v8 moottorit eivät mielestäni sopineet mitenkään tähän sarjaan. Onneksi pitkästä aikaa saadaan taas teknistä kehitystä myös moottoripuolelle. Täytyy nauttia niin kauan kun tätä hupia riittää ennen näidenkin koneiden kehityksen jäädytystä. Jos vapaasti saisi päättää niin rajoittamattomat isommat vapaastihengittävät tai turbokoneet ilman bensarajoitusta olisi tietenkin vielä parempi vaihtoehto mutta on tämä iso harppaus parempaan päin taas hetkeksi verrattuna pomminvarmoihin ankeisiin v8-koneisiin.
Onhan ne nämäkin kohta pomminvarmoja koneita, lisäksi surkeampaa ääntä tuottavia.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Onhan ne nämäkin kohta pomminvarmoja koneita, lisäksi surkeampaa ääntä tuottavia.
Minulle ainakin yksi formuloiden tärkeimmistä asioista on autoissa käytetyn tekniikan edistyksellisyys eikä toisarvoinen äänimaailma. Ei tämä uudistus tosin olekaan kun hetken ilo kun moottorit taas jäädytetään.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Vain bensalenkkarijuntit voivat pitää autojen ääntä näin suurena asiana. Brööm Brööm!
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Samaa mieltä. Tai haluaa tahallaan pilata kuulonsa ja ottaa päänsärkyä. Ainakin Nyrrellä sellainen kakofonia, että ei huvittanut olla ilman. Kokeilin toki, mutta menee nautittavuus täysin.
Kyllä minä Spassa kaikki luokat katsoin ja kuuntelin ilman korvatulppia. Eikä tullutkaan kun korvatulehdus. ;)
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
PS: v10/v8 sopivat hyvin old-school tyyppisiin jenkkiluokkiin, mutta nykypäivää ja tulevaisuutta ne eivät edeusta. Ei niin moottoriurheilun kuin siviautoilun.
Noilla F1 V8 tai V10 koneilla ei ole yhtään mitään tekemistä jonkun ikivanhojen työntötanko jenkkikasien kanssa, mitä ne vieläkin käyttää urheiluautoissaan. Jos vähääkään enempää moottoreista tietää, niin ymmärtää että on pikkasen eri vehkeitä ja eri vuosisadalta tuo formuloiden vaparitekniikka. Olis vaan moottorikehitys taas vapautettu ja maksimivirtaus suuttimille. Thats it. Kehitys kehittyy jälleen, ja oltais voitu nähdä todellista kehitystä ja innovointia polttomoottoripuolella. Joo joo, maksaa maksaa. No ei nääkää mitään ilmasia vehkeitä ole kehittää monimutkasine sähköjärjestelmineen, jotka pitää sulauttaa ihan uuteen polttomoottorikonstruktioon vaan todella rajallisella määrällä testaamista. Eka kisa tulee olemaan varmaan aika hauska. Rellut ei pääse kisaan ollenkaan, suurin osa muista sanoo poks.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös