Tallipaikat 2014

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mä haluaisin miljoonia rahaa, mutta enpä ole saanut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitkäs tallipaikat ovat vielä vapaana ensi kaudelle?
Paikkoja vapaana:

McLaren (1, käytännössä Button)
Lotus (2)
Force India (1, mutta di Restakin on halutessaan vapaa lähtemään)
Sauber (1, ja Sirotkiniltakin puuttuu vielä superlisenssi)
Williams (2)
Toro Rosso (1)
Caterham (1)
Marussia (2)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siellähän voi tapahtua vaikka mitä vielä. Lotuksen uskon pitävän Romainin, koska haluavat varmaan jatkuvuutta. Marussia paikat jaetaan rahalla.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Buttonia hivelee varmaan aivan helvetisti tuo Mäkin mielenkiinto. Kun Button palkattiin hallitsevana diffuusorimestarina talliin, hän oli Kovalaisen ohella viimeinen kuski ilman sopimusta seuraavaksi vuodeksi. Nytkin näyttää siltä, että Button saa jatkaa jos kertakaikkiaan ketään muuta varteenotettavaa ei löydy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Williamsin ja Valtteri Bottasin osalta vuorostaan suomalaisen puolesta puhuu se, että hänellä on tämän vuoden sopimuksen osalta myös ensi vuoden optio voimassa. Sitä ei ole kuitenkaan vielä julkistettu mikä puhuu jo paljon Bottasin jatkon epävarmuudesta. Toivottavasti Frank pystyisi luottamaan Bottasin mahdollisiin tulevaisuuden kykyihin.

Tälle vuodelle Bottas pääsi ajamaan suurilta osin enemmän oletettavien kykyjen kuin rahojen takia. Ja olihan miehellä myös paljon testejä allaan. Silti Bottasin tilanne on kuin aikanaan Häkkisen Mikalla ensimmäisen Lotus-kauden jälkeen.

Tuolloinkin Häkkinen oli jo periaatteessa antanut paljon näyttöjä kyvyistään, mutta Imolan suoritusta lukuunottamatta monikaan niistä näytöistä ei näkynyt paperilla ja Lotusilla muutenkin Mikalla oli vielä paljon hioutumista ja mies teki kyllä myös virheitäkin vaikkakin vähemmän kuin mitä monet tuolloin olivat odottaneet hänen tekevän.

Ja vaikka Mikaan sinällään uskottiin niin Mallun vedettyä tuen Paul Belmondolle olikin Häkkisen ura päättyä siihen paikkaan. Bottasilla taas periaatteessa voisi olla muitakin talleja tarjolla kuin Williams, mutta niissä ei välttämättä ole kunnolla kiinnostusta hänen kaltaisesta kuljettajassa. Williamsille voisi olla montakin rahakasta ehdokasta tarjolle häntä korvaamaan.

Vitali Petrov, Kamui Kobayashi, Bruno Senna, Giedo van der Garde, Johnny Cecotto nuorempi ja (todennäköisemmin Cecotto Junior korvaisi vain Maldonadon PDVSA:n sopimuspaperin mukaan eikä Bottasta) Felipe Nasr voisivat olla hänen paikkansa tavoittelijoita. Muutamilla kuljettajilla tosin on jo paikka muissa sarjoissa ja muutama kuljettaja taas on Bottasin tavoin myös rahasta riippuvaisia.

Nasrin osalta paljon riippuu, että saako hän GP2:n mestaruudesta tarvittavat Brasilian pankin tuntuvat sponsoriavustukset tallipaikan saantiin. Marussialle tai Caterhamille Nasrin sponsorit saattaisivat jo riittää. Ellei niissä sitten haluta myös enemmän pysyvyyttä.
 

Ruisberg

Musta hevonen
Liittynyt
14.9.2013
Viestit
8
Sijainti
Green Hell
Olis se kyllä kylmä temppu Williamsilta laittaa Bottas jo vuoden kisaamisen jälkeen pihalle, ollu kuitenkin suht pitkään organisaatiossa mukana ja testaillu jne. mutta niinhän se menee nykyformuloissa että raha puhuu, saa nähdä mitä käy. Luulis nyt kuitenkin että ainakin vuoden vielä pitävät Valtteria.

Mäcillä tuskin mitään muutoksia tapahtuu ellei Button sitten jostain syystä päätä lopettaa, johon en kyllä usko. Lotuksella ois kiva nähdä Hülkenberg Grosjeanin tallikaverina...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jonkin aikaa sitten puhuttiin myös jälleen kerran näistä Heikki Kovalaisenkin mahdollisuuksista ajaa Caterhamia ja Kovalaisen kieltäydyttyä olemasta maksukuljettaja.

Periaatteessa ainakin Adrian Sutil on tämmöinen luotettava keskikastin kuljettaja joka on jo uransa aikana tuonut usein Medionin pientä rahaa mukanaan eri talleihin ja usein sellainen pieni raha on ollut noin 3 miljoonan euron luokkaa.

Periaatteessa Kovalainen voisi olla tämän tyypin edustaja maksukuljettajana koska sellainen olisi lievimmästä päästä ja auttaisi myös peräpään tallia ainakin edes harkitsemaan säilyttämistä tallissa.

Lähinnä Kovalaisen ainoa vika on ollut hänen uransa parhaimpina vuosina lähes lukkarinrakkautta hipova usko Caterhamin kaltaiseen peräpään talliin. Toki jossain määrin Heikki on ajanut vapautuneemmin peräpään tallissa kuin mitä McLarenilla oli Lewis Hamiltonin hallitessa koko hommaa mielin määrin.

Kevyellä autolla ei paljon Heikki saanut ajella aika-ajoissa. Olikohan vain kerran tai kaksi jolloin sai mies lähteä samoista lähtökohdista kuin Lewis ihan alun jälkeen ja silloin ajot ainakin menivät paremmin kuin tavallisesti paremman lähtöruudun myötä.

Caterhamin ja Marussian osalta ovat kyllä jo tekosyyt tai muut syyt melkein kokonaan loppu. Turboaikakauteen siirtyminen ja siitä seuraava kausi on näiden tallien lopullinen näytönpaikka. Muussa tapauksessa saisivat kyllä melkein mennä konkurssiin. Jossain määrin lähtöruudukko kyllä kaipaisi lisää talleja, mutta taloustilanteen heikentyessä taas ei näytä talleja edes tulevan lisää lajiin.:frown:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
No Bottasilla kuitenkin on vielä melko vähän ikää siinä missä myös näillä Gutierrezillä, Biancheilla ja muutamalla muullakin toistaiseksi sarjasta poistuneilla kuljettajilla kuten Jaime Alguersuarilla tai Sebastien Buemilla.

Heillä voi vielä olla mahdollisuuksia jossakin vaiheessa palata lajiin mukaan mahdollisen poistumisenkin myötä. Näillä vanhemmilla maksumiehillä kuten Petrovilla tai Sennalla ei taida olla enää paljon mahdollisuuksia palata lajiin.

Tai no Petrovilla on jonkun verran, mutta Sennan osalta kaikki olisi laitettava valitettavasti peliin rahasäkin voimalla ensin ja sitten pitäisi vain toivoa auton ja tallin hyvyyttä ja toivottavasti parantuneita otteita mitä harvoin minkään yksittäisen tai useamman välivuoden jälkeen tulee kenellekään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Buttonia hivelee varmaan aivan helvetisti tuo Mäkin mielenkiinto. Kun Button palkattiin hallitsevana diffuusorimestarina talliin, hän oli Kovalaisen ohella viimeinen kuski ilman sopimusta seuraavaksi vuodeksi. Nytkin näyttää siltä, että Button saa jatkaa jos kertakaikkiaan ketään muuta varteenotettavaa ei löydy.
Brawn/Mercedes tarjosi Buttonille paikkaa, mutta hän avasi keskustelut McLarenin kanssa. Tuohan osottautui Buttonnilta varsin fiksuksi vedoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Hülkenbergin osalta pitää vain toivoa, että mikäli hän Lotusille menee niin toivottavasti talli osaisi pitää oman innokkuutensa ja kehittämisen halun yhtä voimakkaana kuin mitä Räikkösen tai Kubican aikana. Muussa tapauksessa alkuhuuman jälkeen koko homma menee taas kahville kuten vuonna 2011.

Tai olisihan se aivan täysin pipariksi meno voitu välttää, mutta Boullier etsi team leaderia ja muutenkin kaikki tuntui menevän ikään kuin ajajien viaksi se loppuaika siitä vuodesta.

Vastikään tallin rahaongelmien tullessa todella kunnolla esiin julkisuudessa Boullier ehtikin jälkikäteen harmitella tuon kahvilla olemisen vuottakin myös taloustilanteen takia olevaksi, mutta talli itse teki varsin tietoisen päätöksen laittaa sen hetken kehitystyön kokonaan seis ja keskittyä mieluummin seuraavan kauden autoon mistä saikin Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean nauttiakin.

Muussa tapauksessa kehitystyön jatkolla olisi voinut olla vastaavasti hieman enemmän hyötyä Petrovin ja Sennan ajojenkin hyvyyden tai huonouden suhteen.

Siihen aikaan tuntui olevan muussa organisaatiossa tai kuskeissa olevan se vika radalla kun eivät olleetkaan muka niin huippukuljettajia tai muuta yhtä lentävää. Tuntuu vain jälleen kerran pahasti siltä, että kun Räikkönen lähtee tallista niin Lotusin moraali laskee jälleen pohjalukemiin ja ennemmin tai myöhemmin siitä on seurauksena vain katastrofi.

Räikkösen tai Kubican aikana talli sentään vaikeuksista huolimatta tuntui aina antavan panoksensa kilpailuihin ja vielä ihan 2011 alkuvuodestakin Nick Heidfeldin ja Vitali Petrovin ajettua kolmospaikat mieheen.

Räikkösen aikana lähinnä muut talousongelmat ovat enemmän pahentuneet ja osin niitäkin on jonkin verran liioiteltu velkasuhteen ollessa enemmän rakenteellinen ja tiettyihin asioihin sidottu.

Siitä huolimatta talli sentään edes paransi otteitaan ja ainoa kritiikki mitä nyt muutamaa aivan viime osakilpailua lukuunottamatta tällä palstalla on saanut tallista kuulla on koskenut lähinnä mahdollista huonoa varikkotaktikointia eikä mitään muuta merkittävää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ja mitä vielä Kimin Ferrari-sopimukseen tulee niin jotenkin vain sunnuntain kilpailun jälkeen tiesi, että keskiviikkona tulee sopimus julki. Etenkin kun tuli katsottua Italian tv:n lähetystä ja sieltä poimittua jo muutamia merkkejä siitä, että Kimin sopimus julkaistaan tuolloin. Onnea vain Räikköselle.:)

Turboaikakauteen siirtyminen tietää joka tapauksessa kuitenkin riskejä myös Ferrarille ja siten kaikki voi olla menestystä tai pahimmassa tapauksessa edessä voi olla myös huonolla autolla kamppailua koska Ferrari ei ole ollut vuosia 2010 ja 2012 lukuunottamatta mikään erityisen nopea auto viime vuosina tai edes tänäkään vuonna. Ja ei ainakaan mikään kaiken voittava supertalli.

Mihinkään äärettömään suurkatastrofiin en usko, mutta jotenkin en vain jaksa uskoa myöskään mihinkään välittömään menestykseen Vetteliä vastaan. Ainoa hyvä asia mikä tässä ainakin jotenkin voi seurata on se, että ainakin Räikkönen ja Alonso saavat nyt tehdä sen mitä monet odottivat vuosikaudet turhaan Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin kannalta eli keskinäistä huippukuljettajien välistä kaksintaistelua tullaan näkemään eikä esimerkiksi tahtomattaan kakkoskuljettajaksi alistetun kuljettajan ja tallin puolesta hemmotellun ykköskuljettajan välistä nyhjäystä.

Tosin kaksintaistelun arvoa todennäköisesti syö mahdollisesti penkin alle menevä ensi kauden auto josta tosin ei vielä voi tietää mitään.

Kevennykseksi voisi sanoa, että toivottavasti myös Alonson vihaaminen tulisi ainakin jossain määrin vihdoin ja viimein päätökseensä. Etenkin kun onhan Kimi ollut jo mukana lajissa uudemman kerran parikin kautta.;)
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Paikkoja vapaana:

McLaren (1, käytännössä Button)
Lotus (2)
Force India (1, mutta di Restakin on halutessaan vapaa lähtemään)
Sauber (1, ja Sirotkiniltakin puuttuu vielä superlisenssi)
Williams (2)
Toro Rosso (1)
Caterham (1)
Marussia (2)
Näistähän voidaan olla montaa mieltä, mutta veikkaan että Lotuksella Romain on melko varmasti jatkamassa Totalin rahoilla. Samoin Williamsilla jatkaa Maldonado ellei sitten saa paikkaa "ylempää" mikä käytännössä tarkoittaisi Lotusta tai McLarenia (joista jälkimmäiseen en mitenkään usko, ajatelkaa Perez-Maldonado parivaljakkoa...).

Lisäksi henkilökohtainen veikkaus on että Button saa vuoden jatkopahvin Mäkille ellei sitten päätä kokonaan lopettaa. Ainakaan mitään järkevää muuta paikkaa en Jensonille näe mikä ei olisi askel alaspäin. Lotus tuskin on hänestä kiinnostunut. JOS Mäkin paikka on oikeasti auki niin vaihtoehdot ovat käytännössä Hulk, DiResta tai Massa. Oikeasti villinä vaihtoehtona Nico. Jos Button päättää lopettaa niin katson että perinteinen talli on oikeasti aika nesteessä.

Lotuksen paikkaan kärkkyy oikeastaan sama kolmikko, joskin uskon vain Hulkin tai Massan mahdollisuuksiin. Eiköhän siellä tajuta että Romain ei ole tarpeeksi kyvykäs olemaan ykköskuski. Tai sitten rahat ovat tyystin loppu ja sinne otetaan maksukuski toisen maksukuskin viereen.

Intian Voima saattaa jatkaa jopa samalla kaksikolla jos DiResta ei karkaa muualle. Tosin jos Sutilista halutaan eroon niin maksukuskeja tilalle löytyy sitten tukuittain. Sauberille tulee Sirotkinin lisäksi joku kokenut maksukuski, tosin on mahdollista että Ferrari sijoittaa hieman ja puskee Bianchin tiimiin mukaan. Williamsin tilanne on todella haastava, mutta uskon ja toivon että Maldonado-Bottas pari jatkaa vielä vuoden. Jos Maldonado rahoineen lähtee niin koko talli on vaarassa kaatua kahden eniten maksavan varaan.

Toro Rossolle nostettaneen joku RB:n kehitysohjelmasta joka on pärjännyt hyvin GP2:sissa, Caterhamilla ei aja Heikki ja Marussialle kuten sanottua menevät eniten maksavat.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Toro Rossolle nostettaneen joku RB:n kehitysohjelmasta joka on pärjännyt hyvin GP2:sissa, Caterhamilla ei aja Heikki ja Marussialle kuten sanottua menevät eniten maksavat.
Muuten kyllä, mutta kukaan Red Bull Junior Teamin kuskeista ei aja GP2:sissa :nope:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Force Indian osalta en tosin tiedä, että miksi ihmeessä he haluaisivat Sutilin pois tallista? Paitsi tietenkin aivan ylivoimaisen rahamassin edessä mitä ei tällä hetkellä lajissa tarjoa muu kuin Maldonado. Maldonadon siirtyminen toki Lotusille voisi olla juurikin kansallisedun nimissä tapahtuvaa ja jossain määrin Venezuelassa Williamsin tilanne nähdään aika huonona ja vuosikymmeniin kansa on ollut varsin kiinnostunuttakin kuljettajiensa menestyksestä.

Samalla myös Esteban Gutierrezin tilanne on täysin riippuvainen Meksikon rahoista. Kaveri on saanut kritiikkiä varsin kovalla kädellä vaikka alkukausi meni paremmin kuin mitä muu kausi on mennyt aivan muutamaa viime kilpailua lukuunottamatta ja Barcelonassa mies nappasi nopeimman kierroksenkin.

Gutierrezin osalta tämä kausi saattoi olla liian nopea tuleminen kuninkuusluokkaan ja jos Hülkenbergin huippuotteet tuuripelillä jatkuvat niin sen jälkeen Gutierrez on todella suurissa vaikeuksissa joutua mediapelin uhriksi. Joka tapauksessa Gutierrez on suoriutunut olosuhteisiin nähden ainakin tyydyttävästi.

Ja onhan kaverilla vielä vähän ikääkin ja aikaa oppia paremmaksi. Toisaalta taas mikäli sponsorit hylkäävät niin lopputulos on sitten varsin kylmä ainakin näin alustavasti. Gutierreziä ei tunnuta median osalta juuri arvostettavan muualla kuin kotimaassa ja Espanjan lehdissä.

Muuten ei oikein tunnu paljon luottoa olevan. Tosin ei brittiläisillä tai saksalaisilla foorumeilla tunnu juuri luottoa olevan Bottasiinkaan poislukien sitä sadeajoa Montrealissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näistähän voidaan olla montaa mieltä, mutta veikkaan että Lotuksella Romain on melko varmasti jatkamassa Totalin rahoilla. Samoin Williamsilla jatkaa Maldonado ellei sitten saa paikkaa "ylempää" mikä käytännössä tarkoittaisi Lotusta tai McLarenia (joista jälkimmäiseen en mitenkään usko, ajatelkaa Perez-Maldonado parivaljakkoa...).
Niin, tuossa listauksessani on siis numerot sen mukaan miten paikkoja on jo tallin puolelta julkisesti vahvistettu. Ihan jokaista en viitsinut erikseen kommentoida, kun arvelin esim. juuri Maldonadon ja Grosjeanin tilanteen olevan kaikkien tiedossa muutenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Toro Rossolla vaikuttaisi Antonio Felix da Costa ottavan tuon paikan seuraavaksi kaudeksi Ricciardon siirtyessä Red Bullille. Erääseen aikaan myös Felipe Nasr olisi voinut olla Toro Rosson ehdokas, mutta jossakin vaiheessa mies tai sponsori itse joutuivat eri teille ja siten Nasr ei ainakaan kovin todennäköisesti ole sinne menossa.

Nasrin osalta laukaiseva tekijä kilpailuun ensi kauden tallipaikoista on lähinnä Brasilian pankin GP2:n mestaruudesta tuleva bonus ja sitten yleensäkin Brasilian sponsorien kiinnostuneisuus. Brasilian mediassa Nasr tuntuu tosin ottaneen valokeilan Bruno Sennan lähdettyä ajamaan Urheiluautojen MM-sarjaa.

Onhan toki vielä Massakin mukana, mutta Ferrarin paikan meneminen vähensi varsin paljon hänen pysyvyyttään sarjassa. On toki mahdollista, että Massa voisi mennä Sauberille tai Lotusille.
 
Ylös