Formula 1 - 2013 - Saksa - Ennakot ja vapaat harjoitukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa kun Maikkarin uusinnassa katselen FP2:n ajoja, niin ainakin Vettel veti viimeisen mutkan ulostulossa kaikki 4 rengasta valkoisten viivojen ulkopuolella. Toivottavasti tuohon puututaan aika-ajoissa ja kisassa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuossa kun Maikkarin uusinnassa katselen FP2:n ajoja, niin ainakin Vettel veti viimeisen mutkan ulostulossa kaikki 4 rengasta valkoisten viivojen ulkopuolella. Toivottavasti tuohon puututaan aika-ajoissa ja kisassa.
No morjens. Siellä on hiekka rajoittamassa liian leveitä linjoja. Ajakoot kuskit sellaisella linjalla, minkä nopeammaksi näkevät. Epäilen suuresti, että FIA tulisi puuttumaan asiaan, vaikka säännöt mahdollistaisivatkin rangaistusten jakamisen.

Saisivat tosin päivittää sääntöjään sen verran, että arkijärjen käyttö ei tarkoittaisi sääntöpykälän rikkomista.

No Kimi nyt ei tunnu olevan kovin huolissaan, lähinnä päinvastoin. Epäilen tuota "kusessa olemista"
Kommenttien perusteilla ajoivat väärillä säädöillä "pitkän" vedon. Mutta siltikään en oo vakuuttunut Lotuksen kisavauhdista.
 
Viimeksi muokattu:

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Kommenttien perusteilla ajoivat väärillä säädöillä "pitkän" vedon. Mutta siltikään en oo vakuuttunut Lotuksen kisavauhdista.
Luotan Kimin kommentteihin, hän sitä autoa kuitenkin ajoi:wink:
Mutta katotaan nyt huominen treeni, josko siinä ilmenee vielä jotain.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No morjens. Siellä on hiekka rajoittamassa liian leveitä linjoja. Ajakoot kuskit sellaisella linjalla, minkä nopeammaksi näkevät. Epäilen suuresti, että FIA tulisi puuttumaan asiaan, vaikka säännöt mahdollistaisivatkin rangaistusten jakamisen.

Saisivat tosin päivittää sääntöjään sen verran, että arkijärjen käyttö ei tarkoittaisi sääntöpykälän rikkomista.
Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.

Kanttareista pitäisi tehdä sellaiset, ettei niitä voi (hyötyen) ylittää koko autolla. Mutta kun näin on, niin sitten pitää mennä sääntöjen mukaan, eli ajamisen tulee tapahtua valkoisten viivojen välissä. Ainakin joltain osin autoa. Asfalttialueet ja leveät ja matalat kanttarit lienevät kuitenkin tulleet jäädäkseen, joten tuota valkoisten viivojen sääntöä pitäisi sitten valvoa tiukemmin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.

Kanttareista pitäisi tehdä sellaiset, ettei niitä voi (hyötyen) ylittää koko autolla. Mutta kun näin on, niin sitten pitää mennä sääntöjen mukaan, eli ajamisen tulee tapahtua valkoisten viivojen välissä. Ainakin joltain osin autoa. Asfalttialueet ja leveät ja matalat kanttarit lienevät kuitenkin tulleet jäädäkseen, joten tuota valkoisten viivojen sääntöä pitäisi sitten valvoa tiukemmin.
Olisikohan noita kanttareita mahdollista rakentaa siten, että täristäisivät autoa niin paljon että kiihdyttäminen suorille hidastuu. Esim, perinteinen "täristyskanttari", mutta maahan upotettuna? Ja mahdollisimman leveänä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tai sellainen kanttari, joka vaurioittaa renkaita, jos sen yli ajaa liialti?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Päteekös se sama sääntö oikaisussa kun mutka jätössäkin? Eli vähintään kaksi rengasta pitää olla radalla?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Siitä pitää tehdä autoa kapeampi siitä vihreästä osasta ettei menisi liian leveäksi.
 
Viimeksi muokattu:

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Tuossa kun Maikkarin uusinnassa katselen FP2:n ajoja, niin ainakin Vettel veti viimeisen mutkan ulostulossa kaikki 4 rengasta valkoisten viivojen ulkopuolella. Toivottavasti tuohon puututaan aika-ajoissa ja kisassa.
Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu. Eikä tuo myöskään ole ainut paikka koko kalenterissa.


Niinkuin joku tuossa aikaisemmin mainitsikin, kanttareista pitäisi tehdä sellaisia, ettei niitä käytetä oikaisemiseen. Nykysysteemillä yleinen linja on (ja on pitkään ollutkin) se, ettei noita lähdetä tarkistelemaan. Ei varmaan tullut Websillekkään yllärinä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu. Eikä tuo myöskään ole ainut paikka koko kalenterissa.
Viime kaudella mustaakseni päätettiin, että kaikki renkaat ei saa ylittää valkoista viivaa. Mutta poikkeusluvalla niin saa tehdä, kuten viime kaudella Abu Dhabissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Se on ratasuunnittelun ongelma tuo oikominen. Kuskithan käyttää kaiken hyödynnettävissä olevan tilan, oli se sitten oikeasti rataa tai ei. Mennään niin perse edellä puuhun jos aletaan valvomaan ylittikö se nyt kahdella vai neljällä renkaalla valkoisen viivan siinä ja siinä mutkassa. Suunnitellaan radan reuna sellaiseksi ettei sitä kannata ylittää niin loppuu se oikominenkin saman tien.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.
Lähinnä vain shikaaneissa. Toki siitä pitää rangaista, jos joku vetää esim. Nurburgringillä siitä loivemmasta shikaanista (ja hyötyy), mutta tämä nyt on päivänselvä juttu. Muuten sisäkanttari ja sen sisäpuolella oleva nurmikko (on sitäkin vielä!) estävät sen, että oikomalla mentäisiin kovempaa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Olen Websin kanssa samaa mieltä että jos kerran on päätetty että valkoisten viivojen sisäpuolella pitää pysyä, niin silloin sitä päätöstä kuuluisi noudattaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu.
Mikä on valitettavaa ja siihen pitäisi puuttua. Radalta poistumiseen puuttumisen olisi pitänyt kulkea käsi kädessä radalta poistumisen yleistymisen kanssa. Eli sitä mukaa kun kanttarit mataloituivat ja asfalttialueet yleistyivät. Muutoin yhtälö ei toimi ja kilpailu tapahtuu entistä enemmän jossain muualla kuin radalla.
Niinkuin joku tuossa aikaisemmin mainitsikin, kanttareista pitäisi tehdä sellaisia, ettei niitä käytetä oikaisemiseen. Nykysysteemillä yleinen linja on (ja on pitkään ollutkin) se, ettei noita lähdetä tarkistelemaan.
Niin pitäisi. Mutta minusta on FIA:n pitäisi myös valvoa omia sääntöjään.
Viime kaudella mustaakseni päätettiin, että kaikki renkaat ei saa ylittää valkoista viivaa. Mutta poikkeusluvalla niin saa tehdä, kuten viime kaudella Abu Dhabissa.
Säännöissä kyseinen kohta on ollut varmaan vuosikymmeniä. Missään tapauksessa kyseessä ei ole uusi juttu. Rosberg/Hamilton/Alonso/Bahrain-tapauksen jälkeen erikseen muistutettiin, että radalta poistumisesta ei saa hyötyä (mistä Vetteliä sitten Saksassa rangaistiin).
F1 Sporting Regulations sanoi:
20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not.
A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the track.
Should a car leave the track the driver may rejoin, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any advantage.
A driver may not deliberately leave the track without justifiable reason.
Voiko tuota enää selvemmäksi tehdä?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Grosjean varikolta suoraan Chiltonin eteen eteen.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Grosjean ei paljon peileihin katellut...
Ossilta tulee kyllä paljon lisäinfoa näihin lähetyksiin.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
1 h Ossin haastattelu. Hyvää senttiä kyllä vaikkei kuvaa edes katto is.
 

Leftshoe

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
21
Grosjean ei paljon peileihin katellut...
Ossilta tulee kyllä paljon lisäinfoa näihin lähetyksiin.
Sen sijaan, että normaalisti selostajat toistaa vain suomeksi sen mitä tiimiradiossa sanotaan, Ossi jopa kertoo, että mitä se tarkoittaa ja mitä sillä haetaan. Salo joskus tekee sitä myös, mutta muilla tiimiradion kommentointi menee lähinnä siihen, että ihmetellään miten huonosti se kuuluu.

Mitenkä muuten harjoituksissa nuo toisten estäminen? Millaisia rangaistuksia niistä on jaettu? Grosjeanhan tuli suoraan eteen tuossa tilanteessa.
 
Ylös