No Kimi nyt ei tunnu olevan kovin huolissaan, lähinnä päinvastoin. Epäilen tuota "kusessa olemista"Ovat kusessa kun kisa tulee.
No morjens. Siellä on hiekka rajoittamassa liian leveitä linjoja. Ajakoot kuskit sellaisella linjalla, minkä nopeammaksi näkevät. Epäilen suuresti, että FIA tulisi puuttumaan asiaan, vaikka säännöt mahdollistaisivatkin rangaistusten jakamisen.Tuossa kun Maikkarin uusinnassa katselen FP2:n ajoja, niin ainakin Vettel veti viimeisen mutkan ulostulossa kaikki 4 rengasta valkoisten viivojen ulkopuolella. Toivottavasti tuohon puututaan aika-ajoissa ja kisassa.
Kommenttien perusteilla ajoivat väärillä säädöillä "pitkän" vedon. Mutta siltikään en oo vakuuttunut Lotuksen kisavauhdista.No Kimi nyt ei tunnu olevan kovin huolissaan, lähinnä päinvastoin. Epäilen tuota "kusessa olemista"
Luotan Kimin kommentteihin, hän sitä autoa kuitenkin ajoi:wink:Kommenttien perusteilla ajoivat väärillä säädöillä "pitkän" vedon. Mutta siltikään en oo vakuuttunut Lotuksen kisavauhdista.
Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.No morjens. Siellä on hiekka rajoittamassa liian leveitä linjoja. Ajakoot kuskit sellaisella linjalla, minkä nopeammaksi näkevät. Epäilen suuresti, että FIA tulisi puuttumaan asiaan, vaikka säännöt mahdollistaisivatkin rangaistusten jakamisen.
Saisivat tosin päivittää sääntöjään sen verran, että arkijärjen käyttö ei tarkoittaisi sääntöpykälän rikkomista.
Olisikohan noita kanttareita mahdollista rakentaa siten, että täristäisivät autoa niin paljon että kiihdyttäminen suorille hidastuu. Esim, perinteinen "täristyskanttari", mutta maahan upotettuna? Ja mahdollisimman leveänä.Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.
Kanttareista pitäisi tehdä sellaiset, ettei niitä voi (hyötyen) ylittää koko autolla. Mutta kun näin on, niin sitten pitää mennä sääntöjen mukaan, eli ajamisen tulee tapahtua valkoisten viivojen välissä. Ainakin joltain osin autoa. Asfalttialueet ja leveät ja matalat kanttarit lienevät kuitenkin tulleet jäädäkseen, joten tuota valkoisten viivojen sääntöä pitäisi sitten valvoa tiukemmin.
Tai sellainen kanttari, joka vaurioittaa renkaita, jos sen yli ajaa liialti?
Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu. Eikä tuo myöskään ole ainut paikka koko kalenterissa.Tuossa kun Maikkarin uusinnassa katselen FP2:n ajoja, niin ainakin Vettel veti viimeisen mutkan ulostulossa kaikki 4 rengasta valkoisten viivojen ulkopuolella. Toivottavasti tuohon puututaan aika-ajoissa ja kisassa.
Viime kaudella mustaakseni päätettiin, että kaikki renkaat ei saa ylittää valkoista viivaa. Mutta poikkeusluvalla niin saa tehdä, kuten viime kaudella Abu Dhabissa.Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu. Eikä tuo myöskään ole ainut paikka koko kalenterissa.
Lähinnä vain shikaaneissa. Toki siitä pitää rangaista, jos joku vetää esim. Nurburgringillä siitä loivemmasta shikaanista (ja hyötyy), mutta tämä nyt on päivänselvä juttu. Muuten sisäkanttari ja sen sisäpuolella oleva nurmikko (on sitäkin vielä!) estävät sen, että oikomalla mentäisiin kovempaa.Nopein linja monissa mutkissa on oikaisu, joten tuo ei oikein toimisi.
Mikä on valitettavaa ja siihen pitäisi puuttua. Radalta poistumiseen puuttumisen olisi pitänyt kulkea käsi kädessä radalta poistumisen yleistymisen kanssa. Eli sitä mukaa kun kanttarit mataloituivat ja asfalttialueet yleistyivät. Muutoin yhtälö ei toimi ja kilpailu tapahtuu entistä enemmän jossain muualla kuin radalla.Toi on semmonen mitä ollaan harrastettu jo useampi vuosi (http://youtu.be/VR06lSLt_fA?t=1m28s vuodelta 2005), eikä aikaisemminkaan puututtu.
Niin pitäisi. Mutta minusta on FIA:n pitäisi myös valvoa omia sääntöjään.Niinkuin joku tuossa aikaisemmin mainitsikin, kanttareista pitäisi tehdä sellaisia, ettei niitä käytetä oikaisemiseen. Nykysysteemillä yleinen linja on (ja on pitkään ollutkin) se, ettei noita lähdetä tarkistelemaan.
Säännöissä kyseinen kohta on ollut varmaan vuosikymmeniä. Missään tapauksessa kyseessä ei ole uusi juttu. Rosberg/Hamilton/Alonso/Bahrain-tapauksen jälkeen erikseen muistutettiin, että radalta poistumisesta ei saa hyötyä (mistä Vetteliä sitten Saksassa rangaistiin).Viime kaudella mustaakseni päätettiin, että kaikki renkaat ei saa ylittää valkoista viivaa. Mutta poikkeusluvalla niin saa tehdä, kuten viime kaudella Abu Dhabissa.
Voiko tuota enää selvemmäksi tehdä?F1 Sporting Regulations sanoi:20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not.
A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the track.
Should a car leave the track the driver may rejoin, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any advantage.
A driver may not deliberately leave the track without justifiable reason.
Sen sijaan, että normaalisti selostajat toistaa vain suomeksi sen mitä tiimiradiossa sanotaan, Ossi jopa kertoo, että mitä se tarkoittaa ja mitä sillä haetaan. Salo joskus tekee sitä myös, mutta muilla tiimiradion kommentointi menee lähinnä siihen, että ihmetellään miten huonosti se kuuluu.Grosjean ei paljon peileihin katellut...
Ossilta tulee kyllä paljon lisäinfoa näihin lähetyksiin.