Formula 1 - 2013 - Saksa - Aika-ajot

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Massa voi pian junailla Alonson neljänneksi ensimmäiseen mutkaan.
Niin, miten paljon hitaampi on tuo kova rengas kuin pehmeä ihan siinä kisan alussa. Voi mennä pehmeät karkuun sillä muutamalla kierroksella. Näyttäisi, että pari sekkaa parilla kierroksella ja kolmannella jo kovat taitavat mennä kovempaa... Siellä takana vaan tulee kovilla renkailla niin iso joukko, että muutamassa kierroksessa ei saa vedettyä tarpeeksi kaulaa ja jää hitaiden taakse viettämään aikaa, kun Ferrarit katoavat maisemaan.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Kummilla renkailla Kimi lähtee kisaan enemmän vai vähemmän ajetuilla pehmeillä renkailla?
Kun mun mielestä aika ei parantunu sillä jälkimmäisellä yrityksellä.
Parani se. Ekan yrityksen aika oli 1.29,9 ja risat. Tokan yrityksen aika oli noin kympin parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta jos rata lämpenee paljon, saattaa homma kusta heiltä.
Jos rata lämpenee paljon, siitä kärsii enemmän nimenomaan muut tallit, Ferrarin ja Lotuksen kärsiessä vähiten. Muiden softit loppuvat vielä nopeammin ja ne joutuvat turvautumaan Soft-Medium-Medium -taktiikkaan (tai useampaan stoppiin), kun taas Ferrari voisi ajaa Medium-Soft-Soft -taktiikalla. Noin karkeasti, variaatioita toki nähtänee.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lotus vaikutti nyt paljon vahvemmalta aika-ajossa kuin Silverstonessa. :doubtful:

Ferrarin taktiikka voi toimia yllättävän hyvin: muut tulevat edestä varikolle nopeasti ja Ferrarit pystynee jatkamaan mediumeilla pitkään, jolloin yhden pysähdyksen taktiikka voi olla mahdollinen. Pelkkää mutuilua tämä, saatan olla väärässäkin.
Jos yhden stopin taktiikka on mahdollinen, Lotus voi olla vahvoilla, Hamiltonin hidastellessa Vetteliä alussa. Ferrari varmaan yrittää yhtä stoppia toisin päin jos mahdollista, mut en usko tuolla taktiikalla kyllä Lotuksen edelle kerkiävän? Lotus tekee stoppinsa aikaisemmin ja ajaa kovempaa kisan puolivälissä.

Aika skeptinen olen kovilla aloituksen toimivuuteen. Ei ole montaa esimerkkiä kyseisen taktiikan toimivuudesta. Ainoa etu että eri varikkorytmi kuin muilla eikä tarvii kärsiä hitaammista.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoinen kisa tulossa, kun useammalla kuskilla voi olla hyvät mahdollisuudet voittoon. Mersun kisavauhtia epäilen edelleen, mutta Red Bullit, Lotukset ja Ferrarit voi olla kaikki todella vahvoja! Tallien "kakkoskuskien" vauhdista on vaikea sanoa, mutta olisi mielenkiintoista nähdä vaikkapa Massan voittavan lähes viiden vuoden tauon jälkeen!
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Aika skeptinen olen kovilla aloituksen toimivuuteen. Ei ole montaa esimerkkiä kyseisen taktiikan toimivuudesta. Ainoa etu että eri varikkorytmi kuin muilla eikä tarvii kärsiä hitaammista.
Kai siihen on syynsä, että yleensä lähes kaikki ajavat Q3:ssa optioneilla. Itse olen usein ajatellut, että kovemmilla renkailla ajaminen olisi toimivampi taktiikka, vaikka paalulle ei olekaan asiaa. Jos Ferrarin taktiikka onnistuu huomenna, niin ehkä muutkin tallit harkitsevat samaa jatkossa. :doubtful: Tosiaan Ferrarilla ei ole isoa pelkoa siitä, että joutuisi ohittamaan hitaampia kuskeja varikkokäynnin jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kai siihen on syynsä, että yleensä lähes kaikki ajavat Q3:ssa optioneilla. Itse olen usein ajatellut, että kovemmilla renkailla ajaminen olisi toimivampi taktiikka, vaikka paalulle ei olekaan asiaa. Jos Ferrarin taktiikka onnistuu huomenna, niin ehkä muutkin tallit harkitsevat samaa jatkossa. :doubtful: Tosiaan Ferrarilla ei ole isoa pelkoa siitä, että joutuisi ohittamaan hitaampia kuskeja varikkokäynnin jälkeen.
Perez kai viime kaudella tuolla parhaiten menestyi, heikkojen aika-ajojen jälkeen. Jossain luki että ensimäiset stopit nähtäisiin 8 kierroksen paikkeilla, mikä ei ehkä ennakoi yhden stopin kisaa kuitenkaan :doubtful:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Aika-ajoista voidaan todeta se, että Mersu mokasi Nicon kohdalla luottaessaan ajan riittävän jatkoon, mutta onneksi Lotus ei tehnyt samaa virhettä Kimin kohdalla, koska silloin Kimikin olisi tipahtanut jatkosta toisen osion jälkeen.

Lotus näyttää löytäneen hieman lisää vauhtia mikä on hyvä asia MM-taistelua ajatellen ja Kimi taistelee huomenna tosissaan ainakin palkintopallisijasta.

Kimin kannalta huono asia on toki se, että Vettel lähtee kisaan Kimin edeltä ja siksi Kimin on ehdottomasti onnistuttava ohittamaan Webber startissa tai muuten Vettel pääsee karkuun Kimiltä.

Ferrarin taktiikka onnistuessaan nostaa Alonson ja Massan korkealle, mutta heidän kohdallaan taktiikan onnistuminen riippuu pitkälti siitä miten nopeasti edellä olevat joutuvat tulemaan varikolle, koska jos edellä ajavien renkaat kestävät odotettua pidempään voi Ferrarin taktiikka epäonnistua
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Olin melko varma, että Kimin eka nopea olisi rittännyt Q2:ssa jatkoon. No eipä olisi ja onneksi asiaan reagoitiin toisin kuin mersun leirissä. Voi sitä huudon ja kiroilun määrää foorumilla jos Lotus olisi nukkunut...

Huomisesta kisasta voi tulla ihan mielenkiintoinen. Kimi ottaa hyviä startteja, mutta on usein vähän varovainen. Nyt ei ole niin paljon varottavaa ja heti olisi tosiaan tärkeä päästä Webberin ohi. Sitten kilpailusta tuleekin jännittävä sillä olen samaa mieltä, että monella tallilla on hyvät mahdollisuudet voittoon. Ferrarin taktiikka oli iso yllätys. Mielenkiintoista nähdä mihin se huomenna kantaa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Rata-alueella pilvetön taivas, mikä tietää hyvää Lotukselle tämän päivän kisaan. Saa nähdä kuinka helposti Massa päästää Alonson edelleen?
 
Ylös