Urheilulliset perheautot

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olin suunnitellut tämän toikin perustamista jo pitkään ja nyt pendellstock anoti lopullisen kipinän ketjun aloittamiseen:
Lisäksi mm. BMW tarjoaa 500-sarjastaan M5 perhe mallia 5:lle hengelle, jossa karvan alle 600hv. Taitaa sada jopa farmarinakin..
Nykyistä M5:sta (F10) EI saa farmarina, edellistä korimallia (e60/61) sai:

ja tässä oli 5 ltr vapari-V10 (500hv, 520 Nm)
Toki "kakkosvaihtoehtoa" Alpina B5:sta saa edelleen:

540 hv, 730 Nm 4,4 biturbo-V8
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nykyisestä 5-sarjalaisesta on M550 malli touringina (diesel) joka tietenkin on järkevämpi farkkuun muutenkin valintana...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kuukauden vertailu

No +500 hv farkkua tuskin voi mitenkään järkevänä pitää, mutta verrataanpa hieman Vanhan ja Uuden maailman "supersportwagoneita":

......................................(pre-facelift)
......................................Mercedes E63 ///AMG Wagon...Cadillac CTS-V Sportswagon
moottori...........................vapaastiheng. V8...................mekaanisesti ahdettu V8
tilavuus............................6208 cm³.............................6162 cm³
teho................................525 hv (386 kW)....................556 hv (415 kW)
vääntö.............................630 Nm.................................747 Nm
0-100 km/h.......................4.6 s....................................4,2 s
huippunopeus....................250 km/h (raj.).......................308 km/h

Mercedes ei kehittyneemmän moottoritekniikkansa ansiosta häviä vaparina vääntöä lukuunottamatta juurikaan suorituskyvyssä jenkkivastineelleen. :cool:
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No +500 hv farkkua tuskin voi mitenkään järkevänä pitää,
En sitä tarkoittanutkaan vaan sitä että jos haluaa tehokkaan tilavan farmarin niin kulutus ja vääntömomentti näyttelee aika tärkeetä osaa kanssa kun ei tuommosella pahemmin radalle kuitenkaan mennä.
+ tankillisella pääsee pidemmäle joten auo on mukavampi myös arkikäytössä :)

M5:n voisi hyvin kuvitella hauskanpitovälineeksi ratapäivällekin (kierroskone kuitenkin dieseliin verrattuna) toisin kuin farmarin vaikka nyt kuinka ripeä olisikin :)
Siinä mielessä parempi idea farkkuun tuo M550xdA kyllä on, vaikkei siitä 500+hv löydykään...
 

Örfil

Guest
Olis joskus kiva päästä ajamaan autoa, jossa on tuolllaisia teho/vääntölukemia :cool:

Mitä nuo kumpikin painaa ja mitkä on kulutuslukemat?

Yllättävän vähän Mese astmaatikkona kuitenkin häviää turpoverrokille kiihdytyslukemissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mercedes: 1945 kg; 12,8 l /100 km (keskikulutus)
Cadillac: 1995 kg; 14,2 l /100 km (keskik.)
Caddy ei tarkalleen ottaen ole turbo vaan mekaaanisesti ahdettu (Eaton).
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ja Audilla tietysti RS-4 ja RS-6. Jotenkin nuo M-Sportit silti säväyttävät eniten. Sen jälkeen sitten AMG:t.

Itse pidän tuosta perimmäisestä ideasta: perheauton käytettävyys+ h-a-l-u-t-t-a-e-s-s-a urheiluauton suorituskyky. Karkeasti kaksi kohderyhmää: ne perheelliset, joilla vaimo ei nalkuta silti liikaa (Suomessa vissiin harvinaisempaa:D) ja sitten ne oikeasti rikkaat, joilla sitten vielä radallekin oma urheiluauto ja se pakollinen "tila-auto"kin syytä olla mahdollisimman samaa sarjaa.

Kyllä näillä vempeleillä on vuosien saatossa monen monituista "turpo"-Volvoistia ja "DSG" Octavistia palautettu maan pinnalle:thumbup: Epäaikuismaista ja epätaloudellista, mutta silti niin kivaa:alppu:

Näiden autojenhan ajateltiin olevan katoavaa kansanperinnettä jo 90-luvulla, mutta toisin kävi: Nyt on Cadillacit ja Porschet metsästämässä lapsiperheitä samasta markkinaraosta.

Ps. aiheeseen liittyvänä sivukommenttina pakko sanoa, että monia saksalaisia perinteisiä valmistajia varmasti jurppii tuo Caddyn resepti: Siinä missä Baijerissa ja Stuttgartissa käytetään miljoonia tunteja sofistikoituneimman mahdollisen teknologian kehittämiseen ja rakennellaan v10:iä käsin, GM tulee ja ränttää miltei 1:1:een Corvetesta moottorin omaan sukkulaansa. Lopputuloksena karman mahtavat suorituskykyarvot perheenkuljettimelle ja matalat huoltokustannukset kaupanpäälle.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
No jos vielä laitetaan se uusin Mese farkku:

E-63 AMG S-model 4matic
V8 biturbo
5461 cm3
430 kW
800 Nm
3,7 s (0-100)
250 km/h (rajoitettu)
10,5 l/100km
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tuo uusi RS Octavia ihan rumakaan ole.


http://www.netcarshow.com/skoda/2014-octavia_rs/04.htm

Customers can choose between a 162 kW (220 hp) two-litre petrol engine and a 135 kW (184 hp) two-litre diesel engine in the Škoda Octavia RS. Compared with the second-generation Octavia RS, the new engines have up to 10 percent more power while saving up to 19 percent in fuel. Start-stop and regenerative braking systems are standard features. Both engines are available with a manual or a DSG dual clutch transmission, each as a six-speed.

With the 2.0 TSI/162 kW (220 hp) petrol engine, the Škoda Octavia RS accelerates from 0 to 100 km/h in as little as 6.8 seconds, making the new-generation saloon with manual six-speed transmission 0.4 seconds faster than the previous generation. With its 248 km/h top speed, the new model outruns the second-generation Octavia RS by 6 km/h. Despite significantly improved performance, the new petrol engine with manual transmission is 17 percent or 1.3 l/100 km more economical than its predecessor. This new Octavia RS only uses a combined 6.2 l/100 km. CO2 emissions have dropped by 33 g to 142 g/km.

The 2.0 TDI/135 kW (184 hp) diesel engine also delivers maximum performance and boasts low consumption. The Škoda Octavia RS diesel engine accelerates from 0 to 100 km/h in 8.1 seconds and reaches a top speed of 232 km/h. The saloon with manual six-speed transmission averages a combined 4.6 l/100 km and emits 119 g CO2 per kilometre - a 19 percent improvement.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
No 220hv on kyllä aika aneeminen veto nykypäivänä. Sanoisin, että urheilullisesta perheautosta voidaan puhua kun tehoa on yli 400hv.

Vielä 90-luvulla raja oli 300hv mielestäni ja 80-luvulla sitten se 200hv.

Nämä tietysti makukysymyksiä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä on mielestäni kaikkien urheilusedanien esikuva:

Lotus Omega (brittiläisenä oikealta ohjattavana Vauxhall-versiona Carlton)
Moottori: C36GET 3615cc DOHC 24v rivi-6
2x Garrett T25 turboahdinta 0.7 barin ahtopaineella
Delco GMP4 kuusipisteruisku
Huipputeho: 281.1 kW @ 5200 rpm
Maksimivääntö: 568 Nm @ 4200 rpm
Omapaino: 1653 kg
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No 220hv on kyllä aika aneeminen veto nykypäivänä. Sanoisin, että urheilullisesta perheautosta voidaan puhua kun tehoa on yli 400hv.

Vielä 90-luvulla raja oli 300hv mielestäni ja 80-luvulla sitten se 200hv.

Nämä tietysti makukysymyksiä.
On sellainen kutina, että tuo 220hv riittää taatusti Suomen olosuhteissa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
On sellainen kutina, että tuo 220hv riittää taatusti Suomen olosuhteissa.
Joo varmasti riittää ei siinä mitään. Itse luokittelisin ton Skodan enneminkin luokkaan "Gti"-perheautot, eli sellaisia autoja, joilla kyllä pääsee ohi siitä 1.6 litraisesta versiosta moottoritiellä ja mutkankin voi aavistuksen kovempaa ajaa läpi.

Mutta kyllä siitä on vielä pitkä matka oikeasti urheilullisiin autoihin, esim. jotain M6:sta vastaan ei mitään jakoa Skodilla vaikkapa Spa:ssa tai Autobahnilla. Ei edes siinä kiihdytysrampilla Hämeenlinnan moottoritielle:alppu:
Häipyy jarrut 3 ensimmäisen mutkan jälkeen radalla ja kuokkaan tulee 0-200 km/h kiihdytyksessä enemmän kuin laki sallii.

Mutta se ei tietysti vähennä Skodan arvoa, sanon vaan, että turha vertailla RS Audeja, AMG V8 Mersuja ja BMW M-sarjalaisia näiden, kutsutaan niitä nyt vaikka "Gti-perheautojen" kanssa. Kun vertailisi Vesoaa ja HD:tä, ei mitään järkeä vertailla vaikka kummassakin on 2 rengasta ja töötti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joo varmasti riittää ei siinä mitään. Itse luokittelisin ton Skodan enneminkin luokkaan "Gti"-perheautot, eli sellaisia autoja, joilla kyllä pääsee ohi siitä 1.6 litraisesta versiosta moottoritiellä ja mutkankin voi aavistuksen kovempaa ajaa läpi.

Mutta kyllä siitä on vielä pitkä matka oikeasti urheilullisiin autoihin, esim. jotain M6:sta vastaan ei mitään jakoa Skodilla vaikkapa Spa:ssa tai Autobahnilla. Ei edes siinä kiihdytysrampilla Hämeenlinnan moottoritielle:alppu:
Häipyy jarrut 3 ensimmäisen mutkan jälkeen radalla ja kuokkaan tulee 0-200 km/h kiihdytyksessä enemmän kuin laki sallii.

Mutta se ei tietysti vähennä Skodan arvoa, sanon vaan, että turha vertailla RS Audeja, AMG V8 Mersuja ja BMW M-sarjalaisia näiden, kutsutaan niitä nyt vaikka "Gti-perheautojen" kanssa.
Tuo terävähkö saksalaiskolmikko menee jo liki superautojen sarjaan.

Urheilullisen perheauton kriteerit täyttää jo GTI Corollakin.

Kun vertailisi Vesoaa ja HD:tä, ei mitään järkeä vertailla vaikka kummassakin on 2 rengasta ja töötti.
Joo ei kannatakaan vertailla.

Vesoassa on
-kauniimmat kuskit
-vähemmän vikoja
-parempi kulkupuoli
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tuo terävähkö saksalaiskolmikko menee jo liki superautojen sarjaan.

Urheilullisen perheauton kriteerit täyttää jo GTI Corollakin.
Meillä selkeästi vain erilaiset kriteerit näille termeille (mielipidekysymys siis):

Omissa papereissa superautosta kun puhutaan, niin mennään sitten tuonne Bugatti Veyron/Koenigsegg -rintamalle.

Corollasta taas ei urheilullista saa kuin tosiaan jälkikäteen tekemällä, tehdaskuosissa sellaista ei ole ollutkaan. Sama koskee jotain peugeot 206 Gti -perheautoja:tä, eli markkinamiesten touhotusta enemmän kuin suorituskykyä. Samaan sarjaan menee Golf Gti:t ja kaikki Skodat, T4/T5-Volvot, yms. Eli kyllä sitä perusmallia vähän enempi tehoja ja muodollisesti kovempaa alustaa, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Meillä selkeästi vain erilaiset kriteerit näille termeille (mielipidekysymys siis):

Omissa papereissa superautosta kun puhutaan, niin mennään sitten tuonne Bugatti Veyron/Koenigsegg -rintamalle.

Corollasta taas ei urheilullista saa kuin tosiaan jälkikäteen tekemällä, tehdaskuosissa sellaista ei ole ollutkaan. Sama koskee jotain peugeot 206 Gti -perheautoja:tä, eli markkinamiesten touhotusta enemmän kuin suorituskykyä. Samaan sarjaan menee Golf Gti:t ja kaikki Skodat, T4/T5-Volvot, yms. Eli kyllä sitä perusmallia vähän enempi tehoja ja muodollisesti kovempaa alustaa, mutta siihen se sitten jääkin.
Urheilulliset perheautot ovat urheilullisia perheautoja. Sinne sektoriin mahtuvat niin gti korolla, rs rellu kuin AMG mersukin.
 
Ylös