Sekalaisia rallikysymyksiä

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1029
Sijainti
South Park
Olen ollut siinä uskossa että B-ryhmän superautot olisi yksiselitteisesti kielletty rallitouhuista (kun Kankku ei voinut ajaa S1:lla edes jossain nolla-auto keikkaa). Mutta kun katsoo tätä 2010 San Marinon Rallylegend tapahtumaa, niin kyllä Rölli näyttää ajelevan kokolailla kisavauhtia eikä mitään mummoilu-näytös ajoa.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8pqPPzOMtw
Mun mielestä tuo taas näyttää ihan siltä miltä huippu/ammattikuljettajan näytösajelut yleensäkin (tuttu auto vielä). Mennään suht kovaa joo, mutta kuitenkin varmasti ja riskittä. Amatöörien ja rahamiesten näytösköröttelyt on sitten asia erikseen.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Tietyillä B-ryhmän autoilla ei saa ajaa kilpaa (=ei saa ottaa aikoja), mutta valtaosalla saa ihan täysin. Esim. Rally Legendissä on osio joille ei oteta aikaa, mutta saavat ajaa ihan just miten haluavat, yhtälailla nuoteilla ja normaalilla lähtövälillä. Sama homma Eifel-rallyssä jossa "slowly sideways" osio.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kuka muistaa koska viimeksi rallin mm-sarjan mestaruus on ratkennut viimeisessä kilpailussa? Onko Loeb -Hirvonen 08-09 ?:confused:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9567
Sijainti
Helsinki
80-luvulla B-ryhmän seuraajaksi suunniteltiin S-ryhmää, jonka autot olisivat olleet vieläkin nopeampia. Kuinka pitkällä suunnitelmat olivat ennen niiden kieltämistä 1986?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
80-luvulla B-ryhmän seuraajaksi suunniteltiin S-ryhmää, jonka autot olisivat olleet vieläkin nopeampia. Kuinka pitkällä suunnitelmat olivat ennen niiden kieltämistä 1986?
Audilla ja Lancialla oli ainakin kokolailla valmiit autot S-ryhmän sääntöihin. Toyotakin ehti esittelemään MR2:n jossain autonäyttelyssä, mutta siinäpä se heidän osaltaan. Ladallahan ajettiin oikein ralliakin, tosin vain 0-autona. Peugeotista ei mitään havaintoa elleivät sitten suunnitelleet tekevänsä sitä 405:ta joka sitten esiintyi mallikkaasti Pikes Peakissa ja Dakarissa.

Lancian protoja on vuosien varrella ulkoilutettu ihan säännöllisesti, Audi nähtiin baanalla ensimmäisen kerran tänä vuonna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15954
Sijainti
Tampereen lenkki
80-luvulla B-ryhmän seuraajaksi suunniteltiin S-ryhmää, jonka autot olisivat olleet vieläkin nopeampia. Kuinka pitkällä suunnitelmat olivat ennen niiden kieltämistä 1986?
Minusta nämä olisi olleet periaatteessa B-ryhmäläisiä, mutta pienemmillä koneilla, ja vielä pienemmällä luokitteluun vaadittavalla valmistusmäärällä. Muutamia prototyyppejäkin rakennettiin, kuten Lancia ECV ja Toyotan MR2:een pohjautunut malli. Tässä vähän juttua aiheesta
http://www.racecar-engineering.com/articles/rallying-group-s/
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Käsittääkseni S-ryhmä olisi mahdollisti autot, millä ei ollut mitään yhteyttä myynnissä oleviin automalleihin. Vaikka nyt brändisyistä esim. Lancia ECV:ssä oli Deltasta tuttu maski.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hemmetti! En olekkaan hoksannut tuota Audin s-ryhmäläisen ulkoilutusta. Pieni kirppu ja kuulostaa ihan sport quattrolle.

Tuo s-ryhmä artikkeli oli hyvä. Samantyyppistä juttua olen joskus ennenkin jostain lukenut.
Jossakin vaiheessa suunniteltiin, että nuo s-ryhmän autot olisi mopompia kuin b-ryhmäläiset. Itseäni on hämännyt miksi noissa protoissa kuitenkin moottorit on olleet niin isoja/tehokkaita.

Jostain luin että valmistajan olisi pitänyt luokitella ensin joku a- tai n-ryhmäläinen, jonka jälkeen olisi saanut luokitella s-ryhmäläisen, jota piti valmistaa 10 tai 20 identtistä autoa.
Siirtymäkausi olisi ollut -87 jolloin uusia b-ryhmäläisiä ei enää olisi luokiteltu. -88 olisi ollut ensimmäinen s-ryhmän kausi.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
171
Katselin tuossa vanhoja suurajokoosteita ja huomasin, että vuonna 2002 oli 7 maailmanmestaria kisaamassa. Tällä kaudellahan niitä on yksi. Tai Montessa oli kaksi. Mutta kuitenkin.
Laitetaan tälläinen helpohko visailu tähän iltaan. Ketkä olivat nuo 7 rallinmaailmanmestaria jotka ajoivat vuoden 2002 nesterallissa?
Älä lunttaa netistä. Koita muistella. Kyllä ne sieltä tulee ;)
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Katselin tuossa vanhoja suurajokoosteita ja huomasin, että vuonna 2002 oli 7 maailmanmestaria kisaamassa. Tällä kaudellahan niitä on yksi. Tai Montessa oli kaksi. Mutta kuitenkin.
Laitetaan tälläinen helpohko visailu tähän iltaan. Ketkä olivat nuo 7 rallinmaailmanmestaria jotka ajoivat vuoden 2002 nesterallissa?
Älä lunttaa netistä. Koita muistella. Kyllä ne sieltä tulee ;)
Lasketaanko tohon ton vuoden jälkeen mestaruuden voittaneet kuljettajat myös?

Veikkaisin että ainakin Loeb, Mäkinen, Sainz, Grönholm, Solberg ja Burns. Seitsemättä en kyllä jaksa muistaa.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
171
Lasketaanko tohon ton vuoden jälkeen mestaruuden voittaneet kuljettajat myös?

Veikkaisin että ainakin Loeb, Mäkinen, Sainz, Grönholm, Solberg ja Burns. Seitsemättä en kyllä jaksa muistaa.
Ei lasketa. Ne ketkä olivat jo tuohon kisaan mennessä voittaneet maailmanmestaruuden.
Tuossa on jo Neljä oikein :)
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
OK. Olisko Kankkunenkin ajanut vielä tohon aikaan?
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3574
Sijainti
JKL
Salonen taisi tuona vuonna ajaa sen 50v kisan... ja olisiko yksi ollut Auriol...
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2349
Olisiko Stig Blomqvist vielä tuolloin 2002 ollut mukana?

E: No lempo soikoon!
 
Viimeksi muokattu:

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
171
Juu kaikki vastattu. Siis mcrae, kankkunen, mäkinen, grönholm,sainz,burns ja löysä. Kova oli porukka
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15954
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko Skodan ja Fordin R5-autot aivan ylivertaisia muihin vai onko kuskeista ja/tai muista resursseista kiinni ettei Peugeotilla ja Citroenilla yms. päästä kärkisijoille? Onko muilla talleilla kiinnostusta R5-autojen kehittämiseen tai onko uusia tulossa? Hyundailla oli jossain vaiheessa R5-malli?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös