Pysyvät numerot kuljettajille

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Pysyvien numeroiden tarkoitus on ollut lähinnä vähentää tallien pr-kulunkeja, kun yhtä settiä fanikrääsää voidaan nyt kierrättää vuodesta toiseen.
Tämä tuskin oli tavoitteena. Fanikrääsän myyminen tuottaa voittoa talleille. Tietyille talleille aika paljonkin. Sehän vähentää tuloja jos samoja kamoja myydään useampi vuosi, näin tosifanien ei tarvisi ostaa uusia kamoja joka vuosi. Tämäkin lähinnä teorian tasolla, koska eiköhän fanikamoissakin väritys ja sponssit vaihdu ainakin hieman vuosittain ja näin uudet kamat tehdään joka tapauksessa vuosittain.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Aiheeseen viitaten vanhoja kuvia Hamiltonista ja Alonsosta joissa ajavat numerolla jonka valitsivat kiinteäksi numeroksi.


 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kimihän se sieläkin jo kattoo ohituspaikkaa Fernandosta. :p

Hamiltonin kuva oli varsinkin hauska, kun on kuvassa melkosena killinä. :thumbup:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tämä tuskin oli tavoitteena. Fanikrääsän myyminen tuottaa voittoa talleille. Tietyille talleille aika paljonkin. Sehän vähentää tuloja jos samoja kamoja myydään useampi vuosi, näin tosifanien ei tarvisi ostaa uusia kamoja joka vuosi. Tämäkin lähinnä teorian tasolla, koska eiköhän fanikamoissakin väritys ja sponssit vaihdu ainakin hieman vuosittain ja näin uudet kamat tehdään joka tapauksessa vuosittain.
Juurikin näin. Fanikama teetetään bulkkina halpamaissa, joten niiden kustanteet on ihan pähkinöitä suhteessa saatuun tuottoon. Kate on siis kohdallaan. Kaudeksi 2009 Force India oli ehtinyt jo teetättää fanikamppeensa numeroilla 20 ja 21 kun FIA oli tuoreessa entry listissä laittanut tallille numerot 18 ja 19. FI sitten pyysi, ettei numeroita ronklattaisi turhaan. Varmasti olisivat tosin jotain voittoa nyhtäneet vaikka ne painetut kamat olisi shipattu Afrikkaan Hjalliksen jokavuotisten "Jokerit Suomen Mestari XX-XX" -rytkyjen kanssa, niin pienet tuotantokulut niissä on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
...niin pienet tuotantokulut niissä on.
Pienet on kulut, mutta volyymit lienee isoja. Kokonaisuudessaan tallit painaa, siis teettää, varmasti vähintään satojatuhansia kappaleita erinäisistä tuotteista. Jos puhutaan nyt vaikka kymmenestä miljoonasta kappaleesta (lakit, paidat, mukit, pinssit, housut, stringit, nenäliinat...), niin sentinkin kappalehinnalla se tekee 100 000 rahayksikköä. On se kuitenkin aika iso raha vain siirtää syrjään poistoina (vrt. esimerkki FI:stä).

Pikkurahoja siis ovat kappalehintoina ja siten myös katteisiin verrattuna, mutta kertapoistona isoja rahoja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Pienet on kulut, mutta volyymit lienee isoja. Kokonaisuudessaan tallit painaa, siis teettää, varmasti vähintään satojatuhansia kappaleita erinäisistä tuotteista. Jos puhutaan nyt vaikka kymmenestä miljoonasta kappaleesta (lakit, paidat, mukit, pinssit, housut, stringit, nenäliinat...), niin sentinkin kappalehinnalla se tekee 100 000 rahayksikköä. On se kuitenkin aika iso raha vain siirtää syrjään poistoina (vrt. esimerkki FI:stä).
Ei niitä varmaan miljoonaa (tai kokonaismääärää mikä se sitten onkaan) kappaletta kerralla kuitenkaan valmisteta varastoja kuormittamaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Twitter-tulkintani mukaan Carlos Sainz Jr aikoisi ottaa numerokseen 55. Nasrista ja Verstappenista ei vielä tietoa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Twitter-tulkintani mukaan Carlos Sainz Jr aikoisi ottaa numerokseen 55. Nasrista ja Verstappenista ei vielä tietoa.
Nasr ajoi perjantaiharjoituksissa numerolla 40 ja Verstappen numerolla 38. Itse kannatan tallikohtaisia numeroita F1:sten joukkuelajimaisuuden vuoksi eli vuoden 1995 numerot takaisin:ahem:

Itse kyllä ajaisin numerlla 90:)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Nasr ajoi perjantaiharjoituksissa numerolla 40 ja Verstappen numerolla 38.
Perjantaiharjoituskuskit eivät saaneet itse valita numeroitaan, kuten ei myöskään kesken kauden kisaamaan päässeet Lotterer ja Stevens.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
No saa ainakin nähdä, että tunnistavatko selostajat ensi kaudella vihdoin ja viimein tottuneena numeroihin eri kuljettajia. Ettei vaan kuulla taas, että siellä joku Sauber/Toro Rosso vähän pyörii.:yuck:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Odotin Maxin ottavan 30:n. Ei hirveän kauas menty, mutta väärin kuitenkin.

30 oli tällä kaudella hänen kilpailunumeronsa Euroopan F3:ssa ja se olisi myös sopinut viime vuoden Toro Rosso -kuskien numeroinnin linjaan.

Syntymäajat:
Vergne 25.4.1990
Kvjat 26.4.1994
Verstappen 30.9.1997
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Hamilton on ilmoittanut pitävänsä numeron 44 myös ensi kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Uutinen oli kylläkin se, että FIA on ilmeisesti vahvistanut kuljettajien numerot ensi kaudelle. Hamiltonin numero on tosiaan tiedetty jo Abu Dhabin jälkeisellä viikolla.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Nasr ajaa jatkossa legendaarisella, mm. Gilles Villeneuven ja Ayrton Sennan käyttämällä #12:lla. Vähän yllätti, että noinkin tarunhohtoinen numero jäi ottamatta viime kauden jaoissa.

Kakkonen ei mennyt taaskaan kaupaksi :( Maineensa vanki ehkä, jonkinlainen imagokamppis voisi olla paikallaan?

Hieno juttu muuten, että Lewis ei vaihtanut ykköseen. Legitimoi esimerkillään numerouudistuksen ja varmaan myös tulevien mestarien hinku ykkösen perään laantuu tästä. Ei sillä, että sinänsä mitään ko. numppaa vastaan olisi, mutta kyllähän tuo assosioituu jo liiankin vahvasti saksalaisiin sekä lajin tylsimpiin ja ilottomimpiin kausiin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nasr ajaa jatkossa legendaarisella, mm. Gilles Villeneuven ja Ayrton Sennan käyttämällä #12:lla. Vähän yllätti, että noinkin tarunhohtoinen numero jäi ottamatta viime kauden jaoissa.
Minkä ihmeen takia kukaan omaa uraansa luodessa haluaisi tulla tunnetuuksi jostain muusta kuin itsestään? Itse ainakin numeroa valitessa (jos siis kuvitteellisesti olisin tuossa tilanteessa) pysyisin kaukana lajilegendoista jos haluisin yhdeksi heidän joukkoon.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Nasr ajaa jatkossa legendaarisella, mm. Gilles Villeneuven ja Ayrton Sennan käyttämällä #12:lla. Vähän yllätti, että noinkin tarunhohtoinen numero jäi ottamatta viime kauden jaoissa.
Jäi nyt varjoon se, millä tavoin 12 on legendaarinen, vaikka kaksi legendaarista kuljettajaa käyttivätkin kyseistä numeroa jossain vaiheessa uraansa. Gilles Villeneuveen ikonoitunut numero lienee 27, ja siitähän vaahdottiinkin viime vuonna sekä Hülkenbergin että Bianchin tavoiteltua kyseistä numeroa (ensin mainitun viedessä sen). Ei nyt kuitenkaan voida joka helvetin numeroa, jota joku kuuluisa kuski on autossaan kantanut, alkaa palvoa pelkästään kyseistä syystä. 23 ja 42 ovat myös vapaita.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Minkä ihmeen takia kukaan omaa uraansa luodessa haluaisi tulla tunnetuuksi jostain muusta kuin itsestään? Itse ainakin numeroa valitessa (jos siis kuvitteellisesti olisin tuossa tilanteessa) pysyisin kaukana lajilegendoista jos haluisin yhdeksi heidän joukkoon.
Pitäisikö 12 ja 27 jäädyttää lätkätyyliin? :D
 
Ylös