Testikausi 2013-2014

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Heti kesätauon jälkeen käyttöön. Toisi hieman muutosta voimasuhteisiin :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä parantaa ulkonäköä isommat pyörät.
Menee kyllä jousitus ja varmaan paljon muutakin täysin uusiksi?

Onko sitten parasta mennä heti 18 tumaisiin, vai voisiko esim. 15-16 tuumaiset olla toimivammat,

vai haetaanko ensisijaisesti näyttävyyttä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
AMuS sivuilla jo enemmän 18 tuumaisia kuvia :
http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/18-zoll-formel-1-reifen-fotos-vom-ersten-lotus-reifentest-8453197.html

Hieman oudolta nuo ens vaikuttaa. Tulee sellainen "Pimp My Ride" ohjelman fiilis
kun autoja tuunataan ja ensimmäinen idea on aina heittää alle isot vanteet.

Mutta eikös 18 tuumainen ole jo vanha juttu. Miks F1:n pitäis ens vuonna
siityä nyt jo vanhaan jutuun. Joten vanteet vaan heti 24 tuumaisikai niin ei tarvi
FIA:n taas kesken kautta sääntömuutosta väsäillä.
Jousitys ja vaimennus kun menee samantien uusiksi niin ne menis sit kaikki yhdellä kerralla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Herää vaan kysymys että jos on tarkoitus tutkia vaikutuksia autoon erilaisilla kumeilla niin oliskohan ollut fiksumpaa ottaa joku semmonen talli testiin jolla on parempikin ymmärrys autonsa käytöksestä kuin Lotuksella?
Ihan vaan noiden kisoissa nähtyjen kommenttien takia milloin autossa on mitäkin vialla....
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ei nuo 18" näytä irrallisina niin kauheilta mutta autossa kiinni ne vaan jotenkin on todella halvan amis tuningin näköset. Joku maltillisempi koko, esim 15 tai 16 tuumaa voisi jo toimia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15053
18 tuumaa oli viimeksi käytössä muistaakseni 1992 ja 1993 oli 15 tuumaa käytössä. 1994 taisi olla juuri ehdotettu 16 tuumaa. Ei ole Bianchi ollut mitenkään häikäisevässä vauhdissa testeissä, mutta korvaava kuljettaja ja ei hirveästi testiaikaa huippuauton puikoissa joten kaikki voitava tehdään sitten muulta pohjalta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Ajatuksia heitetty kuka noista 18 tuumaisista hyötyis.

No 13 tuumaisen vanteen kanssa renkaassa on iso ilmatila jonka tähden
rengas ja sen toimivuus on aika iso osa myös jousituksen/vaimennuksen
kokonais toimivuutta.

Joten jos tuosta ketjusta yhden osuus pienenee niin toisen osuus kasvaa
eli 18 tuumaisilla jousitukselle/vaimennuksella tulee isompi osa ja se osa
on helpommin säädettävissä olevaa asiaa.

Lisäksi kun FIA on rengas paineitakin säännöstellyt niin niiden osuus säädöissä
on mennyt pienemmäksi tai säätöikkuna on mennyt pieneksi ja sitä kautta kuskeille on
vaikeampi löytää oikeita/mieleisiä säätöjä.

Summana vois ajatella että 18 tuumaisilla pitäis löytyä "helpommin" säädöt joka kuskille.
Tältä pohjalta vois kuvitella että tiimit hyväksyis 18 tuumaiset vanteet.

Joten ehkä tuohon ulkonäkökysymykseen tottuu aika pian. :)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Herää vaan kysymys että jos on tarkoitus tutkia vaikutuksia autoon erilaisilla kumeilla niin oliskohan ollut fiksumpaa ottaa joku semmonen talli testiin jolla on parempikin ymmärrys autonsa käytöksestä kuin Lotuksella?
Ihan vaan noiden kisoissa nähtyjen kommenttien takia milloin autossa on mitäkin vialla....
Pirellin mukaan kyse oli ihan pr vedosta, haluttiin komeita kuvia. En tiedä onko jopa tottakin, 14 kierrosta kuitenkin vetivät kai ihan tarkoituksellisesti. Autoakaan ei erityisemmin säädetty 18 tuumaisille renkaille erikseen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
18 tuumaa oli viimeksi käytössä muistaakseni 1992


Ei kai nyt sentään.




Joko silmäni harittavat ja nolaan itseni ihan totaalisesti, mutta eivät nuo 18-tuumaisilta näytä. Olisikohan CCMK:n postauksessa takarenkaiden tai vanteiden maksimileveydestä kyse ko. vuosina?

Edit: esimerkkikuvana pitäisi olla FW14 Mansellin ajamana, mutta jostain syystä se ei ainakaan minulle näy. Googlettakaa jos haluatte varmistuksen.

Mielestäni kaudeksi -93 noita renkaiden leveyksiä muutettiin. Muistelen, että Damon Hill tuolloin jossain haastattelussa kritisoi kaventamista ulkonäkösyistä. Hillin mielestä ykkösen tulisi näyttääkin hieman pelottavalta.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
1. Jules Bianchi Ferrari 1.35,262 89 kierrosta
2. Daniil Kvjat Toro Rosso 1.35,544 56
3. Kevin Magnussen McLaren 1.35,593 91
4. G. Van der Garde Sauber 1.36,327 84
5. Lewis Hamilton Mercedes 1.36,680 47
6. Valtteri Bottas Williams 1.37,193 40
7. Max Chilton Marussia 1.37,359 77
8. Daniel Juncadella Force India 1.37,449 52
9. Sebastian Vettel Red Bull 1.39,410 76
10. Charles Pic Lotus 1.41,906 38
11. Julian Leal Caterham 1.42,635 51

"Katsokaa, Räikkösen autolla tuloslistan kärkeen." :rolleyes:
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Aivan älyttömän hienot vanteet!!! :thumbup: Kaikkiin autoihin ja heti.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
1. Jules Bianchi Ferrari 1.35,262 89 kierrosta
2. Daniil Kvjat Toro Rosso 1.35,544 56
3. Kevin Magnussen McLaren 1.35,593 91
4. G. Van der Garde Sauber 1.36,327 84
5. Lewis Hamilton Mercedes 1.36,680 47
6. Valtteri Bottas Williams 1.37,193 40
7. Max Chilton Marussia 1.37,359 77
8. Daniel Juncadella Force India 1.37,449 52
9. Sebastian Vettel Red Bull 1.39,410 76
10. Charles Pic Lotus 1.41,906 38
11. Julian Leal Caterham 1.42,635 51

"Katsokaa, Räikkösen autolla tuloslistan kärkeen." :rolleyes:
Alonson auto ;)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
13 tuumaiset vanteet ovat sellainen muinaisjäänne, jota olen ihmetellyt. Hyvä jos lähitulevaisuudessa siirrytään isompiin.
 
Ylös