Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kovinpa sinisilmäisesti nielaiset JVR:n vääristelevät tulkinnat Heikki Kovalaisen sanomisista. Tuossa edellä linkitetty Ilta-Sanomien artikkeli vuodelta 2012 näyttää toimivan JVR:n lähteenä. IS:n artikkelissa suomalaistoimittaja poimii Autosportin artikkelista itseään kiinnostavat lauseet, ja Autosportin haastattelijakin on poiminut haastattelutilanteesta vain keskeisinä pitämänsä kommentit Kovalaiselta. Tässä jalostumisprosessissa on väistämättä jouduttu siteeraamaan Heikin puheita tiivistäen ja valikoiden, jolloin lauseita ja ajatuksia on saattanut karsiutua matkan varrelle. Seuraavana viestintäketjun askeleena Kovalaista kohtaan kaunaa ja katkeruutta poteva foorumihahmo poimii Ilta-Sanomista omaan agendaansa sopivat lauseet ja vääntelee ne Kovalais-vastaiseen propagandaansa sopiviksi tiivistelmiksi.

Esimerkiksi IS:n juttuun on poimittu Autosportin artikkelista tällainen lause: "Kolmannen kuskin rooli ei kiinnosta minua." JVR:n tiivistämänä lause kuuluu näin: "ei testikuskiksi". Mutta esittikö Kovalainen todella tuollaisen kategorisen kiellon Autosportin haastattelussa ja vannoi pyhästi ettei suostu koskaan ryhtymään testikuskiksi? Vai totesiko vain, että kisakuskin paikka kiinnostaa ja kolmannen kuskin rooli ei kiinnosta? Ja jos kyseessä oli kategorisen kiellon sijasta pelkästään kommentti siitä mikä kiinnostaa ja mikä ei, niin sulkeeko Heikki tässä kommentissaan pois mahdollisuuden, että saattaisi suostua Caterhamin kolmoskuskiksi mikäli Fernandes lupaa kisakuskin pestiä seuraavaksi kaudeksi? Tässä ei tarvitse välttämättä uskoa JVR:n tulkintaa, vaan on lupa ajatella omillakin aivoilla.

Samaisesta IS:n artikkelista löytyy myös ilmeinen lähde JVR:n tiivistykselle "ei DTM-sarjaan". Myös tässä tapauksessa Heikki kommentoi senhetkisiä kiinnostuksenaiheitaan pikemmin kuin vannoo pysyvänsä ikuisesti pois DTM-sarjasta: "Urheiluautot eivät kiinnostaisi minua. DTM? Ei. Amerikka? Ei."

Maikkari julkaisi muuten heti seuraavana päivänä IS:n jutun jälkeen oman Kovalais-haastattelunsa, jossa Heikki puhuu pitkälti samoista asioista kuin Autosportillekin: "Tällä hetkellä minua ei kiinnosta mikään muu kuin formula ykkönen. Muut rata-autosarjat eivät kiinnosta ollenkaan. Kestävyysajot eivät ole koskaan olleet minun sydäntäni lähellä. Katsotaan sitten, mitä tehdään, mutta ei nyt vielä luovuteta." Myöskään tässä haastattelussa Kovalainen ei vanno mitään, vaan puhuu kiinnostuksenaiheistaan. Maikkarin haastattelussa korostuu myös, että haastatteluhetkellä ("Tällä hetkellä", "nyt") Heikin kiinnostus formuloihin vei muilta sarjoilta mielenkiinnon, mutta itse asiassa Kovalainen jättää avoimeksi mitä tekee F1-uransa jälkeen ("Katsotaan sitten, mitä tehdään").

Ehkä Heikki esitti Autosportin haastattelussa samansuuntaisia linjauksia kuin Maikkarin haastatteluissakin, mutta IS pudotti ne omassa lyhennelmässään pois? Joka tapauksessa JVR:n kategoriset tiivistykset "ei testikuskiksi" ja "ei DTM-sarjaan" paljastuvat lähemmässä tarkastelussa vääristelyiksi. Vainoharhaisuus yhdistyneenä aamumuroissa havaittuun vieraaseen aromiin saattaisi kyllä toimia psykologisesti uskottavana motiivina JVR:n vuosikausia jatkuneeseen Kovalais-vastaiseen kampanjointiin.
Vai niin olen taas pistänyt sanoja suuhun :D

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/418053/Kovalaisen+F1ura+kaamoksessa

Ei enää testikuskiksi
Mahdollinen testikuskin paikka huipputallissa ei Kovalaista kiinnosta.

– Ei se ole minua varten. Jos olisi kymmenen vuotta vähemmän taulussa, niin sitten, mutta tässä kohtaa ei missään nimessä. Kilpaa pitää päästä ajamaan ja tosiasiassa pitäisi päästä ajamaan nopeampaa autoa, että pystyisi tekemään tulosta.
Tulkitkoon hippi tämän sitte haluamalla tavalla kotiin päin... ja kovalainenhan kävi ite kysymässä näitä hommeja:

http://m.autosport.com/news/report.php/id/106850

We talked about this [reserve role] for the first time a long time ago but at the very beginning I wasn't interested in this kind of role.

"But when you are sitting at home for a couple of months looking at other people driving, it makes you think you could have a go.

"Just before Malaysia, I had a chat with Tony [Fernandes, team owner] and asked if he thought I could still do something for the team and he said 'sure'.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
En ole Heikki, hänen lähipiiriinsä kuuluva tai edes fani, joten ei, en loukkaantunut :) Ärsyynnyn vain kovin helposti typeristä kommenteista, jollainen tuo sinunkin heittosi oli. Ymmärsit nimittäin varmasti ihan hyvin, että taustatuella tarkoitettiin nimenomaan rahallista taustatukea. Mistä lähtien managerointi on muuttunut oikein erikseen mainittavaksi taustatueksi?
Eeip. En itseasiassa ymmärtänyt että taustatuella tarkoitettiin paksua rahapussia. Arvelin että taustatuen puuttumisella viitattiin Heikin myöhempää uraa vaivanneeseen managerin puutteeseen.

Maksoikohan muuten Briatore Kovalaisen ajelut GP2:ssa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistä lähtien managerointi on muuttunut oikein erikseen mainittavaksi taustatueksi?
Siitä lähtien, kun kuskeja on avitettu erilaisten kuskiohjelmien avulla. Kovalaisen taustalla oli Renault Driver Development Program, joka käytännössä hommasi Heikille kaikki tallipaikat ennen McLaren-pestiä. Itse asiassa kartingin ja McLarenin välissä Heikki ajeli pelkästään Renault-konsernin moottoreilla varustettuja formuloita (vaikka World Seriesissä koneen kyljessä vielä tuolloin lukikin Nissan).
Maksoikohan muuten Briatore Kovalaisen ajelut GP2:ssa?
Käsittääkseni Briatore oli Heikille manageri vain RDD:n kautta, ei henkilökohtaisesti (kuten Alonsolle). Eli olletinkin RDD maksoi viulut.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Hienoa olisi nähdä Heikki radalla jälleen. DTM on todella kova sarja. Häkkinenkin jätti pelin kesken, kun totesi että kuskilta vaaditaan pärjäämiseen ihan yhtä paljon totaalista keskittymistä kuin F1.

Ehkäpä Heikki vielä räväyttää. Jos saa palikkansa siten kohdalleen, ettei dissaa oikeita haasteita missä voi voittaa mestaruuksiakin. Pitäisi ukon toimia tosissaan äkkiä jo tai se on heihei, ihan kokonaan tälle uralle huipulla. Jos Kovalainen ei aja 2015 huippusarjoissa, niin ei ikinä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eipä se tuki Briatoreltakaan kummoista ollut, kun kenkää meinasi heti Renaultilta tulla. Toisaalta olisi säästynyt enemmiltä nöyryytyksiltä ja selittelyiltä. Tokihan muutama onnistuminen kaudessa yleensä tuli mutta taisivat odotukset olla seuraajien joukossa hieman korkeammalla itseni mukaanlukien. Kirjoitin mm. joskus Heikin olevan kovempi ässä kuin Niicon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä se tuki Briatoreltakaan kummoista ollut, kun kenkää meinasi heti Renaultilta tulla. Toisaalta olisi säästynyt enemmiltä nöyryytyksiltä ja selittelyiltä. Tokihan muutama onnistuminen kaudessa yleensä tuli mutta taisivat odotukset olla seuraajien joukossa hieman korkeammalla itseni mukaanlukien. Kirjoitin mm. joskus Heikin olevan kovempi ässä kuin Niicon.
Briatorelta tuli kyllä palautetta Renault-kauden alussa ja syystä, mutta aika nopeasti Heikki oppi tavoille ja vei sen jälkeen konkari-Fisichellaa kuin litran mittaa. Sillä kaudella ei voi mistään nöyryytyksestä puhua, varsin kelvollinen F1-debyytti alkuhaparoinnin jälkeen. McLaren-kaudet toki olivat pettymys, varsinkin jälkimmäinen, mutta Caterhamilla Heikki taas ajeli hyvin. Sääli ettei sillä autolla vain kerennyt mihinkään.

Nico voitti Heikin GP2:ssa. Heikki johti valtaosan kautta sarjaa, mutta lopussa Nico meni ohi ja kuittasi mestaruuden.
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Hienoa olisi nähdä Heikki radalla jälleen.
Itse taas toivon että kertoisi jollekin lehdelle että mihinkään formuloihin ei palaa niin nähtäisiin Heikki taas lähtöruudussa kuninkuusluokassa ensi kauden alkaessa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Itse taas toivon että kertoisi jollekin lehdelle että mihinkään formuloihin ei palaa niin nähtäisiin Heikki taas lähtöruudussa kuninkuusluokassa ensi kauden alkaessa.
Ei se toimi kuin yhteen suuntaan, tyrmätään alempiarvoiset hommat. Mutta aikamoinen paskamyrsky ja loukkaantumiset taas tästä aiheutui kun selvitin Lokon viestiin miksi Heikillä kesti niin kauan ruveta DTM:ään, koska se ei alunperin ollut vaihtoehto Heikille. Joillakin tuntuu olevan vaikeuksia hyväksyä ja uskoa Heikin sanomisia joka johtaa haukkumiseen mua vainoharhaiseksi ja murojen kusemiseen. Samalla yritetään todistaa allekirjoitukseni vääräksi pilkunnus*imisella kilometrin pituisella postauksella, ties kuinka monta kertaa, siinä onnistumatta. Ja jotain hyvääkin sanottavaa, meinaan pitihän Heikki munansa siinä asiassa ettei koskaan sitä sponsorirahaa lähtenyt keräämään kuten uhosikin.

Mutta on täällä forumilla aikamoinen kontrasti, jos Alonson toikissa vaaditaan päätä vadille mestaruuden puutteen takia, niin Heikki topicissa häntä pidetään todella kovana rattimiehenä millä tahansa mittarilla, tämähän tekisi nykyisistä F1-kuskeista ylijumalia. Mutta pitäähän kontrastia olla ja eri mielipiteitä, muutenhan täällä olisi tylsää.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mutta on täällä forumilla aikamoinen kontrasti, jos Alonson toikissa vaaditaan päätä vadille mestaruuden puutteen takia, niin Heikki topicissa häntä pidetään todella kovana rattimiehenä millä tahansa mittarilla, tämähän tekisi nykyisistä F1-kuskeista ylijumalia. Mutta pitäähän kontrastia olla ja eri mielipiteitä, muutenhan täällä olisi tylsää.
Mutkat suoriksi, ja silleen? Taas klassinen yleistysvirhe, eihän ne suinkaan ole samat henkilöt, jotka noita mainitsemiasi asioita lausuu, mutta toki jos ajattelee foorumia jonain yksikkönä, niin kaipa siitä voi jakomielisen kuvan saadan. Sama ilmiöhän tosin on jokaikisessä aiheessa. Kaikessa kun on myös eriäviä mielipiteitä.

Ja kun nyt olen itse tuon "kova rattimies millä tahansa mittarilla" -heiton ilmoille laittanut, niin väännetäänpä nyt sen verran rautalangasta, että sillä nyt tietenkin tarkoitetaan ihan koko maailman mittakaavaa, eikä vain F1:iä. Kuka tahansa ihan noita kaikista karuimpia maksukuskeja lukuunottamatta, joka on F1:iin päässyt ja siellä edes jotain menestystä saavuttaneet ovat todella kovia rattimiehiä. Se on aivan selvä fakta ja siitä ei ihan oikeasti pitäisi kenenkään olla eri mieltä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mutkat suoriksi, ja silleen? Taas klassinen yleistysvirhe, eihän ne suinkaan ole samat henkilöt, jotka noita mainitsemiasi asioita lausuu, mutta toki jos ajattelee foorumia jonain yksikkönä, niin kaipa siitä voi jakomielisen kuvan saadan. Sama ilmiöhän tosin on jokaikisessä aiheessa. Kaikessa kun on myös eriäviä mielipiteitä.

Ja kun nyt olen itse tuon "kova rattimies millä tahansa mittarilla" -heiton ilmoille laittanut, niin väännetäänpä nyt sen verran rautalangasta, että sillä nyt tietenkin tarkoitetaan ihan koko maailman mittakaavaa, eikä vain F1:iä. Kuka tahansa ihan noita kaikista karuimpia maksukuskeja lukuunottamatta, joka on F1:iin päässyt ja siellä edes jotain menestystä saavuttaneet ovat todella kovia rattimiehiä. Se on aivan selvä fakta ja siitä ei ihan oikeasti pitäisi kenenkään olla eri mieltä.
Kaikki on suhteellista. Nyt saattaa mennä pilkunviilaamiseksi, mutta "millä tahansa mittarilla" ei sitten ilmeisesti käsittänytkään F1-mittaria, muuta luokkaa Heikki ei sitten ole ajanukkaan, eikä ole tietoo miten DTM tulee pysymään hanskassa ja formuloista jo eläköitynyt. Eihän ne muutkaan entiset F1-kuskit siellä menestyksellä ole mässäileet. Niin mä sen ekana käsittäisin kun ammutaan noin kovilla että todella kova millä mittarilla tahansa kun sanoit että Heikki puhkeisi kukkaan DTM:ssä. Ja jos viittaat Heikin huippuvuosiin niin niistä on jo se 6-7 vuotta aikaa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Ja kun nyt olen itse tuon "kova rattimies millä tahansa mittarilla" -heiton ilmoille laittanut, niin väännetäänpä nyt sen verran rautalangasta, että sillä nyt tietenkin tarkoitetaan ihan koko maailman mittakaavaa, eikä vain F1:iä.
Niin, ottaen huomioon kaikki maailman rattimiehet/naiset, mukaan lukien se puolisokea Pihtiputaan mummo, niin Heikkihän on tosi kova rattimies.

Mutta tämä nyt vain sattuu olemaan F1 -foorumi, ja minun mittarini kalibroidaan vain ja ainoastaan F1 -kuskeilla. Ja sillä mittarilla Kovalainen ei ole, ei ole koskaan ollut, eikä tule ikinä olemaankaan "todella kova rattimies".
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tämä näin yleisesti, mitenkään osoittamatta mihinkään suuntaan;

Jos vain F1-kuskeja pitää kovina rattimiehinä niin on päässä vikaa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Ja viestini koski siis vain F1 -sarjaa, osoittamatta mihinkään suuntaan.
Tämä on F1 forum, täällä keskustellaan Formula1 -sarjasta, ei jokamiesluokasta, rallista, yms.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jep, juuri kuten Raikku sanoi, täytyy olla pahasti sekaisin, jos kuvittelee, että kovia rattimiehiä on ainoastaan ykkösissä. Hommahan menee niin, että ykkösiin pääsee vain kovia rattimiehiä (en puhu nyt edelleenkään niistä pahimmista maksukuskeista), mutta kaikki kovat rattimiehet eivät pääse ykkösiin.

Wagner voi ihan rauhassa elää omassa mielikuvitusmaailmassaan :D
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Eipä se tuki Briatoreltakaan kummoista ollut, kun kenkää meinasi heti Renaultilta tulla. Toisaalta olisi säästynyt enemmiltä nöyryytyksiltä ja selittelyiltä. Tokihan muutama onnistuminen kaudessa yleensä tuli mutta taisivat odotukset olla seuraajien joukossa hieman korkeammalla itseni mukaanlukien.
Briatorelta tuli kyllä palautetta Renault-kauden alussa ja syystä, mutta aika nopeasti Heikki oppi tavoille ja vei sen jälkeen konkari-Fisichellaa kuin litran mittaa. Sillä kaudella ei voi mistään nöyryytyksestä puhua, varsin kelvollinen F1-debyytti alkuhaparoinnin jälkeen.
Kun Heikki nousi kisakuskiksi, vaihtuivat myös renkaat Michelineistä Bridgestoneiksi, samalla päättyi rengaskilpailu ja siirryttiin yhteen valmistajaan. Heikki oli testikuskina ajanut paljon misukoilla ja varmasti tottunut niihin ja rengasmerkin vaihto taisi järkyttää koko tallia, kuskit mukaanlukien. Ehkä voidaan jopa sanoa että misukat oli varta vasten tehty Renaultille...?
Tuskin tätä minään tekosyynä kannattaa käyttää, koska pitäähän kuskin tottua renkaisiin kuin renkaisiin, mutta tokkopa tuollaista muutosta kannattaa ylimalkaisesti sivuuttaakkaan. Fisichellan kokemus saattoi auttaa tuollaisessa muutoksessa, Heikiltä kesti hieman päästä sinuiksi asian kanssa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskin tätä minään tekosyynä kannattaa käyttää, koska pitäähän kuskin tottua renkaisiin kuin renkaisiin, mutta tokkopa tuollaista muutosta kannattaa ylimalkaisesti sivuuttaakkaan. Fisichellan kokemus saattoi auttaa tuollaisessa muutoksessa, Heikiltä kesti hieman päästä sinuiksi asian kanssa.
Niin mistä sitä tietää, Fisichellalla oli kuitenkin pari kautta kisakokemusta Michelineillä, joten voisi arvailla että rengassysteemin vaihtuminen auttoi tulokasta, koska ne olivat kaikille uudet. Ei Heikin isoin ongelma mielestäni ollut renkaat, vaikka se luultavasti kuskivaihdoksen ohella tallin sukelluksen pitkälti selittääkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Niin sitä unohtaa, että Heikki Kovalainen aloitti uransa hallitsevassa maailmanmestaritallissa. Käytännössä ja periaatteessa siis kauteen oli perusteltua asettaa kovemmat odotukset kuin vaikkapa Räikköseen Ferrarilla.

Mutta tuo Lotus-keikka olisi voinut jäädä tekemättä. Ja hieman järkeä noihin lausuntoihin, tekee itsestään pellen uhoamalla kovaan ääneen ja sitten perumalla puheensa. Olisi hiljaa tai puhuisi tyhjänpäiväisiä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Niin mistä sitä tietää, Fisichellalla oli kuitenkin pari kautta kisakokemusta Michelineillä, joten voisi arvailla että rengassysteemin vaihtuminen auttoi tulokasta, koska ne olivat kaikille uudet.
Mulla oli toki mielessä muutokseen sopeutuminen, josta Fisillä oli jo paljon kokemusta.
Ennen kautta '07 Fisi oli joutunut F1:ssä sopeutumaan rengasmerkkivaihdokseen jo viidesti (Goodyear-Bridgestone-Michelin-Bridgestone-Michelin) ja tiimejäkin oli kertynyt jo kuusi, siinä missä Heikin F1-tason kokemukset olivat pelkästään Rellu+misukat.
Aika selkeä ero.
Fisico tiesi kokemuksen perusteella jo hyvissä ajoin mihin asioihin keskittyä kun tulee suuri muutos kalustoon. Heikille shokki oli suurempi, varsinkin kun samaan aikaan pitää pörrätä läpi kissanristiäiset tyyliin "olet nyt hallitsevassa mestaritallissa, kuinka monta henkilökohtaista Formula F1 MM-mestaruutta voitat ensi vuonna?".

Statistiikat oli vain nopeasti tsekattu, korjatkaa mahdolliset virheet.
 
Ylös