Kauden 2014 autot

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Kuten edellä oli jo huomioitukin, odotan ko. kuvan perusteella Mersusta nokka-kaveria Ferrarille. Nokan kärjestä ei kerro mitään, mutta monokokki on ilmeisesti maksimipituudelta maksimikorkea kuten Ferrarillakin.

Upeaa kyllä että saadaan taas erilaisia ratkasuita. Olemme nähneet ainakin jo seuraavat keularatkaisut: pinokkio, pinokkio-mursu, haarukkatrukki sekä Ferrarin tylppänokka.
En keksinyt Ferrarille mitään hyvää nimeä...vielä...

Itse pidän Ferrarin ratkaisua kokonaisuutena parhaimman näköseltä. :cool:
Veikkaisin kyllä että joku Ferrarin ja Sauberin välinen hybridi tulossa. Menee alas jyrkemmin kuin Sauber muttei kuitenkaan yhtä alas kuin Ferrari.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Fefen porraskeulan syy on heidän käyttämässää jousitusratkaisussa jonka johdosta eivät voi aloittaa keulan laskua loivasti cockpitin kohdalta. Ihmettelen tätä koska tämän ratkaisun perusteena oli jousituksen komponenttien alhainen painopiste korkeassa keulassa. No nyt autossa ei ole korkeata keulaa joten komponentit voisivat olla sijoitettuna ylemmäksi. Uskon että ko. jousitusratkaisulla saavutettu absoluuttinen hyöty kierrosajoissa on paljon paljon pienempi kuin mitä keularatkaisu tuo häviöitä downforcessa Mclareniin verrattuna.

Korkeaa keulaahan käytettiin sen takia että sen avulla takadiffuusorille saatiin helpommin suuri nopeuksinen ilmavirtaus blow-diffua ruokkimaan.
Mä en ymmärrä yhtään ajatustasi.
Ferrarin vetotankojousitushan oli nimenomaan erikoinen veto korkeiden keulojen kanssa, koska se edellyttää jousituselementtien sijoittamista mahdollisimman alas. Kaksi vuotta sittenhän Ferrarin jousituksen vetotanko oli melkein vaakasuorassa. Vetotankojousituksen komponentteja nimenomaan EI VOI sijoittaa korkeammalle.

Nyt matalan nokan kanssa en näe mitään ristiriitaa siinä että ovat pitäytyneet vetotankojousituksessa. Joskin monokin alareuna lienee yhtä korkea kuin viime vuonna eli ei edelleenkään ideaali vetotankojousitukselle. Näin ollen en näe miksi jousitusratkaisu olisi este keulan loivalle laskulle? Jousitushan siitä eniten hyötyisi, jos keula(n alapinta) olisi vielä alempana. Se olisi kuitenkin haitallista downforcelle ja siksi varmaankin ovat pitäytyneet korkeassa monokokissa.

En ole vertaillut monokokkien korkeuksia, mutta puhdas veikkaus Ferrarin noka kyhmyn viitoittamana on, että Ferrarin monokokin etureuna on korkeammalla kuin esim. Mäkkärillä. Niinpä voi olla, että Ferrarissa on jopa enemmän etupään downforcea.

Auton diffulle sen sijaan ei kenties edes tarvita nyt niin paljoa virtauksia, koska diffun laitoja ei voida enää "tiivistää" pakokaasuilla. Tämä puhtaasti mutuiluna, en ymmärrä virtauksien päälle juuri mitään. Jossain kuitenkin oletan olevan rajan, jossa ahtamaton diffuusori alkaa "vain vuotamaan" sivuiltaan, jolloin lisävirtauksista ei ole enää hyötyä...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
En ole vertaillut monokokkien korkeuksia, mutta puhdas veikkaus Ferrarin noka kyhmyn viitoittamana on, että Ferrarin monokokin etureuna on korkeammalla kuin esim. Mäkkärillä. Niinpä voi olla, että Ferrarissa on jopa enemmän etupään downforcea.
Downforcehan tulee etupäähän etusiivestä? Etusiiven toimintaan ei vaikuta enää siiven takana oleva runko.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En ole vertaillut monokokkien korkeuksia, mutta puhdas veikkaus Ferrarin noka kyhmyn viitoittamana on, että Ferrarin monokokin etureuna on korkeammalla kuin esim. Mäkkärillä. Niinpä voi olla, että Ferrarissa on jopa enemmän etupään downforcea.

Auton diffulle sen sijaan ei kenties edes tarvita nyt niin paljoa virtauksia, koska diffun laitoja ei voida enää "tiivistää" pakokaasuilla. Tämä puhtaasti mutuiluna, en ymmärrä virtauksien päälle juuri mitään. Jossain kuitenkin oletan olevan rajan, jossa ahtamaton diffuusori alkaa "vain vuotamaan" sivuiltaan, jolloin lisävirtauksista ei ole enää hyötyä...
Ferrarissa monokokin etureuna on samalla korkeudella kuin viime vuonna ja korkeampi kuin Mclarenilla tai muilla tähän asti nähdyillä tiimeillä. Kyllä perälle halutaan edelleen mahdollisimman paljon ilmaa, tuskin se vielä niin täynnä on ilmaa, että alkaa vuotamaan. Ferrarissa on myös paljon kapeammat ponttoont edestä kuin McLarenissa ja myös huomattavsti pienemmän jäähdytysaukot, näiden ansiosta ilmaa pääsee enemmän perään Ferrarissa. Tämä kompensoi sitä ilmaa mitä Ferrari menettää nokkaratkaisullaan keulan alla. Muutenhan tuo jyrkkä nokka kaiketi luo etupäähän downforcea.

Luullakseni Ferrari myös hyödyntää keulan kameroita entistä enemmän ilmanohjaimina jossa pyöreä nokka ohjaa ilmaa kamerasiivekkeitä kohti. Jos Nokka tuottaa hyvin downforcea keulaan, voitaneen etusiivestä tehdä aiempaa enemmän sellainen joka ohjaa ilmaa auton perään, eikä tuota niin paljoa downforcea keulaan.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Downforcehan tulee etupäähän etusiivestä? Etusiiven toimintaan ei vaikuta enää siiven takana oleva runko.
Itse kyllä kuvittelisin tuon keulan muotoilun tekevän sen, että nokkapalan allekkin tulee virtauksia (ylöspäin suuntauvia / pyörteitä mitälie), jotka luo downforcea. Takapäälle saadaan vielä virtaukset noilla pyöreillä muodoilla, jotka imaisee ilmaa auton alle sivuilta coanda-efektillä. Tai jotain tuollaista oli kuvan kera selitetty vastikkään. Haittapuolena oli, että luonee hieman enemmän dragia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Downforcehan tulee etupäähän etusiivestä? Etusiiven toimintaan ei vaikuta enää siiven takana oleva runko.
Mutta ei pelkästään. Keulan alle muodostuva alipaine tekee sitä myös ja kaiken lisäksi ymmärtääkseni se on mitä parhain sijaintinsa puolesta koska on kokolailla suoraan etuakselin kohdalla eli siinä missä sitä downforcea "käytetään".

Ja oikein tarkasti jos ajatellaan, niin kyllä etusiipeenkin taitaa vaikuttaa se mitä sen takana on. Virtausten pitää kuitenkin virrata... ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarissa monokokin etureuna on samalla korkeudella kuin viime vuonna ja korkeampi kuin Mclarenilla tai muilla tähän asti nähdyillä tiimeillä. Kyllä perälle halutaan edelleen mahdollisimman paljon ilmaa, tuskin se vielä niin täynnä on ilmaa, että alkaa vuotamaan. Ferrarissa on myös paljon kapeammat ponttoont edestä kuin McLarenissa ja myös huomattavsti pienemmän jäähdytysaukot, näiden ansiosta ilmaa pääsee enemmän perään Ferrarissa. Tämä kompensoi sitä ilmaa mitä Ferrari menettää nokkaratkaisullaan keulan alla. Muutenhan tuo jyrkkä nokka kaiketi luo etupäähän downforcea.
Pohjan päällisiä virtauksia ei varmasti haluata vähentää, mutta pohjan ali menevät on niitä jotka aiheuttaa diffun vuotamisenkin... No en mä näistä tiedä, mutta kuhan mutuilen siltä pohjalta, että pakokaasuilla sitä diffua on "tiivistetty" juuri sivuilta, jollon auton takareunaa on voitu nostaa korkeammalle ja suurentaa siten diffun efektiivistä kokoa...
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Toro Rossonhan pitäisi tänään julkaista autonsa, mitään kellon aikaa en tosin mistään ole löytänyt. Kellään parempaa tietoa?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siellähän näkyy McLarenissa tuttua väritystä




Edit: ääh, olihan toi jo esittelyssä.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kutkuttava video. Tuli sellanen kutina, että mersussa voisi olla ihan hyvänkin näkönen nenä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kutkuttava video. Tuli sellanen kutina, että mersussa voisi olla ihan hyvänkin näkönen nenä.
Tässä kamerat vastaavasti kuin Ferrarissa ja videolla siinä kohtaa missä auto vilahtaa ohi, näyttäs, että on littana kärki ilman ulokkeita. Ainakin se on jyrkkä kuten Ferrarissa.

 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Tässä kamerat vastaavasti kuin Ferrarissa ja videolla siinä kohtaa missä auto vilahtaa ohi, näyttäs, että on littana kärki ilman ulokkeita. Ainakin se on jyrkkä kuten Ferrarissa.

Mitkä ihmeen viikset tuossa näyttäisi olevan?
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Miks toi pikku Rosberg on noin vitun ärsyttävä? Onkohan mulla joku luonnevika....
 
Ylös