Kauden 2014 autot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nähdäkseni Australiassa ei kyllä käytetty mitään hyökkäysmoodia kuin Bottasin kohdalla.
Muistaakseni jollekin (Magnussenille Ricciardoa jahdatessaan?) annettiin lupaa käyttää "overtaking modea" tjsp.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Overtake buttonista" puhuttiin.
Niin no juu, nyt kun se "overtake button" ei enää yksiselitteisesti ole KERS, niin tuo nyt voi käytännössä tarkoittaa monta muutakin moottorisäätöasiaa, jota vain kontrolloidaan yksinkertaisuuden vuoksi yhdestä napista.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika mainioita nykyautot. Vähemmän downforcea ja melua. Sama nopeus ja kuluttaa kolmasosan vähemmän löpötsiiniä verrattuna viime hetkellä vuoteen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Aika mainioita nykyautot. Vähemmän downforcea ja melua. Sama nopeus ja kuluttaa kolmasosan vähemmän löpötsiiniä verrattuna viime hetkellä vuoteen.
Olis varmaan mainioita myyntiargumentteja uudelle Volvolle, mutta ei noi ominaisuudet tee F1-kilpa-autosta millään tapaa kiehtovampaa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Olis varmaan mainioita myyntiargumentteja uudelle Volvolle, mutta ei noi ominaisuudet tee F1-kilpa-autosta millään tapaa kiehtovampaa.
Volvojaan ne autovalmistajat on tuolla markkinoimassa. Voivat nyt laittaa mainoksiin kuinka hybridiautot sisältää F1-tekniikkaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aika mainioita nykyautot. Vähemmän downforcea ja melua. Sama nopeus ja kuluttaa kolmasosan vähemmän löpötsiiniä verrattuna viime hetkellä vuoteen.
Tuo downforcen väheneminen on aika suhteellista. Ossi Oikarinen sanoi jutelleensa entisten kollegoiden kanssa ja heidän kertoneen, että downforcessa on menty vain vuoden kehitys taaksepäin. Nyt siis oltaisiin samoissa downforcelukemissa kuin viime vuoden alussa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647


Tuli tuota kuvaa katsoessa mieleen, että meniköhän tämä keulauudistus sittenkään aivan oikein. Näyttäisi siltä, että Massan auto on tilanteessa kiipeämässä perä edellä Kobayashin päälle. Ja tuo tapahtui sen jälkeen, kun Kobayashi oli ensin tullut kymmeniä metrejä etujarrut lukossa ja vielä osunut ensin Räikkösen autoon. Vauhtien siis voisi olettaa olleen kohtuullisen pienet.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/urheilu/1024px/2014/003/1824782-max994x592.jpg

Tuli tuota kuvaa katsoessa mieleen, että meniköhän tämä keulauudistus sittenkään aivan oikein. Näyttäisi siltä, että Massan auto on tilanteessa kiipeämässä perä edellä Kobayashin päälle. Ja tuo tapahtui sen jälkeen, kun Kobayashi oli ensin tullut kymmeniä metrejä etujarrut lukossa ja vielä osunut ensin Räikkösen autoon. Vauhtien siis voisi olettaa olleen kohtuullisen pienet.
Aika hurjan näköinen tilanne. Tuostahan Newey sanoi, kuinka perään ajettaessa käy juuri noin. Tuohon vielä lisää vauhtia, niin on kuskin pää rutussa. Olisi hieno, jos tämä johtaisi perän muutoksiin siten, että diffuussorin pitää olla paljon matalempi -> vähemmän downforcea. Nythän diffun ja keulan muotoilu oikein palvelee kuvan mukaista tilannetta.

Edit: Jälki johon Koban nokka on ilmeiseti osunut ja tästä Massan perä pomppas Koban silmille.

 
Viimeksi muokattu:

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
Aika hurjan näköinen tilanne. Tuostahan Newey sanoi, kuinka perään ajettaessa käy juuri noin. Tuohon vielä lisää vauhtia, niin on kuskin pää rutussa. Olisi hieno, jos tämä johtaisi perän muutoksiin siten, että diffuussorin pitää olla paljon matalempi -> vähemmän downforcea. Nythän diffun ja keulan muotoilu oikein palvelee kuvan mukaista tilannetta.

Edit: Jälki johon Koban nokka on ilmeiseti osunut ja tästä Massan perä pomppas Koban silmille.

Kobayashin auton vaurioista sai parhaan käsityksen TV-kuvista, kun auto makasi kolarin jälkeen hiekkabunkkerissa. Näytti siltä, että etusiiven kannakkeena toimiva musta pulikka oli lähes ehjä, mutta se hauennokkaa muistuttava vihreä yläkeula oli tuhannen päreinä. Energia ei tosiaan ihan ole purkautunut samalla tavalla kuin keulapalan törmäystestissä sileään seinään...

Onkohan keulan korkeusmittaa arvottaessa huomioitu lainkaan tällaista Buemi_China_2010.avi tyyppistä tilannetta, jossa auto liukuu pulkkana ilman eturenkaita? Tuolloinhan nokka on vieläkin matalammalla ja voi osua diffun alapintaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kobayashin auton vaurioista sai parhaan käsityksen TV-kuvista, kun auto makasi kolarin jälkeen hiekkabunkkerissa. Näytti siltä, että etusiiven kannakkeena toimiva musta pulikka oli lähes ehjä, mutta se hauennokkaa muistuttava vihreä yläkeula oli tuhannen päreinä. Energia ei tosiaan ihan ole purkautunut samalla tavalla kuin keulapalan törmäystestissä sileään seinään...

Onkohan keulan korkeusmittaa arvottaessa huomioitu lainkaan tällaista Buemi_China_2010.avi tyyppistä tilannetta, jossa auto liukuu pulkkana ilman eturenkaita? Tuolloinhan nokka on vieläkin matalammalla ja voi osua diffun alapintaan.
Caterhamin nokassa toi musta osa on törmäysrakennetta ja ja päreiksi mennyt vihreä alue toimii ainoastaan ilmanohjaimena. Myös tässä tapauksessa nokka oli normaalia alempana, kun Catehamin oikean pyörän eturipustukset petti osumassa Kimiin.

Hidastuksia katselemalla näyttäs, että ainoastaan Kobayashin vaijerin nokassa roikkunut etupyörä esti Massan liukumisen Kobayashin päälle. Etupyörä osui Massan oikeaan takapyörään ja takasiiven päätylevyyn jossa myös näkyy jäljet osumasta.

 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
MTV
Ecclestone: Tallit maksavat kiistassa F1-autojen äänistä

Australian GP:n tapahtumajärjestäjän väläyttämä mahdollisuus oikeusjutusta F1-autojen äänistä voi koitua tallien tappioksi, vihjaa sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone.

Australian kisaa järjestävän yhtiön puheenjohtaja Ron Walker totesi Melbourne Age -lehden haastattelussa, ettei F1-tuote ole ilman ulvovia moottoreita sama, josta he maksoivat.

Formula ykköset siirtyi täksi kaudeksi V8-moottoreista ja pienemmän kulutuksen V6-turbomoottoreihin, mikä vaikutti ratkaisevasti autojen tuottamaan äänentasoon. Walkerin mukaan meteli on osa katsojakokemusta, joten Melbournessa kisaa seuranneet olivat pettyneet pahoin.

Ecclestone totesi Walkerin liioitelleen asiaa, mutta myöntää kritiikkiä tulleen.

– Olen ollut tänään yhden tai kahden promoottorin kanssa yhteydessä tästä ja he ovat kertoneet tyytymättömyydestään. Puhuin juuri (Ferrarin pääjohtajan) Luca di Montezemolon kanssa eikä hän ole koskaan saanut näin paljon sähköposteja, joissa olisi kritisoitu formula ykkösiä, Ecclestone kommentoi.

Ecclestone on ollut itsekin uudistusta vastaan. Hän ei kuitenkaan lupaa F1-kisajärjestäjille mitään alennusta sopimuksiinsa.

– Se ei ole tällä hetkellä ongelma, mutta siitä voi hyvinkin tulla sellainen. Jos promoottorit sanovat, että tämä ei ole sitä, mistä he ovat maksaneet eivätkä suostu maksamaan niin paljon, silloin se ongelma, Ecclestone toteaa.

– Annamme talleille osuuden tekemästämme liikevaihdosta. Jos tulot pienenevät, tallit eivät saa niin paljoa. Tämä siis maksaa heille.

Walkerin väitteisiin Ecclestonella on kuitenkin vertaus valmiina.

– Oletetaan, että hänellä on tässä laillisesti katsottuna järkeä. Sitten pitää katsoa asiaa moraaliselta kannalta. Jos menet kauppaan ostamaan mansikkahilloa ja saat maapähkinävoita, olet varmaankin aika kettuuntunut. Se on hyvälaatuista maapähkinävoita, muttei sitä, josta hän sanoi maksaneensa, Ecclestone aloittaa.

– Mutta sanottiinko sopimuksessa, että hän osti mansikkahilloa, jossa oli niin paljoa mansikoita? En tiedä. Epäilen ettei sanottu. Mielestäni hän osti formula ykkösten MM-osakilpailun ja sen hän sai.
Eka kisa ja moottorien äänistä jo revitään hiuksia päästä. Noh, aina voi sanoa jos haluaa kokea formuloita niin suuntaa alempaan sarjaan GP2:seen, eikä istu F1 tai DTM katsomossa :D Ja kaikki nää bensankulutus pelleilyt ja hylkäykset tähän päälle... Hienoa mainosta kuninkuusluokasta!
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312


Tuli tuota kuvaa katsoessa mieleen, että meniköhän tämä keulauudistus sittenkään aivan oikein. Näyttäisi siltä, että Massan auto on tilanteessa kiipeämässä perä edellä Kobayashin päälle. Ja tuo tapahtui sen jälkeen, kun Kobayashi oli ensin tullut kymmeniä metrejä etujarrut lukossa ja vielä osunut ensin Räikkösen autoon. Vauhtien siis voisi olettaa olleen kohtuullisen pienet.
Ei siinä keulassa ole mitään vikaa. Formulatalleissa on, kuten automerkeissäkin eroa. Maalaisjärkeä. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan Caterhamin normiautoihinkaan.

Koban jarrut levisi kuin ollin eväät. Sä olet matkustaja siinä tilanteessa.

Vauhdit on tietysti kohdillaan, noihan on formuloita. Maksiminopeus on se perus - öö - 350 km/h, suunnilleen. Keskinopeus, riippuen tietysti radasta ja paljon on mutkia ja pomppuja, sellainen noin 160 km/h. Nämä lukemat nyt ovat jotain sinne päin.

Eli Koban jarrut meni ja silloin ei voi tehdä muuta kuin, että yksinkertaista. Älä luota Caterhamiin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Niin no juu, nyt kun se "overtake button" ei enää yksiselitteisesti ole KERS, niin tuo nyt voi käytännössä tarkoittaa monta muutakin moottorisäätöasiaa, jota vain kontrolloidaan yksinkertaisuuden vuoksi yhdestä napista.
Uusi ERS on aiheuttanut täällä aiemmin siinä määrin puusilmäilyä, että oli pakko ihan luoda nimimerkki turhan spekulaation vähentämiseksi. Eli lyhyesti:

KERS:llä voidaan kerätä tietty määrä (2MJ) energiaa akkuihin jokaisella kierroksella. Energiaa kierrosta kohden saa kuitenkin olla varastossa tuplasti, jolloin sitä teoriassa riittää täydellä teholla (120kW - rajattu säännöissä) reiluksi 33 sekunniksi per kierros (4MJ/120kW≈33s). Nuo loput 2MJ:tä saadaan HERS:llä tai säästämällä energiaa. Käytännössä ERS (kirjamellisesti ECU) ohjelmoidaan vapauttamaan energiaa tasaisesti läpi kierroksen halutuissa paikoissa, joten tuo 33s voidaan sinällään unohtaa. Juuri ohjelmoinnilla on mahdollista parantaa huomattavastikin suorituskykyä huolimatta moottorien sinetöinnistä. Tässä esimerkiksi Ferrarilla on riittänyt tekemistä, kun heillä energiaa on vapautunut turhankin paljon mutkien ulostuloissa, jolloin takapyörät ovat lyöneet tyhjää. Tavoitteena on se, että moottori toimii käytännössä vanhan V8:n tapaan, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ja voimanlähde vapauttaa lisätehoa ERS:ltä optimaalisissa paikoissa. Kuljettajilla on kuitenkin mahdollisuus ohittaa järjestelmä painamalla nappia, jolloin täydet tehot saa käyttöön halutessaan. Eli KYLLÄ, vanha kunnon kers-namiska on edelleen käytössä, mutta sitä kutsutaan nimellä "overtake Button" (heh heh). Tuota ei tosin käytetä tyhjällä radalla ajaessa, koska ohjelmointi hoitaa asiat paremmin.

Tosin Melbournen aika ajoissa olin kuulevani juurikin Buttonin tiimiradiossa käskyn käyttää "overtakea", kun hän oli lähdössä viimeiselle yritykselleen. Olisiko mahdollisesti niin, että nappia painamalla saatiin akut tyhjäksi, kun muuten ECU olisi vapauttanut tehoja pääsuoralla siten, että maksimoidaan myös seuraava kierros. Esimerkki OT:n käytölle nähtiin myös kisassa, kun muistaakseni Valtterille sanottiin tiimiradiossa, että säästää energiaa Hulkin ohitukseen. Eli ilmeisesti laskeskeltiin, että ollaan tarpeeksi nopeita ajamaan "säästömoodilla" muutama kierros ja saadaan kaveri kiinni, minkä jälkeen voidaan OT:llä heittää ohi. Tämä myös vahvistaa sen, että HERS ei kerää riittävästi energiaa (ainakaan vielä), jotta ERS:istä saataisiin jatkuvasti irti sääntöjen sallimat 4MJ/kierros. Tämä siis tarkoittaa aika-ajoissa jäähdyttelykierroksia ja kisassa lisää säästelyä muun säästelyn oheen.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Tuli tuota kuvaa katsoessa mieleen, että meniköhän tämä keulauudistus sittenkään aivan oikein. Näyttäisi siltä, että Massan auto on tilanteessa kiipeämässä perä edellä Kobayashin päälle. Ja tuo tapahtui sen jälkeen, kun Kobayashi oli ensin tullut kymmeniä metrejä etujarrut lukossa ja vielä osunut ensin Räikkösen autoon. Vauhtien siis voisi olettaa olleen kohtuullisen pienet.
Aivan samaa asiaa pui Anthony Davidson Skyn jälkilähetyksessä. Ja samassa lähetyksessä Brundle (vai olikohan Herbert) ehdotteli noita Jabsunkin mainitsemia muutoksia diffuusorin alueelle. Jotain noille olisi hyvä tehdä, voi tulla aika brutaalia jälkeä jos nopeusero sattuu kolarissa olemaan Melbournessa nähtyä suurempi.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Hyvähän tuo on, että perään ajaja on vaarassa. Toivottavasti vähentää näiden tunareiden syöksyjä, kun oma henki vaarassa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hyvähän tuo on, että perään ajaja on vaarassa. Toivottavasti vähentää näiden tunareiden syöksyjä, kun oma henki vaarassa.
Nyt on kyllä logiikka kohdillaan. Mites sitten kun käy kuten Koballe kävi, että auto hajoaa ja kuskista tulee matkustaja? Mitäs läksit?
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Hyvähän tuo on, että perään ajaja on vaarassa. Toivottavasti vähentää näiden tunareiden syöksyjä, kun oma henki vaarassa.
Tässä tapauksessa oli kyse Kobayashin auton takajarrujen pettämisestä, eikä tunarista. Eli, jotain saisivat tehdä, ettei tule ruumiita tekniikan hajotessa.
 
Ylös