Mikä perkeles siinä nykyään on, että etelän miehiltä tulee lumellakin rallissa pataan..!!?
Pitääkö Latvalan, Hirvosen & Hännisen pyytää vanhat kalstaanit Kankun, Mäkisen, Bossen etc. hiomaan autoihinsa sellaiset säädöt, että niillä kerkiää, vai mistä kiikastaa? Ketomaakin ottaa aavikon mieheltä RC2:ssa lumella ajettaessa pataan :thumbfh:. Suomalaisista jokainen nyt kuitenkin on uransa aikansa "jokusen" lumirallinkin ajanut Tunturi-ralleista lähtien..
Suomalainen rallikulttuuri kaipaa perusteellista tuuletusta, mutta helppoa se ei ole. Suomen rallilla on sama ongelma kuin koko maallakin, on jääty ihastelemaan vanhoja saavutuksia eikä ole huomattu maailman ympärillä muuttuneen. Nyt sitten suomalaiset ralli-ihmiset ja poliitikot eduskunnassa ovat sormi suussa, kun vanhat metodit eivät päde. Pitäisi muistaa, että vain muutos on pysyvää.
Ja mitä sitten pitäisi muuttaa?
- Takavetoisten ihannointi pois. Yksikään nuori ei saa ajaa enää metriäkään kilpaa takatuupparilla. Takaveto opettaa totaalisen väärän ajotavan, katsokaa vaikka 1600 -kuutioisella Corollalla paiskomaan oppinutta Latvalaa. Nuorten kuskien pitäisi ajaa tehottomilla etuvetoisilla, niillä oppii jouhean ajotavan. Suomalaisten paiskova ajotapa on hitaampi kuin esim. ranskalaisten keula edella tapahtuva ajaminen. Lisäksi suomalaisten ajotavalla ulosajoriski on korkeampi. Katsokaa miten Loeb ajoi ja miten Ogier ajaa. Suoran päässä, yleensä pyörät suorassa, jarrutetaan kerralla riittävästi, mutka ajetaan keula edellä, veto päällä. Yksinkertaisen tehokasta. SM-sarjaan pelkästään Brittityyliin mestaruustaistoon etuvetoautot.
- Työnteko. Kuten karting-guru ja aikoinaan Mika Häkkisen taustalla vaikuttanut Pekka Pirkola sanoi minulle taannoin, suomalainen autourheilija on mukavuudenhaluinen ja laiska. Rallissa ennen pärjäsi, jos oli kanttirautaa ja ajotaitoa. Esim. Timo Salonen oli ilmiömäinen lahjakkuus auton ratissa, mutta kovin urheilullinen hän ei ollut. Carlos Sainz aloitti rallissa uuden kehityssuunnan, hän oli ensimmäinen oikea huippu-urheilija rallin MM-sarjassa. Sebastien Loeb vei voimistelijan opeillaan vaatimustason ihan uusiin sfääreihin. Rallissa urheilijan on oltava huippurheilija 24/7. Tämä tarkoittaa fyysistä harjoittelua, lajiharjoittelua, ravintoa, lepoa....kuinka moni SM-sarjan kärkikuljettajista elää urheilijan tavoin? 2010-luvun ralliautoilijan pitää olla timanttisessa fyysisessä kunnossa. Ja kun fysiikka on kunnossa ajotekniikan kanssa, henkinen puoli tulee kuin huomaamatta kuntoon. Rallissa kuten esimerkiksi jalkapallossa lajin evoluutio lisää vaatimustasoa. Ei 1980-luvun tähtipelaaja pärjäisi enää 2010-luvun jalkapallossa. Omaa tekemisen tasoa on nostettava, jos meinaa pärjätä.
- Asenne ja työnteko. Ralli on samanlainen urheilulaji kuin muutkin, menestys vaatii työntekoa. Kuinka moni huipulle haluava suomalainen harjoittelee ajotekniikkaa? Sitä ei tarvitse harjoitella ralliautolla, siviiliauto riittää. Hämäläisen Kössi aikoinaan harjoitteli raviradoilla omalla henkilöautoillaan. Kuinka moni maailmalle haluava kuljettaja harjoittelee nuotitusta ajelemalla vanhoja pätkiä läpi siviiliautolla nopeusrajoituksia noudattaen?
- Kilpaileminen. Kilpailemaan oppii kilpailemalla. Ralli on kallista, mutta miksi ei ajeta sprinttejä. Oppisi ajamaan asfaltilla, oppisi ajamaan heti täysillä. Mikään ei ole tyhmempää kuunneltavaa, kuin MM-rallin huoltoparkissa valittaa fiiliksen puutetta minuutin kärkeä perässä.
- Lajin myyminen. Rallin "myyminen", markkinointi ja tiedottaminen lehdistölle sekä suurelle yleisölle on täysin retuperällä. AKK järjesti tiedottajakoulutuksia aikoinaan säännöllisesti, vuonna 2001 oli koulutus, seuraava 2013....koska on tuleva koulutus? Kukaan ei tiedä. AKK:n väki ei hoida mediayhteyksiä kunnolla, autourheilu häviää jatkuvasti julkisuudessa näkyvyyttä muille lajeille, lajeille jotka tekevät näkyvyytensä eteen töihin. Myös kilpailijoiden ja kilpailuiden järjestäjien suhtautuminen tiedottamiseen, mediasuhteiden hoitoon on pääasiassa retuperällä. Jos ei ole näkyvyyttä, laji näivettyy rahan puutteeseen.
Moni perusasia pitäisi Suomessa saada kuntoon, saa nähdä tuleeko mitään tapahtumaan. Minua ainakin tympii nykyinen tilanne, mutta enemmän tympii laji-ihmisten kyvyttömyys edes alkeelliseen uudistumiseen.